Aluehallitus, kokous 15.8.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 179 Oikaisuvaatimus aluehallituksen 27.6.2024 päätöksestä § 164 Lapinjärven väestön suun terveydenhuollon toiminta loppuvuonna 2024

IUHVADno-2024-2187

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
Sanna Räsänen, t​​​​​ulosyksikköpäällikkö (suun terveys)
Carita Schröder, vastuualuejohtaja (terveyspalvelut)
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Taustaa

Lapinjärven hammashoitolan tilat ovat heikkokuntoiset, erityisesti välinehuollon tila vaatisi mittavan remontin ollakseen nykyisten vaatimusten mukainen. Toimitilaan on vaikea saada rekrytoitua henkilökuntaa. Elokuusta 2023 on toiminta ollut vuokrahammaslääkärien ja -suuhygienistin varassa. Hoitolaa on pidetty auki kolmena päivänä viikossa, kahtena päivänä hammaslääkärin vastaanottona ja yhtenä päivänä suuhygienistin vastaanottona. Vuokrahenkilökunta vaihtunut useasti.

Nykytilanne

Jos toimintaa jatketaan Lapinjärvellä, se edellyttää edelleen vuokratyövoiman käyttöä. Odotettavissa on jatkuva henkilökunnan vaihtuminen, kuten tämä vuosi on osoittanut. Uusien työntekijöiden perehdyttäminen jatkuvasti on myös vaativaa. Vähäinen perehdytys ja yksin työskentely johtavat helposti erilaisiin virheisiin.

Hoitotakuun muuttuessa kuuteen kuukauteen olisi järkevää siirtää Lapinjärven toiminta Loviisan hammashoitolaan. Lapinjärven kahden koulun 3– ja 5-luokkalaiset on suunniteltu tarkastettavan alueellisen asiantuntijasuuhygienistin ja terveyden edistämisen hammashoitajan voimin pop-up toimintana kouluilla.

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palvelujen järjestämisen -lautakunta päättää siirtää Lapinjärven väestön suun terveydenhuollon Loviisan toimipisteeseen ajalle 06.06. - 31.12.2024.

Pykälä tarkistetaan heti.

Päätös

Palvelujen järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti, että Lapinjärven väestön suun terveydehuoltoa ei siirretä Loviisan toimipisteeseen ajalla 06.06. – 31.12.2024.

Pykälä tarkastettiin heti.

Kokouskäsittely

Lautakunnan jäsen Meri Lohenoja teki jäsen Anna-Mari Elorannan kannattamana seuraavan muutosehdotuksen:

Lapinjärven suun terveydenhuoltoa ei siirretä Loviisaan ajalle 06.06. - 31.12.2024. Päätös Lapinjärven suun terveydenhuoltoa mahdollisesta siirtämistä Loviisaan tehdään palveluverkkoselvityksen jälkeen.

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:  
sosiaali- ja terveysjohtaja Annika Immonen
vastuualuejohtaja, yhteiset terveyspalvelut Carita Schröder
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
hallintojohtaja Camilla Söderström
etunimi.sukumimi(at)itauusimaa.fi
camilla.soderstrom1(at)itauusimaa.fi

 

Palveluiden järjestäminen -lautakunta päätti 5.6.2024 § 69, että Lapinjärven väestön suun terveydenhuoltoa ei siirretä Loviisan toimipisteeseen ajalla 6.6. – 31.12.2024. Esittelijän, sosiaali- ja terveysjohtajan päätösesitys oli, että palvelujen järjestämisen -lautakunta päättää siirtää Lapinjärven väestön suun terveydenhuollon Loviisan toimipisteeseen ajalle 6.6. - 31.12.2024.

Hyvinvointialuejohtaja on ilmoittanut sähköpostitse 18.6.2024 hallintojohtajalle käyttävänsä otto-oikeutta ko. palveluiden järjestäminen -lautakunnan päätökseen hyvinvointialuelain 97 §:n mukaisesti. Otto-oikeuden käyttäminen merkitsee sitä, että lautakunnan käsittelemä asia on siirtynyt kokonaan aluehallituksen käsiteltäväksi.

Hyvinvointialueen kuluvan vuoden ensimmäisen osavuosikatsauksen 1-3/2024 perusteella vuosikatteen ennustetaan asettuvan -28,7 miljoonaan euroon. Poistojen jälkeen tilikauden tuloksen ennustetaan olevan -30,5 miljoonaa euroa eli tilikauden alijäämän ennustetaan toteutuvan 14,7 miljoonaa euroa alkuperäistä talousarviota suurempana.

Rekrytointivaikeuksien vuoksi on turvauduttu ostopalveluiden ja vuokratyövoiman lisääntyneeseen käyttöön. Asiakaspalveluostojen toteuma oli alkuvuodesta 26 % ja henkilöstövuokrauksen 82 % budjetoidusta. Palveluostojen ennustetaan ylittävän talousarvion 25,4 miljoonalla eurolla. Asiakaspalveluostoihin ennustetaan käytettävän 11,0 miljoonaa ja työvoiman vuokraukseen 15,5 miljoonaa euroa budjetoitua enemmän.

