Välfärdsområdesstyrelsen, möte 13-11-2025

Dagordningen är verifierad

§ 250 Beslut om upphandlingsrättelse – Beslut om upphandling av persontransporttjänster inom social- och hälsovården i Östra Nyland / intern konkurrensutsättning av avtalsbilar i kategori 1, 9.10.2025 (§ 219) / Linnajoki Oy  

IUHVADno-2025-1406

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
upphandlingschef Ville Hanhinen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Beslut för vilket upphandlingsrättelse har yrkats

Östra Nylands välfärdsområdesstyrelses beslut om upphandling av persontransporttjänster inom social- och hälsovården i Östra Nyland / intern konkurrensutsättning av avtalsbilar i kategori 1, 9.10.2025 (§ 219).

Prövning av yrkande på upphandlingsrättelse samt sökanden

Anbudsgivarna har fått del av det beslut, 9.10.2025 (§ 219) IUHVA Dnr-2025-1406, som är föremål för yrkande på upphandlingsrättelse elektroniskt 14.10.2025.

Linnajoki Oy:s (2756999-3) yrkande har inkommit till den upphandlande enheten 22.10.2025. Enligt 133 § i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016, upphandlingslagen) ska en part framställa yrkande inom 14 dagar efter det att den har fått del av den upphandlande enhetens beslut eller något annat avgörande i upphandlingsförfarandet.

Hemställan om upphandlingsrättelse har lämnats in inom i lag angiven utsatt tid och ska därför prövas.

Yrkande på upphandlingsrättelse

Enligt Linnajoki Oy, som har lämnat in framställan om upphandlingsrättelse, har det beslut som är föremål för upphandlingsrättelsen tillkommit i fel ordning och i fel kronologisk ordning, varför det ska anses ogiltigt.

Enligt upphandlingsrättelsen är upphandlingsbeslutet på ett konstgjort sätt indelat i två delar.

Upphandlingens totala värde är över 10 miljoner euro, men den är uppdelad i två delar så att Östra Nylands välfärdsområdes nämnd för ordnande av tjänster har fattat beslut om en del av den och välfärdsområdesstyrelsen om den andra delen. Enligt förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde beslutar välfärdsområdesfullmäktige om upphandlingar, avtal och förbindelser som överskrider 10 miljoner euro. Därmed borde upphandlingsbeslutet ha fattats i välfärdsområdesfullmäktige.

Enligt upphandlingsrättelsen baserar sig upphandlingsbeslutet på utkast till handlingar som det inte har fattats beslut om.

Upphandlingsbeslutet gäller en tjänst för vilken det finns ett avtalsutkast jämte bilagor och en anbudsförfrågan som gjorts på basis av dem. Dessa handlingar har emellertid inte behandlats eller godkänts av något organ inom Östra Nylands välfärdsområde, även om det bestäms i välfärdsområdets förvaltningsstadga att något organ ska besluta om avtal som har ett värde av minst 1 miljon euro, beroende på avtalets totala värde: nämnden för ordnande av tjänster, välfärdsområdesstyrelsen eller välfärdsområdesfullmäktige.

Bakgrund

Genom det upphandlingsbeslut som är föremål för upphandlingsrättelsen fattades det beslut om valet av serviceproducenter för att producera färdtjänst enligt socialvårdslagen och lagen om funktionshinderservice samt andra individuella transporter och grupptransporter enligt social - och hälsovårdskundernas behov med fordon i kategori 1 Personbil.

Lagstiftning som ska tillämpas

Enligt 3 § i upphandlingslagen ska den upphandlande enheten behandla deltagare i upphandlingsförfaranden och andra leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt förfara öppet och med beaktande av proportionalitetskraven.

Enligt 30 § 4 mom. i upphandlingslagen ska för ramavtal och dynamiska inköpssystem det uppskattade värdet av upphandlingen beräknas utifrån det uppskattade totala värdet av samtliga planerade upphandlingsavtal under den tid ramavtalet eller det dynamiska inköpssystemet varar.

I 31 § i upphandlingslagen föreskrivs att en upphandling inte får delas upp eller beräknas med exceptionella metoder i avsikt att kringgå bestämmelserna i denna lag. En varuupphandling eller tjänsteupphandling får inte heller kombineras med en byggentreprenad eller upphandlingar annars kombineras på ett konstgjort sätt i avsikt att kringgå bestämmelserna i denna lag.

