Palvelujen järjestäminen -lautakunta, kokous 2.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 100 Talousarvio 2025 (Sosiaali- ja terveystoimi)

IUHVADno-2024-1929

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
sosiaali- ja terveysjohtaja Annika Immonen
talousjohtaja Minna Sevón
laskentapäällikkö Annette Povenius
vastuualuejohtajat Kirsi Oksanen, Carita Schröder ja Ilona Koskenniemi
vs. vastuualuejohtaja Hanna Kaunisto
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 75 §:n mukaan aluehallitus hyväksyy suunnittelukehykset ja talousarvion laadintaohjeet. Taloussuunnitelmakehys vuosille 2025 – 2027 on hyväksytty aluehallituksen kokouksessa 30.5.2024 § 137 ja lähetetty lautakunnille ja toimialoille talousarviovalmistelun pohjaksi. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 27 §:n mukaan Palveluiden järjestäminen -lautakunta vastaa esityksen tekemisestä sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelutuotantoa koskevasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta sekä investointisuunnitelmasta hyvinvointialueen aluehallitukselle ja edelleen aluevaltuustolle.

Hyvinvointialuelain (611/2021) mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jota se noudattaa toiminnassaan ja taloudenhallinnassaan (§ 115). Talousarvioon lukeutuu investointisuunnitelma sekä taloussuunnitelma vähintään kolmeksi vuodeksi, joista talousarviovuosi on ensimmäinen. Talousarvio ottaa lukuun toiminnan edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoittaa, miten rahoitustarve katetaan ilman pitkäaikaista lainaa. Suunnitelman on oltava tasapainoinen tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taseeseen mahdollisesti kertynyt alijäämä tulee kattaa kahdessa vuodessa tilinpäätöksen vahvistamisvuoden päättymisestä.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen vuoden 2023 tilinpäätös oli 34,6 miljoonaa euroa alijäämäinen ja vuoden 2024 talousarvio 15,8 miljoonaa euroa alijäämäinen. Osavuosikatsauksen 1-6/2024 ennusteen mukaan vuoden 2024 alijäämä asettuu 46,6 miljoonaan euroon. Talousarviossa ja -suunnitelmassa 2025–2027 tulee osoittaa, että vuosien 2023–2024 alijäämät saadaan katettua vuoden 2026 loppuun mennessä.

Strategiset painopisteet vuosille 2025 – 2027

Sosiaali- ja terveyspalvelut tuottavat laadukkaat ja riittävät palvelut, jotka saavutetaan helposti ja tuotetaan kustannustehokkaasti. Palveluiden painopistettä siirretään raskaammista palveluista kohti ennaltaehkäiseviä palveluja. Palveluiden tuottamisessa reunaehtoja määrittää myös lainsäädännön eri henkilöstömitoitukset ja hoitoon pääsyn määräajat. 

Tuottavuusohjelma edellyttää entistä kustannustehokkaampien palvelujen tuottamista. Palvelut tulee säästövaatimuksista huolimatta tuottaa laadukkaasti ja lakien edellyttämillä tavalla. Tavoitteena sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamisessa on, että alueen asukkaat saavat tarvitsemansa palvelut. Palvelujen tuotantotapaa laajennetaan esimerkiksi lisäämällä digitaalisia palveluja. Palveluja tuotetaan sekä omana toimintana että ostopalveluna. 

Keskeisenä tavoitteena pidetään myös tasokasta johtamista, joka on hallittua, läpinäkyvää ja ennustettavaa. Sosiaali- ja terveystoimen arvokkaimpana resurssina on henkilöstö, jonka saatavuudesta, osaamisesta ja jaksamisesta on pidettävä huolta. 

Riskienarviointi

Suurimpina riskeinä Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveystoimen toiminnalle arvioidaan olevan rahoitus ja henkilöstön saatavuus. 

Syksyllä 2024 puuttui vähemmän henkilöstöä kuin syksyllä 2023. Tästä huolimatta henkilöstön saatavuutta joudutaan osittain paikkaamaan vuokrahenkilöstöllä edelleen vuonna 2025. Rekrytointivaikeuksia on erityisesti hoito- ja hoiva-alan henkilöstöstä, lääkäreistä, sosiaalityöntekijöistä ja psykologeista.  Henkilöstön mitoitusta määrittää lainsäädäntö ja sen toteuttamista seurataan tiiviisti useammalta taholta.

Tuottavuusohjelma edellyttää palvelujen tehostamista ja tämän toteuttaminen edellyttää useampia haastavia päätöksiä palvelujen tuotantotapaan ja osittain myös siihen mitä ja missä sosiaali- ja terveyspalveluja tarjotaan. Päätökset tulee tehdä ripeästi, jotta tavoiteltavat säästöt saadaan toteutettua ennen vuoden 2026 loppua. 

