Aluehallitus, kokous 27.3.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 76 Vastuulääkäripalvelun hankinta

IUHVADno-2024-3558

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
johtava hankinta-asiantuntija Johanna Heikel
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
vastuualuejohtaja, yhteiset terveyspalvelut Carita Schröder
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
hallintopäällikkö, sosiaali- ja terveystoimi Heli Sjöblom
heli.sjoblom2(at)itauusimaa.fi
 

Hankinnan kohde, sopimuskausi ja ennakoitu arvo

Hankinnan kohteena on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen (jatkossa hankintayksikkö) järjestämisvastuulle kuuluva virka-aikaan toteutuva vastuulääkäripalvelu hyvinvointialueella sijaitsevien ikääntyneiden asumisyksiköiden asukkaille ja hyvinvointialueen kotihoidon asiakkaille. Hankinnan kohteena on myös vastuulääkäripalvelu Porvoon terveyskeskussairaalan osastoille sekä Porvoon ja Sipoon ja Loviisan sosiaali- ja terveysasemien yhteydessä toimiville muistipoliklinikoille.

Hankinta toteutuu seuraavissa osissa:

OSA 1 Asumisyksiköiden ja kotihoidon vastuulääkäripalvelu

OSA 2 Terveyskeskussairaalan osastojen vastuulääkäripalvelu (Porvoo)

OSA 3 Muistipoliklinikan vastuulääkäripalvelu.

Hankinnan osassa 1 optioina ovat

  1. Asumisyksiköiden ja kotihoidon virka-ajan ulkopuolinen konsultaatio
  2. Asumisyksiköiden ja kotihoidon vastuulääkäripalvelu Sipoon alueella
  3. Yli 65-vuotiaiden omaishoidettavien vuositarkastukset.


Hankinnan osassa 2 optioina ovat

  1. Terveyskeskussairaalan osastojen virka-ajan ulkopuolinen konsultaatio
  2. Terveyskeskussairaalan vastuulääkäripalvelut Sipoon terveyskeskussairaalan osastolle 4
  3. Terveyskeskussairaalan vastuulääkäripalvelu Loviisan terveyskeskussairaalan osastolle 5.


Option tarjoaminen on pakollinen vaatimus. Tilaaja päättää option käyttöönotosta. Palveluntuottajan on pystyttävä käynnistämään optiona olevan palvelun tuottaminen viimeistään neljän (4) kuukauden kuluessa tilaajan option käyttöönottoa koskevasta päätöksestä. Tilaaja voi ottaa optiot käyttöön erikseen kunkin option osalta. Tilaaja ottaa optiot käyttöön viimeistään ennen kolmannen sopimusvuoden päättymistä.

Kyseessä ovat hyvinvointialueen lakisääteisen järjestämisvastuun piiriin kuuluvat terveydenhuollon palvelut. Palvelut perustuvat terveydenhuoltolain (1326/2010) säännöksiin. Hankintaa koskeva sopimus tulee voimaan, kun se allekirjoitettu.

Palveluntuottajan on käynnistettävä sopimuksen mukaisen palvelukokonaisuuden tuottaminen kahden (2) kuukauden kuluessa sopimuksen voimaantulosta, kuitenkin viimeistään 2.6.2025. Sopimus on voimassa määräaikaisena kolme (3) vuotta voimaantulosta (varsinainen sopimuskausi). Tämän jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Toistaiseksi voimassa olevalla sopimuskaudella osapuoli voi irtisanoa sopimuksen noudattamalla yhdeksän (9) kuukauden irtisanomisaikaa.

Hankintalain mukaisesti laskettu hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo on noin 2,25 milj. euroa/vuosi. Hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo sopimuskaudelta on noin 9 milj. euroa.

