Perustelut
Valmistelu ja lisätiedot:
hankintapäällikkö Ville Hanhinen
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
Päätös, johon hankintaoikaisua on vaadittu
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallituksen hankintapäätös sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökuljetuspalvelut Itä-Uudellamaalla / sisäinen kilpailutus sopimusautot luokassa 1 09.10.2025 § 219.
Hankintaoikaisuvaatimuksen tutkiminen ja hakija
Tarjoajat on saanut hankintaoikaisuvaatimuksenalaisena olevan aluehallituksen päätöksen 09.10.2025 § 219 IUHVA Dno-2025-1406 sähköisesti tiedoksi 14.10.2025.
Linnanjoki Oy:n (2756999-3) vaatimus on saapunut hankintayksikölle 22.10.2025. Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 133 §:n mukaan asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.
Hankintaoikaisua koskeva hakemus on jätetty laissa säädetyn määräajan kuluessa ja näin ollen se tutkitaan.
Hankintaoikaisuvaatimus
Hankintaoikaisun tehneen Linnanjoki Oy:n mukaan hankintaoikaisun kohteena oleva päätös on syntynyt väärässä järjestyksessä ja väärässä aikajärjestyksessä ja siksi sitä tulee pitää mitättömänä.
Hankintaoikaisun mukaan hankintapäätös on jaettu keinotekoisesti kahteen osaan.
Hankinnan kokonaisarvo on yli 10 miljoonaa euroa mutta se on jaettu kahteen osaan siten että Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen Palvelujen järjestäminen -lautakunta on tehnyt päätöksen osasta siitä ja aluehallitus toisesta osasta. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön mukaan vain aluevaltuusto voi päättää yli 10 miljoonan euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Siten hankintapäätös olisi tullut tehdä aluevaltuustossa.
Hankintaoikaisun mukaan hankintapäätös perustuu asiakirjojen luonnoksiin, joista ei ole päätöstä.
Hankintapäätös koskee palvelua, josta on olemassa sopimusluonnos liitteineen ja niiden perusteella tehty tarjouspyyntö. Näitä asiakirjoja ei kuitenkaan ole käsitelty tai hyväksytty missään Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen toimielimessä vaikka hyvinvointialueen hallintosäännön mukaan vähintään 1 miljoonan euron arvoisista sopimuksista päättää jokin toimielin riippuen sopimuksen kokonaisarvosta: Palvelujen järjestäminen -lautakunta, aluehallitus tai aluevaltuusto.
Tausta
Hankintaoikaisun kohteena olevalla hankintapäätöksellä päätettiin palveluntuottajien valinnasta tuottamaan sosiaalihuoltolain ja vammaispalvelulain mukaisia kuljetuspalveluja ja muita sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden tarpeen mukaisia yksilöllisiä kuljetuksia ja ryhmäkuljetuksia luokan 1 Henkilöauto mukaisella ajoneuvolla
Sovellettava lainsäädäntö
Hankintalain 3 §:n mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 30 §:n 4 momentin mukaan puitejärjestelyissä ja dynaamisissa hankintajärjestelmissä hankinnan ennakoidun arvon laskennassa on käytettävä kaikkien puitejärjestelyn tai dynaamisen hankintajärjestelmän keston ajaksi suunniteltujen hankintasopimusten ennakoitua kokonaisarvoa.
Hankintalain 31 §:n mukaan hankintaa ei saa pilkkoa eriin tai laskea sen arvoa poikkeuksellisin menetelmin tämän lain säännösten soveltamisen välttämiseksi. Tavarahankintaa tai palveluhankintaa ei myöskään saa liittää rakennusurakkaan tai hankintoja muutoin yhdistellä keinotekoisesti tämän lain säännösten soveltamisen välttämiseksi.
Hankintalain 49 §:n 1 momentin mukaan dynaamisella hankintajärjestelmällä tarkoitetaan täysin sähköistä hankintamenettelyä tavanomaisille ja markkinoilla yleisesti saatavilla oleville hankinnoille. Hankintamenettely on kestonsa ajan avoin kaikille soveltuvuusehdot täyttäville toimittajille. Hankintayksikkö voi jakaa dynaamisen hankintajärjestelmän tavaroiden, palvelujen tai rakennusurakoiden luokkiin, jotka on määriteltävä objektiivisesti hankinnan eri ominaisuuksien perusteella.
Hankintalain 50 §:n 2 momentin mukaan hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä tulee ilmoittaa ainakin järjestelmän kohteena olevien suunniteltujen hankintojen luonne ja arvioitu määrä, kaikki tarvittavat tiedot dynaamisesta hankintajärjestelmästä sekä käytettävistä sähköisistä välineistä ja viestintäyhteyttä koskevista teknisistä järjestelyistä ja eritelmistä.
Hankintalakin 52 §:n 1 momentin mukaan jokainen yksittäinen hankinta dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä on kilpailutettava. Hankintayksikön on pyydettävä järjestelmään hyväksyttyjä ehdokkaita esittämään tarjous dynaamisessa hankintajärjestelmässä tehtävistä erillisistä hankinnoista. Jos dynaaminen hankintajärjestelmä on jaettu tavaroiden, palvelujen tai rakennusurakoiden luokkiin, hankintayksikön on pyydettävä kyseiseen luokkaan hyväksyttyjä ehdokkaita esittämään tarjous.