 

HUS-yhtymän talousarvio

Yhtymäkokous päätti, että HUS-yhtymän jäsenmaksuosuuksien talousarviokehys vuodelle 2025 on 2 290 295 127 euroa, joka osoitetaan HUS:n perustoiminnan rahoittamiseen. Hyvinvointialueen talousarvion laadinnan pohjana on em. päätös, josta on kohdistettu vuoden 2023 toteutuneen käytön (6,38%) mukainen osuus. Tästä on vähennetty 2,7 milj. euroa palliatiivisen keskuksen osalta koska toiminta siirtyy hyvinvointialueelle 1.1.2025. Erikoissairaanhoidon talousarvioehdotus vuodelle 2025 on laskettu seuraavan kaavan mukaan: 2.290.295.127 x 0,0638 -2.700.000 = 143.420.829 euroa. Yhteispäivystyksen osuus on 1,7 milj. euroa. Talousarvion pitävyyden näkökulmasta kehysbudjetointi on haastavaa. Esimerkiksi vuonna 2024 Itä-Uudenmaan erikoissairaanhoidon kehys on noin 134M€ mutta palveluiden käyttö/laskennallinen kustannus on ennusteen mukaan lähes 152M€. Tämän lisäksi omistajille kirjataan omistusosuuksien suhteessa HUS-yhtymän alijäämä. Jos palveluiden kysyntä ja käyttö jatkaa kasvua, vuoden 2025 varaus on alimitoitettu vaikkakin perustuu yhtymäkokouksen päätökseen ja omistajien tahtoon sekä tasapainottamisvelvoitteeseen. Lisäksi sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira on määrännyt neljätoista hyvinvointialuetta ja HUS-yhtymän saattamaan kiireettömään erikoissairaanhoitoon pääsyn lainmukaiseksi viimeistään 31.3.2025. Niiden täytyy antaa Valviralle selvitys toimenpiteistä sekä ajantasaiset hoitoon pääsyn seurantatiedot viimeistään 16.4.2025. Mikäli erikoissairaanhoidon kustannuksia ei saada paremmin hallintaan, sillä on merkittävä vaikutus koko hyvinvointialueen taloudenpidolle. Erikoissairaanhoito muodostaa noin kolmasosan Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen budjetista.

Esitys vuoden 2025 talousarvioksi ja investointisuunnitelmaksi vuosille 2025 - 2028

Sosiaali- ja terveystoimen toimiala on valmistellut talousarvioesityksen vuodelle 2025 aluehallituksen 30.5.2024 päättämän kehyksen pohjalta. Toimialan talousarvioesityksessä erotus kehyspäätökseen on - 13 814 105 euroa.

Sosiaali- ja terveystoimen toimintatuottojen talousarvioesitys on 36,1 miljoonaa euroa eli 0,8 miljoonaa euroa hyväksyttyä kehystä suurempi. Erityisesti perhe- ja sosiaalipalveluiden vastuualueella vuoden 2024 toimintatuottojen ennustetaan toteutuvan talousarviota suotuisammin, joten vuoden 2025 talousarvioesitykseen toimintatuottoja on korotettu vastaavasti. Lisäksi yhteisten terveyspalveluiden vastuualueella tuottoja on korotettu terveydenhuollon asiakasmaksuja koskevan asetuksen muutosehdotuksen pohjalta.

Toimialan toimintakulujen talousarvioesitys on 418,0 miljoonaa euroa eli ylitystä hyväksyttyyn kehykseen on 14,6 miljoonaa euroa. Toimialan toimintakulukehys vuodelle 2025 on varsin tavoitteellinen verrattuna vuoden 2023 tilinpäätöstoteumaan, johon nähden kulujen kasvuksi on esitetty 6,6 miljoonaa euroa (1,6 %). Vuoden 2024 ennusteen verrattuna kuluja on karsittu 14,0 miljoonaa euroa (3,2 %). Vuoden 2025 talousarvioissa on muun muassa tehty seuraavat leikkaukset tuottavuusohjelman mukaisesti; omaishoidon palkkion laskeminen, maksuttoman ehkäisyn poistaminen sekä ostopalveluiden karsiminen, pitäen sisällään sekä varsinaiset palveluiden ostot että henkilöstövuokraukset. Muita tuottavuusohjelman toimenpiteitä ei ole talousarvion valmistelussa huomioitu, koska k.o. toimenpiteet edellyttävät yhteistoimintaneuvotteluja.

