Beskrivning
Valmistelu ja lisätiedot: riskienhallintapäällikkö vs. Ari Päivärinta (@) pelastustoimi.fi
Taxor och grunderna för dem
Enligt 96 § i räddningslagen kan välfärdsområdets räddningsmyndighet ta ut en avgift för
1) brandsyn eller en annan tillsynsåtgärd enligt den tillsynsplan som avses i 79 §,
2) uppdrag som har orsakats av återkommande felaktig funktion hos en brandlarmanläggning som är ansluten till nödcentralen,
3) uppdrag som är avgiftsbelagda enligt vad som föreskrivs särskilt i någon annan lag.
De avgifter som avses i 96 § i räddningslagen får tas ut hos objektets ägare eller innehavare eller verksamhetsidkaren.
Bestämmelser om fattande av beslut om vilka av välfärdsområdets räddningsmyndighets i 96 § i räddningslagen avsedda prestationer som ska vara avgiftsbelagda och om storleken på avgifterna finns i lagen om välfärdsområden. Enligt 22 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) fattar välfärdsområdesfullmäktige beslut om de allmänna grunderna för de avgifter som tas ut för tjänster och andra prestationer samt de kundavgifter som tas ut för tjänster som omfattas i välfärdsområdets organiseringsansvar.
Räddningsverken i Nyland har använt enhetliga taxor i syfte att säkerställa en enhetlig kundservice. De nyländska räddningsverkens enhetliga taxor har slagits fast enligt principen om den så kallade lägsta taxan, eftersom den avgift som tas ut för prestationer enligt räddningslagen och dess förarbeten får vara högst lika stor som kostnaderna för prestationen. I samarbetet mellan räddningsverken i Nyland har parterna beslutat att avstå från principen om den så kallade lägsta taxan i och med att principen är ohållbar för de andra räddningsverken.
Nu har man för avsikt att fastställa varje räddningsverks taxor separat beaktande kostnadsmotsvarigheten, likväl så att de nyländska räddningsverken fortfarande har vissa enhetliga principer för fastställande av taxor. Räddningsverken i Nyland har kommit överens om enhetliga principer i fråga om periodisk tillsyn enligt räddningslagen och tillsynen över liten industriell hantering och upplagring av farliga kemikalier enligt
lagen om säkerhet vid hantering av farliga kemikalier och explosiva varor (hädanefter kemikaliesäkerhetslagen). Dessutom har man samarbetat kring frågan om att fastställa en taxa för återkommande falska automatiska brandlarm enligt räddningslagen.
Principer för fastställande av taxor
Räddningsverkens partnerskapsnätverk har i maj 2024 publicerat en guide för välfärdsområdenas räddningsmyndigheter om uppgörandet av taxor för förebyggande av olyckor (hädanefter guiden eller taxeguiden). I guiden ges anvisningar och presenteras på principnivå hur taxorna för olycksförebyggande tjänster ska fastställas och dimensioneras samt för vilka tjänster en taxa över huvud taget kan tas ut, det vill säga vilka frågor och kostnader som ska beaktas i fastställandet av taxan. Vid beredningen av taxorna har principerna i guiden följts såväl i fråga om fastställandet av enhetliga principer för räddningsverken i Nyland som i arbetet med att fastställa taxorna för Räddningsverket i Östra Nyland.
Räddningsverken har traditionellt beaktat endast den tid som går åt till själva kärnprestationen i sina taxedefinitioner. Till exempel i taxedefinitionen av brandsyn har man förut beaktat endast den tid som går åt till själva inspektionsbesöket, då brandsyn i själva verket i väsentlig grad omfattar beredningsuppgifter som ska utföras på förhand samt delar av processen som ska utföras efter inspektionsbesöket. Enligt partnerskapsnätverkets taxeguide ska man i taxedefinitionen också beakta olika förberedande och administrativa åtgärder för säkerställande av och på basis av kostnadsmotsvarigheten. Vid beredningen av de östnyländska taxorna har denna linje i guiden följts.
I Räddningsverket i Östra Nylands taxedefinition har man följt anvisningarna och principerna i partnerskapsnätverkets taxeguide så att taxorna baserar sig på den tid det tar att utföra en helhetsprestation som sammanhänger med olika uppgifter inom olycksförebyggande tjänster. Taxan för en periodisk brandsyn innehåller till exempel hela brandsynsprocessen, det vill säga de förberedande uppgifterna, utförandet av inspektionsbesöket och avfattandet av brandsynsprotokollet och brandsynsbeslutet. Restiden har innefattats på basis av ett medeltal.