Hankintalain 107 §:n mukaan sen lisäksi, mitä (hankintalain) I ja IV osassa säädetään hankintasopimuksista, liitteessä E lueteltuja palveluja koskeviin hankintoihin, jotka ovat arvoltaan vähintään 25 §:n 1 momentin 3 tai 4 kohdassa säädettyjen kynnysarvojen suuruisia, sovelletaan tämän luvun säännöksiä.
Hankintalain 109 §:n perusteella hankintayksikön on noudatettava hankinnan kilpailuttamisessa sellaista menettelyä, joka on 3 §:n 1 momentissa tarkoitettujen periaatteiden mukainen. Hankintayksikön on kuvattava käyttämänsä hankintamenettely hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä.
Hankintalakin 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Hankintalain 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu). Hankintaoikaisu on lainkohdan mukaan mahdollinen, jos päätös tai ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Päätöksen korjaaminen ei edellytä asianosaisen suostumusta.
Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta.
Asian oikeudellinen arviointi
Menettely tarjouspyyntöjen lähettämisessä ja pilkkomiskielto
Asiassa on ensin arvioitava, onko hyvinvointialueen menettely hankinnan toteuttamisessa hankintalain mukainen vai onko kyseessä menettely, joka täyttää hankintalain 31 §:n niin sanotun pilkkomiskiellon tunnusmerkistön.
Hankintaoikaisun kohteena ovat henkilökuljetuspalvelut hankintalain liitteen E mukaiset sosiaali- ja terveyspalveluhankintana, joiden sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Hankintalain 107 §:n mukaisesti kyseisten palvelujen hankintoihin sovelletaan hankintalain 12 lukua ja siihen perustuvia säännöksiä.
Hyvinvointialue on päättänyt toteuttaa hankinnat sosiaali- ja terveyspalveluiden dynaamisella hankintajärjestelmällä (jatkossa hankintajärjestelmä), joka tarkoittaa hyvinvointialueen itsensä suunnittelemaa, hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen. Osallistumispyynnön (korjausilmoitus IUHVADno-2025-1406 13.05.2025) liitteen 1 Dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet mukaisesti hankintajärjestelmän kyseessä ei ole hankintalain 42 §:n tarkoittama puitejärjestely. Hankintamenettelyssä hyödynnetään soveltuvin osin hankintalain 49 – 52 §:n tarkoittamaa dynaamista hankintajärjestelmää koskevia säännöksiä.
Hankintalain 49 §:n mukaan hankintajärjestelmä voi jakaantua tavaroiden, palvelujen tai rakennusurakoiden luokkiin, jotka on määriteltävä objektiivisesti hankinnan eri ominaisuuksien perusteella. Tässä tapauksessa hankintajärjestelmä jakaantuu osallistumispyynnön mukaisesti erilaisten palvelujen luokkiin seuraavasti:
Luokka 1 Henkilöauto
Luokka 2 Pieni esteetön auto
Luokka 3 Suuri esteetön auto
Luokka 4 Linja-auto pyörätuolivalmiudella.
Hyvinvointialue on kilpailuttanut hankintaoikaisun kohteena olevat sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökuljetuspalvelut hankintajärjestelmän luokassa 1 Henkilöauto 23.6.2025 lähetetyn tarjouspyynnön perusteella. Kyseisessä hankinnassa on kyse kuljetuspalvelujen toteuttamisesta sopimisautomallilla, tavallisella taksilla, eli niin sanotulla ei esteettömällä autolla.
Hyvinvointialue on samaan aikaan lähettänyt neljä (4) muuta tarjouspyyntöä hankintajärjestelmän luokkiin 2 – 4 seuraavasti: 1) IUHVADno-2025-1406 / Sisäinen kilpailutus luokassa 2 Pieni esteetön auto 2) IUHVADno-2025-1406 / Sisäinen kilpailutus luokassa 3 Suuri esteetön auto 3) Sisäinen kilpailutus luokassa 4 Linja-auto pyörätuolivalmiudella 4) IUHVADno-2025-1406 / Sisäinen kilpailutus / Päiväautot luokassa 3 Suuri esteetön auto. Kyseisissä kilpailutuksissa hankinnan kohteena ovat henkilökuljetuspalvelut erilaisilla ajoneuvoilla (pienet, suuret ja linja-autoluokan esteettömät ajoneuvot) tai erilaisella hankintamallilla (päiväautot).
Koska hyvinvointialueen hankintajärjestelmän on edellä kuvatulla tavalla jaettu neljään eri luokkaan, on hyvinvointialueen tullut pyytää hankintalain 52 §:n ja hankintajärjestelmän ehtojen mukaisesti tarjousta kyseiseen luokkaan hyväksytyiltä ehdokkailta (autoilijoilta). Edellä kuvatun mukaisesti kyseessä ovat toisistaan erilliset kilpailutukset, jotka perustuvat toisistaan erillisiin tarjouspyyntöihin.