Aluevaltuuston 12.12.2023 hyväksymässä tuottavuusohjelmassa keskitytään määrittelemään "korin A" tuottavuuskohteita ja toimenpiteitä, joilla talous ensisijaisesti pyritään saamaan tasapainoon. Samalla todetaan, että mikäli näiden tuottavuuskohteiden toimeenpano ei etene suunnitelmien mukaan, voidaan harkitusti ryhtyä valikoitujen palvelujen saatavuustason laskemiseen (kori B) tai palvelutason heikentämiseen ja leikkauksiin (kori C).

Aluehallitus päätti 2.5.2024 § 111, että valmistelu tuottavuusohjelman korien B ja C toimenpiteistä käynnistetään.  Aluehallitus merkitsi kokouksessaan 16.5.2024 tuottavuusohjelman toimenpiteiden valmistelun tiedoksi.

Aluevaltuuston 7.5.2024 pidetyn iltakoulun aiheena oli Itä-Uudenmaan tuottavuusohjelman mukaiset toimenpiteet talouden tasapainottamiseksi alijäämän kattamiskaudella.

Toimenpide-ehdotuksia on valmisteltu ja valmistellaan palvelujen järjestäminen -lautakunnalle, aluehallitukselle ja aluevaltuustolle päätettäväksi kesäkuusta eteenpäin.

Lapinjärven väestön suun terveydenhuollon toiminnan keskittäminen Loviisaan kuuluu Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella käsiteltyyn tuottavuusohjelmaan.

Lapinjärven suun terveydenhuollon siirto Loviisaan loppuvuodeksi 2024 on tarkoituksenmukaista tehdä, koska Lapinjärvelle on haastava saada henkilökuntaa rekrytoitua ja myös vuokrahenkilöstön ostaminen on haasteellista. Keskittäminen tuo myös taloudellisia säästöjä.

Asian esittelytekstissä todetaan seuraavaa: ”Lapinjärven hammashoitolan tilat ovat heikkokuntoiset, erityisesti välinehuollon tila vaatisi mittavan remontin ollakseen nykyisten vaatimusten mukainen. Toimitilaan on vaikea saada rekrytoitua henkilökuntaa. Elokuusta 2023 on toiminta ollut vuokrahammaslääkärien ja -suuhygienistin varassa. Hoitolaa on pidetty auki kolmena päivänä viikossa, kahtena päivänä hammaslääkärin vastaanottona ja yhtenä päivänä suuhygienistin vastaanottona.” Erityisesti vuokrahammaslääkäri on vaihtunut usein. Välinehuollon tiloissa esimerkiksi laskutilan puutteen vuoksi puhtaita ja likaisia välineitä ei pysty käsittelemään erikseen, mikä tuottaa hygieniaan haasteita ja potilasturvallisuus vaarantuu.

Lapinjärven suun terveydenhuoltoon on varattu resurssiksi hammaslääkäri-hammashoitaja työparille 2 työpäivää ja suuhygienistille 1 päivä viikoksi.

Ensimmäisen kuuden kuukauden aikana vuonna 2023, kun toimipisteessä työskenteli virkasuhteessa ollut hammaslääkäri, käyntejä oli 308. Ostolääkäripalvelua onnistuttiin ostamaan loppuvuodeksi vain kolmeksi kuukaudeksi. Tuolla ajalla käyntejä oli yhteensä 109.

Loviisan toimipisteessä käy jo valmiiksi useita lapinjärveläisiä mutta yleensä, jos Lapinjärvellä on hammaslääkäri, niin sinne tarjotaan ensin aikaa. Tietoa siitä kuinka moni lapinjärveläinen haluaa käyttää Loviisan toimipistettä ei ole saatavilla, vaan perustuu vain palveluvastaavan arvioon.

Lapinjärven hoitotakuussa pysymistä ei ole erikseen laskettu, vaan sitä on tarkasteltu yhdessä Loviisan toimipisteen kanssa. Kolmen kuukauden hoitotakuu on vähän ylittynyt, mutta yleensä vain noin 10 päivällä. Syksylle ei ole vielä sovittu hammaslääkäriä Lapinjärvelle, vaan sinne haluavat on laitettu jonoon. Jonossa on tällä hetkellä noin 40 henkilöä.

Edellisen ylihammaslääkärin lopetettua keväällä 2023, ei ole onnistuttu Lapinjärven suun terveydenhuoltoon rekrytoimaan työsuhteessa olevaa lääkäriä eikä myöskään suuhygienistiä. Työsuhteessa hyvinvointialueeseen oleva hammashoitaja työskentelee osittain Lapinjärven toimipisteessä ja osittain Loviisan toimipisteessä.

Yksi virkasuhteessa oleva lääkäri maksaa hyvinvointialueelle sivukuluineen tunnissa keskimäärin 36,55 euroa. Ostopalveluna ostettu lääkäri maksaa keskimäärin tunnissa 112,90 euroa. Työsuhteessa oleva suuhygienisti maksaa sivukuluineen tunnissa keskimäärin 22 euroa. Ostopalveluna ostettu hoitaja maksaa keskimäärin tunnissa 44,40 euroa mutta koska kilpailutukseen osallistuneilta yrityksiltä, ei ole saatu suuhygienistiä, niin toimipisteeseen on jouduttu ostamaan palvelu suorahankintana ja korkeammalla hinnalla. Suuhygienistin hinta on Lapinjärven toimipisteessä tällä hetkellä 54,90 euroa.

