Beskrivning
Beredning och tilläggsuppgifter:
upphandlingschef Ville Hanhinen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
Bakgrund till beredningen av upphandlingen
Upphandlingen av heldygnsservice inom barnskyddet genomförs som de nyländska välfärdsområdenas gemensamma upphandling. Följande välfärdsområden deltar i upphandlingen: Helsingfors, Östra Nylands välfärdsområde, Mellersta Nylands välfärdsområde, Västra Nylands välfärdsområde samt Vanda och Kervo välfärdsområde.
De välfärdsområden som deltar har gett Helsingfors social-, hälsovårds- och räddningsnämnd fullmakt att genomföra konkurrensutsättningen.
Varje deltagande välfärdsområde fattar sina egna upphandlingsbeslut och ingår sina egna upphandlingskontrakt på basis av anbudsförfarandets resultat.
Ärendet har behandlats med ansvarområdesdirektör för familje- och socialtjänster i Östra Nylands välfärdsområde och ansvarsområdet stöder beslutet.
Föremål för upphandling
Föremål för upphandlingen är heldygnsservice inom barnskyddet (barnskyddslagen (417/2007)).
- Institutionsvård: institutionsvård på primär nivå
- Institutionsvård: institutionsvård på specialnivå
- Institutionsvård: institutionsvård på krävande nivå
- Familjevård: familjevård i uppdragsförhållande, service på primär nivå och med kraftigt stöd
- Familjevård: tillståndspliktig familjevård
- Heldygns familjerehabilitering vid institution
- Mottagningsverksamhet: familjevård i uppdragsförhållande
- Mottagningsverksamhet: institutionsvård
Upphandlingsförfarande
Det ordnades ett anbudsförfarande gällande heldygnsservice inom barnskyddet i enlighet med 100 § i lagen om offentlig upphandling och koncession (härefter upphandlingslagen) där den upphandlande enheten använder ett upphandlingsförfarande för vårdsektorn som enheten själv fastställer och som följer de principer som anges i 3 § i upphandlingslagen. I förfrågningsunderlaget fastställs servicens innehåll samt de lämplighetskrav som ställs på anbudsgivarna och de minimikrav som ställs på servicen.
Upphandlingen genomförs som ett upphandlingsförfarande för vårdsektorn, vilket efter inrättandet öppnas för nya anbud en gång om året. I det sammanhanget kan sådana serviceproducenter som redan är med föreslå prisjusteringar som träder i kraft 1.1.2025 och som inverkar på prioritetsordningen vid upphandlingsförfarandet för vårdsektorn.
Upphandlingsförfarandet för vårdsektorn inrättades med en anbudsförfrågan som publicerades 2.9.2022. Genom ett beslut som fattades av direktören för familje- och socialtjänster 3.11.2022 (§ 76) utsågs 212 serviceproducenter till upphandlingsförfarandet för vårdsektorn. Upphandlingsförfarandet för vårdsektorn har öppnats förut 13.8.2023.
Det 2:a öppnandet av upphandlingsförfarandet för vårdsektorn inleddes 16.8.2024 genom publicering av en upphandlingsannons i den elektroniska annonseringskanalen för offentlig upphandling Hilma. Tidsfristen för att lämna anbud var 24.9.2024 klockan 12.00.
Under anbudstiden hade serviceproducenterna möjlighet att senast 26.8.2024 klockan 12.00 ställa tilläggsfrågor i anknytning till anbudsförfrågan, och 30.8.2024 besvarades dessa frågor offentligt.
Inom tidsfristen för inlämnande av anbud, 24.9.2024 klockan 12.00, inkom sammanlagt 63 anbud.
Granskning av att anbuden överensstämmer med anbudsförfrågan
Upphandlingsgruppen har granskat att anbuden är i överensstämmelse med anbudsförfrågan.
De allmänna principerna för offentliga upphandlingar anges i 3 § i upphandlingslagen. Där föreskrivs att den upphandlande enheten ska behandla deltagarna i upphandlingsförfaranden och andra leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt förfara öppet och med beaktande av proportionalitetskraven. Nämnda princip i upphandlingslagen ska följas under upphandlingens alla skeden. Valet av serviceproducent ska träffas enligt i förväg fastställda urvalskriterier, och kriterierna får inte ändras vid jämförelsen eller urvalet av anbud.
