Palvelujen järjestäminen -lautakunta, kokous 19.2.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 24 Suun terveydenhuollon palveluseteleiden arvojen ja palveluntuottajan enimmäishinnan määrittäminen

IUHVADno-2024-910

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
vastuualuejohtaja (terveyspalvelut) Carita Schröder
tulosyksikköopäällikkö (suun terveydenhuolto) Sanna Räsänen
ylihammaslääkäri (suun terveydenhuolto, Alue 2) Perttu Halonen
ylihammaslääkäri (suun terveydenhuolto, Alue 1) Johanna Pellinen
hallintopäällikkö (sote) Heli Sjöblom
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Palvelusetelillä edistetään sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjien valinnanvapautta ja mahdollisuuksia hankkia määritettyjä palveluja yksityisiltä palveluntuottajilta. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain (569/2009) 7§:n mukaan palvelusetelin arvo tulee määrittää niin, että se on asiakkaan kannalta kohtuullinen. Palvelusetelin arvo ei saa muodostua asiakkaalle kohtuuttomasti suuremmaksi kuin vastaavan palvelun hankkiminen hyvinvointialueen tuottamana. Palvelusetelin arvon sekä palvelun enimmäishinnan määrittelyllä hyvinvointialue voi vaikuttaa asiakkaan omavastuuosuuden määräytymiseen.

Palvelusetelin myöntäminen perustuu hyvinvointialueen suun terveydenhuollon yksikössä laillistetun terveydenhuollon ammattilaisen tekemään hoidon tarpeen arvioon tai hyvinvointialueen hammaslääkärin tekemään hoitosuunnitelmaan. Palvelusetelillä hankitusta palvelusta ei saa sairausvakuutuslain (1224/2004) mukaista korvausta eikä palvelusetelin omavastuuosuus kerrytä terveydenhuollon maksukattoon laskettavia kustannuksia.

Palvelusetelin myöntämisen yhteydessä asiakkaalle selvitetään asiakkaan asema palveluseteliä käytettäessä, palvelusetelin arvo, palveluntuottajien hinnat, omavastuuosuuden määräytymisen perusteet ja suuruus. Asiakas voi kieltäytyä palvelusetelin vastaanottamisesta, jolloin hyvinvointialueen tulee toteuttaa asiakkaan tarpeen mukainen palvelu muilla tuotantotavoilla.

Kun asiakas ja palveluntuottaja sopivat palvelusetelillä tuotetusta palvelusta, hyvinvointialue ei ole sopimusosapuolena vaan kyse on asiakkaan ja palveluntuottajan välisestä sopimuksesta. Sopimuksen sisällön mukaan sopimussuhteessa noudatetaan kuluttajaoikeuden ja sopimusoikeuden säännöksiä ja oikeusperiaatteita ja asiakkaan asemasta sovelletaan potilaan asemasta ja oikeuksista säädettyä lakia. Asiakas voi sopia palveluntuottajan kanssa myös muista palveluista palvelusetelillä myönnetyn palvelun lisäksi, silloin asiakas maksaa niistä palveluntuottajan määrittelemän hinnan.

Palvelusetelitoiminnan käyttöönoton kustannukset on huomioitu suun terveydenhuollon tulosyksikön budjetissa vuoden 2025 osalta ja annettavien palvelusetelien määrää arvioidaan sisäisenä toimintana.

Itä- Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön (27§) mukaan palveluiden järjestäminen -lautakunta päättää sosiaali- ja terveydenhuollon yhtenäisistä palvelukriteereistä, harkinnanvaraisista asiakasmaksuista ja palveluseteliarvoista aluevaltuuston hyväksymän palvelustrategian mukaisesti.

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palveluiden järjestäminen -lautakunta päättää

  1. hyväksyä palveluseteleiden arvot sekä palveluntuottajan enimmäishinnat liitteen 1 mukaisesti.
  2. että palvelusetelin arvot ja enimmäishinnat tarkistetaan säännöllisin määräajoin saatavuuden varmistamiseksi ja vastaamaan kustannuskehitystä.