Jos Lapinjärven suun terveydenhuollon palvelut keskitetään Loviisan toimipisteeseen, ei taloudellinen säästö ole suuri. Ostolääkäripalveluun on edelleen turvauduttava mutta, jos saadaan Loviisaan lisää omia lääkäreitä ja toimintaa keskitetään, pystytään varmaan vähentämään noin 50 % lääkärityövoimaa. Vaikka ostopalveluihin jouduttaisiin turvautumaan jatkossakin, Loviisaan on ollut helpompi ja edullisempaa saada vuokratyövoimaa. Vakituista henkilökuntaakin on Loviisaan helpompi saada kollegiaalisen tuen takia. Tilasta toki joudumme maksamaan niin pitkään kun terveysasemalla on muuta toimintaa. Sopimuksen irtisanomisaika on 3 kk.

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja: 

Aluehallitus päättää kumota palveluiden järjestäminen -lautakunnan päätöksen 5.6.2024 § 69 ja siirtää Lapinjärven väestön suun terveydenhuollon Loviisan toimipisteeseen ajalle 1.7. - 31.12.2024, palveluiden järjestäminen -lautakunnan 5.6.2024 § 69 valmistelun ja perusteluiden mukaisesti.

Pykälä tarkastetaan heti. 

Päätös

Aluehallitus päätti kumota palveluiden järjestäminen -lautakunnan päätöksen 5.6.2024 § 69 ja siirtää Lapinjärven väestön suun terveydenhuollon Loviisan toimipisteeseen ajalle 1.7. - 31.12.2024, palveluiden järjestäminen -lautakunnan 5.6.2024 § 69 valmistelun ja perusteluiden mukaisesti.

Pykälä tarkastettiin heti.

Kokouskäsittely

Merkittiin pöytäkirjaan, että aluevaltuuston puheenjohtaja Heikki Vestman saapui kokoukseen klo 17.27 tämän asian käsittelyn aikana.

 

Jäsen Kevin Servin ehdotti jäsen Kristian Forsmanin kannattamana, että aluehallitus etenee lautakunnan päätöksen mukaisesti ja suun terveydenhuolto toteutetaan vuoden loppuun asti lautakunnan päätöksen mukaisesti.

Suoritetussa äänestyksessä, jossa pohjaehdotusta kannattavat äänestivät ”Jaa” ja jäsen Servinin muutosehdotusta kannattavat äänestivät ”Ei”, pohjaehdotus voitti äänin 12 (Baumgartner, Björkman, Edgren, Hjelt, Lindqvist, Lohenoja, Mattila, Nurme, Nylander, Perokorpi, Railila, Riikonen) - 3 (Forsman, Repo, Servin).

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
vastuualuejohtaja, terveyspalvelut Carita Schröder 
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle on saapunut 10.7.2024 päivätty Lapinjärven kunnanhallituksen oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimus koskee aluehallituksen päätöstä 27.6.2024 § 164.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palveluiden järjestäminen -lautakunta käsitteli 5.6.2024 § 69 Lapinjärven väestön suun terveydenhuollon siirtämistä 6.6.-31.12.2024 välisenä aikana Loviisan toimipisteeseen koskevaa asiaa. Esittelijän, sosiaali- ja terveysjohtajan päätösesitys oli, että lautakunta päättää siirtää Lapinjärven väestön suun terveydenhuollon Loviisan toimipisteeseen ajalle 6.6. - 31.12.2024. Lautakunta päätti, että Lapinjärven väestön suun terveydenhuoltoa ei siirretä Loviisan toimipisteeseen ajalla 6.6. – 31.12.2024. Hyvinvointialuejohtaja on 18.6.2024 päättänyt käyttää lautakunnan päätökseen otto-oikeutta, jolloin asia on siirtynyt aluehallituksen käsiteltäväksi. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus on 27.6.2024 § 164 päättänyt kumota palveluiden järjestäminen -lautakunnan päätöksen 5.6.2024 § 69, ja siirtää Lapinjärven väestön suun terveydenhuollon Loviisan toimipisteeseen ajalle 1.7. - 31.12.2024, palveluiden järjestäminen -lautakunnan 5.6.2024 § 69 valmistelun ja perusteluiden mukaisesti. 

Hyvinvointialueesta annetun lain 611/2021 (Hyvinvointialuelaki) 139 §:ssä on määräykset oikaisuvaatimusmenettelystä. Aluehallituksen ja lautakunnan, sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen, päätökseen tyytymätön saa vaatia siihen oikaisua. Oikaisuvaatimus on käsiteltävä kiireellisenä. Oikaisuvaatimus tehdään aluehallituksen ja lautakunnan, sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen, päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.  Lapinjärven kunnanhallituksen oikaisuvaatimus on saapunut Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamoon oikaisuvaatimusajan puitteissa, ja se otetaan näin ollen käsiteltäväksi.

Oikaisuvaatimusta käsitellessään aluehallitus on sidottu niihin laillisuus- ja tarkoituksenmukaisuusvaatimuksiin, joita oikaisuvaatimuksessa on esitetty. Aluehallitus ei näin ollen voi käsitellä asiaa oikaisuvaatimusasiana tätä laajemmin. 