Vuonna 2025 ympärivuorokautisen palveluasumisen hoitajamitoitusta kevennetään lakimuutoksen mukaisesti ja tämä koskee 36 hoitohenkilöä, jotka voidaan siirtää muihin avoimin toimiin. Täten pystymme resursoimaan perustettavaa sijaispoolia paremmin ja tämä vähentää tarvetta ostohenkilökunnalle. Tämän lisäksi vuokrahenkilöstöön liittyvä kilpailutus toteutettiin syksyllä 2024, Uusi sopimus vähentää vuokrahenkilöstön tuntiveloitusta noin 40 %:lla.

Lisähaasteita sosiaali- ja terveystoimen talouden tasapainottamiseen tuo HUS-yhtymän asetettua kehystä suurempi palveluiden käyttö – vuonna 2023 talousarvioylitys oli 3,8 miljoonaa euroa ja vuoden 2024 ennusteen mukaan noin 8 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi yhtymän alijäämistä kirjattiin 7,1 miljoonan euron kulu vuonna 2023 ja 4,2 miljoonaa euroa vuoden 2024 ennusteen mukaan. Mikäli vastaavanlainen kehitys jatkuu, näyttää epätodennäköiseltä, että hyvinvointialueen omasta palvelutuotannosta saadaan leikattua erikoissairaanhoitoon kohdistuvat alijäämää kasvattavat talousarvioylitykset.

Hyvinvointialue laatii vuosittain investointisuunnitelman seuraavaa tilikautta seuraavien neljän tilikauden aikana aloitettavista investoinneista ja investointeja vastaavista sopimuksista sekä niiden rahoituksesta. Investointeja voidaan rahoittaa tulorahoituksella, kertyneillä rahavaroilla sekä lainanottovaltuuden mukaisesti pitkäaikaisella lainalla. Aluevaltuusto hyväksyi vuosien 2025 – 2028 investointisuunnitelman 12.12.2023 § 137. Koska vuodelle 2025 ei myönnetty lisälainanottovaltuutta, investointisuunnitelmaa on tarkennettu vuoden 2025 osalta ja poistettu sellaiset investointikohteet, joille lainanottovaltuutta ei ole. Vuonna 2023 myönnetty lainanottovaltuus sisälsi Loviisan pelastusaseman, joten siltä osin rakentaminen saatetaan loppuun, ja suunniteltu käyttöönotto on syyskuussa 2025. Pelastusaseman ensihoidolle kuuluvat tilat on ministeriöiden ohjeen mukaan huomioitu sosiaali- ja terveyspalveluiden osasuunnitelmassa. Suurin ICT-investointi lähivuosille on asiakas- ja potilastietojärjestelmien uudistaminen, johon on varattu 12 miljoonaa euroa vuosille 2023 – 2026. Vuonna 2023 aloitettu hanke ei tuota vuosille 2023 ja 2024 investoinniksi katsottavia kustannuksia, koska järjestelmien kilpailutus saadaan päätökseen aikaisintaan vuoden 2024 lopussa. Vuosille 2024 ja 2025 suunnitellut yhteensä 5 miljoonan euron investoinnit siirtyvät eteenpäin seuraaville vuosille.

Aluevaltuusto hyväksyi tuottavuusohjelman kokouksessaan 12.12.2023 § 135. Tuottavuusohjelman toimenpiteiden osalta voidaan todeta vuoden 2024 ensimmäisen puolivuositoteuman ja ennusteen pohjalta, että toimenpiteet ovat oikeansuuntaisia ja tarkoituksenmukaisia, mutta säästövaikutukset näkyvät viiveellä ja osittain vasta tulevina vuosina. Koska ohjelman toimenpiteillä ei nähty syntyvän alkuvuodesta haettuja euromääräisiä säästöjä, aluehallitus päätti 2.5.2024 § 111, että valmistelu tuottavuusohjelman korien B ja C toimenpiteistä käynnistetään.

Tuottavuusohjelman B ja C korin mukaisesti valmistellaan palvelujen saatavuuden rajoittamista sekä palvelutason heikentämistä. Toimenpiteitä ohjaavat myös valmisteltu palveluverkkosuunnitelma. Näiden toimenpiteiden leikkaukset ei ole vielä huomioitu laaditussa talousarviossa vuodelle 2025. Toimenpiteet sisältävät rajuja leikkauksia ja edellyttävät yhteistoimintaneuvotteluja. Toimenpiteinä ovat mm. pienten terveyspalveluyksiköiden ja tiettyjen ikäihmisten ympärivuorokautisten asumisyksiköiden sulkemiset, terveyskeskussairaala osaston sulkeminen sekä useampia muita muutoksia sosiaali- ja terveyspalvelun organisaatiossa. Ehdotettuja leikkauksia on tässä vaiheessa noin 2,6 miljoonan edestä vuonna 2025.

