Beskrivning
Beredning och tilläggsuppgifter:
ansvarsområdesdirektör (tjänster för äldre) Kirsi Oksanen
specialsakkunnig Ida Mattson
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
Till välfärdsområdets registratorskontor har 8.11.2024 inkommit en begäran om omprövning som gäller tjänsteinnehavarbeslut fattat av social- och hälsovårdsdirektör Annika Immonen 29.10.2024 § 417 om återkallande av godkännande av serviceproducent.
Begäran om omprövning ska behandlas skyndsamt. Omprövning av ett beslut av välfärdsområdesstyrelsen, en nämnd eller deras sektioner eller en underlydande myndighet begärs hos organet i fråga.
Begäran om omprövning har inkommit till välfärdsområdets registratorskontor inom utsatt tid för begäran om omprövning och ska därigenom tas upp till behandling.
Den som framställt begäran om omprövning yrkar att Östra Nylands välfärdsområde upphäver beslutet och antecknar Kotipalvelu Minttu Maaria Oy:s företag på nytt i registret över servicesedelproducenter för stöd för närståendevård.
Behandling av ärendet
Observerade brister
Serviceproducenten Kotipalvelu Minttu Maaria Oy har med servicesedel producerat städtjänster, gårdsarbeten och ledsagarservice som stöd för närståendevård inom Östra Nylands välfärdsområdet. Kundkretsen inom stöd för närståendevård är äldre samt vuxna och barn med funktionsnedsättning.
Östra Nylands välfärdsområde hade via kundresponsen fått information om att det förekommit anmärkningar om kvaliteten på den service som serviceproducenten producerat, till exempel att städarbetet har utförts slarvigt och i brådska, att klippningen av gräsmattan har inletts men inte slutförts. Enligt kundresponsen har serviceproducenten dessutom flera gånger avbokat avtalade besök med kort varsel. Av kundresponsen har det också framgått att serviceproducenten talar öppet om andra klienternas ärenden så, att klienter kan höra det och på så sätt har brutit mot sin tystnadsplikt. Dessutom har serviceproducentens personal förblivit oklar till välfärdsområdet, eftersom den kvinnliga serviceproducenten har uppgett att hon är ensamföretagare, men enligt kundresponsen ombesörjs tjänsterna ändå av en manlig person också.
Det har förekommit oklarheter med serviceproducenten tidigare år 2023 och 2024 när det gäller faktureringen av servicesedelproduktionen, och serviceproducenten har fakturerat de timmar som har beviljats med servicesedel på förhand. Detta har man påpekat för serviceproducenten och i början av år 2024 har man muntligen ombett henne att ändra sitt verksamhetssätt.
Tillsyn och åtgärder
Östra Nylands välfärdsområde har 12.6.2024 inlett en reaktiv tillsyn av den service som serviceproducenten Kotipalvelu Minttu Maaria Oy har producerat samt av laglig och motsvarande verksamhet. Tillsynen har inletts på basis av uppgifter om missförhållanden från flera olika kundresponsen. Syftet med tillsynen över en tjänsteanordnare inom ett välfärdsområde är att i enlighet med lagen om tillsynen över social- och hälsovården (741/2023) säkerställa tillgången till egna tjänster, och till de tjänster som anskaffats samt tjänsternas kontinuitet, säkerhet och kvalitet.
Serviceproducenten föreslår i sin begäran om omprövning att Östra Nylands välfärdsområde felaktigt har återkallat godkännandet utifrån bristfälliga registreringsuppgifter i Soteri-registret. Östra Nylands välfärdsområde får information av tillsynsmyndigheten om registreringar av serviceproducenter som är verksamma inom området och om ändringsbeslut i anslutning till dem. I fråga om Kotipalvelu Minttu Maaria Oy har Östra Nylands välfärdsområde till sitt registratorskontor tagit emot fyra ändringar i serviceproducentens registrering (dokument ESAVIS/486/2024, ESAVIS/3417/2024, ESAVIS/3415/2024 och ESAVIS/5403/2024). Dessutom har registreringen av serviceproducenten ändrats genom ESAVIS/4360/2024, som tillsynsmyndigheten inte har sänt till Östra Nylands registratorskontor för kännedom. Serviceproducenten har själv lämnat in ett dokument till välfärdsområdet system Laatuportti 19.9.2024 som på grund av brist på system inte har förmedlat ett meddelande eller information till välfärdsområdet. I denna ändring av registreringen har serviceproducenten anpassat sin registrering så att den motsvarar den faktiska produktionen av sina tjänster. Östra Nylands välfärdsområde har således tolkat det faktiska läget för serviceproducentens Soteri-registrering felaktigt.