Otettuaan asian oikaisuvaatimusasiana käsiteltäväkseen aluehallitus voi muuttaa tehtyä hallintopäätöstä, kumota tehdyn hallintopäätöksen tai hylätä oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimuksen tekijän vaatimukset

Lapinjärven kunnanhallitus vaatii Itä-Uudenmaan aluehallitusta kumoamaan aiemman päätöksensä 27.6.2024 § 164, ja jatkamaan Lapinjärven suun terveydenhuollon toimipisteen toimintaa. Edelleen kunnanhallitus vaatii aluehallituksen päätökselle 27.6.2024 § 164 välitöntä täytäntöönpanokieltoa.
 
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt laillisuusvirheet

Hyvinvointialuelain 148 §:ssä säädetään päätöksen täytäntöönpanokelpoisuudesta. Pykälän mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi. Lapinjärven kunnanhallitus on oikaisuvaatimuksessaan todennut, että aluehallituksen päätöksen täytäntöönpano lainvoimaa vailla olevana ajalle 1.7.-31.12.2024 merkitsee muutoksenhaun käymistä tosiasiallisesti hyödyttömäksi eikä päätöstä näin ollen saa laittaa täytäntöön. 

Hallintolain 41 §:ssä säädetään vaikutusmahdollisuuksien varaamisesta. Jos asian ratkaisulla voi olla huomattava vaikutus muiden kuin asianosaisten elinympäristöön, työntekoon tai muihin oloihin, viranomaisen tulee varata näille henkilöille mahdollisuus saada tietoja asian käsittelyn lähtökohdista ja tavoitteista sekä lausua mielipiteensä asiasta. Asian vireilläolosta ja vaikuttamismahdollisuuksien käyttämisestä on ilmoitettava asian merkityksen ja laajuuden kannalta sopivalla tavalla. Oikaisuvaatimuksessa nostetaan esiin, että kyseisen pykälän henkilöille on annettava mahdollisuus saada tietoja käsittelyn lähtökohdista ja tavoitteista, sekä lausua mielipiteensä asiasta. Vaikutusmahdollisuuksista on ilmoitettava tiedoksiantosäännösten mukaisesti. Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että Lapinjärven kunnanhallituksella ei ole tiedossaan, että Itä-Uudenmaan hyvinvointialue olisi varannut hallintolain mukaista vaikuttamismahdollisuutta. 

Oikaisuvaatimuksessa viitataan myös hyvinvointialuelain 29 §:n, jossa säädetään asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista. Tässä yhteydessä nostetaan esiin, että pykälän mukaan hyvinvointialueen asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on oikeus osallistua ja vaikuttaa hyvinvointialueen toimintaan. Osallistumista ja vaikuttamista voidaan muun ohella edistää selvittämällä asukkaiden ja hyvinvointialueella säännönmukaisesti tai pitempiaikaisesti asuvien tai oleskelevien palvelujen käyttäjien mielipiteitä ennen päätöksentekoa. Näin ollen ennen kuin viranomainen tekee päätöksen, joka vaikuttaa hyvinvointialueella asuvien ja työskentelevien lakisääteisten palveluiden saamiseen ja järjestämiseen, on sen varattava näille mahdollisuus vaikuttaa ja lausua asiasta mielipiteensä. 

Lapinjärven kunnanhallitus pitää oikaisuvaatimuksessaan päätöstä hallintolain 2 luvun mukaisen hyvän hallinnon vastaisena (6 § hallinnon oikeusperiaatteet), koska päätös on tehty aluehallituksessa 27.6.2024 niin, että päätöksen mukaiset palveluiden järjestämistä koskevat palveluverkkoratkaisut astuisivat voimaan jo 1.7.2024.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on perustellut Lapinjärven suun terveydenhuollon yksikön sulkemista aluehallituksessa, ja aiemmin palveluiden järjestäminen -lautakunnassa, myös toimitilojen (huonolla) kunnolla sekä taloudellisilla syillä. Oikaisuvaatimuksessa nostetaan esiin, että hallintolain 45 §:n mukaisesti päätökset on perusteltava, ja perusteluissa ilmoitettava mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun, sekä sovelletut säännökset. Lapinjärven kunnanhallitus toteaa, että Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallituksen ja palveluiden järjestäminen -lautakunnan päätösten selostuksia ei voida pitää hallintolain tarkoittamina päätöksen perusteluina. Oikaisuvaatimuksessa nostetaan esimerkiksi päätöksen perusteluista se, että taloudellisten säästöjen osalta päätöksessä todetaan, että niitä ei juurikaan järjestelyllä saavuteta. Kiinteistön huonoon kuntoon taas viitataan yhdellä yleisluontoisella lauseella asiaa lainkaan perustelematta.

Oikaisuvaatimuksen vaatimusten arviointi

Täytäntöönpanokiellon vaatimus 

Hyvinvointialuelain 148 §:n mukaan, päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi. Käytännön tilanteissa täytäntöönpanoon voi olla mahdollista ryhtyä esimerkiksi silloin, jos täytäntöönpanon peruuttamisesta ei valituksen menestyessä arvioida aiheutuvan kovin suurta vahinkoa. Lisäksi täytäntöönpanoon voi olla mahdollista ryhtyä silloin, jos erittäin painavat syyt vaativat täytäntöönpanoa. Täytäntöönpanokelpoisuuden arvioinnissa joudutaan usein arvioimaan täytäntöönpanon etuja ja haittoja. Jos tällaisessa vertailussa täytäntöönpanon edut katsotaan selvästi haittoja suuremmiksi, täytäntöönpanoon voidaan ryhtyä (HE 241/2020 vp. s 647). 

