Perustelut
Valmistelu ja lisätiedot:
kehittämisjohtaja Katja Blomberg, etunimi.sukunimi@itauusimaa.fi
Itä-Uudenmaan aluehallitus on käsitellyt kokouksessaan 12.10.2023 tuottavuusohjelmaluonnosta, ja pyytää siitä kehittäminen ja yhteistyö -lautakunnan lausuntoa.
Kehittäminen ja yhteistyö -lautakunta antaa lausuntonsa, joka pureutuu tuottavuusohjelman seitsemään tuottavuuskärkeen.
Ehdotus
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kehittäminen ja yhteistyö -lautakunta lausuu tuottavuusohjelmasta seuraavasti:
Kehittäminen ja yhteistyö -lautakunta kiittää tuottavuusohjelman valmistelusta ja mahdollisuudesta antaa kommentteja luonnokseen. Valmistelussa on mahdollistettu laajasti hyvinvointialueen henkilöstön ja päättäjien osallistuminen valmisteluun.
Kehittäminen ja yhteistyö -lautakunta kiinnittää huomiota siihen, että tuottavuusohjelman tavoitteet ja toimenpiteet on esitetty selkeästi, mutta niiden kustannusvaikuttavuuden arviointi ja ennakointi on haastavaa.
Lautakunnan toimivallan ja tehtävien näkökulmasta lausunnossa korostuvat erityisesti tuottavuusohjelman painopistealueet yksi (palvelurakenteen kehittäminen toiminnanohjauksen ja palveluintegraation keinoin), kaksi (ennaltaehkäisevä, hyvinvointia ja terveyttä edistävä palvelutarjonta) ja kuusi (hyvinvointialueen tiedolla johtamisen kehittäminen).
Painopisteessä yksi yhtenä tuottavuusmekanismina ja konkreettisena toimenpiteenä kuvataan HUS:n kanssa yhteiset hoidon porrastuksen periaatteet, hoitopolut ja käytännöt suurimpien volyymien ja kalliimpien palveluiden osalta. Lautakunta kiinnittää huomiota siihen, että pelkkä kuvaaminen ei riitä, vaan lisäksi tarvitaan jatkuvaa seurantaa ja arviointia tavoitteen toteutumiseksi.
Painopisteessä yksi toimenpiteenä mainitaan myös ”siirretään ikääntyneiden palveluissa palvelukäytön painopistettä yhteisölliseen asumiseen.” Lautakunta toteaa, että onnistuakseen ja kustannusvaikutukset maksimoiden tavoite edellyttää ennakoivaa ja tiivistä vuoropuhelua ja yhteistä tahtotilaa alueen kuntien, yritysten ja kolmannen sektorin kanssa.
Painopisteen kaksi toimenpiteet ovat luonteeltaan sellaisia, että niiden kustannussäästöjen realisoituminen saattaa olla ajankohtaista vasta ennakoitua myöhemmin. Lautakunta muistuttaa, että tämä tulee huomioida tuottavuusohjelman tavoitteita ja kustannusvaikuttavuutta arvioitaessa.
Painopisteessä kaksi toimenpiteinä mainitaan yhteistyö kolmannen sektorin ja kuntien kanssa. Lautakunta korostaa, että tuottavuuteen voidaan joissain tilanteissa vaikuttaa myös yritysten kanssa tehtävän yhteistyön avulla eikä yritysyhteistyötä ole syytä jättää mainitsematta painopisteen kohdalla.
Painopisteen kuusi osalta lautakunta toteaa, että tässä kokonaisuudessa voidaan saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä. Ennen kaikkea painopisteen kuusi tuottama säästö kohdistuu päällekkäisen manuaalisen työn vähenemiseen ja vapauttaa erityisesti henkilöstöresursseja toteutuessaan.
Hallintosäännön mukaisten tehtäviensä mukaisesti lautakunta pyytää lisäksi huomioimaan, että tuottavuusohjelma ei saa aiheuttaa riskejä asiakas- ja potilasturvallisuudelle tai laatu- ja valvontaohjelman, hyvinvointialuestrategian, palvelustrategian tai palvelutasopäätöksen edellyttämälle laatutasolle.
