Välfärdsområdesstyrelsen, möte 27-03-2025

Protokollet är granskat

§ 76 Upphandling av ansvarsläkartjänst

IUHVADno-2024-3558

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
ledande upphandlingsexpert Johanna Heikel
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
ansvarsområdesdirektör, gemensamma hälsovårdstjänster Carita Schröder
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
förvaltningschef, social- och hälsovårdstjänster Heli Sjöblom
heli.sjoblom2(at)itauusimaa.fi


Föremål för upphandling, kontraktsperiod och uppskattat värde

Föremålet för upphandlingen är en under tjänstetid genomförd ansvarsläkartjänst vars organiseringsansvar hör till Östra Nylands välfärdsområde (i fortsättningen den upphandlande enheten) för klienter inom boendeenheterna för äldre i välfärdsområdet och för klienter inom hemvården i välfärdsområdet. Föremål för upphandlingen är också en ansvarsläkartjänst vid avdelningarna vid Borgå hälsovårdscentralsjukhus samt minnespoliklinikerna som finns i anslutning till social- och hälsostationerna i Borgå och Sibbo och Lovisa.

Anskaffning tillhandahålls i följande delar:

DEL 1 Ansvarsläkartjänst för boendeenheter och hemvård.

DEL 2 Ansvarsläkartjänst vid hälsocentralsjukhusavdelningar (Borgå).

DEL 3 Ansvarsläkartjänst vid minnespolikliniken.

I del 1 av upphandlingen är optionerna:

  1. Konsultation utanför boendeenheternas och hemvårdens tjänstetid
  2. Ansvarsläkartjänst vid boendeenheterna och hemvården i Sibbo
  3. Årliga kontroller av personer över 65 år som vårdas av närståendevårdare.


I del 2 av upphandlingen är optionerna:

  1. Konsultation på hälsocentralsjukhusets avdelningar utanför tjänstetid.
  2. Hälsocentralsjukhusets ansvarsläkartjänst vid Sibbo hälsocentralsjukhus, avdelning 4.
  3. Hälsocentralsjukhusets ansvarsläkartjänst vid Lovisa hälsocentralsjukhus, avdelning 5.


Att erbjuda en option är ett obligatoriskt krav. Beställaren beslutar om införande av optionen. Serviceproducenten ska kunna inleda produktionen av den tjänst som utgör en option senast inom fyra (4) månader från beslutet om att införa beställarens option. Beställaren kan ta optionerna i bruk separat för varje option. Beställaren tar optionerna i bruk senast före utgången av det tredje kontraktsåret.

Upphandlingen gäller hälso- och sjukvårdstjänster som omfattas av välfärdsområdets lagstadgade organiseringsansvar. Tjänsterna baserar sig på bestämmelserna i hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010). Upphandlingskontraktet träder i kraft när det har undertecknats.

Serviceproducenten ska inleda produktionen av en servicehelhet enligt kontraktet inom två (2) månader efter att kontraktet har trätt i kraft, dock senast 2.6.2025. Kontraktet är i kraft tidsbestämt i två (3) år (ordinarie kontraktsperiod). Därefter fortsätter kontraktet tills vidare. Under den tid då kontraktet gäller kan kontraktet sägas upp med nio (9) månaders uppsägningstid.

Det uppskattade värdet exklusive mervärdesskatt på upphandlingen som beräknats i enlighet med upphandlingslagen är cirka 2,25 miljoner euro/år. Upphandlingens värde exklusive mervärdesskatt för kontraktsperioden är cirka 9 miljoner euro.

Ordnandet av tjänsten som upphandlingstjänst har förutsättningar i enlighet med 12 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021). Den upphandlande enheten sörjer ansvarar dessutom för organiseringen och för att tjänsterna genomförs på lika villkor genom tillräcklig egen produktion. Den upphandlande enheten sörjer för tjänsternas tillgänglighet och kontinuitet bland annat genom kontraktsvillkor som gäller tjänstens innehåll, kvalitet, prissättning och ändringsmöjligheter. Villkoren för upphandlingskontraktet innehåller de villkor som förutsätts i 15 § i lagen om ordnande, inklusive villkor som gäller beredskap för störningar och undantagsförhållanden och hantering av verksamhetens kontinuitet.

Objektet för upphandling och kontraktsvillkoren beskrivs närmare i anbudsförfrågan jämte bilagor, bilagematerial 1.

Upphandlingsannonsen, anbudsförfrågan och upphandlingsförfarandet

Den upphandlande enheten publicerade upphandlingsannonsen och anbudsförfrågan 3.2.2025 i annonskanalerna Tarjouspalvelu.fi och www.hankintailmoitukset.fi. med koden IUHVADno-2024-3558. 