Täytäntöönpanoon ei siis saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus täytäntöönpanon johdosta muuttuisi hyödyttömäksi. Täytäntöönpanoon voidaan kuitenkin ryhtyä, jos täytäntöönpanon peruuttamisesta ei valituksen menestyessä aiheudu kovin suurta vahinkoa, tai jos siihen on erittäin painava syy. Tällaiseksi syyksi voidaan lukea tilanteet, kun täytäntöönpanon lykkääminen aiheuttaisi päätöksen käymisen hyödyttömäksi. 

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on punninnut täytäntöönpanoon ryhtymisen etuja ja haittoja, ja on tämän arvioinnin perusteella päättänyt panna päätöksen täytäntöön, vaikka se ei ole vielä lainvoimainen. Mikäli täytäntöönpanoon ei ryhdyttäisi, voisi se johtaa päätöksen käymisen hyödyttömäksi, sillä kyse on lyhytaikaisesta ajanjaksosta.  Lisäksi kyseiseen lyhyeen ajanjaksoon (1.7.-31.12.2024) sisältyy myös jokavuotinen kesäajan normaali toiminnan supistaminen, eli kaikkien Lapinjärven terveysaseman toimintojen siirtäminen Loviisan terveysasemalle ajalla 1.7.-28.7.2024. Siten päätöksen toimeenpano tuli tehdä mahdollisimman nopeasti päätöksenteon jälkeen, jotta hyvinvointialue pystyisi varmistamaan palveluiden jatkuvuuden ja sujuvuuden, sekä järjestämään käytännön toimintansa ennen Lapinjärven terveysaseman kesäsulun alkua.

Osallistamis- ja vaikuttamismahdollisuudet 

Hyvinvointialuelain 29 §:ssä on yleisvelvoite, hyvinvointialueen asiakkailla ja asukkailla tulee olla osallistamis- ja vaikuttamismahdollisuudet. Lain perusteluiden mukaan, vaikuttamismahdollisuudet tulee olla monipuoliset ja vaikuttavat, yhdenvertaisuus huomioiden. Hyvinvointialuelain 41 §:n mukaisesti, osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet tulee ottaa huomioon hyvinvointialuestrategiassa. Osallistamis- ja vaikuttamismahdollisuuden keinojen tulee olla oikein mitoitetut ja ajoitetut. 

Hyvinvointialuelaissa on eriteltynä erityisesti osallistamista ja vaikuttamista edistäviä keinoja. Laissa on lueteltu esimerkkejä kuten 1) järjestämällä keskustelu- ja kuulemistilaisuuksia sekä asukasraateja; 2) selvittämällä asukkaiden ja hyvinvointialueella säännönmukaisesti tai pitempiaikaisesti asuvien tai oleskelevien palvelujen käyttäjien mielipiteitä ennen päätöksentekoa; 3) valitsemalla palvelujen käyttäjien edustajia hyvinvointialueen toimielimiin; 4) suunnittelemalla ja kehittämällä palveluja yhdessä palvelujen käyttäjien kanssa; 5) järjestämällä mahdollisuuksia osallistua hyvinvointialueen talouden suunnitteluun; 6) tukemalla asukkaiden sekä järjestöjen ja muiden yhteisöjen oma-aloitteista asioiden suunnittelua ja valmistelua. 

Hyvinvointialue päättää kuitenkin mainittujen keinojen käytöstä, ja voi edistää osallistamista ja vaikuttamista myös muilla keinoilla. Luettelo ei ole tyhjentävä, ja hyvinvointialue voi käyttää omaa harkintavaltaa osallistamisen ja vaikuttamisen keinojen käyttämisessä ja hyödyntämisessä. Kyseisen asian lyhytaikaisen keston, sekä asian vaikuttavuuden vuoksi, hyvinvointialue on täyttänyt toiminnallaan ja tiedottamisellaan lainmukaiset vaatimukset tältä osin.

Hallintolain 41 § säätää vaikuttamismahdollisuuksien varaamisesta. Jos ratkaisulla voi olla huomattava vaikutus muiden kuin asianosaisten elinympäristöön, työntekoon tai muihin oloihin, viranomaisen tulee varata näille henkilöille mahdollisuus saada tietoja asian käsittelyn lähtökohdista ja tavoitteista sekä lausua mielipiteensä asiasta. Asian vireilläolosta ja vaikuttamismahdollisuuksien käyttämisestä on ilmoitettava asian merkityksen ja laajuuden kannalta sopivalla tavalla. 

Lapinjärven suun terveydenhuollon yksikkö on ollut avoinna kolmena (3) päivänä viikossa. Monet Lapinjärven asukkaista ovat asioineet Loviisassa, vaikka Lapinjärven yksikkö on ollut toiminnassa. Kaikilla on edelleen samanlaiset mahdollisuudet päästä hoitoon, eikä päätöksellä ole vaikutusta hoitotakuiden noudattamiseen. Näin ollen päätöksellä ei voida katsovan olevan huomattavaa vaikutusta. Lisäksi asian vireilläolosta on tiedotettu lainmukaisesti ja asian merkityksen ja laajuuden nähden sopivalla tavalla (esim. asian vireilläolosta, esityslistat ovat olleet hyvinvointialueen yleisessä tietoverkossa luettavissa).

