Välfärdsområdesfullmäktige, möte 14-11-2023

Protokollet är granskat

§ 121 Avtal om strategiskt samarbete mellan Östra Nylands kommuner och Östra  Nylands välfärdsområde

IUHVADno-2023-1074

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och ytterligare information: ledande jurist Salla Paavilainen,
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Välfärdsområdesstyrelsen behandlade vid sina sammanträden 11.5.2023 och 25.5.2023 avtalet om strategiskt samarbete mellan välfärdsområdet och kommunerna. Ärendet bordlades vid sammanträdet 11.5.2023, och vid sammanträdet 25.5.2023 återremitterades ärendet för ny beredning så att det skulle tas upp till behandling på nytt när parterna hade godkänt avtalet inklusive dess bilagor. Alla avtalsparters fullmäktige har sedermera godkänt avtalet. 

Lagstiftningen förutsätter att kommunerna och välfärdsområdena samarbetar. Bestämmelser om samarbete finns bland annat i lagen om välfärdsområden (611/2021, "välfärdsområdeslagen") och i lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021, "ordnandelagen"). I avtalet om strategiskt samarbete mellan Östra Nylands kommuner och Östra Nylands välfärdsområde beaktas de skyldigheter som parterna åläggs i 14 § i välfärdsområdeslagen och i 6, 7, 10, 32 och 50 § i ordnandelagen. 

Välfärdsområdena och kommunerna har gemensamma invånare samt samarbetsbehov i fråga om tjänster som genomförs invånar- och klientspecifikt. Främjandet och genomförandet av invånarnas välfärd och hälsa på ett ändamålsenligt och klientorienterat sätt samt andra uppgifter som förutsätter funktionellt samarbete mellan välfärdsområdena och kommunerna stöds av gemensamma mål, överenskomna tillvägagångssätt och ett fungerande informationsutbyte. Även för att upprätthålla säkerheten i Östra Nyland behövs samarbete mellan kommunerna och välfärdsområdet. 

En central princip för samarbetet är att fortsätta utvecklingen av det befintliga samarbetet för att på bästa möjliga sätt stödja invånarna i området. 

Avtalet om strategiskt samarbete har beretts under våren 2023 i samarbete mellan regionens kommuner och välfärdsområdet. I arbetet har städernas och kommunernas direktörer och tjänsteinnehavarledning deltagit samt välfärdsområdesdirektören och välfärdsområdets tjänsteinnehavarledning. Som grund för avtalet har Kommunförbundets grund använts som samarbetsavtal och det har omarbetats till en avtalshelhet som är ändamålsenlig för Östra Nyland.  

Samarbetet mellan Östra Nylands kommuner och Östra Nylands välfärdsområde sker förutom i det gemensamma klientarbetet även i gemensamma yrkesövergripande nätverk för operativt arbete samt i gemensamma forum mellan ledningsnivå och politisk ledning. 

För samarbetet inrättas ett samarbetsforum för den politiska ledningen som sammanträder en gång under fullmäktigeperioden. Det beredande organet för det politiska samarbetsforumet är ett samarbetsforum för kommunernas och välfärdsområdets högsta ledning som sammanträder minst två gånger om året. Det operativa samarbetet styrs av grupper för operativ styrning som består av sektordirektörer eller tjänsteinnehavare bestämda av dem. Grupperna sammanträder enligt temahelheter vid behov. Arbetsgrupperna på den operativa nivån verkställer det lagstadgade samarbetet i arbetsgrupperna som har bildats enligt temahelheter. Nätverken säkerställer informationsutbytet för att samarbetet ska vara smidigt. Alla parter beslutar på sina håll om sina egna resurser, riktlinjer och verksamhet, och sålunda fattar arbetsgrupperna och nätverken på den operativa nivån inga beslut och fördelar inga resurser. 

Samarbetsforumen på strategisk nivå och arbetsgrupperna och nätverken på operativ nivå har beskrivits i avtalets bilaga 1. Bilagan uppdateras efter behov. Varje organisation gör kompletteringarna inom ramen av sina egna stadgar för förvaltningen. 

