Perustelut
Valmistelu ja lisätiedot: riskienhallintapäällikkö vs. Ari Päivärinta (@) pelastustoimi.fi
Taksat ja niiden perusteet
Pelastuslain 96 §:n mukaan hyvinvointialueen pelastusviranomainen voi periä maksun:
1) 79 §:ssä tarkoitetun valvontasuunnitelman mukaisen palotarkastuksen tai muun valvontatoimenpiteen suorittamisesta;
2) tehtävästä, jonka on aiheuttanut hätäkeskukseen liitetyn paloilmoittimen toistuva erheellinen toiminta;
3) tehtävästä, joka on muussa laissa erikseen säädetty maksulliseksi.
Pelastuslain 96 §:ssä tarkoitetut maksut saadaan periä kohteen omistajalta, haltijalta tai toiminnan harjoittajalta.
Pelastuslain 96 §:ssä (8.7.2022/616) tarkoitetuista hyvinvointialueen pelastusviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta ja perittävien maksujen suuruudesta päättämisestä säädetään hyvinvointialueesta annetussa laissa. Laki hyvinvointialueesta 611/2021 22§ mukaisesti hyvinvointialueen aluevaltuusto päättää palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista sekä hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvista palveluista perittävistä asiakasmaksuista.
Uudenmaan pelastuslaitoksilla on ollut käytössä asiakaspalvelun yhdenmukaisuuden nimissä yhdenmukaiset maksutaksat. Uudenmaan pelastuslaitosten yhdenmukaiset taksat on toteutettu ns. halvimman taksan periaatteella, koska pelastuslain ja sen esitöiden mukaan suoritteesta perittävä maksu saa olla enintään suoritteen tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen. Taksojen yhdenmukaisuudesta on Uudenmaan pelastuslaitosten yhteistyössä päätetty luopua ns. halvimman taksan periaatteen ollessa kestämätön muille pelastuslaitoksille.
Nyt tahtotilana on, että taksat määritellään jokaisen pelastuslaitoksen osalta erikseen kustannusvastaavuus huomioiden, kuitenkin siten, että tietyt taksojen määrittämiseen liittyvät periaatteet ovat edelleen yhdenmukaisia Uudenmaan pelastuslaitosten kesken. Yhdenmukaisista periaatteista on Uudenmaan pelastuslaitosten kesken sovittu pelastuslain mukaisen määräaikaisen valvonnan sekä vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden valvonnasta annetun lain (jatkossa kemikaaliturvallisuuslaki) mukaisen vaarallisten kemikaalien vähäisen teollisen käsittelyn ja varastoinnin valvonnan osalta. Lisäksi yhteistyötä on tehty pelastuslaissa säädetyn toistuvien erheellisten automaattisten paloilmoitusten taksamäärittelyyn liittyen.
Taksojen määrittämisen periaatteet
Pelastuslaitosten Kumppanuusverkosto on julkaissut toukokuussa 2024 oppaan hyvinvointialueen pelastusviranomaisen onnettomuuksien ehkäisyn taksojen laatimisesta (jatkossa opas tai taksaopas). Oppaassa ohjeistetaan ja esitetään periaatteiden tasolla, miten onnettomuuksien ehkäisypalveluiden taksat tulisi määrittää ja mitoittaa sekä mistä palveluista taksa voidaan ylipäänsä periä, toisin sanoen mitä asioita ja kuluja taksamäärittelyssä tulee huomioida. Taksavalmistelussa on noudatettu oppaan periaatteita niin Uudenmaan pelastuslaitosten yhdenmukaisten periaatteiden määrittelyn osalta kuin Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen taksamäärittelytyössä.
Pelastuslaitokset ovat perinteisesti huomioineet taksamäärittelyissään vain itse ydinsuoritteeseen kuluvan ajan, esimerkiksi palotarkastuksen taksamäärittelyssä on aiemmin huomioitu vain itse tarkastuskäyntiin kuluva aika, kun tosiasiassa palotarkastukseen liittyy olennaisesti etukäteen tehtäviä valmistelutehtäviä sekä tarkastuskäynnin jälkeen tehtäviä prosessin osia. Kumppanuusverkon taksaoppaan mukaan taksamäärittelyssä tulee huomioida myös erilaiset valmistelevat sekä hallinnolliset toimenpiteet kustannusvastaavuuden nimissä ja perusteella. Itä-Uudenmaan taksavalmistelussa on noudatettu tätä oppaan asettamaa linjaa.
Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen taksamäärittelyssä on noudatettu Kumppanuusverkon taksaoppaan ohjeistuksia ja periaatteita siten, että taksat perustuvat onnettomuuksien ehkäisypalveluiden eri tehtävien kokonaissuoritteeseen kuluvaan aikaan. Esimerkiksi määräaikaisen palotarkastuksen taksa sisältää palotarkastuksen koko prosessin eli valmistelevat tehtävät, tarkastuskäynnin suorittamisen ja palotarkastuspöytäkirjan sekä palotarkastuspäätöksen laatimisen, matka-aika on sisällytetty taksaan keskiarvoisesti.