Päätös
Kehittämisjohtaja:
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kehittäminen ja yhteistyö -lautakunta lausuu tuottavuusohjelmasta seuraavasti:
Kehittäminen ja yhteistyö -lautakunta kiittää tuottavuusohjelman valmistelusta ja mahdollisuudesta antaa kommentteja luonnokseen. Valmistelussa on mahdollistettu laajasti hyvinvointialueen henkilöstön ja päättäjien osallistuminen valmisteluun.
Kehittäminen ja yhteistyö -lautakunta kiinnittää huomiota siihen, että tuottavuusohjelman tavoitteet ja toimenpiteet on esitetty selkeästi, mutta niiden kustannusvaikuttavuuden arviointi ja ennakointi on haastavaa.
Lautakunnan toimivallan ja tehtävien näkökulmasta lausunnossa korostuvat erityisesti tuottavuusohjelman painopistealueet yksi (palvelurakenteen kehittäminen toiminnanohjauksen ja palveluintegraation keinoin), kaksi (ennaltaehkäisevä, hyvinvointia ja terveyttä edistävä palvelutarjonta) ja kuusi (hyvinvointialueen tiedolla johtamisen kehittäminen).
Painopisteessä yksi yhtenä tuottavuusmekanismina ja konkreettisena toimenpiteenä kuvataan HUS:n kanssa yhteiset hoidon porrastuksen periaatteet, hoitopolut ja käytännöt suurimpien volyymien ja kalliimpien palveluiden osalta. Lautakunta kiinnittää huomiota siihen, että pelkkä kuvaaminen ei riitä, vaan lisäksi tarvitaan jatkuvaa seurantaa ja arviointia tavoitteen toteutumiseksi.
Painopisteessä yksi toimenpiteenä mainitaan myös ”siirretään ikääntyneiden palveluissa palvelukäytön painopistettä yhteisölliseen asumiseen.” Lautakunta toteaa, että onnistuakseen tässä tavoitteessa, pitää huomioida ikäihmisten kasvava määrä ja heidän toimintakyvyn tukeminen ja ylläpitäminen oikea-aikaisilla ja riittävillä ennaltaehkäisevillä palveluilla. Lautakunta toteaa, että onnistuakseen tässä tavoitteessa, tarvitaan ennakoivaa ja tiivistä yhteistyötä ja tahtotilaa hyvinvointialueen kuntien, yritysten ja järjestöjen kanssa.
Painopisteen kaksi toimenpiteet ovat luonteeltaan sellaisia, että niiden kustannussäästöjen realisoituminen saattaa olla ajankohtaista vasta ennakoitua myöhemmin. Lautakunta muistuttaa, että tämä tulee huomioida tuottavuusohjelman tavoitteita ja kustannusvaikuttavuutta arvioitaessa.
Painopisteessä kaksi toimenpiteinä mainitaan yhteistyö kolmannen sektorin ja kuntien kanssa. Lautakunta korostaa, että tuottavuuteen voidaan joissain tilanteissa vaikuttaa myös yritysten kanssa tehtävän yhteistyön avulla eikä yritysyhteistyötä ole syytä jättää mainitsematta painopisteen kohdalla.
Painopisteen kuusi osalta lautakunta toteaa, että tässä kokonaisuudessa voidaan saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä. Ennen kaikkea painopisteen kuusi tuottama säästö kohdistuu päällekkäisen manuaalisen työn vähenemiseen ja vapauttaa erityisesti henkilöstöresursseja toteutuessaan.
Hallintosäännön mukaisten tehtäviensä mukaisesti lautakunta pyytää lisäksi huomioimaan, että tuottavuusohjelma ei saa aiheuttaa riskejä asiakas- ja potilasturvallisuudelle tai laatu- ja valvontaohjelman, hyvinvointialuestrategian, palvelustrategian tai palvelutasopäätöksen edellyttämälle laatutasolle.