Jämfört med den tidigare gemensamma beredningen har det ursprungliga syftet bevarats i beskrivningen av samarbetet mellan den strategiska och operativa nivån. I samarbetsstrukturen har man preciserat arbetsfördelningen och kärnuppgiften samt bestämt sammankallaren. Särskilt på nivån för nätverksmöten är strukturen resurssmartare när man i nätverken behandlar samlande teman, då det också blir tid för konkret främjande av arbetet i kommunerna och välfärdsområdet. Från den gemensamma arbetsgrupps- och nätverksnivån har tagits bort programarbetet och välfärdsområdets partnerskap med organisationer som är välfärdsområdets interna organisering. Från den gemensamma samarbetsstrukturen har också tagits bort tillgänglighetsgruppen som kan inkluderas i årsklockan för koordinatorgruppen för hälsa och välfärd och vars arbete sker intensivt i kommunerna. I det operativa arbetet kan man vid behov inrätta flera separata inofficiella nätverk. 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören: 

Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse beslutar föreslå välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige godkänner det strategiska avtalet om samarbete mellan kommunerna och välfärdsområdet och ger välfärdsområdesstyrelsen fullmakt att godkänna avtalets bilagor. 

Beslut

Beslutades enligt beslutsförslaget.

Möte hantering

Det antecknades i protokollet, att områdesstyrelsens 1. viceordförande Riku Honkasalo samt ledamöterna Arto Kujala, Kaj Lindqvist, Marketta Mattila, Kevin Servin samt Lotte-Marie Stenman anmälde jäv och avlägsnade sig från mötesrummet under behandlingen av detta ärende kl. 21.07-21.09 (samfundsjäv). Områdesstyrelsens 2. viceordförande Tapani Eskola var ordförande under detta ärende.

Beskrivning

Beredning och ytterligare information: ledande jurist Salla Paavilainen,
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen: 

Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige beslutar

  1. godkänna det strategiska avtalet om samarbete mellan kommunerna och välfärdsområdet och
  2. ge välfärdsområdesstyrelsen fullmakt att godkänna avtalets bilagor.

 

Beslut

Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige beslutade

  1. godkänna det strategiska avtalet om samarbete mellan kommunerna och välfärdsområdet och
  2. ge välfärdsområdesstyrelsen fullmakt att godkänna avtalets bilagor.

 

Dessutom beslutade välfärdsområdesfullmäktige att de översättningsfel som finns i den svenskspråkiga bilagan (bilaga 3) korrigeras som tekniska korrigeringar, och att bilaga 2 översätts.

Möte hantering

Fullmäktigeledamot Christoffer Hällfors föreslog att de översättningsfel som finns i den svenskspråkiga bilgan (bilaga 3) översätts och att även bilaga 2 översätts.


Sökande av ändring

Besvärsanvisning (Välfärdsområdesbesvär)

Ändring kan sökas skriftligt genom välfärdsområdesbesvär.

Besvärstid

Välfärdsområdesbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Besvären ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast under besvärstidens sista dag innan besvärsmyndigheten stänger. En part anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje (3) dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas. En medlemskommun och en kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet. Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Välfärdsområdesbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i oriktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
  • beslutet annars strider mot lag

 

Den som anför besvär ska presentera besvärsgrunderna innan besvärstiden löper ut.

Besvärsmyndighet

Helsingfors förvaltningsdomstol Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

helsinki.hao(at)oikeus.fi

Obs, när du skickar e-post, ersätt at med @.

Besvär kan också anföras hos förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form. I besvären ska följande anges:

  1. det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),
  3. grunderna för yrkandena,
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

 

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också den personens kontaktuppgifter uppges. Om kontaktuppgifterna ändras medan besvären är anhängiga, ska de nya uppgifterna meddelas förvaltningsdomstolen utan dröjsmål. I besvären ska också uppges postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

Till besvären ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning,
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Rättegångsavgift

Hos den som inleder ett ärende som gäller ändringssökande tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos: E-postadressen: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Öppettider för registraturen: mån – fre kl. 9.00-15.00