Palvelun järjestämiselle ostopalveluna on sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, järjestämislaki) 12 §:n mukaiset edellytykset. Hankintayksikkö huolehtii järjestämisvastuustaan ja palvelujen yhdenvertaisesta toteutumisesta lisäksi riittävällä omalla tuotannollaan. Hankintayksikkö huolehtii palvelujen saatavuudesta ja jatkuvuudesta muun muassa palvelun sisältöä ja laatua, hinnoittelua, muutosmahdollisuuksia koskevilla sopimusehdoilla. Hankintasopimuksen ehdot sisältävät järjestämislain 15 §:n edellyttämät ehdot,  mukaan luettuna häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin liittyvää varautumisesta ja toiminnan jatkuvuuden hallintaa koskevat ehdot. Hankinnan kohde ja sopimusehdot on kuvattu tarkemmin päätöksen oheismateriaalina 1 olevassa tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Hankintailmoitus, tarjouspyyntö ja hankintamenettely

Hankintayksikkö julkaisi tarjouskilpailua koskevan hankintailmoituksen ja tarjouspyynnön 3.2.2025 ilmoituskanavissa Tarjouspalvelu.fi ja www.hankintailmoitukset.fi. tunnisteella IUHVADno-2024-3558. 

Hankinta toteutetaan avoimen menettelyn kaltaisella menettelyllä. Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalveluhankinta. Hankinnan ennakoitu arvo ylittää hankintalain 25 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita.

Hankintayksikkö käsittelee saadut tarjoukset seuraavien vaiheiden mukaisesti:

  • Soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimusten täyttymisen tarkastus
  • Tarjousten vertailu tarjouspyynnön vertailuperusteita soveltaen
  • Tarjoajien valinta ja tarjousvertailuun perustuva hankintapäätös ja sen tiedoksi antaminen
  • Sopimusten tekeminen hankintalaissa säädetyn odotusajan kuluttua.


Saadut tarjoukset

Tarjousten jättämisen määräaikaan 10.3.2025 klo 10:00 mennessä saapui 7 tarjousta. Osa-aluekohtaisesti tarjouksia saapui seuraavasti:

  • OSA 1 Asumisyksiköiden ja kotihoidon vastuulääkäripalvelu 7 tarjousta
  • OSA 2 Terveyskeskussairaalan osastojen vastuulääkäripalvelu 6 tarjousta
  • OSA 3 Muistipoliklinikan vastuulääkäripalvelu 3 tarjousta.


Saadut tarjoukset ilmenevät liitteestä 1 Avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Soveltuvuutta koskevien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Soveltuvuuden tarkastuksessa havaittiin, että kaikki tarjoajat ja tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. 

Tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastus

Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. 

Tarjousten tarkastuksessa havaittiin, että kaikki saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset. Ne hyväksytään tarjousvertailuun.

Tarjousten vertailu

Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, paras hinta-laatusuhde / halvin hinta. Tarjousvertailu suoritetaan erikseen kussakin hankinnan osassa.

Hinta 70 %: Hintavertailua varten tarjoajan vertailuun vaikuttavat osahinnat kerrotaan hinnan ilmoittamisen yhteydessä mainitulla kertoimella. Osahinnan kerroin on ilmoitettu hinnan ilmoittamisen yhteydessä kohdassa "Hankittava määrä". Näin painotetut hinnat lasketaan yhteen, jolloin saadaan tarjoajan vertailuhinnat. Halvimman vertailuhinnan optioineen antanut tarjoaja saa osa-aluekohtaisesti vertailuun 70 pistettä. Muiden tarjoajien hinta suhteutetaan halvimman tarjouksen hintaan kaavalla halvimman tarjouksen hinta / tarjoajan hinta * 70.

Laatu 30 %: Laatuvertailua varten tarjoajan laatuvertailussa saamat laatuperustekohtaiset pisteet lasketaan yhteen, jolloin saadaan tarjoajan laadun raakapisteet. Eniten raakapisteitä saanut saa osa-aluekohtaisesti tarjousvertailussa täydet 30  pistettä. Muiden tarjousten laatupisteet suhteutetaan kaavalla tarjoajan raakapisteet / suurimmat raakapisteet * 30.

