Aluehallitus, kokous 27.3.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 81 LISÄPYKÄLÄ: Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen APTJ järjestelmän käyttöönoton tuki konsultointipalvelun hankinta 2025 (lisäpykälä)

IUHVADno-2025-1081

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
hankintapäällikkö Ville Hanhinen
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi


Hankintamenettely ja ennakoitu arvo

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on pyytänyt 28.2.2025 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjouksia Asiakas- ja potilastietojärjestelmien käyttöönoton tuesta.

Hankinnan kohteena on Itä- Uudenmaan hyvinvointialueen asiakas- ja potilastietojärjestelmien hankintaan liittyvä käyttöönoton suunnittelu perusterveydenhuollossa, suunterveydenhuollossa, sosiaalihuollossa sekä kotihoidossa.

Hankinta on toteutettu ICT- asiantuntijakonsultointipalvelujen hankinnan 2022- puitejärjestelyn vahvistetun ehdon 5.2.B mukaisena kevennettynä kilpailutuksena puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kesken. Hankinnan ennakoitu arvo sopimuskaudelle on miljoona kuusisataatuhatta (1 600 000) euroa (alv 0 %).

Hankintaa ei ole jaettu osiin. Itä- Uudenmaan hyvinvointialue tulee toteuttamaan asiakas- ja potilastietojärjestelmien käyttöönoton arviolta vuosien 2025–2026 aikana.

Asiakas- ja potilastietojärjestelmien käyttöönottoon liittyvä konsultointi tullaan hankkimaan tarjouspyynnön perusteella yhdeltä valitulta toimittajalta.

Kilpailutuksen toteuttava palveluntuottaja vastaa tarjouspyynnössä määriteltyjen palveluiden toteuttamisesta aikataulussa ja laadukkaasti.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue ei sitoudu tiettyihin hankintamääriin sopimuskauden aikana.

Hankinta on valmisteltu yhteistyössä digipalveluiden kanssa ja digipalvelut puoltavat hankintaa.

Hankintamenettely

Hankinta on toteutettu ICT- asiantuntijakonsultointipalvelujen hankinnan 2022- puitejärjestelyn ehdon 5.2.B mukaisena kevennettynä kilpailutuksena puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kesken. Alkuperäisen tarjouspyynnön mukaan tarjoukset tuli jättää sähköpostitse 16.03.2024 kello 14:00 mennessä.

Tarjouspyynnöstä julkaistiin korjattu version 10.03.2025, jossa määräaikaa tarjousten jättämiselle pidennettiin päättymään 18.03.2025 kello 23:59.

Kysymykset, vastaukset ja tarjouspyyntöön tehdyt muutokset

Hankintaa koskevat tarkentavat kysymykset ja huomiot tuli esittää sähköpostitse 06.03.2025 mennessä. Kysymyksiä esitettiin yhdeksän (9) kappaletta.

Vastaukset kysymyksiin annettiin kaikille puitejärjestelyssä mukana olevilla palveluntuottajille yhtäaikaisesti 10.03.2025.

Valintaperuste

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisesti edullisimpana tarjouksena pidettiin tarjousta, joka on hankintayksikön kannalta hinta-laatusuhteeltaan paras. Valittavan toimittajan tulee täyttää tarjouspyynnössä esitetyt soveltuvuusvaatimukset.

Tarjoukset

Määräaikaan 18.03.2025 klo 23:59 mennessä tarjouksen tekivät seuraavat tarjoajat:

  • NHG Finland Oy 2195803–1
  • Ryhmittymä QMS Nordic Oy & Jedisoft Oy (QMS Nordic Oy: 3121519–4 & Jedisoft Oy: 3202125–2)
  • Accenture Oy 0718166–8
  • Gofore Lead Oy 1710128–9 (tarjous 13.03.2025)
  • Gofore Lead Oy 1710128–9 (rinnakkainen tarjous 18.03.2025)


Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankinta-asiakirjoissa. Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin hankinta-asiakirjoissa. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjousten soveltuvuuden ja tarjouspyynnön mukaisuuden.