Enligt kundresponsen som inkommit till välfärdsområdet under maj och juni 2024 försummar serviceproducenten klienternas integritetsskydd och tystnadsplikt genom att tala om andra klienternas ärenden på så sätt att klienterna hör det. Tjänsteanordnaren anser att ett eventuellt brott mot tystnadsplikten är ett allvarligt missförhållande och synnerligen klandervärt. Enligt 4 § i lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023) är kunduppgifterna permanent sekretessbelagda, och enligt 5 § är tjänstetillhandahållaren bunden av tystnadsplikt, och en uppgift som omfattas av tystnadsplikt får inte heller röjas efter det att anställningsförhållandet eller uppdraget har upphört. I punkt 3.2.12 i regelbok för servicesedlar har man också avtalat om sekretess, tystnadsplikt och dataskydd. Serviceproducenten har ombetts lämna in en skriftlig utredning om ett eventuellt agerande som strider mot en sekretessbestämmelse. Serviceproducenten har 7.7.2024 lämnat in en skriftlig utredning där hon bestrider brott mot sekretessen. Östra Nylands välfärdsområde anser att sekretessen är ett allvarligt missförhållande i enlighet med ovan nämnda lagarna och regelboken för servicesedlar.
Den plan för egenkontroll som lämnats in som en del av serviceproducentens tillsynsmaterial motsvarar inte till sitt innehåll eller omfattning Valviras föreskrift om egenkontroll (08.05.2024 V/42106/2023). Vid den reaktiva tillsynen har serviceproducenten instruerats att vid uppdateringen av planen beakta innehållet i Valviras föreskrift. Serviceproducenten har 21.7.2024 lämnat in en uppdaterad plan för egenkontroll som undertecknats av den ansvariga personen 7.7.2024. Östra Nylands välfärdsområde har granskat planen och konstaterat att den till sitt innehåll är betydande begränsad och att den har utarbetats med felaktiga, lagstridiga anvisningar samt i strid med välfärdsområdets anvisningar. Den inlämnade planen har utarbetats enligt Valviras föråldrade modell för planen för egenkontroll. Serviceproducenten har inte beaktat lagen om tillsyn över social- och hälsovården, som trädde i kraft 1.1.2024, och har försummat sin skyldighet att bland annat främja tillgängligheten och offentligheten i planen för egenkontroll, att fullgöra anmälningsskyldigheten samt att utarbeta en beskrivning av förfarandet för anmälan av farliga situationer och hur man kan dra lärdomar av dem i enlighet med 27 § (serviceproducentens egenkontroll). I rollen som tjänsteanordnare anser Östra Nylands välfärdsområde att serviceproducenten har försummat sitt ansvar i enlighet med 27 § i lagen om tillsynen över social- och hälsovården (741/2023) när det gäller ordnande och genomförande av serviceproducentens egenkontroll samt i enlighet med 18 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021) de ansvar som en privat serviceproducent ska beakta i sin verksamhet, såsom lagstadgade krav på innehåll och kvalitet i fråga om offentliga social- och hälsovårdstjänster och anvisningar som den ger med stöd av sitt ansvar att ordna välfärdsområdet.