Fastställande av taxor
I de nyländska räddningsverkens samarbete har man kommit överens om och beslutat att taxorna för periodisk tillsyn enligt räddningslagen ska basera sig på objektsklassificeringen (1-3) och fattat beslut om gemensamma objektskategorier, liksom man kommit överens om och beslutat att taxorna för tillsynen över liten industriell hantering och upplagring av farliga kemikalier ska basera sig på beslutsklassificeringen (1-3) samt fattat beslut om en gemensam klassificering. Dessutom har de nyländska räddningsverken idkat samarbete i fråga om principerna för beräkning av kostnader som medförs av återkommande falska automatiska brandlarm.
Objektskategoriseringen av periodisk tillsyn baserar sig till exempel på arten av och särdragen hos tillsynsobjektens verksamhet, på deras storlek och på antalet personer, det vill säga på hur utmanande tillsynen över objekten är och på den tidsanvändning som dessa egenskaper står i relation till. Motsvarande princip har också använts vid beslutsklassificeringen av tillstånds- och tillsynsprocessen för kemikalieanmälningar, där klassificeringen baserar sig på egenskaperna hos, mångfalden av och mängden kemikalier som har en anknytning till verksamheten.
Fastställandet av taxornas storlek baserar sig emellertid separat för varje räddningsverk på principen om kostnadsmotsvarighet enligt räddningslagen. De belopp som använts i fastställandet av Räddningsverket i Östra Nylands taxor bygger på den tid som, på basis av tidigare uppföljning, använts för att producera prestationerna samt på expertbedömningar. Dessutom har räddningsverken i Nyland också samarbetat i frågan. Räddningsverket i Östra Nyland har på ett markerat sätt senast i början av hösten 2024 följt upp den tid som går åt till periodisk tillsyn så att tidigare bedömningar har kunnat säkerställas och bekräftas.
För att kunna fastställa taxorna har Räddningsverket i Östra Nyland beräknat priset per timme för det så kallade olycksförebyggandet arbetet. Priset baserar sig på de totala kostnaderna för olycksförebyggande tjänster, till vilka räddningsverkets kostnader för så kallade allmänna tjänster och stödtjänster har lagts till genom övervältring, och slutresultatet har satts i relation till årsarbetstiden. Taxorna bildas således som ett utfall av timpriset och den arbetstid som används för utförande av helhetsprestationerna. Slutsummorna har avrundats enligt de allmänna avrundningsreglerna.
- timpris för förebyggande av olyckor/tillsynsarbete 78,31 euro/h
Den taxa som fastställts för återkommande falska automatiska brandlarm baserar sig på en beräkning genom fastställande av de så kallade feluppgifternas andel av räddningsuppdragen, och därigenom genom övervältring av räddningspersonalens arbetstidskostnader, räddningsverkets fordonskostnader samt de årliga kostnader för avtalsbrandkårer som övervältrats på basis av andelen arbetstimmar. Definitions- och beräkningsprincipen har inte förändrats väsentligt jämfört med fastställandet av den nuvarande feltaxan, och grunderna och principerna stämmer överens med taxeguiden med den skillnaden att man nu i enlighet med taxeguiden också har beaktat bikostnaderna i personalkostnaderna. Slutsummorna har avrundats enligt de allmänna avrundningsreglerna.
- avgift för återkommande falska automatiska brandlarm 1 773,39 euro
För avgiftsbelagda tjänster enligt räddningslagen och kemikaliesäkerhetslagen har det uppgjorts en taxetabell av vilken avgiftstaxan för varje olycksförebyggande tjänst framgår.
I enlighet med 26 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde fastställer välfärdsområdesstyrelsen avgifter i enlighet med de principer för prissättning som välfärdsområdesfullmäktige har fastställt om den inte har delegerat beslutanderätten.
Beskrivning förslag
Föredragande
-
Peter Johansson, pelastusjohtaja /räddningsdirektör, peter.johansson@itauusimaa.fi
Nämnden för beredskap och säkerhet föreslår välfärdsområdesstyrelsen att denna fastställer principerna för fastställande av avgifterna samt konstaterar att timpriset för tillsynsarbete är 78,31 euro/h och att avgiften för återkommande falska automatiska brandlarm är 1 773,39 euro.
Paragrafen justeras genast.