Beskrivning
Beredning och ytterligare uppgifter: utvecklingsdirektör Katja Blomberg, förvaltningsdirektör Camilla Söderström,
katja.blomberg(at)itauusimaa.fi, camilla.soderstrom1(at)itauusimaa.fi
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade 17.8.2023 be intressentgrupperna yttra sig om utkastsversionen av servicestrategin för Östra Nylands välfärdsområde. Välfärdsområdesfullmäktige höll 19.9.2023 en aftonskola om servicestrategin. För företagare och organisationer ordnades det ett webbmöte om servicestrategin 22.9.2023. Det ordnades ett diskussionsmöte för invånarna 2.10.2023 på webben och som fysiskt möte. Det har också varit möjligt att kommentera utkastet till servicestrategi på välfärdsområdets webbplats ostranyland.fi.
Instanserna i fråga ombads lämna in sina utlåtanden med anledning av utkastet till servicestrategi senast 18.10.2023. För organens vidkommande avgav nämnden för ordnande av tjänster 20.9.2023 ett utlåtande om utkastet, nämnden för beredskap och säkerhet avgav ett utlåtande 21.9.2023, nationalspråksnämnden 21.9.2023 och nämnden för utveckling och samarbete 4.10.2023. Påverkansorganen lämnade också in utlåtanden.
Kommunerna Askola, Lappträsk, Mörskom, Pukkila och Sibbo samt städerna Borgå och Lovisa har lämnat in utlåtanden om utkastet till servicestrategi. Dessutom har Nylands Företagare och Lovisa Företagare lämnat in ett utlåtande.
Sammanfattar man de utlåtanden som lämnats in så kan man konstatera att kommunerna, organen och påverkansorganen betonar vikten av närservice och regional jämlikhet. Jämlikhet är en fråga som lyfts fram då det gäller samarbete, studerandevårdstjänsterna, serviceproduktionen, tillgång till service och nåbarhet, tillträde till service, främjande av hälsa och välfärd samt service på finska och svenska. Behovet av närservice kommer fram i synnerhet i fråga om äldre personer och kunder som inte behärskar de digitala tjänsterna så väl, i fråga om tjänster med låg tröskel samt i fråga om elev- och studerandevårdstjänsterna. I servicestrategin borde man också beakta möjligheten för olika åldersgrupper att genuint och i flera kanaler vara delaktiga och ge feedback.
Rådet för personer med funktionsnedsättning förutsätter i sitt utlåtande att servicestrategin inte får innefatta några sådana åtgärder och tillvägagångssätt som beaktande lagstiftningen kränker personers med funktionsnedsättning mänskliga rättigheter samt att tillgänglighet och nåbarhet ska beaktas.
I utlåtandena framförs det också önskemål om att man ska beakta bland annat kunskapsbaserad ledning, beskrivning av det åldersgruppsspecifika servicebehovet, tillgången till service och kundupplevelsen, arbetet med kontaktytor, hållbar utveckling, främjande av hälsa och välfärd, beredskap, delaktighet, modellen med flera producenter och genuint samarbete mellan den offentliga, den privata och tredje sektorn samt noggrannare analys av utnyttjandet av tjänster (bilaga 3). En analys av inverkan av kommunernas befolkningsstruktur och andra omständigheter på utnyttjandet av tjänster efterlyses. Beträffande dessa frågor är det skäl att beakta att välfärdsområdet vid sidan av servicestrategin har och alltjämt håller på att bereda flera kompletterande anvisningar, planer och strategier där nämnda föreslagna teman preciseras (t.ex. personalstrategin, välfärdsberättelsen och -planen, delaktighetsprogrammet).
Nylands Företagare föreslår att man objektivt uppskattar och kalkylerar kostnaderna för välfärdsområdets serviceproduktion i egen regi och kostnaderna för produktion av stödtjänster samt att man före valet av serviceproducent analyserar produktionssättet innan man stannar för att producera en tjänst i egen regi. I utkastet sägs det att företagens resurser ska tillvaratas enbart som något som kompletterar den offentliga produktionen. Nylands Företagare föreslår att man i större utsträckning ska utnyttja företagens resurser. Som indikator skulle man kunna ha exempelvis en uppföljning av ökningen av antalet företag som producerar tjänster åt välfärdsområdet. Utgångspunkten i utkastet till servicestrategi är för närvarande rätt så klart att tjänsterna i princip produceras i egen regi och att den privata sektorn enbart kompletterar dem.
De synpunkter på utvecklingen och de iakttagelser som lyfts fram i utlåtandena kommer i mån av möjlighet att beaktas då servicestrategin verkställs.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesdirektören:
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige godkänner servicestrategin, vilken föreligger som bilaga.
Paragrafen justeras genast.
Beslut
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade att med nämnda ändringar föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige godkänner servicestrategin, vilken föreligger som bilaga.
Paragrafen justerades genast.
Möte hantering
Det antecknades i protokollet att ledamot Patrik Björkman, ordförande för nationalspråksnämnden Tom Liljestrand, första viceordförande för välfärdsområdesfullmäktige Elin Blomqvist-Valtonen samt andra viceordförande för välfärdsområdesfullmäktige Arja Isotalo anmälde jäv och avlägsnade sig från mötesrummet under behandlingen av detta ärende (samfundsjäv) kl. 20.12-20.46. Dessutom antecknades i protokollet att social- och hälsovårdsdirektören Annika Immonen avlägsnade sig från mötet under behandlingen av detta ärende, kl. 20.20.
Föredragaranden ändrade i servicestrategins kapitel 1 ”Servicestrategins bakgrund och syfte”, första delen av sista meningen på sida 4 ” Beredningen av produktivitetsprogrammet fortsätter hösten 2023” att lyda ”Beredningen av produktivitetsprogrammet fortsätter under år 2023”.
Ledamot Arto Kujala föreslog understödd av ledamot Pia Nurme, att i punkt 3.1 Mål och åtgärder för servicestrategins spetsar, andra utvecklingsspetsens ”Högklassiga, jämlika och tillgängliga tjänster” andra undermål ”Köpta tjänster och servicesedlar utnyttjas så att de kompletterar serviceproduktionen.” ska lyda ”Köptjänster och servicesedlar utnyttjas enligt välfärdsområdesstrategin och speciellt i tjänster där man genom att använda dem samtidigt kan förbättra servicenivån och kostnadseffektiviteten.”
I omröstningen, där de som understödde utgångsförslaget röstade ”Ja” och de som understödde Kujalas motförslag röstade ”Nej”, vann motförslaget med rösterna 10 (Honkasalo, Edgren, Forsman, Hjelt, Kujala, Lind, Lindqvist, Nurme, Railila, Stenman) – 3 (Eskola, Mattila, Perokorpi).