Upphandlingen genomförs genom ett förfarande som liknar ett öppet förfarande. Upphandling klassas som social- och hälsovårdstjänster enligt bilaga E i upphandlingslagen (1397/2016). Upphandlingens uppskattade värde överstiger det tröskelvärde som anges i 25 § 1 mom. På upphandlingen tillämpas bestämmelserna i 12 kap. och de allmänna principerna för upphandling enligt 3 § i upphandlingslagen.

Den upphandlande enheten behandlar de inkomna anbuden i enlighet med följande steg:

  • Kontroll av att lämplighets- och minimikraven är uppfyllda
  • Jämförelse av anbud enligt jämförelsekriterierna i anbudsförfrågan
  • Val av anbudsgivare och upphandlingsbeslut som baserar sig på anbudsjämförelsen, samt delgivning av detta
  • Ingående av kontrakt efter utgången av den väntetid som anges i upphandlingslagen.


Inkomna anbud

Inom tidsfristen för inlämnande av anbud, 10.3.2025 kl. 10.00, inkom 7 anbud. Per delområde fick välfärdsområdet anbud enligt följande:

  • DEL 1 Ansvarsläkartjänst för boendeenheter och hemvård 7 anbud
  • DEL 2 Ansvarsläkartjänst vid hälsocentralsjukhusavdelningar 6 anbud
  • DEL 3 Ansvarsläkartjänst vid minnespolikliniken 3 anbud.


De inkomna anbuden framgår av bilaga 1, Öppningsprotokoll.

Bedömning av anbudsgivarnas lämplighet

Enligt 114 § i upphandlingslagen kan den upphandlande enheten ställa krav på en anbudsgivares lämplighet. Kraven på lämplighet ska stå i rätt proportion till föremålet för upphandlingen. Den upphandlande enheten ska från anbudsförfarandet utesluta en anbudsgivare som inte uppfyller de ställda lämplighetskraven.

Vid kontrollen av anbudens lämplighet fastställdes att alla anbudsgivare och anbud uppfyllde lämplighetskraven som ställdes i anbudsförfrågan. 

Kontroll av att anbuden stämmer överens med förfrågan

Enligt 113 § i upphandlingslagen ska en anbudsgivare i sitt anbud visa att den tjänst som erbjuds svarar mot kraven i anbudsförfrågan. Anbud som inte motsvarar anbudsförfrågan eller villkoren för anbudsförfarandet ska uteslutas ur anbudsförfarandet. 

Kontrollen av anbuden visade att all inkomna anbud följde anbudsförfrågan och uppfyllde minimumkraven som ställdes i anbudsförfrågan. Det godkänns att de inkluderas i jämförelsen av anbud.

Jämförelse av anbud

Urvalskriterierna för anbuden är ekonomisk fördelaktighet, det bästa förhållandet mellan pris och kvalitet / det billigaste priset. Anbudsjämförelsen görs separat för varje kategori av upphandlingen.

Pris 70%: För prisjämförelsen multipliceras de delpriser som påverkar jämförelsen med den koefficient som anges i samband med prisangivelsen. Delpriskoefficienten anges i samband med prisangivelsen under "Antal tjänster som upphandlas". Sedan räknar man ihop de priser som anbudsgivaren erbjudit, multiplicerat med koefficienterna, så att man får fram anbudsgivarens jämförelsepris.

Den anbudsgivare som erbjudit det lägsta jämförelsepriset inklusive optionerna får 70 poäng per del i jämförelsen. De övriga anbudsgivarnas priser jämförs med det lägsta anbudet genom tillämpning av formeln lägsta anbud / anbudsgivares pris * 70.

Kvalitet 30 %: För jämförelsen av kvalitet räknas de poäng som anbudsgivaren fått i kvalitetsjämförelsen ihop, vilket ger råpoängen för anbudsgivarens kvalitet. Den som fått flest råpoäng per del får i anbudsjämförelsen hela 30 poäng. Kvalitetspoängen för övriga anbud ställs i relation till anbudsgivarens råpoäng/största råpoäng * 30.

Jämförelsegrunderna för kvaliteten är följande:

DEL 1 Ansvarsläkartjänst för boendeenheter och hemvård

  • Kvalitetslöfte för punktlig service 25 kvalitetspoäng
  • Lämplighet av seniorläkarens kompetens 25 kvalitetspoäng
  • Kundnöjdhetsenkäter 25 kvalitetspoäng 


DEL 2 Ansvarsläkartjänst vid hälsocentralsjukhusavdelningar

  • Lämplighet av seniorläkarens kompetens 25 kvalitetspoäng
  • Kundnöjdhetsenkäter 25 kvalitetspoäng 


DEL 3 Ansvarsläkartjänst vid minnespolikliniken

  • Lämplighet av den ansvariga läkarens kompetens

 

Jämförelsegrunderna för kvaliteten beskrivs närmare i anbudsförfrågan, som finns i det kompletterande materialet. Anbudsgivarens pris- och kvalitetspoäng räknas därefter samman för varje delområde. Den anbudsgivare som fått flest poäng vinner anbudsförfarandet.