Aluevaltuuston 12.12.2023 § 135 hyväksymässä tuottavuusohjelmassa määritellään "korin A" tuottavuuskohteita ja toimenpiteitä, joilla talous ensisijaisesti pyritään saamaan tasapainoon. Samalla todetaan, että mikäli näiden tuottavuuskohteiden toimeenpano ei etene suunnitelmien mukaan, voidaan harkitusti ryhtyä valikoitujen palvelujen saatavuustason laskemiseen (kori B) tai palvelutason heikentämiseen ja leikkauksiin (kori C). Aluehallitus päätti 2.5.2024 § 111, että valmistelu tuottavuusohjelman korien B ja C toimenpiteistä käynnistetään. Alkuvuodesta lähtien hyvinvointialue on tiedottanut talouden tasapainottamisesta ja tuottavuusohjelmasta, sekä mahdollisista toimenpiteistä, ja niihin liittyvistä vaikuttavista seikoista. Lapinjärven väestön suun terveydenhuollon toiminnan keskittäminen Loviisaan kuuluu Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella käsiteltyyn tuottavuusohjelman toimenpiteisiin.

Hyvinvointialueen viestintävelvollisuudet 

Hyvinvointialuelain 34 §:n mukaisesti hyvinvointialueen toiminnasta on tiedotettava hyvinvointialueen asukkaille, palvelujen käyttäjille sekä järjestöille ja muille yhteisöille. Hyvinvointialueen tulee antaa riittävästi tietoja hyvinvointialueen järjestämistä palveluista, taloudesta, hyvinvointialueen hallinnossa valmistelussa olevista asioista ja niitä koskevista suunnitelmista, asioiden käsittelystä, tehdyistä päätöksistä ja päätösten vaikutuksista. Hyvinvointialueen on tiedotettava siitä, millä tavoin päätösten valmisteluun voi osallistua ja vaikuttaa. 

Hyvinvointialueen on huolehdittava, että toimielinten käsittelyyn tulevien asioiden valmistelusta annetaan esityslistan valmistuttua yleisen tiedonsaannin kannalta tarpeellisia tietoja yleisessä tietoverkossa hyvinvointialueen verkkosivustolla. Viestinnässä on käytettävä asiallista, selkeää ja ymmärrettävää kieltä ja otettava huomioon hyvinvointialueen eri asukasryhmien tarpeet. Viestinnässä on käytettävä esteettömiä ja saavutettavia menetelmiä. 

Hyvinvointialuelain 113 § säätää, että hyvinvointialueen on julkaistava ilmoitukset tiedoksi yleisessä tietoverkossa (14 vuorokaudessa jollei asian luonteesta muuta johdu). Hyvinvointialuelain 114 §:n mukaisesti hyvinvointialueen järjestämiä palveluja sekä hyvinvointialueen toimintaa koskevat keskeiset tiedot on julkaistava yleisessä tietoverkossa. Hyvinvointialuelain 145 §:n mukaan päätökset on annettava tiedoksi hyvinvointialueen jäsenille. Päätökset ja pöytäkirjat ovat nähtävissä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedottamisvelvoitteen mukaan, tietoja tulee antaa muun muassa hyvinvointialueen järjestämistä palveluista ja valmistelussa olevista asioista. Esityslistat julkaistaan, ja muut asiaan liittyvät tarpeelliset tiedot julkaistaan hyvinvointialueen yleisessä tietoverkossa. Tiedottamisen laajuus ja tavat ovat kuitenkin hyvinvointialueen harkinnassa ja päätettävissä. Aktiivinen, monikanavainen, riittävä, ymmärrettävä ja oikea-aikainen viestintä luo edellytyksiä osallistamiselle ja vaikuttamiselle. 

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen linjausten mukaisesti, lautakunnan päätöksistä ei viestitä ennakoivasti, vaan vasta päätöksenteon jälkeen. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen viestinnän arvion mukaan, määräaikaisista päätöksistä ei voi viestiä yleisesti etukäteen, koska päätös voi vielä muuttua lautakunnan kokouksessa. Esityslistat ovat toki julkisesti nähtävissä ennen lautakunnan kokouksia.

Päätöksen perusteleminen 

Hallintolain 45 §:n mukaisesti päätös on perusteltava, ja perusteluissa ilmoitettava mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun. Päätöksessä on mainittava sovelletut säännökset. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palveluiden järjestäminen-lautakunnan ja hallituksen kokouksissa kiinteistön kuntoon ja talouteen liittyviä asioita on käyty tarkemmin läpi, mutta oikaisuvaatimuksen mukaan varsinkin kiinteistön kuntoon liittyvät asiat kaipaavat lisäperusteluita. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kiinteistöpalvelut on yhdessä vastuualueiden kanssa tehnyt laajan selvityksen hyvinvointialueen käytössä olevien rakennusten kunnosta, toiminnallisuudesta ja kustannuksista. Selvitystä on käsitelty aluehallituksessa.  

