Nämnden för ordnande av tjänster, möte 02-10-2024

Protokollet är granskat

§ 100 Ekonomiplan 2025 (Social- och hälsovården)

IUHVADno-2024-1929

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
social- och hälsovårdsdirektör  Annika Immonen
ekonomidirektör Minna Sevón
revisionschef Annette Povenius
ansvarsområdesdirektörerna Kirsi Oksanen och Carita Schröder
tf. ansvarsområdesdirektör Hanna Kaunisto
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Enligt 75 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde godkänner välfärdsområdesstyrelsen planeringsramarna och anvisningar för hur budgeten ska göras upp. Ekonomiplaneramen för 2025–2027 har godkänts vid välfärdsområdesstyrelsens sammanträde 30.5.2024 (§ 137) och tillsänts nämnderna och sektorerna för att utgöra grund för budgetberedningen. Enligt 27 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde har nämnden för ordnande av tjänster till uppgift att lägga fram ett förslag till verksamhets- och ekonomiplan för serviceproduktionen inom social- och hälsovårdstjänster samt till investeringsplan för välfärdsområdesstyrelsen och vidare för välfärdsområdesfullmäktige.

Det föreskrivs i lagen om välfärdsområden (611/2021) att välfärdsområdesfullmäktige före utgången av varje år ska godkänna en budget för välfärdsområdet för det följande kalenderåret. Budgeten ska iakttas i välfärdsområdets verksamhet och ekonomi (115 §). Budgeten innefattar en investeringsplan och en ekonomiplan för minst tre år av vilka budgetåret är det första. Budgeten ska innehålla de anslag och beräknade inkomster som uppgifterna förutsätter. Dessutom ska den innehålla en redogörelse för hur finansieringsbehovet ska täckas utan långfristiga lån. Planen ska vara i balans eller uppvisa ett överskott senast vid utgången av det andra året efter budgetåret.

Ett eventuellt underskott i balansräkningen ska täckas inom två år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes.

Östra Nylands välfärdsområdes bokslut för år 2023 visade ett underskott på 34,6 miljoner euro, och 2024 års budget har ett underskott på 15,8 miljoner euro.

Enligt prognosen i delårsrapporten 1–6/2024 uppgår underskottet för år 2024 till 46,6 miljoner euro. Välfärdsområdet ska i sin budget och i sin ekonomiplan för åren 2025–2027 kunna visa att man lyckas täcka 2023–2024 års underskott fram till slutet av år 2026.

Strategiska prioriteringsområden för åren 2025–2027

Social- och hälsovården tillhandahåller högkvalitativa och tillräckliga tjänster som är lätta att nå och som produceras kostnadseffektivt. Tonvikten i tjänsterna flyttas från tyngre tjänster till förebyggande tjänster. I det ramverk som reglerar produktion av tjänster ingår också olika lagstiftade personaldimensioneringar och tidsfrister som gäller väntetider.

Produktivitetsprogrammet förutsätter att alltmer kostnadseffektiva tjänster produceras. Tjänsterna ska trots sparkraven tillhandahållas så att kvaliteten är hög och på det sätt som lagen förutsätter. Målet med produktionen av social- och hälsovårdstjänster är att invånarna i regionen ska få de tjänster som de behöver. Sätten att producera tjänster utökas till exempel genom utbyggnad av de digitala tjänsterna. Tjänsterna produceras både i egen regi och som köpta tjänster.

Ett centralt mål är också ett högklassigt ledarskap som är behärskat, transparent och förutsägbart. Den mest värdefulla resursen inom social- och hälsovårdsväsendet är personalen. Man bör sörja för tillgången på personal, för dess kompetens och för att den ska orka med sitt arbete.

Riskbedömning

De största riskerna för verksamheten inom social- och hälsovårdsväsendet vid Östra Nylands välfärdsområde bedöms vara finansieringen och tillgången på personal.

Hösten 2024 var personalbristen mindre än hösten 2023. Trots detta måste man i fråga om tillgången på personal ännu år 2025 delvis fylla luckor genom att anlita bemanningsarbete. Rekryteringssvårigheter förekommer särskilt beträffande personal inom vård- och omsorgssektorn, läkare, socialarbetare och psykologer. Personaldimensioneringen bestäms genom lagstiftning, och genomförandet av den följs noga upp på många håll.

