Beskrivning
Beredning och tilläggsuppgifter:
jurist Matilda Eklund
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
Helsingfors förvaltningsdomstol har i brevet av den 8 juli 2024 begärt att välfärdsområdesstyrelsen i Östra Nylands välfärdsområde inhämtar fullmäktiges utlåtande med anledning av Maija Aatelos överklagande av välfärdsområdets beslut. Beslutet som överklagas gäller Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktiges beslut den 12 december 2023 § 139 Klientavgifter inom social- och hälsovården 2024. I förvaltningsdomstolens begäran om utlåtande ges samtidigt välfärdsområdesstyrelsen, som användare av välfärdsområdets talerätt, tillfälle att ge sin förklaring i ärendet. Dessutom begärs det att alla handlingar som ligger till grund för det överklagade beslutet lämnas till förvaltningsdomstolen. Utlåtandet och handlingarna ska lämnas till förvaltningsdomstolen senast den 30 augusti 2024.
Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige har den 12 december 2023 beslutat att godkänna de klientavgifter som välfärdsområdesstyrelsen föreslog den 23 november 2023 § 303 som sådana. Enligt 22 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) ska välfärdsområdesfullmäktige besluta om allmänna grunderna för de avgifter som tas ut för tjänster och andra prestationer samt de kundavgifter som tas ut för tjänster som omfattas i välfärdsområdets organiseringsansvar.
Enligt 26 § i förvaltningsstadgan leder välfärdsområdesstyrelsen välfärdsområdets verksamhet, förvaltning och ekonomi. Välfärdsområdesstyrelsen ska fastställa avgifter i enlighet med de principer för prissättning som välfärdsområdesfullmäktige har fastställt om den inte har delegerat beslutanderätten. Enligt förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde är det välfärdsområdesstyrelsen som har befogenheterna till den del befogenheterna inte regleras i lag, förvaltningsstadgan eller ett vidaredelegeringsbeslut. Förvaltningsstadgan möjliggör och ger behörighet åt välfärdsområdesstyrelsen att yttra sig i ärendet på välfärdsområdesfullmäktiges vägnar. Dessutom ger välfärdsområdesfullmäktiges separata utlåtande inget mervärde eller sådan tilläggsinformation i ärendet som inte redan finns i välfärdsområdesstyrelsens redogörelse. Östra Nylands välfärdsområde yttrar sig på följande sätt i begäran om utlåtande från Helsingfors förvaltningsdomstol:
Verkställande och delgivning av beslutet
Den klagande har krävt att det överklagade beslutet upphävs för att det strider mot lag och god förvaltningssed. Enligt den klagande är verkställandet av beslutet diskriminering och leder till att det är omöjligt för personer med funktionsnedsättning att försörja sig. Enligt överklagandet får beslutet dessutom inte verkställas förrän det har delgivits parten.
I 2 kap. i förvaltningslagen föreskrivs om grunderna för god förvaltning. Enligt 6 § i förvaltningslagen ska myndigheterna bemöta dem som uträttar ärenden hos förvaltningen jämlikt och använda sina befogenheter enbart för syften som är godtagbara enligt lag. Östra Nylands välfärdsområde har beaktat alla områden, klienter och invånare på lika villkor i beredningen av beslutsfattandet och i beslutsfattandet, samt uppfyllt sina lagstadgade skyldigheter under beslutsprocessen. Östra Nylands välfärdsområde har iakttagit sina lagstadgade skyldigheter och principerna för god förvaltning i sin verksamhet på det sätt som anges i detta utlåtande.
Enligt överklagandet har beslutet inte delgivits den klagande/den berörda parten till exempel per brev, och därför får beslutet inte verkställas. Enligt 11 § i förvaltningslagen är en part i ett förvaltningsärende den vars rätt, fördel eller skyldighet ärendet gäller. I det överklagade beslutet finns det inga parter till vilka beslutet ska delges genom separat delgivning.