Enligt 49 § 1 mom. i upphandlingslagen avses med dynamiskt inköpssystem ett helt elektroniskt upphandlingsförfarande för köp av sådant som vanligen används och finns allmänt tillgängligt på marknaden. Upphandlingsförfarandet är under hela giltighetstiden öppet för varje leverantör som uppfyller lämplighetskriterierna. Den upphandlande enheten kan dela in det dynamiska inköpssystemet i kategorier av varor, tjänster eller byggentreprenader som ska anges objektivt enligt upphandlingens olika egenskaper.

Enligt 50 § 2 mom. i upphandlingslagen ska i upphandlingsannonsen eller anbudsförfrågan det åtminstone anges vilken typ av planerade köp och vilka kvantiteter som systemet avser samt lämnas all behövlig information om det dynamiska inköpssystemet samt om den elektroniska utrustning som används och de tekniska arrangemangen för anslutning samt de tekniska specifikationerna.

Enligt 52 § 1 mom. i upphandlingslagen ska varje enskild upphandling inom ett dynamiskt inköpssystem konkurrensutsättas. Den upphandlande enheten ska begära att de anbudssökande som tagits med i systemet lämnar anbud på de separata upphandlingar som görs inom det dynamiska inköpssystemet. Om det dynamiska inköpssystemet har delats in i olika kategorier av varor, tjänster eller byggentreprenader, ska den upphandlande enheten uppmana alla anbudssökande inom kategorin i fråga att lämna anbud.

I 107 § i upphandlingslagen anges att förutom bestämmelserna i avdelning I och IV, ska bestämmelserna i detta kapitel tillämpas på de tjänsteupphandlingar som förtecknas i bilaga E och vars värde uppgår till minst de tröskelvärden som anges i 25 § 1 mom. 4 eller 5 punkten.

Enligt 109 § i upphandlingslagen ska den upphandlande enheten vid konkurrensutsättning av upphandling använda ett förfarande där de principer som avses i 3 § 1 mom. följs. Den upphandlande enheten ska i upphandlingsannonsen eller anbudsförfrågan beskriva det upphandlingsförfarande som används.

Enligt 123 § i upphandlingslagen ska den upphandlande enheten fatta ett skriftligt beslut om de avgöranden som påverkar anbudssökandenas och anbudsgivarnas ställning samt om anbudsförfarandets utgång. Beslutet ska motiveras.

Enligt 132 § i upphandlingslagen kan den upphandlande enheten själv undanröja sitt felaktiga beslut eller återkalla något annat avgörande i upphandlingsförfarandet som har rättsliga följder för anbudssökandenas eller anbudsgivarnas ställning och avgöra ärendet på nytt (upphandlingsrättelse). Upphandlingsrättelse kan enligt bestämmelsen komma i fråga om beslutet eller avgörandet grundar sig på ett fel i tillämpningen av lagen, eller om det har kommit fram någon sådan ny information i frågan som kan påverka beslutet, avgörandet eller förutsättningarna för ingående av upphandlingskontraktet. Rättelse av ett beslut förutsätter inte parts samtycke.

Enligt 133 § i upphandlingslagen kan den upphandlande enheten på eget initiativ eller på yrkande av en part inleda behandlingen av en upphandlingsrättelse.

 Rättslig bedömning

Förfarande vid utsändande av anbudsförfrågningar och förbud mot att dela upp upphandling

I ärendet ska det först bedömas om välfärdsområdets förfarande vid genomförandet av upphandlingen överensstämmer med upphandlingslagen eller om det är fråga om ett förfarande som uppfyller rekvisitet för förbud mot att dela upp upphandling enligt 31 § i upphandlingslagen.

Föremålet för upphandlingsrättelsen är en upphandling av persontransporttjänster som upphandling av social- och hälsovårdstjänster enligt upphandlingslagens bilaga E. På upphandlingen tillämpas bestämmelserna i 12 kap. i upphandlingslagen och de allmänna principerna i 3 § i lagen. I enlighet med 107 § i upphandlingslagen tillämpas på upphandling av tjänsterna i fråga 12 kap. i upphandlingslagen och bestämmelser som grundar sig på det.

