Aluehallitus, kokous 8.5.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 106 Keski- ja Itä-Uudenmaan yhteinen lastensuojelun avo- ja jälkihuollon palvelujen hankinta

IUHVADno-2024-4779

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
hankintapäällikköVille Hanhinen
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi


Hankinnan kohde ja tausta

Lastensuojelun avo- ja jälkihuollon palveluiden kunnilta ja kaupungeilta siirtynyt sopimuskanta Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella on päättymässä, jonka vuoksi tulee järjestää uusi kilpailutus.

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue on myös valmistautunut kilpailuttamaan lastensuojelun avo- ja jälkihuollon palvelut. Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelta on tiedusteltu kiinnostusta ryhtyä kokonaisuudessa yhteishankintaan, ja he ovat vastanneet myöntävästi.

Yhteishankinnassa tilaajina toimisivat Keski- ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueet. Palvelut on tarkoitettu asiakkaille, joiden kotikunta on Hyvinkää, Järvenpää, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Tuusula ja Askola, Lapinjärvi, Loviisa, Myrskylä, Porvoo, Pukkila sekä Sipoo. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella palveluja järjestetään sekä suomen että ruotsin kielellä.

Hankinnan kohteena on Keski-Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueiden omaa lastensuojelun avo- ja jälkihuoltoa täydentävä ostopalvelu. Hankinta on jaettu neljään (4) osa-alueeseen:

  1. Tehostettu perhetyö
  2. Ammatillinen tukihenkilötyö
  3. Avoperhekuntoutus
  4. Lapsen ja vanhemman väliset valvotut ja tuetut tapaamiset


Hankinta tullaan kilpailuttamaan hankintalain 1397/2016 perusteella. Kyseessä on Hankintalain 107 §:ssä tarkoittama ja liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalvelu, johon sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja lain 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Tarjouspyynnössä asetetaan palvelun tarkempi sisältö sekä hinnan ja laadun valintaperusteet.

Kyseessä on hankintalain 42 §:n tarkoittama puitejärjestely. Laatukriteerit määritellään osana soveltuvuusvaatimuksia sekä ehdottomien laatuvaatimusten kautta, jotka on kuvattu palvelukuvauksissa. Suomen ja ruotsin kielen palveluntuotannon vaatimukset huomioidaan tarjouspyynnössä tarjoajille asetettavina ehdottomina vaatimuksina.

Hankintasopimukset alkaisivat vuoden 2025 alussa kuitenkin aikaisintaan hankintapäätöksen saatua lainvoiman. Sopimuskausi kestää 31.12.2026 asti. Sopimusta olisi mahdollista jatkaa yhdellä (1) optiovuodella.

Hinta olisi kiinteä kaksikymmentäneljä (24) kuukautta sopimuskauden alusta lähtien. Sen jälkeen palveluntuottajalla on mahdollisuus tehdä hinnantarkistusehdotus, joka voi astua voimaan seuraavan sopimusvuoden alussa.

Hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo on 10 200 000 € Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen osalta ja 6 000 000 € Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen osalta.

Perustelut

Lastensuojelun avo- ja jälkihuoltopalveluiden hankintamenettelyn käynnistäminen ja läpivieminen on merkittävä kokonaisuus. Otettaessa huomioon yhteishankinnasta saatavissa olevan prosessiekonominen hyöty on kilpailutuksen järjestäminen yhteishankintana kokonaisuutena arvioiden tarkoituksenmukaista.

Voimme yhteishankinnassa vaikuttaa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kannalta keskeisiin näkökulmiin, joita ovat muun muassa hankinta-asiakirjojen määritteleminen sekä vertailuperusteiden esim. laatukriteereiden määrittely.

Suuremmalle kokonaisuudelle kilpailutettaessa hankinnan yhteenlaskettu ennakoitu arvo tulee kasvamaan samalla kasvattaen neuvotteluvoimaa ja säästäen hankintaan käytettävän resursoinnin sekä hallinnointityön määrää. Samaan aikaan saamme käyttöömme ja pystymme jakamaan myös Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen kanssa hankintaosaamista.

Lastensuojelun avo- ja jälkihuoltopalveluiden kilpailuttamisen yhteishankinnassa voidaan näin ollen perustellusti arvioida, hankinnan koon kasvaessa, positiivisesti vaikuttavan saatavien tarjousten kokonaistaloudelliseen edullisuuteen sekä hintalaatu suhteeseen.

Sopimus

Yhteishankinnasta tulee solmia erillinen sopimus kaikkien yhteishankintaan ryhtyvien osapuolten kanssa.

Päätöksen peruste

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan aluehallitus päättää yli 5 000 000 euron ja enintään 10 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista.