Välfärdsområdet har informerat medlemmarna i välfärdsområdet om beslutet i det allmänna datanätet och det har delgivits i enlighet med 54 § i förvaltningslagen. Enligt 114 § i lagen om välfärdsområden ska väsentlig information om de tjänster som välfärdsområdet ordnar och om välfärdsområdets verksamhet offentliggöras på välfärdsområdets webbplats i det allmänna datanätet. I det allmänna datanätet ska uppgifter om avgifter som tas ut för tjänsterna finnas tillgängliga. Enligt 145 § i lagen om välfärdsområden hålls protokoll från välfärdsområdesfullmäktige, välfärdsområdesstyrelsen och nämnder samt välfärdssammanslutningens fullmäktige och stämma med tillhörande anvisning för begäran om omprövning eller besvärsanvisning efter justeringen tillgängliga på välfärdsområdets webbplats i det allmänna datanätet, om inte något annat följer av sekretessbestämmelserna. En välfärdsområdesmedlem samt ett välfärdsområde som deltar i samarbete mellan välfärdsområden och en medlem av ett sådant välfärdsområde anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet gjorts tillgängligt på välfärdsområdets webbplats i det allmänna datanätet. Välfärdsområdesfullmäktiges beslut har lagenligt kunnat ses i det allmänna datanätet på välfärdsområdets webbplats efter att det granskats. Enligt 148 § i lagen om välfärdsområden får beslut verkställas innan det har vunnit laga kraft.
Delaktiggörande av rådet för personer med funktionsnedsättning
Enligt 32 § i lagen om välfärdsområden ska påverkansorganen ges möjlighet att påverka planering, beredning, genomförande och uppföljning inom olika verksamheter i välfärdsområdet i frågor som är eller som ett påverkansorgan bedömer vara av betydelse för barnen, de unga, de äldre eller personer med funktionsnedsättning och med hänsyn till de tjänster dessa befolkningsgrupper behöver, och påverkansorganen ska också tas med när former för delaktighet och hörande utvecklas i välfärdsområdet. Enligt verksamhetsstadgan för rådet för personer med funktionsnedsättning i välfärdsområdet ska rådet ges möjlighet att påverka planering, beredning, genomförande och uppföljning inom olika verksamheter i välfärdsområdet i frågor som är eller som ett påverkansorgan bedömer vara av betydelse för personer med funktionsnedsättning och med hänsyn till de tjänster som välfärdsområdet tillhandahåller och som denna befolkningsgrupp behöver, och påverkansorganen ska också tas med när former för delaktighet och hörande utvecklas i välfärdsområdet. Verksamhetsstadgan för rådet för personer med funktionsnedsättning fastställer att rådet i beredningsskedet innan beslutsfattandet får delta i planeringen, utvärderingen och utvecklingen av tjänster för personer med funktionsnedsättning. Påverkansorganen kan också på eget initiativ i sina möten ta upp ärenden som de bedömer vara betydande ur de befolkningsgruppers synvinkel som de representerar.
Klientprislistan för hela Östra Nylands välfärdsområde kan inte anses höra till de ovan nämnda kategorierna, och därför har rådet för personer med funktionsnedsättning inte deltagit i beredningen av prislistan för klientavgifter. Uppdateringen av prislistan för klientavgifter grundar sig på en lagstadgad indexförhöjning samt budgetbaserade höjningar. De budgetbaserade höjningarna av klientavgifterna omfattar inte sakkunskapen inom rådet för personer med funktionsnedsättning. Den föregående verksamhetsperioden, beredningsprocessen för prislistan över klientavgifter 2023, genomfördes på samma sätt som för prislistan över klientavgifter 2024, och rådet för personer med funktionsnedsättning deltog inte heller den föregående beredningsprocessen av ovannämnda orsaker. Vid beredningen av prislistan över klientavgifter har man beaktat de skyldigheter som lagen kräver och beaktat alla invånare i välfärdsområdet på lika villkor.
Budgetbaserad höjning av måltidsavgifterna
Enligt 10 h § 1 mom. i lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården får välfärdsområdet hos klienten ta ut en skälig avgift för i klientplanen ingående stödtjänster enligt 19 § 2 mom. Enligt 2 § i lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården får den avgift som tas ut för en service vara högst lika stor som kostnaderna för serviceproduktionen.