Gofore Lead Oy:n 13.03.2025 jätetyn tarjouksen todettiin täyttävän hankintalain 96 §:n mukaiset edellytykset, jonka seurauksena hankintayksikkö on pyytänyt tarjoajalta selvitystä poikkeuksellisen alhaiselta vaikuttavasta tarjouksesta 19.03.2025 päivätyllä selvityspyynnöllä, johon Gofore Lead Oy on vastannut 21.03.2025. Saadun selvityksen perusteella tarjoaja ei ole antamassaan selvityksessä pystynyt tyydyttävästi selittämään tarjottujen hintojen ja kustannusten alhaista tasoa hankintalain 96.2 §:ssä tarkoitetulla tavalla. Näin ollen hankintayksikkö hylkää Gofore Lead Oy:n 13.03.2025 tekemän tarjouksen. Tarjouksen hylkäyksestä tarkemmat perustelut esitetään tämän päätöksen liitteenä olevassa hylkäyksen perustelevassa asiakirjassa.

Kaikkien tarjoajien on tarkastusten myötä todettu täyttävän vaaditut soveltuvuusvaatimukset sekä kaikkien tarjousten todettiin olevan tarjouspyynnön mukaisia edellä mainittua Gofore Lead Oy:n 13.03.2025 jättämää tarjousta lukuun ottamatta.

Tarjousten vertailu

Tarjousten vertailuperusteella on ollut kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvona on ollut 60 % ja laadun painoarvona on ollut 40 %. Tarjousten valinta-sekä vertailuperusteet on kuvattu tarkemmin kokonaisuudessaan tarjouspyyntöasiakirjoissa. Tarjousten välillä on suoritettu vertailu tarjouspyynnössä määriteltyjen vertailuperusteiden mukainen vertailu.

Tarjouspyyntömateriaalissa esitetyn vertailuperusteiden mukaan vertailtuna kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen hintalaatuvertailussa teki Gofore Lead Oy.

Tarjousvertailun pisteet:

1. Gofore Lead Oy (tarjous 18.03.2025) 96,37 2. Accenture Oy 91,23 3. QMS Nordic Oy & Jedisoft Oy 86,60 4. NHG Finland Oy 69,32.

Edellä esitettyjen valintaperusteiden perusteella toimittajaksi valitaan näin ollen Gofore Lead Oy vertailuhintaan yhdeksänsataaneljäkymmentätuhatta kuusisataakaksitoista euroa ja viisikymmentä senttiä (940 612,50).

Tarkempi hinta- ja laatuvertailu käy ilmi päätöksen liitteestä ”Liite 1 Vertailutaulukko”.

Sopimus

Hankintasopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Hankintasopimus voidaan aikaisintaan tehdä 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Toimivalta

Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan aluehallitus päättää yli 5 000 000 euron ja enintään 10 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista.

Asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönoton konsultoinnin hankinnan katsotaan kokonaisuutena arvioiden olevan koko hyvinvointialueen toimintaa koskettava ja näin ollen sen katsotaan kuuluvan aluehallituksen toimivaltaan.

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja: 

Aluehallitus päättää:

  1. valita asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönoton konsulttipalvelun palveluntuottajaksi Gofore Lead Oy:n
  2. valita asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönoton konsulttipalvelun varatoimittajaksi Accenture Oy:n
  3. hylätä Gofore Lead Oy:n 13.03.2025 tekemän rinnakkaisen tarjouksen.

 

Pykälä tarkastetaan heti.

Sopimus ei synny tällä päätöksellä vaan allekirjoittamalla erillinen sopimusasiakirja.

Päätös

Aluehallitus päätti:

  1. valita asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönoton konsulttipalvelun palveluntuottajaksi Gofore Lead Oy:n
  2. valita asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönoton konsulttipalvelun varatoimittajaksi Accenture Oy:n
  3. hylätä Gofore Lead Oy:n 13.03.2025 tekemän rinnakkaisen tarjouksen.

 

Pykälä tarkastettiin heti.

Sopimus ei synny tällä päätöksellä vaan allekirjoittamalla erillinen sopimusasiakirja.

Kokouskäsittely

Pöytäkirjaan merkittiin, että tämä asia käsiteltiin § 67 jälkeen.

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

 

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus, kynnysarvon ylittävät hankinnat

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu), tai asia voidaan saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

 

I   HANKINTAOIKAISUOHJE

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132 -135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

 

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintakeskuksen hallussa.

 

Toimitusosoite

Viranomainen, jolle hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan, on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Kirjaamon yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9–15.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II  VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUTEEN 

 

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

 

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

 

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. Kuitenkin suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä:

  1. 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä; tai
  2. kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

 

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

 

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

 

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

 

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki.

Puh. 029 56 43300

Fax.  029 56 43314

markkinaoikeus(at)oikeus.fi

sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet (ulkoinen linkki)