Kehittäminen ja yhteistyö -lautakunta, kokous 9.10.2024

Esityslista on tarkastamaton

§ 36 Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palveluverkkosuunnitelma

IUHVADno-2023-4145

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
vs hoitotyön johtaja Heidi Hovisilta
kehittämispäällikkö Ann-Sofie Nylund 
hyvinvointialuejohtaja Max Lönnqvist 

 

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 26§ mukaan aluehallitus vastaa järjestämisvastuun toteutumisesta ja palveluverkkoselvityksen valmistelusta, seurannasta ja arvioinnista. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on valmistellut palveluverkkosuunnitelmaa virkatyönä osana muutosohjelmaa. Palveluverkkosuunnitelma on koostettu vastuualueiden tekemistä esityksistä hyvinvointialueen taloustilanne huomioiden. Tämän lisäksi Accenture Oy tuottaa taustamateriaalia palveluverkkoselvitystä varten.

Selvityksessä tarkastellaan palveluntuotannon nykytilaa ja tulevaisuutta, huomioiden käynnissä oleva muutosohjelma, palvelujen saatavuus ja saavutettavuus, palvelutoiminnan tehostaminen digitaalisilla ja liikkuvilla ratkaisuilla, kustannusvaikutukset sekä palvelustrategia. Accenturen tuottama materiaali sisältää palveluiden kysyntään nojaavan analyysityökalun sekä skenaariotarkastelun. Näissä on hyödynnetty Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen ominaispiirteet, väestöennuste ja väestön sijoittuminen alueella, ikäjakauma, palveluverkon nykytila ja palvelun tarve. Tiedot selvitykseen on kerätty avoimista tietolähteistä ja niitä on täydennetty hyvinvointialueen tuottamilla tiedoilla.

Palveluverkkoselvityksen taustamateriaalin valmistelua on seurattu ohjausryhmässä, johon ovat kuuluneet hyvinvointialuejohtaja, sosiaali- ja terveysjohtaja, vastuualue- ja professiojohtajat, hallintojohtaja, kiinteistöpäällikkö, kehittämispäällikkö ja henkilöstön edustajat. Tämän lisäksi henkilöstö on osallistunut materiaalin tuottamiseen muun muassa Accenturen järjestämissä työpajatyöskentelyissä.

Palveluverkkoselvitys valmistuu marraskuun 2024 alussa ja sitä käsitellään aluehallituksessa seuraavan kerran 14.11.2024.

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja: 

Aluehallitus päättää, että

  1. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue pyytää lausuntoa liitteenä olevasta palveluverkkosuunnitelman luonnoksesta Askolan, Lapinjärven, Loviisan, Myrskylän, Porvoon, Pukkilan ja Sipoon kunnilta sekä hyvinvointialueen lautakunnilta ja vaikuttamistoimielimiltä. Lausuntoja pyydetään 7.11.2024 klo 16.00 mennessä.
  2. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaille annetaan mahdollisuus kommentoida palveluverkkosuunnitelman luonnosta kahden viikon ajan avoimen verkkosivun välityksellä ajalla 30.9.–13.10.2024. 

Päätös

Aluehallitus päätti,​ että

  1. Itä-​Uudenmaan hyvinvointialue pyytää lausuntoa liitteenä olevasta palveluverkkosuunnitelman luonnoksesta Askolan,​ Lapinjärven,​ Loviisan,​ Myrskylän,​ Porvoon,​ Pukkilan ja Sipoon kunnilta sekä hyvinvointialueen lautakunnilta ja vaikuttamistoimielimiltä.
  2. Lausuntoja pyydetään 7.11.2024 klo 16.00 mennessä. Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaille annetaan mahdollisuus kommentoida palveluverkkosuunnitelman luonnosta kahden viikon ajan avoimen verkkosivun välityksellä ajalla 30.9.–13.10.2024.


Asia tarkastettiin heti.