Utifrån upphandlingen väljs en tjänsteproducent, eller tjänsteproducenter för ett visst delområde, i enlighet med de erhållna anbuden. Enligt anbudsförfrågan kan man i anbudsförfarandet också välja en reservleverantör eller reservleverantörer för vissa delområden, med vilka man kan ingå ett egentligt upphandlingskontrakt, om den tjänsteproducent som vunnit anbudsförfarandet inte uppfyller villkoren i anbudsförfrågan när kontraktsperioden inleds eller om tjänsteproducenten inte uppfyller villkoren under kontraktsperioden och man av ovan nämnda skäl blir tvungen att avsluta kontraktet.

Slutresultatet av anbudsjämförelsen och tjänsteproducenternas prioritetsordning följer bilagan 2 Valda tjänsteproducenter.

Upphandlingskontrakt och annons

Kontrakt om upphandling ingås genom att parterna tecknar ett separat skriftligt kontrakt. Vid en tjänsteupphandling enligt bilaga E som överskrider det nationella tröskelvärdet kan kontraktet tecknas tidigast 14 dagar efter att kandidaten eller anbudsgivaren har fått eller anses har fått beslutet och besvärsanvisningen för kännedom.

Skyldighet enligt 148 § i upphandlingslagen för den som söker ändring i ett upphandlingsärende att skriftligen meddela upphandlingsenheten att ärendet förs till marknadsdomstolen för behandling.  Den upphandlande enheten ber att en eventuell underrättelse om sökande av ändring tillsänds adressen ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi

Befogenheter

Det bestäms i 22 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde att välfärdsområdesstyrelsen beslutar om upphandlingar, avtal och förbindelser som överskrider 5 000 000 euro och underskrider 10 000 000 euro samt om upphandlingsrättelser angående de ovannämnda.

Beslutsförslag

Beslutsförslag, välfärdsområdesdirektören

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att

  • för del 1 välja Terveystalo Julkiset Palvelut Oy, som tjänsteproducent för Ansvarsläkartjänst för boendeenheter och hemvård och som ställföreträdande leverantör Pihlajalinna Terveys Oy
  • för del 2 välja Mehiläinen Terveyspalvelut Oy som tjänsteproducent för Ansvarsläkartjänst för hälsocentralsjukhusets avdelningar och som ställföreträdande leverantör Medimatkat Oy
  • för del 3 välja Pihlajalinna Terveys Oy som tjänsteproducent för ansvarsläkartjänst för minnespolikliniken och som ställföreträdande leverantör Mehiläinen Terveyspalvelut Oy.


Paragrafen justeras genast.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade att

  • för del 1 välja Terveystalo Julkiset Palvelut Oy,​ som tjänsteproducent för Ansvarsläkartjänst för boendeenheter och hemvård och som ställföreträdande leverantör Pihlajalinna Terveys Oy
  • för del 2 välja Mehiläinen Terveyspalvelut Oy som tjänsteproducent för Ansvarsläkartjänst för hälsocentralsjukhusets avdelningar och som ställföreträdande leverantör Medimatkat Oy
  • för del 3 välja Pihlajalinna Terveys Oy som tjänsteproducent för ansvarsläkartjänst för minnespolikliniken och som ställföreträdande leverantör Mehiläinen Terveyspalvelut Oy.


Paragrafen justerades genast.


Sökande av ändring

En part som är missnöjd med detta beslut kan söka ändring i beslutet genom att yrka på upphandlingsrättelse eller genom att anföra besvär hos marknadsdomstolen eller bådadera.

Enligt vad som föreskrivs i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016, hädanefter upphandlingslagen) får man söka ändring i beslut som gäller en offentlig handling eller något annat avgörande i upphandlingsförfarandet genom att yrka att den upphandlande enheten gör en rättelse (hädanefter upphandlingsrättelse), eller så kan ärendet föras till marknadsdomstolen genom besvär.

 

1 ANVISNINGAR OM UPPHANDLINGSRÄTTELSE

 

Rätt att yrka på upphandlingsrättelse

En anbudsgivare som har deltagit i ett anbudsförfarande eller en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan, eller den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part), får skriftligen yrka på upphandlingsrättelse hos den upp-handlande enheten.

 

Tid för att yrka på upphandlingsrättelse

En part ska framställa yrkande inom 14 dagar efter att ha fått del av den upphandlande enhetens beslut eller avgörande.