Kokonaisuudessaan toimialan talousarvioesitys vuodelle 2025 ylittää hyväksytyn kehyksen toimintatuottojen osalta noin 0,8 miljoonaa euroa ja toimintakulujen osalta noin 14,6 miljoonaa euroa.

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palveluiden järjestäminen -lautakunta päättää:

  • esittää aluehallitukselle vuoden 2025 talousarvioksi toimintakatteen, joka on nettona enintään - 381 864 105 euroa liitteen mukaisesti,
  • esittää investointisuunnitelmaa vuosille 2025 – 2028 liitteen mukaisesti,
  • esittää henkilöstösuunnitelmaa vuosille 2024 – 2025 liitteen mukaisesti ja
  • todeta tuottavuusohjelman sisältävän tarkemmat toimenpiteet taloudellisten hyötyjen saavuttamiseksi.

 

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Palveluiden järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti teknisen korjauksen jälkeen:

  • esittää aluehallitukselle vuoden 2025 talousarvioksi toimintakatteen, joka on nettona enintään - 381 864 105 euroa liitteen mukaisesti,
  • esittää investointisuunnitelmaa vuosille 2025 – 2028 liitteen mukaisesti,
  • esittää henkilöstösuunnitelmaa vuosille 2024 – 2025 liitteen mukaisesti ja
  • todeta tuottavuusohjelman sisältävän tarkemmat toimenpiteet taloudellisten hyötyjen saavuttamiseksi.

 

Pykälä tarkastettiin heti.

Kokouskäsittely

Jäsenet Anna-Mari Eloranta, Meri Lohenoja ja Tero Suominen ilmoittivat olevansa esteellisiä (yhteisöjäävi) ja poistuivat kokouksesta tämän asian käsittelyn ajaksi klo 16.35 - 18.29. Elorannan varajäsen Sanna Tiivola sekä Suomisen varajäsen  Jari Ilkka saapuivat kokoukseen tämän pykälän §100 käsittelyn ajaksi klo 16.35 - 18.29.

Esittelijä sosiaali- ja terveysjohtaja totesi, että on valittava uusi puheenjohtaja tämän pykälän §100 käsittelyn ajaksi. Jäsen Tove Munkberg ehdotti jäsen Pamela Stenbergiä, joka valittiin yksimielisesti.

Jäsen Markus Pietikäinen esitti teknisenä korjauksena jäsen Meri Lohenojan kannattamana, että:

  • TA:n s. 53: 2.4.6. Yhteiset terveyspalvelut: Keskeiset tavoitteet ja palvelun kehittäminen vuonna 2025. Toinen kappale, johon lisätään: "Yhtenäisen potilastietojärjestelmän käyttöönoton yhteydessä on tavoitteena järjestää terveysasemapalveluiden keskitetty ajanvaraus, jossa tehdään yhdenmukaisten hoidon perusteiden toteutumisen turvaamiseksi hoidon tarpeen arvio kaikille alueen soittajille. Tavoitteena on myös yhtenäistää...." Hyväksyttiin yksimielisesti.

Jäsen Markus Pietikäinen esitti teknisenä korjauksena, että:

  • TA:n sivulta 44 poistetaan viimeisestä kappaleesta lause "omaishoidon palkkion laskeminen" ja sivulta 48 ensimmäisen kappaleen lause "omaishoidon tuessa 0,68 milj. euroa"
  • em. muutosten lisäksi muutosehdotus päätökseen "Palveluiden järjestäminen lautakunta päättää esittää aluehallitukselle vuoden 2025 talousarvioksi toimintakatteen, jossa on huomioitu tilanne, ettei omaishoidon palkkioita lasketa."

Ehdotukset eivät saaeet kannatusta.

 

Jäsen Sanna Kivineva esitti jäsen Tove Munkbergin ja Irmeli Hoffrénin kannattamana, että pöytäkirjaan merkitään seuraava lause:

"Palveluiden järjestäminen -lautakunta katsoo, että kaikissa leikkaus- ja säästöpäätöksissä tulee tehdä monialainen, faktoihin perustuva vaikutusten arviointi."

Hyväksyttiin yksimielisesti.

Merkitään pöytäkirjaan, että vanhusneuvoston edustaja Juha Huotari poistui kokouksesta pykälän §100 käsittelyn aikana klo 18.28.

Merkitään pöytäkirjaan, että hyvinvointialuejohtaja Max Lönnqvist poistui kokouksesta pykälän §100 käsittelyn jälkeen klo 18.29.

Merkitään pöytäkirjaan, että lautakunta piti tauon klo 18.29 - 18.34.

 

 


Muutoksenhaku

 

Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä aluevalitusta.

Sovelletaan lakia hyvinvointialueesta, lainkohta: § 141.