Kiinteistön huono kunto ilmenee Lapinjärven suun terveydenhuollon toimitiloissa esimerkiksi toimitilojen lämpenemisellä (ilmanvaihto). Kesällä ja aurinkoisilla keleillä huoneiden lämpötila nousee usein yli 28 asteeseen. Työterveyslaitoksen ”Kuumakuormittuminen sisätöissä tietopaketin” mukaan, kuumatyöstä puhutaan silloin, kun ilman lämpötila työympäristössä ylittää 28 astetta. Kun työtä tehdään poikkeuksellisen kuumassa, työn kuormitus lisääntyy, tapaturmavaara kasvaa ja työn terveydelliset haitat voivat lisääntyä. Jos lämpöoloista aiheutuu haittaa tai vaaraa, työnantajan on arvioitava niiden merkitys työntekijän terveydelle ja turvallisuudelle sekä päätettävä arvioinnin perusteella, miten haitta poistetaan tai sitä vähennetään (Työturvallisuuslaki 2002 25§, 39§, 33§). Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kiinteistöpalvelut on Lapinjärven suun terveydenhuollon sulkemisen aikana yhdessä vastuualueen johdon kanssa arvioinut, miten se pystyisi suojelemaan terveysaseman työntekijöitä kuumatyön haitoilta muilla teknisillä ratkaisuilla kuin nyt tiloissa olevalla ilmastoinnilla.

Lisäksi Lapinjärven terveysaseman välinehuollon tila (jota suun terveydenhuollon henkilökunta käyttää) ei ole asianmukainen kyseisen toiminnan järjestämiseen. Välinehuollon keskeisenä tehtävänä on puhdistaa ja desinfioida monikäyttöiset välineet liasta ja mikrobeista, sekä pakata ja steriloida ne turvallisesti. THL:n ”Suun terveydenhuollon yksiköiden tartunnantorjunta” ohjeen mukaan, välinehuolto ja välineiden niiltä vaaditun puhtausasteen mukainen käyttö ovat keskeinen osatekijä tartuntaketjujen katkaisussa. Tämän toteutumiseksi välinehuollon tilojen on oltava asianmukaiset. Välineiden puhdistusta varten tulisi olla erillinen huoltotila. Lapinjärven terveysaseman välinehuollon tila on pieni ja samassa tilassa joudutaan käsittelemään sekä likaisia että steriileitä instrumentteja. Tämä johtaa tilanteeseen, jossa on mahdollista, että tartuntaketjua ei saada katkaistua, kun laskutilaa on ahtaassa tilassa vähän ja puhtaita välineitä joudutaan käsittelemään samoilla tasoilla kuin likaisia. Välinehuollon tilassa olevat koneet vievät niin paljon tilaa, ettei laskutilaa voi pelkällä tilan järjestelyllä tai muulla ”helpolla” tavalla saada lisää. Nykyiset tilat eivät täytä niitä standardeja, tai sitä toimintatapaa, mitä siellä harjoittava toiminta yleisesti ja käytännössä vaatisi. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue selvittää tilan remontoinnin kustannustasoa, mutta remontin tekoa haastaa se, että välinehuollon tilaan pitäisi saada lisätilaa vieressä olevasta terveydenhoitajan työtilasta.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on perustellut Lapinjärven suun terveydenhuollon yksikön sulkemista myös taloudellisilla syillä. Hyvinvointialueen kokonaistalouden tulee olla tasapainossa. Hyvinvointialueen lain perusteluiden mukaan, taloudenpidossa tulee kiinnittää erityistä huomiota myös siihen, etteivät hyvinvointialueen sitoumukset ylitä sen taloudellisia resursseja (HE 241/2020).  

Oikaisuvaatimuksen kohteena olevassa päätöksessä on todettu, että taloudellista säästöä ei juurikaan synny. Tällä on tarkoitettu sitä, että ennen kuin jonossa olevat asiakkaat on hoidettu, ei ostolääkärityövoimasta voida vielä luopua. Toiminnan laadun ja asiasuhteen nähden päätöksellä kuitenkin saadaan taloudellista hyötyä. Lyhytaikaisenkin keskittämisen myötä matka- ja materiaalikustannuksista tulee säästöä. Säästämistavoitteessa auttaa myös se, että hammashoitajalle vapautuu työaikaa, kun välinehuollon työpanos jää häneltä pois. Loviisan toimipisteessä on asianmukainen välinehuolto, ja siellä työskentelee välinehuollon ammattilainen. Hoitajatyövoimaa ei tarvitse ostaa, kun omat hoitajat riittävät paremmin työskentelemään työpareina hammaslääkäreille, kun Lapinjärvellä työskennellyt hammashoitaja voi keskittyä kyseessä olevan ajan pelkkään potilastyöhön. Rekrytointi Loviisan terveysaseman suun terveydenhuoltoon on osoittautunut helpommaksi, ja on todennäköisempää saada rekrytoitua lisää omaa henkilökuntaa isompaan toimipisteeseen, jolloin taloudellista hyötyä on mahdollista saada vielä tehostettua. Lapinjärven ja Loviisan suun terveydenhuollossa on yhteisen henkilökunnan ja esihenkilöstön lisäksi yhteinen budjetti, joten päätöksestä saatuja tosiasiallisia säästötilastoja on haastavaa saada kerättyä.