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja: 

Aluehallitus päättää, että Itä-Uudenmaan hyvinvointialue ryhtyy yhteishankintaan lastensuojelun avo- ja jälkihuoltopalveluiden osalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen kanssa.

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Aluehallitus päätti, että Itä-Uudenmaan hyvinvointialue ryhtyy yhteishankintaan lastensuojelun avo- ja jälkihuoltopalveluiden osalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen kanssa.

Pykälä tarkastettiin heti.

Perustelut

Valmisteltu ja lisätiedot:
hankintapäällikkö Ville Hanhinen
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Hankinnan tausta  

Lastensuojelulain (417/2007) tarkoituksena on turvata lapsen oikeus turvalliseen kasvuympäristöön, tasapainoiseen ja monipuoliseen kehitykseen sekä erityiseen suojeluun. Lapsi- ja perhekohtaista lastensuojelua toteutetaan mm. järjestämällä avohuollon tukitoimia ja jälkihuoltoa. Palvelut sovitetaan aina sisällöltään ja määrältään vastaamaan lapsen, nuoren ja hänen perheensä palveluntarvetta.

Lastensuojelun avohuollon asiakkaat ovat alle 18-vuotiaita lapsia ja heidän perheitään ja jälkihuollon asiakkaat ovat 18-20 vuotiaita nuoria. Asiakkaisiin sovelletaan lakia sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000).

Keski- ja Itä-Uudenmaan alueen kunnat (Keski-Uudenmaan sotekuntayhtymä: Hyvinkää, Järvenpää, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen ja Tuusula ja Itä-Uudenmaan kunta: Sipoo) ovat aiemmin kilpailuttaneet yhdessä lastensuojelun avo- ja jälkihuollon palvelut vuonna 2018.

Hankinta yhteistyö

Lastensuojelun avo- ja jälkihuollon palvelujen hankinta toteutetaan Keski- ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueiden yhteishankintana.

Osallistuneet hyvinvointialueet ovat valtuuttaneet Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen toteuttamaan kilpailutuksen. Keski-Uudenmaan hyvinvointialue ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialue tekevät hankinnan osalta oman päätöksen ja sopimukset valittavien palveluntuottajien kanssa.

Kaikki tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimukset ja palvelua koskevat vaatimukset täyttävät tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset tehneet tarjoajat valitaan palveluntuottajiksi.

Hankintaa on valmisteltu yhteistyössä vastuualueen kanssa ja vastuualue puoltaa hankintaa.

Tarjouspyyntö

Keski- ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueet ovat pyytäneet 21.01.2025 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjouksia kaikkien edellä mainittujen hyvinvointialueiden puolesta lastensuojelun avo- ja jälkihuollon palvelujen hankinnasta.

Hankinta on jaettu neljään (4) osa-alueeseen Hankinnan kohteen kuvauksessa:

  1. Tehostettu perhetyö
  2. Ammatillinen tukihenkilötyö
  3. Avoperhekuntoutus
  4. Valvotut ja tuetut tapaamiset


Jokainen osa-alue on kilpailutuksessa jaettu alueellisesti. Hinta on kysytty sekä Keski- että Itä-Uudenmaan osalta erikseen. Kilpailutuksen osa-alueita on yhteensä kahdeksan (8).

Tarjoaja on voinut jättää tarjouksen yhteen tai useampaan osa-alueeseen. Osa-alueiden sisäiset osatarjoukset eivät olleet sallittuja.

Hankintamenettely  

Hankinta on toteutettu avoimena menettelynä. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä sosiaali- ja terveyspalveluihin kuuluva E-liitteen mukainen palveluhankinta. Hankinnasta on julkaistu ilmoitus Hilma- ja TED- tietokannassa. Tarjouspyyntö julkaistiin Tarjouspalvelu.fi – toimittajaportaalissa, jonne myös tarjoukset tuli jättää.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 26.02.2025 klo 16.00 mennessä tarjouspyyntöön saatiin yhteensä 82 tarjousta (liite 1), jotka jakautuivat eri osa-alueille seuraavasti:

  1. Tehostettu perhetyö Keski-Uusimaa (64 tarjousta),
  2. Tehostettu perhetyö Itä-Uusimaa (51 tarjousta),
  3. Ammatillinen tukihenkilötyö Keski-Uusimaa (74 tarjousta),
  4. Ammatillinen tukihenkilötyö Itä-Uusimaa (61 tarjousta),
  5. Avoperhekuntoutus Keski-Uusimaa (34 tarjousta),
  6. Avoperhekuntoutus Itä-Uusimaa (28 tarjousta),
  7. Valvotut ja tuetut tapaamiset Keski-Uusimaa (37 tarjousta),
  8. Valvotut ja tuetut tapaamiset Itä-Uusimaa (33 tarjousta), 


Tarjoajalla oli mahdollisuus tarjota yhteen tai useampaan osa-alueeseen.  

