Nämnden för ordnande av tjänster, möte 19-02-2025

Dagordningen är verifierad

§ 24 Fastställande av värdena på servicesedlarna för munhälsovård och högsta pris för serviceproducenten

IUHVADno-2024-910

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
ansvarsområdesdirektören (hälsovårdstjänster) Carita Schröder
resultatenhetschef (munhälsovård) Sanna Räsänen 
övertandläkare (munhälsovård, Område 2) Perttu Halonen
övertandläkare (munhälsovård, Område 1) Johanna Pellinen
förvaltningschef (social- och hälsovården) Heli Sjöblom
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Med servicesedeln främjas användarnas valfrihet inom social- och hälsovårdstjänster samt möjligheten att skaffa bestämda tjänster från privata serviceproducenter. Enligt 7 § i lagen om servicesedlar inom social- och hälsovården (569/2009) ska värdet på servicesedeln fastställas så att det är skäligt för klienten. Värdet på servicesedeln får inte bli oskäligt mycket högre för klienten än att skaffa motsvarande tjänst producerad av välfärdsområdet. Genom att fastställa värdet på servicesedeln och tjänstens högsta pris kan välfärdsområdet påverka hur klientens självriskandel bestäms.

Beviljandet av servicesedeln baseras på en bedömning av vårdbehovet som görs av en legitimerad yrkesutövare inom välfärdsområdets munhälsovårdsenhet eller på en vårdplan som upprättats av en tandläkare inom välfärdsområdet. För tjänster som erhålls med servicesedeln ges ingen ersättning enligt sjukförsäkringslagen (1224/2004) och självriskandelen för servicesedeln räknas inte in i kostnaderna som beaktas i hälsovårdens avgiftstak.

I samband med beviljandet av servicesedeln informeras klienten om klientens ställning vid användning av servicesedeln, värdet på servicesedeln, serviceproducentens pris, grunderna för och storleken på självriskandelen. Klienten kan vägra att ta emot servicesedeln, varvid välfärdsområdet ska tillhandahålla den tjänst som klienten behöver på annat sätt.

När klienten och serviceproducenten avtalar om en tjänst som produceras med servicesedeln, är välfärdsområdet inte avtalspart utan det är fråga om ett avtal mellan klienten och serviceproducenten. Enligt avtalets innehåll tillämpas konsumenträttens och avtalsrättens bestämmelser och rättsprinciper i avtalsförhållandet, och lagen om patientens ställning och rättigheter tillämpas på klientens ställning. Klienten kan också avtala med serviceproducenten om andra tjänster utöver den tjänst som beviljats med servicesedeln, i vilket fall klienten betalar det pris som serviceproducenten fastställt för dessa tjänster.

Kostnaderna för att införa servicesedelsverksamheten har beaktats i budgeten för resultatenheten för munhälsovård för år 2025, och antalet beviljade servicesedlar bedöms som en intern verksamhet.

Enligt 27 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde beslutar nämnden för ordnande av tjänster om enhetliga servicekriterier, frivilliga klientavgifter och värden på servicesedlar inom social- och hälsovården i enlighet med den service strategi som godkänts av områdesfullmäktige.

Beskrivning förslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster beslutar 

  1. att godkänna värdena på servicesedlarna och högsta pris för serviceproducenterna enligt bilaga 1.
  2. att värdena på servicesedlarna och högsta pris regelbundet ses över för att säkerställa tillgången och motsvara kostnadsutvecklingen.