År 2023 var måltidspaketet för hela dagen 14,50 euro, vilket höjdes till 20,00 euro från och med den 1 januari 2024. Välfärdsområdets ekonomitjänster har beräknat kostnaderna för produktionen av tjänsten i fråga, och beräkningsgrunden har varit kostnaderna för köken i Östra Nyland dividerade med antalet måltider. Personalkostnader, transportkostnader och livsmedel har räknats som kostnader för köken. Beräkningen gav välfärdsområdet en genomsnittlig produktionskostnad av tjänsten på 20,40 euro per måltidspaket, vilket är större än klientavgiften för måltidspaketet i prislistan över klientavgifter. Välfärdsområdets kostnader för att producera tjänsten är större än klientavgiften som tas ut för den.
I överklagandet har det lyfts fram att de sedvanliga skäliga matkostnaderna för fyra personer är ungefär 600 euro, och att en hel familj således skulle äta till priset av välfärdsområdets måltidspaket. Dessutom har det i lyfts fram i överklagandet att storköksproduktion alltid är förmånligare, vilket bör synas i prissättningen. Välfärdsområdet kan inte ta ställning till privata familjers matkostnader och gör inte budgetbaserade höjningar på basis av dem. Dessutom, som redan konstaterats ovan, grundar sig de nuvarande måltidsavgifterna på det faktiska produktionspriset, och det nuvarande priset på måltidspaketet är lägre än de faktiska produktionskostnaderna för måltidspaketet.
Överklagandet lyfter också fram levnadsstandarden för personer med funktionsnedsättning och att många personer med funktionsnedsättning enbart har garantipension som inkomst. Välfärdsområdet vill betona att persongruppen som har rätt till tjänsten i fråga är omfattande och att de budgetbaserade höjningarna inte beräknas enligt levnadsstandarden för en enskild persongrupp. Dessutom kan måltidsavgifternas oskälighet inte ställas i relation till enbart en viss inkomstkälla för klienten, såsom garantipension. Vid fastställandet av klientavgifterna har oskälighet bedömts mer omfattande, och användarna av tjänsten i fråga kan också ha andra stöd och inkomster än den garantipensionsinkomst som anges i överklagandet. Om klientavgiften för en viss person bedöms vara oskälig, har personen möjlighet att ansöka om att klientavgiften inte tas ut eller att den sänks.
I överklagandet konstateras det att Östra Nylands välfärdsområde tillsvidare inte har fastställt disponibla medel inom öppenvårdstjänsterna för personer med funktionsnedsättning. De disponibla medlen ska enligt den överklagande vara 250 euro enligt etablerad praxis. Välfärdsområdet följer bestämmelserna om disponibla medel som fastställts i lag, och disponibla medel för personer med funktionsnedsättning inom öppenvårdstjänsterna har inte fastställts i lag. Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse har den 27 juni 2024, § 168, meddelat ett beslut om disponibla medel för personer med funktionsnedsättning. Den primära verksamheten är att upprätthålla välfärdsområdets lagstadgade verksamheter, och det är för närvarande inte aktuellt att ta i bruk en sådan här verksamhet för behovsprövade disponibla medel. Om klientens situation kräver det, har hen dock på ovan nämnda sätt möjlighet att ansöka om att klientavgiften inte tas ut eller att den sänks.
Avslutningsvis
Beredningen, delgivningen och verkställandet av måltidsprislistan inom Östra Nylands välfärdsområde har gjorts på ett lagenligt sätt. Måltidsavgifterna är inte större än kostnaderna som tjänsten orsakar, och avgifterna för tjänsten kan inte anses vara oskäliga i förhållande till hela användargruppen. Klientavgifterna för måltidstjänsterna äventyrar inte klientens fördel eller rätt till en tillräcklig och nödvändig utkomst.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesstyrelsen ger ovannämnda utlåtande från Östra Nylands välfärdsområde med anledning av överklagandet av välfärdsområdets beslut som anförts hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Paragrafen justeras genast.
Beslut
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade ge ovannämnda utlåtande från Östra Nylands välfärdsområde med anledning av överklagandet av välfärdsområdets beslut som anförts hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Paragrafen justerades genast.