Laadun vertailuperusteet ovat seuraavat:

OSA 1 Asumisyksiköiden ja kotihoidon vastuulääkäripalvelu

  • Täsmällisen palvelun laatulupaus 25 laatupistettä
  • Seniorilääkärin osaamisen osuvuus 25 laatupistettä
  • Asiakastyytyväisyyskyselyt 25 laatupistettä


OSA 2 Terveyskeskussairaalan osastojen vastuulääkäripalvelu

  • Seniorilääkärin osaamisen osuvuus 25 laatupistettä
  • Asiakastyytyväisyyskyselyt 25 laatupistettä

 

OSA 3 Muistipoliklinikan vastuulääkäripalvelu

  • Vastuulääkärin osaamisen osuvuus

 

Laadun vertailuperusteet on kuvattu tarkemmin oheismateriaalina olevassa tarjouspyynnössä. Tämän jälkeen tarjoajan hinta- ja laatupisteet lasketaan osa-aluekohtaisesti yhteen. Tarjouskilpailun voittaa eniten pisteitä saanut tarjoaja.

Hankinnan perusteella valitaan yksi palveluntuottaja tai osa-aluekohtaiset palveluntuottajat saatujen tarjousten mukaisesti. Tarjouspyynnön mukaan tarjouskilpailussa voidaan valita myös varatoimittaja tai osa-aluekohtaiset varatoimittajat, joiden kanssa voidaan solmia varsinainen hankintasopimus, mikäli tarjouskilpailun voittanut palveluntuottaja ei täytä sopimuskauden alkaessa tarjouspyynnön ehtoja tai mikäli palveluntuottaja ei täytä näitä ehtoja sopimuskauden aikana ja sopimus joudutaan edellä mainitusta syystä päättämään.

Tarjousvertailun lopputulos ja palveluntuottajien etusijajärjestys on liitteen 2 Tarjousvertailu Julkinen mukainen.

Hankintasopimus ja ilmoitus

Hankintasopimus syntyy erillisen kirjallisen sopimuksen tekemisellä. Kansallisen kynnysarvon ylittävässä liitteen E palveluhankinnassa voidaan tehdä sopimus aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi. 

Hankinta-asiaan muutosta hakevalle asetettu hankintalain 148 §:ssä velvollisuus ilmoittaa hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi.  Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi

Toimivalta

Itä- Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan aluehallitus päättää yli 5 000 000 euron ja enintään 10 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista.

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja: 

Aluehallitus päättää

  • valita osan 1 Asumisyksiköiden ja kotihoidon vastuulääkäripalvelu palveluntuottajaksi Terveystalo Julkiset Palvelut Oy:n ja varatoimittajaksi Pihlajalinnan Terveys Oy:n,
  • valita osan 2 Terveyskeskussairaalan osastojen vastuulääkäripalvelu palveluntuottajaksi Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:n ja varatoimittajaksi Medimatkat Oy:n ja
  • valita osan 3 Muistipoliklinikan vastuulääkäripalvelu palveluntuottajaksi Pihlajalinna Terveys Oy:n ja varatoimittajaksi Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:n.

 

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Aluehallitus päätti

  • valita osan 1 Asumisyksiköiden ja kotihoidon vastuulääkäripalvelu palveluntuottajaksi Terveystalo Julkiset Palvelut Oy:n ja varatoimittajaksi Pihlajalinnan Terveys Oy:n,​
  • valita osan 2 Terveyskeskussairaalan osastojen vastuulääkäripalvelu palveluntuottajaksi Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:n ja varatoimittajaksi Medimatkat Oy:n ja
  • valita osan 3 Muistipoliklinikan vastuulääkäripalvelu palveluntuottajaksi Pihlajalinna Terveys Oy:n ja varatoimittajaksi Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:n.


Pykälä tarkastettiin heti.


Muutoksenhaku

 

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus, kynnysarvon ylittävät hankinnat

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu), tai asia voidaan saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

 

I   HANKINTAOIKAISUOHJE

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132 -135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

 

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintakeskuksen hallussa.

 

Toimitusosoite

Viranomainen, jolle hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan, on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Kirjaamon yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9–15.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II  VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUTEEN 

 

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

 

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

 

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. Kuitenkin suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä:

  1. 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä; tai
  2. kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

 

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

 

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

 

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

 

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki.

Puh. 029 56 43300

Fax.  029 56 43314

markkinaoikeus(at)oikeus.fi

sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet (ulkoinen linkki)