Produktivitetsprogrammet förutsätter en effektivisering av tjänsterna, och genomförandet av en sådan förutsätter flera besvärliga beslut om sättet att producera tjänster och delvis också om vilka social- och hälsovårdstjänster som tillhandahålls och var det görs. Besluten bör fattas i snabb takt så att de besparingar som eftersträvas ska kunna åstadkommas före utgången av 2026.

HUS-sammanslutningens budget

Sammanslutningens stämma beslutade att budgetramen för HUS-sammanslutningens medlemsavgiftsandel för år 2025 uppgår till 2 290 295 127 euro, vilket anvisas för finansiering av HUS:s basverksamhet. Nämnda beslut ligger till grund för beredningen av välfärdsområdets budget. På basis av beslutet har man hänfört en andel som motsvarar den faktiska användningen år 2023 (6,38 procent). Från detta har man dragit av 2,7 miljoner euro för Palliativt centrum, eftersom verksamheten överförs till välfärdsområdet 1.1.2025. Budgetförslaget för den specialiserade sjukvården för år 2025 har beräknats enligt följande formel: 2 290 295 127 x 0,0638 – 2 700 000 = 143 420 829 euro. Samjourens andel var 1,7 miljoner euro. Med tanke på att budgeten ska hålla streck är rambudgetering utmanande. Till exempel år 2024 är ramen för den specialiserade sjukvården i östra Nyland cirka 134 miljoner euro, men användningen av tjänster eller den kalkylerade kostnaden är enligt prognosen nästan 152 miljoner euro. Dessutom bokförs ägarnas underskott i förhållande till deras ägarandel i HUS-sammanslutningen. Om efterfrågan på och användningen av tjänster fortsätter att öka, är reserveringen för år 2025 underdimensionerad, låt vara att den baserar sig på stämmans beslut och ägarnas vilja samt på balanseringsskyldigheten. Dessutom har Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira ålagt fjorton välfärdsområden och HUS-sammanslutningen att vidta åtgärder för att väntetiderna till icke-brådskande specialiserad sjukvård ska vara i överensstämmelse med lagen senast 31.3.2025.

De ska ge Valvira en utredning om de åtgärder som vidtagits samt uppdaterade uppföljningsuppgifter om väntetiderna senast 16.4.2025. Om kostnaderna för den specialiserade sjukvården inte fås bättre under kontroll, har det en betydande inverkan på välfärdsområdets hela ekonomi. Den specialiserade sjukvården upptar cirka en tredjedel av budgeten för Östra Nylands välfärdsområde.

Förslag till budget för år 2025 och investeringsplan för åren 2025–2028

Social- och hälsovårdssektorn har berett budgetförslaget för år 2025 i enlighet med den ram som välfärdsområdesstyrelsen fastställt 30.5.2024. I budgetförslaget är skillnaden jämfört med rambeslutet -13 814 105 euro.

Enligt social- och hälsovårdsväsendets budgetförslag är verksamhetsintäkterna 36,1 miljoner euro, vilket är 0,8 miljoner euro mera än i den godkända ramen. I synnerhet inom ansvarsområdet för familje- och socialtjänster förutspås det att verksamhetsintäkterna för 2024 överstiger det budgeterade beloppet, varför verksamhetsintäkterna i budgetförslaget för 2025 har höjts i motsvarande grad. Dessutom har intäkterna inom ansvarsområdet för gemensamma hälso- och sjukvårdstjänster höjts på basis av förslaget till ändring av förordningen om klientavgifter inom social- och hälsovården.

Enligt budgetförslaget uppgår sektorns verksamhetskostnader till 418,0 miljoner euro. Med andra ord är överskridningen jämfört med den godkända ramen 14,6 miljoner euro. Sektorns verksamhetskostnadsram för år 2025 är tämligen målinriktad jämfört med bokslutsutfallet för år 2023. I jämförelse med det sistnämnda har det föreslagits en kostnadsökning på 6,6 miljoner euro (1,6 procent). Jämfört med prognosen för 2024 har kostnaderna skurits ned med 14,0 miljoner euro (3,2 procent). I budgetarna för 2025 har bland annat följande nedskärningar gjorts i enlighet med produktivitetsprogrammet: sänkning av arvodet för närståendevård, slopande av avgiftsfria preventivmedel samt nedskärning inom köpta tjänster, vilket inbegriper både egentliga köp av tjänster och personalinhyrning. Andra åtgärder i produktivitetsprogrammet har inte beaktats i beredningen av budgeten, eftersom åtgärderna i fråga förutsätter samarbetsförhandlingar.