Förkastande av anbud
I samband med granskningen av anbuden begärde beställaren en precisering av anbudet av åtta (8) anbudsgivare. Preciseringar begärdes av följande anbudsgivare:
- Kouvolan Tuutulakoti Oy
- Mankalakoti Oy
- Nuorisokoti Ermi Oy / Sarastus, Usva
- Nuorten Pyttis Oy
- Poijukodit Oy
- Romano Missio ry
- Rytmikodit Oy
- Sarastuskoti Oy / Päivilä, Taimila.
Beställaren fick preciseringar av sex (6) anbudsgivare inom utsatt tid.
Två (2) anbudsgivare lämnade inga uppgifter inom den fastställda tidsfristen och därför förkastas följande anbud:
- Kouvolan Tuutulakoti Oy
- Poijukodit Oy.
Följande anbud förkastas eftersom det redan godkänts att anbudsgivarnas enheter tas med i ramavtalet inom ramen för upphandlingsförfarandet för vårdsektorn:
- Mankalakoti Oy
- Romano Missio ry
- Sarastuskoti Oy / Päivilä, Taimila.
Nuorisokoti Ermi Oy / Sarastus, Usva och Nuorten Pyttis Oy lämnade anbud gällande enheter inom delområdet institutionsvård på specialnivå. Det har redan tidigare godkänts att enheterna i fråga ingår i ramavtalet för delområdet institutionsvård på primär nivå, och därför förkastas anbuden från Nuorisokoti Ermi Oy / Sarastus, Usva och Nuorten Pyttis Oy.
Rytmikodit Oy lämnade ett anbud gällande en ny enhet som skulle öppnas för delområdet institutionsvård på specialnivå. Rytmikodit Oy:s anbud förkastas, eftersom enheten ännu i början av avtalsperioden inte är i drift, vilket krävs i anbudsförfrågan.
De övriga anbuden konstaterades stämma överens med anbudsförfrågan, och de togs med i jämförelsen av anbud.
Jämförelse av anbud och konkurrensutsättningens resultat
Urvalskriterium är anbudens ekonomiska förmånlighet där kriteriet är det lägsta priset. Det lägsta priset är kriterium för ekonomisk förmånlighet, eftersom den upphandlande enheten i förfrågningsunderlaget har ställt höga lämplighetskrav på anbudsgivarna och höga minimikrav på servicens kvalitet. Alla anbudsgivare som uppfyller kraven i anbudsförfrågan och vars anbud är i överensstämmelse med anbudsförfrågan väljs till serviceproducenter. Serviceproducenterna ställs i prioritetsordning i enlighet med upphandlingsförfarandet för vårdsektorn, service för service (upphandlingens delområden) på basis av priset.
Beträffande familjevård i uppdragsförhållande har anbudsgivarna ombetts meddela separata priser för service på primär nivå och med kraftigt stöd. Service på primär nivå fick en viktning på 80 procent och service med kraftigt stöd en viktning på 20 procent. Anbudsgivarna fick på den grunden jämförelsepriser efter vilka serviceproducenterna inom familjevård i uppdragsförhållande placeras i prioritetsordning i enlighet med upphandlingsförfarandet för vårdsektorn.
En uppdaterad jämförelsetabell avseende upphandlingsförfarandet för vårdsektorn presenteras i bilaga 2.
Kontrakt
Kontraktsperioden planeras börja 1.1.2025. Kontraktsperioden slutar 31.12.2026, även om kontraktsperiodens början skulle uppskjutas.