Taksojen määrittäminen
Uudenmaan pelastuslaitosten yhteistyössä on sovittu ja päätetty pelastuslain mukaisen määräaikaisen valvonnan taksojen perustumisesta kohdekategorisointiin (1-3) ja päätetty yhteisistä kohdekategorioista, samoin kuin on sovittu ja päätetty kemikaaliturvallisuuslain vaarallisten kemikaalien vähäisen teollisen käsittelyn ja varastoinnin käsittelyn ja valvonnan taksojen perustumisesta päätösluokitteluun (1-3) ja päätetty yhteisestä luokittelusta. Lisäksi toistuvista erheellisistä automaattisista paloilmoituksista aiheutuvien kustannusten laskentaperiaatteiden osalta on tehty yhteistyötä Uudenmaan pelastuslaitosten kesken.
Määräaikaisen valvonnan kohdekategorisointi perustuu esimerkiksi valvontakohteiden toiminnan luonteeseen ja erityispiirteisiin, kokoon sekä henkilömääriin eli toisin sanoen kohteiden valvonnalliseen haastavuuteen sekä siihen suhteutuvaan ajan käyttöön. Vastaava periaate on käytetty myös kemikaali-ilmoitusten lupa- ja valvontaprosessin päätösluokittelussa, jossa luokitus perustuu toimintaan liittyvien kemikaalien ominaisuuksiin, moninaisuuteen sekä määrään.
Taksojen suuruuden määrittäminen perustuu kuitenkin pelastuslaitoskohtaisesti pelastuslain mukaiseen kustannusvastaavuus-periaatteeseen. Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen taksamäärittelyissä käytetyt arvot suoritteen tuottamiseen kuluvasta ajasta perustuvat aiemmin tehtyyn suoritteisiin kuluvan ajan seurantaan sekä asiantuntija-arvioihin. Lisäksi asiassa on tehty myös yhteistyötä Uudenmaan pelastuslaitosten kesken. Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksella on korostetusti seurattu määräaikaiseen valvontaan kuluvaa aikaa aiempien arvioiden varmistamiseksi ja vahvistamiseksi viimeksi alkusyksystä 2024.
Taksojen määrittämiseksi Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksella on laskettu ns. onnettomuuksien ehkäisytyön hinta / tunti. Hinta perustuu onnettomuuksien ehkäisypalveluiden kokonaiskustannuksiin, joihin on vyöryttämällä lisätty pelastuslaitoksen ns. yleis- ja tukipalvelukuluja ja suhteutettu lopputulema vuosityöaikaan. Taksat muodostuvat siten tuntihinnan ja kokonaissuoritteisiin kuluvan työajankäytön tulona. Loppusummat on pyöristetty yleisten pyöristyssääntöjen mukaisesti.
- onnettomuuksien ehkäisy/valvontatyön tuntihinta 78,31 €/h
Toistuville erheellisille automaattisille paloilmoituksille määritetty taksa perustuu laskentaan määrittämällä ns. erhetehtävien osuus pelastustehtävistä ja siten vyöryttämällä pelastushenkilöstön työaikakustannukset, pelastuslaitoksen ajoneuvo kulut sekä tehtävien työtuntien osuudella vyörytetyt sopimuspalokuntien vuosikustannukset. Määräytymis- ja laskentaperiaate ei ole olennaisesti muuttunut nykyisen erhe-taksan määrityksestä ja perusteet sekä periaatteet ovat yhteneväisiä taksaoppaan kanssa erotuksella, että nyt taksaoppaan mukaisesti henkilöstökuluissa on huomioitu myös sivukulut. Loppusumma on pyöristetty yleisten pyöristyssääntöjen mukaisesti.
- toistuvien erheellisten automaattisten paloilmoitusten maksu 1.773,39 €
Pelastuslain ja kemikaaliturvallisuuslain mukaisista maksullisista palveluista on laadittu taksataulukko, josta ilmenee kunkin onnettomuuksien ehkäisypalvelun maksutaksa.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 26 § mukaisesti aluehallitus vahvistaa hinnat aluevaltuuston vahvistamien hinnoitteluperiaatteiden mukaisesti, ellei ole delegoinut päätösvaltaa;
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Peter Johansson, pelastusjohtaja /räddningsdirektör, peter.johansson@itauusimaa.fi
Varautuminen ja turvallisuus -lautakunta esittää aluehallitukselle, että se vahvistaa maksujen määräytymisperiaatteet, sekä toteaa valvontatyön tuntihinnaksi 78,31 €/h ja toistuvien erheellisten automaattisten paloilmoitusten maksuksi 1.773,39 €.
Tämä pykälä tarkastetaan heti.