År 2025 luckras vårdardimensioneringen gällande serviceboende med heldygnsomsorg upp i enlighet med en lagändring. Detta gäller 36 vårdanställda som kan överföras till andra vakanta befattningar. På så sätt har vi bättre möjligheter att ge resurser till den vikariepool som ska upprättas, vilket minskar behovet av bemanningspersonal. Dessutom genomfördes en konkurrensutsättning av bemanningspersonal hösten 2024. Det nya kontraktet minskar bemanningspersonalens timdebitering med cirka 40 procent.

Ytterligare utmaningar med tanke på balanseringen av social- och hälsovårdsväsendets ekonomi bottnar i en större användning av tjänster än vad som ingår i HUS-sammanslutningens ram – år 2023 var budgetöverskridningen 3,8 miljoner euro, och enligt prognosen för år 2024 blir den cirka 12 miljoner euro. Dessutom bokfördes en kostnad på 7,1 miljoner euro av sammanslutningens underskott år 2023, och 4,2 miljoner euro enligt prognosen för år 2024. Om en motsvarande utveckling fortsätter, verkar det osannolikt att det vore möjligt att göra nedskärningar i välfärdsområdets egen serviceproduktion som uppväger de budgetöverskridningar vilka hänför sig till den specialiserade sjukvården och vilka är ägnade att öka underskottet.

Välfärdsområdet utarbetar årligen en investeringsplan för de investeringar som påbörjas under de fyra räkenskapsperioder som följer på följande räkenskapsperiod och för finansieringen av dem. Investeringsplanen innehåller uppgifter om avtal som motsvarar investeringar. Investeringar kan finansieras med inkomstfinansiering, ackumulerade likvida medel samt ett långfristigt lån i enlighet med fullmakten att uppta lån. Välfärdsområdesfullmäktige godkände investeringsplanen för åren 2025–2028 12.12.2023 (§ 137). Eftersom det inte beviljades någon fullmakt att uppta ytterligare lån för år 2025, har investeringsplanen preciserats i fråga om år 2025, och sådana investeringsobjekt för vilka det inte finns fullmakt att uppta lån har strukits. Den lånefullmakt som beviljades år 2023 inbegrep Lovisa räddningsstation, så byggandet slutförs till den delen och det planerade ibruktagandet sker i september 2025.

De utrymmen som räddningsstationens akutvård förfogar över har enligt ministeriernas anvisningar beaktats i delplanen för social- och hälsovårdstjänsterna. Den största IKT-investeringen under de närmaste åren är förnyandet av klient- och patientdatasystemen, för vilken det har reserverats 12 miljoner euro för åren 2023–2026. Projektet, som inleddes år 2023, medför inga kostnader som kan betraktas som investeringar avseende åren 2023 och 2024, eftersom konkurrensutsättningen av systemen slutförs tidigast i slutet av år 2024. De investeringar på sammanlagt 5 miljoner euro som planerats infalla åren 2024 och 2025 har överförts till åren därpå.

Välfärdsområdesfullmäktige godkände produktivitetsprogrammet vid sitt sammanträde 12.12.2023 (§ 135). När det gäller åtgärderna i produktivitetsprogrammet kan man utifrån 2024 års första halvårsutfall och prognosen för 2024 konstatera att åtgärderna går i rätt riktning och är ändamålsenliga, men att spareffekterna kommer att märkas i efterskott och delvis först under de kommande åren. Eftersom åtgärderna i programmet inte ansågs leda till sådana inbesparingar i euro som eftersträvades i början av året, beslutade välfärdsområdesstyrelsen 2.5.2024 (§ 111) att börja bereda åtgärder i produktivitetsprogrammets korgar B och C.

I enlighet med produktivitetsprogrammets B- och C-korgar bereds en begränsning av tillgången till tjänster och en försämring av servicenivån. Vägledande för åtgärderna är också den servicenätsplan som utarbetats. Konsekvenserna av dessa åtgärder har ännu inte beaktats i budgeten för år 2025. Åtgärderna innefattar drastiska nedskärningar och förutsätter samarbetsförhandlingar. Bland åtgärderna finns bland annat nedläggning av små enheter inom hälso- och sjukvårdstjänsterna och vissa boendeenheter med heldygnsomsorg för äldre, stängning av en avdelning vid hälsocentralsjukhuset samt flera andra ändringar i social- och hälsovårdstjänstens organisation. De föreslagna nedskärningarna uppgår i detta skede till cirka 2,6 miljoner euro år 2025.