Ett avtal som är bindande för Östra Nylands välfärdsområde och serviceproducenten uppstår inte genom delgivning av detta beslut utan först då parterna har undertecknat ett kontrakt i ärendet. Ett kontrakt får ingås tidigast 14 dagar från det att anbudsgivaren har fått eller anses ha fått del av beslutet och besvärsanvisningen.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesstyrelse beslutar föreslå välfärdsområdesfullmäktige att:
- fullmäktige beslutar att för Östra Nylands välfärdsområdes vidkommande godkänna att de anbud som anges i bilaga 1 tillfogas till upphandlingsförfarandet för vårdsektorn i fråga om heldygnsservice inom barnskyddet,
- fullmäktige beslutar att förkasta följande anbudsgivares anbud:
- Kouvolan Tuutulakoti Oy
- Mankalakoti Oy
- Nuorisokoti Ermi Oy / Sarastus, Usva
- Nuorten Pyttis Oy
- Poijukodit Oy
- Romano Missio ry
- Rytmikodit Oy
- Sarastuskoti Oy / Päivilä, Taimila.
Serviceproducenterna har tillfogats till upphandlingsförfarandet för vårdsektorn per delområde på basis av ekonomisk fördelaktighet. En jämförelse av anbuden inom hela upphandlingsförfarandet för vårdsektorn presenteras i bilaga 2. Uppdaterad jämförelsetabell.
I fråga om de godkända nya anbuden börjar avtalsperioden 1.1.2025 och upphör vid utgången av upphandlingsförfarandet för vårdsektorn 31.12.2026. Avtal ingås först då bägge parterna har undertecknat kontraktet.
Upphandlingen har ett uppskattat sammanlagt värde, exklusive moms, på 31 miljoner euro för Östra Nylands välfärdsområdes del avseende den sammanlagda tidsperioden för upphandlingsförfarandet för vårdsektorn, som är 1.1.2023–31.12.2026.
Östra Nylands välfärdsområde gör inga utfästelser om upphandlingsvolymer, utan beställer service efter behov.
Beslutet är villkorligt för varje vald serviceproducent, som förutsätts tillställa välfärdsområdet sina straffregisterutdrag, utredningar om sin ekonomiska situation (Suomen Asiakastieto Oy:s riskklassificering eller Rating Alfa-rapport) samt andra tilläggsutredningar som krävs innan kontrakten undertecknas.
Paragrafen justeras genast.
Beslut
Välfärdsområdesstyrelse beslutade föreslå välfärdsområdesfullmäktige att:
- fullmäktige beslutar att för Östra Nylands välfärdsområdes vidkommande godkänna att de anbud som anges i bilaga 1 tillfogas till upphandlingsförfarandet för vårdsektorn i fråga om heldygnsservice inom barnskyddet,
- fullmäktige beslutar att förkasta följande anbudsgivares anbud:
- Kouvolan Tuutulakoti Oy
- Mankalakoti Oy
- Nuorisokoti Ermi Oy / Sarastus, Usva
- Nuorten Pyttis Oy
- Poijukodit Oy
- Romano Missio ry
- Rytmikodit Oy
- Sarastuskoti Oy / Päivilä, Taimila.
Serviceproducenterna har tillfogats till upphandlingsförfarandet för vårdsektorn per delområde på basis av ekonomisk fördelaktighet. En jämförelse av anbuden inom hela upphandlingsförfarandet för vårdsektorn presenteras i bilaga 2. Uppdaterad jämförelsetabell.
I fråga om de godkända nya anbuden börjar avtalsperioden 1.1.2025 och upphör vid utgången av upphandlingsförfarandet för vårdsektorn 31.12.2026. Avtal ingås först då bägge parterna har undertecknat kontraktet.
Upphandlingen har ett uppskattat sammanlagt värde, exklusive moms, på 31 miljoner euro för Östra Nylands välfärdsområdes del avseende den sammanlagda tidsperioden för upphandlingsförfarandet för vårdsektorn, som är 1.1.2023–31.12.2026.
Östra Nylands välfärdsområde gör inga utfästelser om upphandlingsvolymer, utan beställer service efter behov.
Beslutet är villkorligt för varje vald serviceproducent, som förutsätts tillställa välfärdsområdet sina straffregisterutdrag, utredningar om sin ekonomiska situation (Suomen Asiakastieto Oy:s riskklassificering eller Rating Alfa-rapport) samt andra tilläggsutredningar som krävs innan kontrakten undertecknas.
Paragrafen justerades genast.