Valintaperuste ja tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisesti edullisimpana tarjouksena pidettiin tarjousta, joka on hankintayksikön kannalta hinnaltaan halvin.

Hankinnan kohdetta koskevat korkeat laatuvaatimukset on määritelty ehdottomina vähimmäisvaatimuksina, siten että ne vastaavat hankintayksiköiden määrittelemää laatutasoa. 

Kysymykset, vastaukset ja tarjouspyyntöön tehdyt muutokset

Hankintaa koskevat tarkentavat kysymykset ja huomiot tuli esittää 7.2.2025 klo 17.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-portaalissa. Kysymyksiä tuli 30 kappaletta. Kysymyksiin annetut vastaukset julkaistiin Tarjouspalvelu.fi-portaalissa. Tarjouspyyntö otettiin korjaustilaan ja tehtiin tarvittavat korjaukset sekä tarjouspyyntöaikaa jatkettiin viikolla.

Tarjousten käsittely ja vertailu

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue on tarkistanut tarjoajien vakuutukset tarjouspyynnössä asetettujen edellytysten täyttämisestä. Kaikki tarjoajat olivat antaneet asianmukaiset vakuutukset siitä, että asetetut edellytykset täyttyvät.  Vertailutaulukko on päätöksen liitteenä 1.

Päätös on ehdollinen, sillä ehdolla, että valitut palveluntuottajat toimittavat asetettujen soveltuvuusvaatimusten mukaisesti tilaajavastuulain mukaiset selvitykset, taloudellista tilannettaan koskevat selvitykset ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Palvelun tilaaminen sopimuskaudella

Sopimuskauden aikana tilaaja tekee valituilta palveluntuottajilta tilauksia sopimuksissa vahvistettujen ehtojen mukaisesti ottaen huomioon asiakkaan yksilölliset tarpeet. Tilaaja valitsee palveluntuottajan yksittäisen asiakkaan tarpeiden mukaisesti.

Jos asiakkaan tarve ei muuta edellytä, valitsee tilaaja palveluntuottajan etusijajärjestystä noudattaen tai vapaavalinnalla.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue tilaa palvelua tarpeen mukaan.

Taloudelliset vaikutukset

Koko hankinnan ennakoitu laskennallinen arvo on enimmillään Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella 3,9 miljoonaa euroa /vuosi (11,7 miljoonaa euroa / kolmivuotiskausi), alv 0 % ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella 2 miljoonaa euroa /vuosi (6 miljoonaa euroa / kolmivuotiskausi) alv 0 %.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue ei sitoudu tiettyihin hankintamääriin sopimuskauden aikana.

Hankintasopimus

Suunniteltu sopimuskausi on kaksivuotinen (2) ja päättyy 31.3.2027.  Sopimusta voidaan jatkaa optiovuodella. Hankintasopimus tulee voimaan ja sopimuskausi alkaa siitä, kun molemmat sopijapuolet ovat allekirjoittaneet kirjallisen sopimuksen.

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Puitejärjestelyyn valittujen tarjoajien kanssa tehdään erillinen kirjallinen hankintasopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.

Sopimus allekirjoitetaan ainoastaan sillä edellytyksellä, että palveluntuottaja toimittaa kaikki hankintamenettelyssä pyydetyt selvitykset.

Toimivalta

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan aluehallitus päättää yli 5 000 000 euron ja enintään 10 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista. Lisäksi aluehallitus päättää konserni- ja strategiapalveluiden osalta vähintään 1 000 000 ja enintään 5 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista toimialallaan.

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja:

Aluehallitus päättää valita tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisimman hintasuhteen perusteella lastensuojelun avo- ja jälkihuollon palveluntuottajat Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle liitteen 1. mukaisesti.

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Aluehallitus päätti valita tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisimman hintasuhteen perusteella lastensuojelun avo- ja jälkihuollon palveluntuottajat Itä- Uudenmaan hyvinvointialueelle liitteen 1. mukaisesti.

Pykälä tarkastettiin heti.


Muutoksenhaku

 

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus, kynnysarvon ylittävät hankinnat

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu), tai asia voidaan saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

 

I   HANKINTAOIKAISUOHJE

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132 -135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

 

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintakeskuksen hallussa.

 

Toimitusosoite

Viranomainen, jolle hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan, on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Kirjaamon yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9–15.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II  VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUTEEN 

 

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

 

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

 

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. Kuitenkin suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä:

  1. 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä; tai
  2. kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

 

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

 

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

 

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

 

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki.

Puh. 029 56 43300

Fax.  029 56 43314

markkinaoikeus(at)oikeus.fi

sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet (ulkoinen linkki)