Nämnden för ordnande av tjänster, möte 19-02-2025

Protokollet är granskat

§ 23 Införande av servicesedlar för munhälsovård och godkännande av tjänstespecifik regelbok

IUHVADno-2024-910

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
ansvarsområdesdirektören (hälsovårdstjänster) Carita Schröder
resultatenhetschef (munhälsovård) Sanna Räsänen 
övertandläkare (munhälsovård, Område 2) Perttu Halonen
övertandläkare (munhälsovård, Område 1) Johanna Pellinen
förvaltningschef (social- och hälsovården) Heli Sjöblom
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Enligt 1 § i lagen om servicesedlar inom social- och hälsovården (569/2009) främjas klientens valmöjligheter, förbättras tillgången till tjänster och främjas samarbetet mellan välfärdsområdet och privata serviceproducenter genom servicesedlar. För munhälsovården i Östra Nylands välfärdsområde föreslås införandet av två olika servicesedlar: en servicesedel för behandling av tandfraktur och en servicesedel för en anti-infektiös behandling hos en tandhygienist.

Servicesedelsverksamheten styrs generellt av regelboken för Östra Nylands välfärdsområde, som godkändes av nämnden för ordnande av tjänster den 19 april 2024 (§40). För servicesedlarna inom munhälsovården har en tjänstespecifik regelbok utarbetats, där de tjänstespecifika särdragen, skyldigheterna och rutinerna för behandling av tandfraktur och anti-infektiös behandling hos en tandhygienist har sammanställts. Serviceproducenterna förbinder sig att följa regelboken när de registrerar sig som serviceproducenter.

Privata serviceproducenter kan ansöka om att bli servicesedelproducenter via portalen palse.fi. Välfärdsområdet måste separat godkänna de serviceproducenter vars tjänster klienten kan betala med en servicesedel som beviljats av välfärdsområdet. Välfärdsområdet upprätthåller en förteckning över godkända serviceproducenter. Servicesedeln är inte en köptjänstverksamhet.

Information om serviceproducenterna, tjänsterna och priserna är offentligt tillgänglig för klienterna i portalen palse.fi efter att de har godkänts som serviceproducenter. Klienten kan vägra att ta emot servicesedeln, varvid välfärdsområdet ska tillhandahålla den tjänst som klienten behöver på annat sätt. Servicesedeln kan erbjudas när en yrkesutövare bedömer att det är en lämplig produktionsmetod för klientens behov och situation.

Tillgången till munhälsovård i Östra Nylands välfärdsområde är för närvarande inom de gränser som tillåts enligt hälso- och sjukvårdslagen (1325/2010, 51b §) i alla enheter. Väntetiderna i januari 2025 har varit 61-81 dagar för tandläkare och 56-88 dagar för munhygienister beroende på enhet. Det finns dock en enhetsspecifik kö för individuellt definierade besök hos både tandläkare och munhygienister, som man försöker minska och kontrollera genom att införa servicesedlar. Den största enskilda orsaken till köbildningen är de långvariga rekryteringsutmaningarna för yrkesutövare inom munhälsovården.

Beviljandet av servicesedeln baseras på en bedömning av vårdbehovet som görs av en legitimerad yrkesutövare inom välfärdsområdets munhälsovårdsenhet eller på en vårdplan som upprättats av en tandläkare eller munhygienist inom välfärdsområdet. En servicesedel för behandling av tandfraktur eller en anti-infektiös behandling hos en munhygienist kan erbjudas klienten om ett mottagningsbesök inte kan erbjudas klienten inom den tidsfrist som anges i 51b § i hälso- och sjukvårdslagen, och om klientens vårdbehov är halvbrådskande eller icke-brådskande eller tillfällig och kräver ett besök hos tandläkare inom 4 veckor eller 6 månader från bedömningen av vårdbehovet.

Enligt 27 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde beslutar nämnden för ordnande av tjänster om enhetliga servicekriterier, frivilliga kundavgifter och värden på servicesedlar inom social- och hälsovården i enlighet med den service strategi som godkänts av välfärdsområdesfullmäktige.

Utlåtanden om regelboken har begärts av välfärdsområdets råd samt ungdomsfullmäktige under våren 2024.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster beslutar att

  • införa servicesedlar för behandling av tandspricka och anti-infektiv behandling hos munhygienist inom munhälsovården under våren 2025
  • godkänna den tjänstespecifika regelboken

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade enhälligt att

  • införa servicesedlar för behandling av tandspricka och anti-infektiv behandling hos munhygienist inom munhälsovården under våren 2025
  • godkänna den tjänstespecifika regelboken

Sökande av ändring

Välfärdsområdeslagen 139 §

Den som är missnöjd med detta beslut kan begära omprövning skriftligt. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

 

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras av:

  • den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • välfärdsområdets medlem

 

Tidsfrist för begäran om omprövning

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska lämnas in till Östra Nylands välfärdsområdes registratur senast under tidsfristens sista dag innan registraturen stänger.

En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas.

En medlem i välfärdsområdet anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tidsfristen för begäran om omprövning. Om den sista dagen för omprövningsbegäran infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får omprövning begäras den första vardagen därefter.

 

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos  Östra Nylands välfärdsområdes styrelse och de nämnder och sektioner till vilken vederbörande tjänsteinnehavares beslut är underordnad.

Omprövningen levereras till registraturen.

Kontaktinformation och besöksadress:

Östra Nylands välfärdsområdes registratur

WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån, 06100 Borgå

E-post: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Registraturen är öppen måndag–fredag kl. 9-15.

 

Omprövningsbegärans form och innehåll

Omprövning ska begäras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I omprövningsbegäran ska uppges:

  • det beslut i vilket omprövning begärs
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs.

 

I omprövningsbegäran ska dessutom uppges namnet på den som har begärt omprövning samt personens hemkommun, postadress och telefonnummer.

Om omprövningsbeslutet får delges som ett elektroniskt meddelande ska också e-postadress uppges.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur (kirjaamo(at)itauusimaa.fi).