Utöver metoderna för reaktiv tillsyn har Östra Nylands välfärdsområde utrett riktigheten och grunderna för serviceproducentens fakturering med hjälp av avtalstillsyn. Serviceproducenten har i samband med att den reaktiva övervakningen inleddes i juni 2024 informerat välfärdsområdet om att serviceproducenten fortfarande fakturerar klienten i förväg för de timmar som serviceproducenten senare kommer överens med klienten om att sköta. Verksamheten strider mot regelboken för servicesedlar och avtalet om produktion. Det har tidigare också år 2023 förekommit oklarheter med serviceproducenten när det gäller faktureringen av servicesedelproduktionen och serviceproducenten har fakturerat på förhand de timmar som har beviljats med servicesedel. Detta har då påpekats för serviceproducenten och muntligen ombetts ändring i verksamheten i början av år 2024. Serviceproducentens verksamhet vid utredningen av missförhållandet har inte väckt förtroende inom välfärdsområdet, eftersom serviceproducenten vid utförandet av den reaktiva tillsyn muntligen har erkänt att den handlar i strid med servicesedelreglementet genom att fakturera klientens servicesedel på förhand, även om den senare har utfört det arbete som ingår i det stöd som har beviljats klienten.
Enligt Östra Nylands välfärdsområde grundar sig produktionen av servicesedlar starkt på förtroendet mellan tjänsteanordnaren och serviceproducenten för att serviceproducenten producerar tjänsterna för välfärdsområdets räkning på ett högklassigt sätt samt i enlighet med lagen och regelboken för servicesedlar. I revisionsberättelsen om den reaktiva tillsynen har Östra Nylands välfärdsområde konstaterat att serviceproducenten har brutit mot 4–5 § i lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården samt mot punkten 3.2.12 (sekretess) i den allmänna delen av regelboken för servicesedlar, mot 4 § i lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården, mot 27 § i lagen om tillsyn över social- och hälsovården och mot 18 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård.
Enligt 5 § i lagen om servicesedlar inom social- och hälsovården (24.7.2009/569) kan välfärdsområdet godkänna som serviceproducent endast servicesedelproducenter som uppfyller de villkor som ställs på verksamheten i fråga i lagen, och vars tjänster åtminstone motsvarar den nivå som krävs av motsvarande verksamhet inom välfärdsområdet.
I enlighet med punkt 5.3 i regelbok för servicesedlar i Östra Nylands välfärdsområde har välfärdsområdet rätt att återkalla godkännandet av en serviceproducent och omedelbart stryka serviceproducentens namn från listan över godkända serviceproducenter, om
- a) god vård- och servicepraxis inte följs
- b) de villkor för godkännande som anges i lag eller i denna regelbok inte uppfylls
- c) serviceproducenten (trots välfärdsområdets skriftliga uppmaning) inte iakttar villkoren i regelboken eller kraven i bilagorna till regelboken
- d) serviceproducenten har blivit insolvent, inte har kunnat betala sina fakturor senast på förfallodagen, har inlett ett ackordsförfarande, har försatts i likvidation eller löper omedelbar risk att bli försatt i likvidation eller har försatts i konkurs
- e) serviceproducenten eller någon som hör till dess ledning har dömts för brott i näringsverksamhet, brott mot person eller ekonomiskt brott
- f) serviceproducenten har lämnat väsentligt oriktiga uppgifter om företaget
- g) serviceproducenten har missbrukat sin ställning bland klienterna eller producerat servicen i strid med det beslut om servicesedlar som klienten fått
- h) serviceproducenten har försummat betalningen av skatter och socialskyddsavgifter
Välfärdsområdet har ansett sig kunna återkalla serviceproducentens godkännande med hänsyn till punkterna a), b) och g). Östra Nylands välfärdsområde har återkallat godkännandet av serviceproducenten 29.10.2024 av social- och hälsovårdsdirektör Annika Immonen.
Slutsats
Östra Nylands välfärdsområde anser att trots att serviceproducenten har ändrat sin Soteri-registrering av produktionen i enlighet med välfärdsområdets styrning så att den motsvarar den faktiska serviceproduktionen, finns det flera kvalitativa missförhållanden i serviceproducentens verksamhet samt missförhållanden och allvarliga avvikelser i den lagstadgade verksamheten. Östra Nylands välfärdsområde anser att det med fog har återkallat godkännandet av serviceproducenten och att begäran om omprövning inte ger anledning att ändra beslutet.
Beskrivning förslag
Social- och hälsovårdsdirektören:
Nämnden för ordnande av tjänster beslutar avslå begäran om omprövning.