Beskrivning
Beredning och tilläggsuppgifter:
tf personaldirektör Irja Suhonen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
Till välfärdsområdets registratorskontor har 1.8.2025 inkommit en begäran om omprövning som gäller personaldirektörens beslut om återkrav av lön (IUHVADnr-20252535). Begäran om omprövning föreligger som bilaga.
I 139 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) föreskrivs om förfarandet vid begäran om omprövning. Den som är missnöjd med ett beslut av välfärdsområdesstyrelsen, en nämnd eller deras sektioner eller som lyder under dem får begära omprövning av beslutet. Begäran om omprövning ska behandlas skyndsamt. Omprövning av ett beslut av välfärdsområdesstyrelsen, en nämnd eller deras sektioner eller en underlydande myndighet begärs hos organet i fråga.
Begäran om omprövning har inkommit till välfärdsområdets registratorskontor inom utsatt tid för begäran om omprövning och ska därigenom tas upp till behandling.
Då välfärdsområdesstyrelsen behandlar begäran om omprövning är den bunden av de krav på laglighet och ändamålsenlighet som framställts i begäran om omprövning. Välfärdsområdesstyrelsen kan följaktligen inte behandla ärendet i egenskap av ärende angående omprövningsbegäran ur en vidare synvinkel än så.
Vid behandlingen av ärendet ska välfärdsområdesstyrelsen bedöma juridiska fel som anförs i begäran om omprövning och bedöma de ändamålsenlighetsgrunder som anförs i begäran om omprövning.
Efter att ha upptagit ärendet angående begäran om omprövning till behandling kan välfärdsområdesstyrelsen ändra det förvaltningsbeslut som fattats, upphäva förvaltningsbeslutet eller avslå begäran om omprövning.
Yrkande som framförs av den som framställt begäran om omprövning
Den som framställt begäran om omprövning meddelar att arbetsgivaren har betalat denne 79 euro i ersättning per månad enligt tidsanvändningen för förtroendemän, i enlighet med det lokala tjänste- och arbetskollektivavtalet SPAL ry som ingicks 12.4.2023. Detta avtal sades upp med tre månaders uppsägningstid 12.9.2025. Enligt den som framställt begäran om omprövning skulle återkravet således börja 1.1.2024 och upphöra 31.5.2025. Till förtroendemannen har betalats ett för stort belopp ersättning på 79 euro i månaden i 17 månader.
Beloppet som återkrävs är 1241 euro enligt beräkningar av den som begärt omprövning. Hen vill att personaldirektörens tjänsteinnehavarbeslut IUHVADnr 2025-2535 om överbetald förtroendemannaersättning på 2392,74 euro upphävs/rättas.
Juridiska fel anförda i begäran om omprövning
Den som framställt begäran om omprövning föreslår att återkravet ska börja tre (3) månader efter uppsägningen av det lokala tjänste- och arbetskollektivavtalet.
Ändamålsenlighetsgrunder anförda i begäran om omprövning
Den som framställt begäran om omprövning åberopar en uppsägningstid på tre (3) månader enligt det lokala avtalet samt en korrigering av det belopp som återkrävs till 1241 euro.
Behandling av ärendet
Enligt lagen får lön eller beloppet av annan ekonomisk förmån som härrör från en anställning och som utbetalts utan grund återkrävas. Det gäller både anställda i arbetsavtalsförhållande (2 kap. 17 § i arbetsavtalslagen) och anställda i tjänsteförhållande (56 § i lagen om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden).
Lön som utbetalats utan grund är en förmån som löntagaren erhållit grundlöst och som återkrävs. Arbetsgivaren har rätt att återkräva en för stor lön som betalats ut (så kallad ogrundad förmån) oavsett var eller av vem felet har begåtts. Arbetsgivaren ska dessutom sörja för att felen i lönebetalningen korrigeras också i Skatteförvaltningens inkomstregister.
I fall av ett pågående anställningsförhållande tar man ut överbetalningen från inkomsttagarens nettolön. När anställningsförhållandet har upphört, skickas en räkning till inkomsttagaren. Ifall summan är stor, kan arbetsgivaren och den anställde komma överens om jämkning av återbetalningstiden.
I arbetsavtalslagen har arbetsgivarens kvittningsrätt begränsats. Avsikten med den begränsning som gäller utmätning av lön är att trygga arbetstagarens minimiutkomst. Enligt lagen får arbetsgivaren inte kvitta arbetstagarens lönefordran med motfordran till den del lönen enligt utsökningsbalken (705/2007) ska undantas från utmätning.
I rättsfall har det slagits fast att arbetsgivarens rätt att återkräva lön inte heller påverkas av om den anställde själv har lagt märke till förekomsten av extra lön. (t.ex. HFD:s avgörande 19.11.2018/5349).
Det föreslås att välfärdsområdesstyrelsen avslår begäran om omprövning, eftersom det, då de laglighets- och ändamålsenlighetsgrunder som anförts i begäran om omprövning prövats, inte har framkommit några sådana grunder med stöd av vilka omprövningsbegäran ska bifallas eller beslutet upphävas.
Enligt kommun- och välfärdsområdesarbetsgivarna rf:s (KT) anvisningar för välfärdsområdena 22.9.2023 kan SPAL ry:s medlemmar inte vara förtroendemän. Ställningen som förtroendeman som baserar sig på VÄLKA och huvudavtalet upphörde i och med att personen blev uppsagd 19.9.2023. Det har inte krävt några särskilda uppsägningsåtgärder. Detta gör uppsägningen av det lokala avtalet vid Östra Nylands välfärdsområde 12.9.2023 betydelselös.
Förtroendemannaersättningen för den som begärt omprövning inverkar förutom på den egentliga förtroendemannaersättningen även på övertidsersättningarna, skiftarbetestilläggen, sjuk- och semestertilläggen, den separata ersättningen (41 %) och semesterpenningen. Beloppet som återkrävs är 2392,74 euro och det består av ovan nämnda delar.
Beskrivning förslag
Välfärdsområdesdirektören:
Välfärdsområdesstyrelsen avslår begäran om omprövning.