Välfärdsområdet har stannat för att genomföra upphandlingarna genom ett dynamiskt inköpssystem för social- och hälsovårdstjänster (nedan inköpssystemet), vilket innebär ett förfarande som välfärdsområdet själv planerar och som överensstämmer med principerna i upphandlingslagen för anskaffning av de tjänster som är föremål för upphandlingen. I enlighet med principerna i det dynamiska inköpssystemet i bilaga 1 till begäran om deltagande (rättelseannons IUHVADnr-2025-1406 13.5.2025) är det inte fråga om ett ramavtal som avses i 42 § i upphandlingslagen. I upphandlingsförfarandet utnyttjas i tillämpliga delar bestämmelserna i 49–52 § i upphandlingslagen avseende dynamiska inköpssystem.

Enligt 49 § i upphandlingslagen kan det dynamiska inköpssystemet indelas i kategorier av varor, tjänster eller byggentreprenader som ska anges objektivt enligt upphandlingens olika egenskaper. I detta fall indelas inköpssystemet på det sätt som anges i inbjudan att delta i olika kategorier av tjänster enligt följande:

Kategori 1 Personbil

Kategori 2 Liten tillgänglig bil

Kategori 3 Stor tillgänglig bil

Kategori 4 Buss med rullstolsberedskap.

Välfärdsområdet har konkurrensutsatt de persontransporttjänster inom social- och hälsovården som är föremål för upphandlingsrättelse, kategori 1 Personbil, utgående från en anbudsförfrågan som skickats ut 23.6.2025. Upphandlingen i fråga handlar om att tillhandahålla färdtjänst med en avtalsbilmodell, en vanlig taxi, med andra ord en så kallad inte tillgänglig bil.

Välfärdsområdet har samtidigt skickat fyra (4) andra anbudsförfrågningar till inköpssystemets kategorier 2–4 enligt följande: 1) IUHVADnr-2025-1406 / Intern konkurrensutsättning i kategori 2 Liten tillgänglig bil 2) IUHVADnr-2025-1406 / Intern konkurrensutsättning i kategori 3 Stor tillgänglig bil 3) Intern konkurrensutsättning i kategori 4 Buss med rullstolsberedskap 4) IUHVADnr-2025-1406 / Intern konkurrensutsättning / Dagbilar i kategori 3 Stor tillgänglig bil. Vid dessa konkurrensutsättningar är föremålet för upphandlingen persontransporttjänster med olika slags fordon (små, stora tillgängliga fordon och tillgängliga fordon i bussklassen) eller med en annan upphandlingsmodell (dagbilar).

Eftersom välfärdsområdets inköpssystem på det sätt som beskrivs ovan har indelats i fyra olika kategorier, har välfärdsområdet i enlighet med 52 § i upphandlingslagen och villkoren i upphandlingssystemet varit skyldigt att skicka ut anbudsförfrågningar till de anbudssökande (bilister) som godkänts för kategorin i fråga. I enlighet med vad som beskrivits ovan är det fråga om separata konkurrensutsättningar som baserar sig på skilda anbudsförfrågningar.

Förbud mot att dela upp upphandling enligt 31 § i upphandlingslagen förbjuder uppdelning av upphandlingen på ett konstgjort sätt i avsikt att kringgå bestämmelserna i upphandlingslagen. I detta fall är det i välfärdsområdets förfarande inte på det sätt som beskrivs ovan fråga om förbjuden uppdelning, utan om iakttagande av bestämmelserna om dynamiskt inköpssystem i 49 § och 52 § 1 mom. i upphandlingslagen och om efterlevnad av på lag baserade villkor för inköpssystemet genom att skicka anbudsförfrågningar separat till varje kategori inom inköpssystemet.

Beräknande av upphandlingens uppskattade värde

Därefter ska man i ärendet behandla frågan om hur det uppskattade värdet av den interna konkurrensutsättningen inom ett dynamiskt inköpssystem ska beräknas.

Med stöd av 50 § 2 mom. i upphandlingslagen ska i den upphandlingsannons genom vilken det dynamiska inköpssystemet inrättas åtminstone anges vilken typ av planerade köp och vilka kvantiteter som systemet avser. Med stöd av ordalydelsen i 50 § i upphandlingslagen anges således inte i upphandlingsannonsen det uppskattade värdet av upphandlingen exklusive mervärdesskatt under inköpssystemets hela längd, om vars beräkning det föreskrivs i 30 § i upphandlingslagen, utan det är fråga om det uppskattade beloppet av de planerade upphandlingarna.