Överklagande till marknadsdomstolen hindrar inte att upphandlingsrättelse yrkas. Anhängiggörande och behandling av ett yrkande på upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist under vilken en part med stöd av upphandlingslagen kan söka ändring genom besvär hos marknadsdomstolen.

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden eller anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tiden för yrkande på upphandlingsrättelse. Om tidsfristens sista dag infaller på en helgdag, själv-ständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får upphandlingsrättelse yrkas den första vardagen därefter.

 

Myndighet hos vilken upphandlingsrättelse yrkas

Upphandlingsrättelse yrkas hos den myndighet som har gjort upphandlingsbeslut i Östra Nylands välfärdsområde.
 

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån.
06100 Borgå
E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Öppettider för registraturen mån – fre kl. 9.00 - 15.00

 

Form och innehåll

Ett yrkande på upphandlingsrättelse anhängiggörs skriftligen genom att det uppges:

 

  • vilket beslut eller avgörande av den upphandlande enheten som yrkandet på upphandlingsrättelse gäller
  • hurdan upphandlingsrättelse som yrkas i beslutet eller
  • avgörandet på vilka grunder upphandlingsrättelse yrkas i beslutet eller avgörandet.

 

Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I yrkandet på upphandlingsrättelse ska antecknas namnet på den som yrkar på rättelse och den kontaktinformation som behövs för att ärendet ska kunna skötas. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat yrkandeskriften, ska även denna persons namn och kon-taktinformation uppges i yrkandet.

Till yrkandet på upphandlingsrättelse ska bifogas de handlingar som den som yrkar på rättelse åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats in till myndigheten.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur. 

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån.
06100 Borgå
E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Öppettider för registraturen mån – fre kl. 9.00 - 15.00

 

2 BESVÄRSANVISNING TILL MARKNADSDOMSTOLEN

Besvärsrätt

En anbudsgivare, en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan eller den som saken gäller kan föra ärendet till marknadsdomstolen för behandling.

 

Besvärstid

Besvär ska anföras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

 

Vid upphandlingar som överstiger EU-tröskelvärdena ska besvär anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet, om den upphandlande enheten har ingått ett upphandlingskontrakt med stöd av 78 § 3 punkten i upphandlingslagen utan att iaktta väntetiden.

 

Besvär ska lämnas in senast sex månader efter att upphandlingsbeslutet har fattats, om parten har fått del av upphandlingsbeslutet och upphandlingsbeslutet eller besvärsanvisningen har varit väsentligen bristfälliga.

 

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

 

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden el-ler anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

 

Anhängiggörande av en upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist inom vilken en part har rätt att överklaga hos marknadsdomstolen genom besvär.

 

Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsda-gen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

 

Besvärsmyndighet

Besvär ska anföras hos marknadsdomstolen.

Adress: Banbyggarvägen 5,
00520 Helsingfors
E-postadress:  markkinaoikeus(at)oikeus.fi
Faxnummer:    029 564 3314
Telefonnummer: 029 564 3300
Öppettider för registraturen: mån-fre 8.00-16.15

 

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligen. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvären, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut i vilket ändring söks
  • till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas
  • de grunder på vilka ändring yrkas.

 

I besvären ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat besvärsskriften, ska även denna persons namn och hemkommun uppges i besvären.

I besvären ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer som ska användas för meddelanden i saken till ändringssökanden.

Ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet ska underteckna besvären. Ett elektroniskt dokument behöver ändå inte kompletteras med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

 

Till besvären ska bifogas

  • det beslut i original eller kopia i vilket ändring söks genom besvär
  • intyg över vilken dag beslutet har delgetts eller någon annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Underrättelse till den upphandlande enheten om anförandet av besvär

Ändringssökanden eller hans eller hennes företrädare ska skriftligen underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Underrättelsen ska lämnas in senast då besvären över upphandlingen lämnas in till marknadsdomstolen.Meddelandet skall ges till: Registraturen i Östra Nylands välfärdsområde.

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån., 06100 Borgå

E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

 

Rättegångsavgift

Rättegångsavgifterna, som tas ut för behandling av ett ärende i marknadsdomstolen bestäms enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), enligt Justitieministeriets förordning om justering av de avgifter som nämns i 2 § i lagen om domstolsavgifter (1122/2021) och enligt Justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar 2022–2024 (1123/2021).

 

För behandling av tvistemål, ärenden som gäller ändringssökande och andra rättskipningsmål tas i marknadsdomstolen ut en rättegångsavgift på 2120 euro.

Om värdet av en upphandling i ett ärende som gäller offentlig upphandling är minst 1 miljon euro, är behandlingsavgiften 4240 euro. Om värdet av upphandlingen är minst 10 miljoner euro, är behandlingsavgiften 6350 euro.