Hallinnon oikeusperiaatteet

Hallintolain 2 luvussa säädetään 6 §:ssä hallinnon oikeusperiaatteista. Viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Niiden on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on toiminnassaan ottanut yhdenvertaisesti huomioon kaikki alueet ja asukkaat päätöksenteon valmistelussa ja -teossa, sekä täyttänyt lainmukaiset velvoitteensa edellä mainitusti. Hyvinvointialue on tuottavuusohjelman mukaisesti pyrkinyt punnitsemaan erilaisia vaihtoehtoja hyvinvointialueen talouden tasapainottamiseksi, ja toiminnan hyvän laadun varmistamiseksi. Talouden tasapainottamisessa on noudatettu tuottavuusohjelman mukaisella tavalla, vähiten invasiivistä toimenpidettä tavoitteiden saavuttamiseksi. Lapinjärven suun terveydenhuollon kohdalla on ollut perustellut syyt siirtää toiminta vuoden loppuun asti Loviisan toimipisteelle, eikä kyseinen päätös vaikuta huomattavalla tavalla Lapinjärven asukkaisiin. Kyseisellä päätöksellä hyvinvointialue on pystynyt varmistamaan yhdenvertaisesti asukkaillensa turvalliset ja laadulliset palvelut, sekä täyttämään hyvinvointialueelle asetetut lainmukaiset velvoitteensa.

Lopuksi

Asiasta on tiedotettu asian laajuuden ja merkityksen kannalta sopivalla tavalla eikä hyvinvointialueella ole ollut tarvetta pyytää erillistä lausuntoa asiasta, koska asialla ei ole hallintolain 41 §:n mukaista huomattavaa vaikutusta.

Hyvinvointialue on punninnut täytäntöönpanoon ryhtymisen etuja ja haittoja, ja on tämän arvioinnin perusteella päättänyt panna päätöksen täytäntöön, vaikka se ei ole vielä lainvoimainen. Mikäli täytäntöönpanoon ei ryhdyttäisi, voisi se johtaa päätöksen käymisen hyödyttömäksi, sillä kyse on lyhytaikaisesta ajanjaksosta.  Päätöksen nopea täytäntöönpano oli lisäksi tarpeellista ja tarkoituksenmukaista, koska päätöksen sisältävään lyhytkestoiseen ajanjaksoon sisältyi myös kesän normaali Lapinjärven terveysaseman palveluiden siirtäminen Loviisaan.

Oikaisuvaatimuksen kohteena olevassa päätöksessä ei ollut annettu tarkempia perusteluita taloudellisista vaikutuksista, tai toimitilojen kunnosta, ja niiden vaikuttavuudesta päätökseen. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on tässä päätöksessä perustellut tarkemmin oikaisuvaatimuksessa esiin nostetut epäselväksi jääneet perustelut.

Oikaisuvaatimuksessa esitettyjä perusteluita ja vaatimuksia arvioitaessa ei ilmennyt sellaisia perusteita, joiden nojalla oikaisuvaatimus tulisi hyväksyä, tai tehty päätös kumota. 

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja:

Aluehallitus päättää hylätä oikaisuvaatimuksen.

Päätös

Aluehallitus päätti hylätä oikaisuvaatimuksen.

Kokouskäsittely

Jäsen Arto Kujala esitti jäsen Kevin Servinin sekä 1. varapuheenjohtaja Riku Honkasalon kannattamana, että aluehallitus hyväksyy oikaisuvaatimuksen ja palauttaa lautakunnan päätöksen voimaan.

SFP-ryhmän puheenjohtaja Bernhard Edgren ehdotti lyhyttä taukoa klo 20.33. Kokousta jatkettiin klo 20.41.

Suoritetussa äänestyksessä, jossa pohjaehdotusta kannattavat äänestivät ”Jaa” ja Kujalan vastaesitystä kannattavat äänestivät ”Ei”, pohjaehdotus voitti äänin 10 (Nylander, Eskola, Lind, Edgren, Hjelt, Henriksson, Mattila, Perokorpi, Railila, Baumgartner) - 4 (Honkasalo, Forsman, Kujala, Servin).

Pöytäkirjaan merkittiin, että aluevaltuuston puheenjohtaja Heikki Vestman poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 20.20.


Muutoksenhaku

 

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

 

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.                 

Posti- ja käyntiosoite: Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki

Sähköpostiosoite: helsinki.hao(at)oikeus.fi

Faksinumero: 029 56 42079

Puhelinnumero: 029 56 42000                  

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat. Mikäli valitusviranomaisen päätös saadaan toimittaa sähköisesti pitää myös ilmoittaa sähköpostiosoite.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian käsittelystä hallinto-oikeudessa voidaan periä oikeudenkäyntimaksu siten kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) ja oikeusministeriön asetuksessa tuomioistuinmaksulain 2 §:ssä säädettyjen maksujen tarkistamisesta (1383/2018) säädetään. Maksun suuruus on 270 euroa. Tuomioistuinmaksulaissa on erikseen säädetty tapauksista, joissa maksua ei peritä. Tarkempia tietoja maksuista saa hallinto-oikeudesta.

Maksua ei kuitenkaan peritä yksityishenkilön vireille panemissa sosiaalihuoltolaissa (1301/2014) eikä terveydenhuoltolaissa (1326/2010) tarkoitetuista palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä yksityishenkilön vireille panemissa asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992) mukaan määrättyjä asiakasmaksuja. 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Itä-Uudenmaan hyvintointialueen kirjaamosta.

Kirjaamon yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamo

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on arkipäivisin maanantaista perjantaihin klo 9.00 -15.00.