Sektorns budgetförslag för 2025 överstiger i sin helhet den godkända ramen med cirka 0,8 miljoner euro i fråga om verksamhetsintäkterna och med cirka 14,6 miljoner euro i fråga om verksamhetskostnaderna.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster beslutar:

  •  föreslå välfärdsområdesstyrelsen att 2025 års budget ska ha ett verksamhetsbidrag på högst – 381 864 105 euro (netto) i enlighet med bilagan,
  •  föreslå en investeringsplan för åren 2025–2028 i enlighet med bilagan,
  •  föreslå en personalplan för åren 2024–2025 i enlighet med bilagan, och
  •  konstatera att produktivitetsprogrammet innehåller mera detaljerade åtgärder för att åstadkomma ekonomisk nytta.


Paragrafen justeras genast.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade enhälligt att efter den tekniska korrigeringen:

  •  föreslå välfärdsområdesstyrelsen att 2025 års budget ska ha ett verksamhetsbidrag på högst – 381 864 105 euro (netto) i enlighet med bilagan,
  •  föreslå en investeringsplan för åren 2025–2028 i enlighet med bilagan,
  •  föreslå en personalplan för åren 2024–2025 i enlighet med bilagan, och
  •  konstatera att produktivitetsprogrammet innehåller mera detaljerade åtgärder för att åstadkomma ekonomisk nytta.


Paragrafen justerades genast.

Möte hantering

Ledamöterna Anna-Mari Eloranta, Meri Lohenoja och Tero Suominen anmälde jäv (samfundsjäv) och avlägsnade sig från mötesrummet under behandlingen av detta ärende kl. 16.35 - 18.29. Elorantas suppleant Sanna Tiivola och Suominens suppleant Jari Ilkka anlände till mötet under behandlingen av paragraf § 100 kl. 16.35 - 18.29.

Föredraganden (social- och hälsovårdsdirektören) konstaterade att en ny ordförande bör väljas för behandlingen av paragraf  §100. Ledamot Tove Munkberg föreslog ledamot Pamela Stenberg, som valdes enhälligt.

Ledamot Markus Pietikäinen understödd av ledamot Meri Lohenoja föreslog följande tekniska korrigering:

  • Budjetboken sidan 53: 2.4.6. Gemensamma hälsotjänster: Centrala mål och utvecklande av tjänster år 2025. Tillägg i andra stycket: "I samband med införandet av ett enhetligt patient- och kunddatasystem är målet att organisera en centraliserad tidsbokning för hälsostationstjänster, där en bedömning av vårdbehovet görs för alla som ringer från området för att säkerställa att enhetliga vårdgrunder uppfylls. Målet är också att standardisera...." 
    Förslaget godkändes enhälligt.

 

Ledamot Markus Pietikäinen föreslog följande tekniska korrigeringar:

  • På sidan 44 i budjetboken tas meningen "sänkning av vårdarvode" bort från sista stycket och på sidan 48 tas meningen "i stödet för närståendevård 0,68 milj. euro" bort från första stycket.
  • Förutom ovanstående ändringar föreslås följande ändring till beslutet 'Nämnden för ordnande av tjänster beslutar "föreslå områdesstyrelsen att budgeten för 2025 ska innehålla ett verksamhetsresultat där situationen beaktas att vårdarvoden inte sänks."

Förslagen fick inget stöd.

 

Ledamot Sanna Kivineva föreslog understödd av ledamöterna Tove Munkberg och Irmeli Hoffrén att i protokollet anteckna följande:

"Nämnden för ordnande av tjänster anser att alla beslut om nedskärningar och besparningar bör genomgå en tvärvetenskaplig, faktabaserad konsekvensbedömning."
Förslaget godkändes enhälligt.

Antecknas i protokollet att påverkansorganets representant Juha Huotari (äldrerådet) avlägsnade sig från mötet under behandlingen av paragraf § 100 kl. 18.28.

Antecknas i protokollet att välfärdsområdesdirektören Max Lönnqvist avlägsnade sig från mötet efter behandlingen av paragraf § 100 kl. 18.29.

Antecknas i protokollet, att nämnden höll en paus kl. 18.29 - 18.34.

 

 


Sökande av ändring

Omprövning får inte begäras eller välfärdsområdesbesvär anföras i fråga om beslut som endast gäller beredning eller verkställighet.

Lagrum: § 141 lagen om välfärdsområdet.