Utifrån marknadsdomstolens avgörande MAO:350/2025 kan man tolka att uppskattningen ska gälla det uppskattade värdet för varje enskild upphandling som genomförs inom ett dynamiskt inköpssystem. Detta är motiverat, eftersom man först i samband med beredningen av ett enskilt internt anbudsförfarande vet det exakta föremålet för och omfattningen av upphandlingen och således kan uppskatta värdet. I ett dynamiskt inköpssystem kan enskilda upphandlingar genomföras under inköpssystemets hela giltighetstid, och deras uppskattade värden kan inte sammanräknas före genomförandet.

Det är således motiverat att separat uppskatta det uppskattade värdet av separata konkurrensutsättningar som genomförs i upphandlingssystemets kategorier.

Beslut om upphandling i kategori 1

I ärendet ska det härnäst avgöras om Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse har haft befogenheter att fatta upphandlingsbeslut i det ärende som är föremål för upphandlingsrättelse Beslut om upphandling av persontransporttjänster inom social- och hälsovården i Östra Nyland / intern konkurrensutsättning av avtalsbilar i kategori 1.

Enligt anbudsförfrågan som skickats 23.6.2025 i inköpssystemet kategori 1 är det uppskattade värdet exklusive mervärdesskatt av konkurrensutsättningen, som beräknats i enlighet med upphandlingslagen, cirka 8,7 miljoner euro inklusive optionsperioder.

Det bestäms i 22 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde (välfärdsområdesfullmäktige 20.5.2025, § 27) att välfärdsområdesstyrelsen beslutar om upphandlingar, avtal och förbindelser som överskrider 5 000 000 euro och underskrider 10 000 000 euro samt om upphandlingsrättelser angående de ovannämnda. Välfärdsområdesstyrelsen har därigenom haft befogenheter att fatta beslut.

Den som framställt upphandlingsrättelsen anför dessutom att upphandlingsbeslutet gäller en tjänst för vilken det finns ett avtalsutkast jämte bilagor och en anbudsförfrågan som gjorts på basis av dem. Dessa handlingar har enligt sökanden inte behandlats eller godkänts av något organ inom Östra Nylands välfärdsområde.

Det bestäms i 167 § i välfärdsområdets förvaltningsstadga att avtal som bygger på samt förbindelser, skrivelser och fullmakter som ges på basis av välfärdsområdesstyrelsens och välfärdsområdesfullmäktiges beslut undertecknas av välfärdsområdesdirektören och kontrasigneras av en tjänsteinnehavare som är direkt underställd välfärdsområdesdirektören. I samma paragraf i förvaltningsstadgan bestäms att handlingar som gäller beredning undertecknas av den som berett ärendet.

Efter organets och tjänsteinnehavarens upphandlingsbeslut fattas inget separat beslut om undertecknande av kontraktet, eftersom det är fråga om verkställighet av upphandlingsbeslutet. Förfarandet för behandling av anbudsförfrågan har således genomförts i enlighet med förvaltningsstadgan.

Sammanfattning

På ovan nämnda grunder har välfärdsområdet i upphandlingen inte förfarit i strid med upphandlingsbestämmelserna eller förvaltningsstadgan för välfärdsområdet på det sätt som den som hemställt om upphandlingsrättelse hävdar. Det är således motiverat att avslå upphandlingsrättelsen och att vidmakthålla det gällande upphandlingsbeslutet.

Beslutsgrund

Enligt 22 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde beslutar välfärdsområdesstyrelsen om upphandlingar, avtal och förbindelser som överskrider 5 000 000 euro och underskrider 10 000 000 euro samt om upphandlingsrättelser angående de ovannämnda. Välfärdsområdesstyrelsen beslutar dessutom för koncern- och strategitjänsternas del om upphandlingar, avtal och förbindelser som överskrider 1 000 000 euro och underskrider 5 000 000 euro samt om upphandlingsrättelser angående de ovannämnda inom sin sektor.

Beskrivning förslag

Välfärdsområdesdirektören: 

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att Östra Nylands välfärdsområde avslår Linnajoki Oy:s yrkande på upphandlingsrättelse daterad 22.10.2025 på de grunder som anges ovan i detta beslut. Upphandlingsbeslutet 9.10.2025 (§ 219) IUHVA Dnr-2025-1406 ändras inte.

Paragrafen justeras genast.