Nämnden för ordnande av tjänster, möte 14-05-2025

Protokollet är granskat

§ 53 Ibruktagande av servicesedel för klädvårds-, städ- och ledsagartjänst samt godkännande av den servicespecifika regelboken

IUHVADno-2024-4418

Beskrivning

Tilläggsmaterial: Utlåtanden av äldrerådet, rådet för personer med funktionsnedsättning samt ungdomsfullmäktige.

 

Beredning och tilläggsinformation:
koordinator Anu Mennander
chef Cecilia Mansner
ledande socialhandledare Jens Weckström
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Enligt 1 § i lagen om servicesedlar inom social- och hälsovården (569/2009) främjar servicesedlar kundens valmöjligheter, förbättrar tillgången till tjänster och främjar samarbetet mellan välfärdsområdet och privata tjänsteleverantörer. Det föreslås att nya servicesedlar för klädvård, städning och ledsagarhjälp tas i bruk inom Östra Nylands välfärdsområde.

Servicesedelverksamheten styrs generellt av Östra Nylands välfärdsområdes allmänna regelbok, som godkändes av nämnden för ordnande av tjänster den 19 april 2024 (§ 40). För servicesedlarna för klädvård, städning och ledsagartjänst har en tjänstespecifik regelbok utarbetats, som samlar de tjänstespecifika praxis, skyldigheter och särdrag som gäller för dessa tjänster. Tjänsteleverantörer förbinder sig att följa regelboken när de registrerar sig som tjänsteleverantörer.

Privata tjänsteleverantörer kan ansöka om att bli servicesedelleverantörer via portalen palse.fi. Välfärdsområdet måste separat godkänna de tjänsteleverantörer vars tjänster klienten kan betala med en servicesedel som beviljats av välfärdsområdet. Välfärdsområdet upprätthåller en lista över godkända tjänsteleverantörer. Servicesedeln är inte en köptjänstverksamhet.

Information om tjänsteleverantörer, tjänster och pris är offentligt tillgänglig för klienterna i portalen palse.fi efter att de har godkänts som tjänsteleverantörer. Klienten kan vägra att ta emot servicesedeln, varvid välfärdsområdet måste ordna den tjänst som klienten behöver på andra sätt. Servicesedeln kan erbjudas när en yrkesperson bedömer att det är en lämplig produktionsmetod för klientens behov och situation.

Förberedelsen av servicesedeln för klädvård, städning och ledsagartjänst inom Östra Nylands välfärdsområde baseras på reformen av socialvårdslagen (1301/2014) som trädde i kraft i början av 2023, där stödtjänsten lyftes fram som en egen paragraf (19 §) för att stärka socialvårdsklientens ställning. Skyldigheten att tillhandahålla stödtjänst gäller alla klientsegment. Av stödtjänsterna planeras klädvårds, städ- och ledsagartjänsterna att tillhandahållas främst genom servicesedel. Beviljandet av servicesedeln baseras på en bedömning av servicebehovet som görs av en tjänsteinnehavare inom välfärdsområdet.

Enligt 27 § i Östra Nylands välfärdsområdes förvaltningsstadga beslutar nämnden för ordnande av tjänster om enhetliga servicekriterier, frivilliga klientavgifter och servicesedelvärden inom social- och hälsovården i enlighet med den servicestrategi som godkänts av områdesfullmäktige.

För servicesedeln för klädvårds, städ- och ledsagartjänster inom Östra Nylands välfärdsområde har en tjänstespecifik regelbok utarbetats. Regelboken har utarbetats i samarbete mellan tjänsteinnehavare och utlåtanden har begärts från äldrerådet och rådet för personer med funktionshinder samt ungdomsfullmäktige. Ändringar har gjorts i dokumentet baserat på utlåtandena.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektör: 

Nämnden för ordnande av tjänster beslutar:

  • ta i bruk servicesedel för klädvård-, städ- och följeslagartjänster under sommaren 2025.
  • godkänna regelboken för den servicespecifika regelboken för servicesedel för klädvårds-, städ- och ledsagartjänst

 

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade enhälligt ta i bruk servicesedel för klädvård-, städ- och följeslagartjänster under sommaren 2025.

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade enhälligt efter den tekniska korrigeringen godkänna regelboken för den servicespecifika regelboken för servicesedel för klädvårds-, städ- och ledsagartjänst.

Möte hantering

Det antecknades i protokollet att ledamot Therese Meriheinä föreslog följande tekniska ändring i den svenskspråkiga regelboken:

Rubriken i punkt 6.5. Inställelse av tjänster ändras till Inställning av tjänsten.

Förslaget godkändes enhälligt.


Sökande av ändring

Välfärdsområdeslagen 139 §

Den som är missnöjd med detta beslut kan begära omprövning skriftligt. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

 

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras av:

  • den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • välfärdsområdets medlem

 

Tidsfrist för begäran om omprövning

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska lämnas in till Östra Nylands välfärdsområdes registratur senast under tidsfristens sista dag innan registraturen stänger.

En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas.

En medlem i välfärdsområdet anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tidsfristen för begäran om omprövning. Om den sista dagen för omprövningsbegäran infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får omprövning begäras den första vardagen därefter.

 

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos  Östra Nylands välfärdsområdes styrelse och de nämnder och sektioner till vilken vederbörande tjänsteinnehavares beslut är underordnad.

Omprövningen levereras till registraturen.

Kontaktinformation och besöksadress:

Östra Nylands välfärdsområdes registratur

WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån, 06100 Borgå

E-post: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Registraturen är öppen måndag–fredag kl. 9-15.

 

Omprövningsbegärans form och innehåll

Omprövning ska begäras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I omprövningsbegäran ska uppges:

  • det beslut i vilket omprövning begärs
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs.

 

I omprövningsbegäran ska dessutom uppges namnet på den som har begärt omprövning samt personens hemkommun, postadress och telefonnummer.

Om omprövningsbeslutet får delges som ett elektroniskt meddelande ska också e-postadress uppges.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur (kirjaamo(at)itauusimaa.fi).