Kokouskäsittely

Pöytäkirjaan merkittiin, että tämä asia käsiteltiin kokouksen viimeisenä asiana. Lisäksi pöytäkirjaan merkittiin, että varapuheenjohtaja Riku Honkasalo, jäsen Kevin Servin sekä varajäsen Satu Lindgren poistuivat esteellisinä (yhteisöjäävi, kunnanhallituksen jäsen) kokouksesta ennen asian käsittelyä klo 20.02.

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
vs. hoitotyön johtaja Heidi Hovisilta
kehittämispäällikkö Ann-​Sofie Nylund 
hyvinvointialuejohtaja Max Lönnqvist

Aluehallitus on pyytänyt kehittäminen ja yhteistyö -lautakuntaa antamaan lausuntonsa 07.11.2024 klo 16.00 mennessä.  

 

Päätösehdotus

Kehittämisjohtaja:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kehittäminen ja yhteistyö -lautakunta lausuu seuraavasti:   

Kehittäminen ja yhteistyö -lautakunta on vastaanottanut palveluverkkosuunnitelman ja kiittää valmistellusta työstä. Lautakunta toteaa, että palveluverkkosuunnitelman tulee tukea myös aluevaltuuston loppu vuodesta 2023 hyväksymää palvelustrategiaa ja tuottavuusohjelmaa eikä lautakunta näe ristiriitaa palveluverkkosuunnitelman, palvelustrategian ja tuottavuusohjelman välillä. Lautakunta kommentoi palveluverkkosuunnitelmaa siitä näkökulmasta, mitkä sen tehtäviksi on hyvinvointialueen hallintosäännössä määritetty.  

Lautakunta toteaa, että palveluverkkosuunnitelman valmistelun yhteydessä on tehty kattava palveluverkkoselvitys, jossa on huomioitu alueen väestötieto, palvelutarve, palvelujen saavutettavuus ja kustannustehokkuus sekä muodostettu erilaisia skenaarioita ja arvioitu skenaarioiden toteutumisesta aiheutuvia vaikutuksia saavutettavuuteen, säästöihin ja palvelutuotantoon. Lautakunta toteaa, että palveluverkkoselvityksen taustatiedot ovat kattavia ja välttämättömiä, mutta kuitenkin joiltain osin puutteellisia, koska tietoja ei ole ollut saatavilla esimerkiksi kaikkien kuntien osalta. 

Kehittäminen ja yhteistyö -lautakunta ohjaa potilas- ja asiakasturvallisuuden strategiaa ja toteaa, että potilasturvallisuuden näkökulmasta palveluverkkosuunnitelmassa on huomioitu palvelun ajallinen saavutettavuus. Esimerkiksi ambulanssin riittävän nopea paikalle saapuminen on potilasturvallisuuden kannalta merkittävä tekijä. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on maan kolmanneksi pienin ja palveluverkkosuunnitelman mukaan palveluiden piiriin pääseminen toteutuu edelleen alle tunnissa.  

Palveluverkkosuunnitelmassa huomioidaan asiakas- ja potilasturvallisuus myös henkilöstön osaamisen näkökulmasta, mutta suunnitelma myös edistää erityisosaamista edellyttävien palveluiden tuottamista ja osaamisen vahvistumista.   

Kehittäminen ja yhteistyö -lautakunta vastaa hyvinvointialueen asukkaiden, kuntien, yhteisöjen ja muiden toimijoiden sekä erilaisten yhteistyöverkostojen osallistamiseen liittyvien toimintamallien kehittämisestä ja toteaa, että alueen asukkailla ja kunnilla on mahdollisuus kommentoida ja antaa lausuntonsa palveluverkkosuunnitelmasta.    

Lisäksi lautakunta toteaa, että palveluverkkosuunnitelman ensimmäinen luonnos ei sisällä säästölaskelmia tai yksittäisiä ennakkovaikutusten arviointeja ja korostaa, että säästölaskelmat ja konkreettiset, palveluihin kohdennetut ennakkovaikutusten arvioinnit tulee täydentää suunnitelman seuraavaan luonnokseen.