Hankintalain 31 §:n sisältämä pilkkomiskielto kieltää hankinnan pilkkomisen keinotekoisesti eriin hankintalain säännösten soveltamisen välttämiseksi. Tässä tapauksessa hyvinvointialueen menettelyssä ei edellä kuvatulla tavalla ole kyse kielletystä pilkkomisesta, vaan hankintalain 49 §:n ja 52 §:n 1 momentin mukaisten, dynaamista hankintajärjestelmää koskevien säännösten ja hankintajärjestelmän lakiin perustuvien ehtojen noudattamisesta lähettämällä tarjouspyynnöt erikseen kuhunkin hankintajärjestelmän luokkaan.
Hankinnan ennakoidun arvon laskeminen
Seuraavaksi asiassa on käsiteltävä kysymys siitä, miten dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisen kilpailutuksen ennakoitu arvo lasketaan.
Hankintalain 50 §:n 2 momentin perusteella hankintailmoituksessa, jolla dynaaminen hankintajärjestelmän perustetaan, on ilmoitettava järjestelmän kohteena olevien suunniteltujen hankintojen luonne ja arvioitu määrä. Hankintalain 50 §:n sanamuodon perusteella hankintailmoituksessa ei siten ilmoiteta koko hankintajärjestelmän keston ajalta hankinnan arvonlisäverotonta ennakoitua arvoa, jonka laskemisesta säädetään hankintalain 30 §:ssä, vaan kyseessä on suunniteltujen hankintojen arvioitu määrä.
Ratkaisusta MAO:350/2025 perusteella on tulkittavissa, että kullekin yksittäiselle, dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä toteutettavalle hankinnalle arvioidaan ennakoitu arvo. Tämä on perusteltua, koska vasta yksittäisen sisäisen tarjouskilpailun valmistelun yhteydessä tiedetään tarkka hankinnan kohde ja laajuus ja pystytään näin ollen arvioimaan arvo. Dynaamisessa hankintajärjestelmässä yksittäisiä hankintoja voidaan toteuttaa koko hankintajärjestelmän voimassaolon ajan, eikä niiden ennakoitua arvoja mahdollista laskea yhteen ennen toteutusta.
Näin ollen on perusteltua arvioida hankintajärjestelmän luokissa toteutettavien, erillisten kilpailutusten ennakoitu arvo erikseen.
Hankintapäätöksen tekeminen luokassa 1
Asiassa on seuraavaksi ratkaistava kysymys siitä, onko Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallituksella ollut toimivalta tehdä hankintapäätös hankintaoikaisun kohteena olevassa asiassa Hankintapäätös sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökuljetuspalvelut Itä-Uudellamaalla / sisäinen kilpailutus sopimusautot luokassa 1.
23.06.2025 hankintajärjestelmän luokkaan 1 Henkilöauto lähetetyn tarjouspyynnön mukaan kilpailutuksen hankintalain mukaisesti laskettu arvonlisätön ennakoitu arvo on noin 8,7 miljoonaa euroa mukaan luettuna optiokaudet.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön (aluevaltuusto 20.05.2025 § 27) 22 §:n mukaan aluehallitus päättää yli 5 000 000 euron ja enintään 10 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista. Aluehallituksella on näin ollen ollut toimivalta päätöksen tekemiseen.
Hankintaoikaisun hakija esittää lisäksi, että hankintapäätös koskee palvelua, josta on olemassa sopimusluonnos liitteineen ja niiden perusteella tehty tarjouspyyntö. Näitä asiakirjoja ei hakijan mukaan ole käsitelty tai hyväksytty missään Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen toimielimessä.
Hyvinvointialueen hallintosäännön 167 §:n mukaan aluehallituksen ja aluevaltuuston päätöksiin perustuvat sopimukset ja annettavat sitoumukset, kirjelmät ja valtakirjat allekirjoittaa hyvinvointialuejohtaja ja varmentaa suoraan hyvinvointialuejohtajan alainen viranhaltija. Saman hallintosäännön pykälän mukaan valmistelua koskevat asiakirjat allekirjoittaa asian valmistelija.
Toimielimen ja viranhaltijan tekemän hankintapäätöksen jälkeen sopimuksen allekirjoittamisesta ei tehdä erillistä päätöstä, koska siinä kyse on hankintapäätöksen täytäntöönpanosta. Näin ollen tarjouspyynnön käsittelyä koskeva menettely on toteutunut hallintosäännön mukaisesti.
Yhteenveto
Edellä mainituilla perusteilla hyvinvointialue ei ole menetellyt hankinnassaan hankintaoikaisun hakijan esittämin tavoin hankintasäännösten tai hyvinvointialueen hallintosäännön vastaisesti. Hankintaoikaisu on näin ollen perusteltua hylätä ja pysyttää voimassa tehty hankintapäätös.
Päätöksen peruste
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan aluehallitus päättää yli 5 000 000 euron ja enintään 10 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista Lisäksi aluehallitus päättää konserni- ja strategiapalveluiden osalta vähintään 1 000 000 ja enintään 5 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista toimialallaan.