Beskrivning
Beredning och tilläggsinformation:
ansvarsområdesdirektör (hälsotjänster), Carita Schröder
resultatenhetschef (hälsotjänster), Päivi Sippula
utvecklingschef Heli Sjöblom
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
Utdelningen av avgiftsfria förbrukningsartiklar (vårdartiklar) bygger på hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010) och klientavgiftslagen (734/1992). Välfärdsområdet ska ordna sjukvårdstjänster för dem som bor i välfärdsområdet. Där ingår bland annat de förbrukningsartiklar enligt vårdplanen som behövs för behandling av långvarig sjukdom (25 § i hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010)).
Enligt klientavgiftslagen (734/1992, 5 §) är vårdmaterial och förbrukningsartiklar för behandling av långvarig sjukdom avgiftsfria för användaren. Grunden för avgiftsfriheten är en långvarig sjukdom som konstaterats på medicinska grunder och som har varat minst 3 månader. Med en för kunden avgiftsfri utdelning av förbrukningsartiklar stöds och främjas, som en del av den planmässiga vårdprocessen, vården och uppföljningen av långvariga sjukdomar, förbättras kundernas förutsättningar för egenvård, arbets- och funktionsförmåga samt deras möjligheter att klara sig och deras livskvalitet i hemmet eller i boendeenheter som kan jämställas med hemvård. Vid Östra Nylands välfärdsområde tillämpas den gemensamma Anvisning för utdelning av vårdartiklar 2023 (nämnden för ordnande av tjänster, § 21, 2023).
Social- och hälsovårdsministeriet har genom myndighetsanvisningar styrt utdelningen av förbrukningsartiklar (2013) och dessutom har regionförvaltningsverket och Valvira år 2021 påmint kommunerna om att utdelningen av förbrukningsartiklar ska vara jämlik och rättvis samt att det ska ske en bedömning av det individuellt fastställda behovet av vårdartiklar. Utdelning av förbrukningsartiklar är inte bara att dela ut förnödenheter, utan förutsätter att en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården gör en helhetsbedömning av vården. Patienten har rätt att få rådgivning och handledning gällande förbrukningsartiklar av yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården.
Bakgrund och nuläge:
I produktivitetsprogrammet för Östra Nylands välfärdsområde (spets 7) har en centralisering av utdelningen av förbrukningsartiklar fastställts som ett produktivitetsobjekt (7.5). Målet är att skapa kostnadseffektiva centraliserade verksamhetsmodeller och att kartlägga apotekens roll som stödtjänstpunkter för utdelningen av förbrukningsartiklar. I produktivitetsprogrammet beräknas kostnadsnyttan av en centraliserad utdelning förbrukningsartiklar och hjälpmedel uppgå till sammanlagt 318 000 euro.
Den andel som utgörs av utdelningen av förbrukningsartiklar beräknas uppgå till cirka 25 000 euro för år 2024 och 95 000 euro för år 2025.
I fråga om utdelningen av förbrukningsartiklar består kostnadsnyttan av
- harmonisering och översyn av kriterierna för tillhandahållande av förnödenheter,
- minskad lagerhållningen och snabbare lageromsättning,
- högklassig kundhandledning och dialog mellan primärvården och den specialiserade sjukvården,
- harmonisering av beställnings- och utdelningspraxis och avgränsning av alternativen.
I hela området förekommer det årligen sammanlagt cirka 18 000 kundkontakter på ställena för utdelning av avgiftsfria förbrukningsartiklar, varav 50 procent är kundkontakter vid utdelningen av förbrukningsartiklar i det centrala området. På årsnivå finns det cirka 13 000 utgående förbrukningsartikelspaket i hela området. Det aktivt fungerande nätverket av närapotek i det centrala området täcker över 70 procent av utdelningen.
Praxis vid beställning och utdelning av avgiftsfria förbrukningsartiklar varierar inom området. Kunden kan beställa förnödenheter genom flera olika kanaler (telefon, på utdelningsstället, e-blankett, e-post). Även avhämtningskanalerna inom området varierar (på utdelningsstället, hämtskåp, närapotek, hemsändning). För hanteringen av beställnings- och förpackningsprocessen för avgiftsfria förbrukningsartiklar har det från hälsostationerna reserverats sammanlagt 3,75 årsverken av sjukskötarnas eller närvårdarnas arbetsinsats. Vid alla hälsostationer har ansvaret för de arbetsuppgifter som sammanhänger med utdelningen av förbrukningsartiklar inte fördelats separat.
Vårdförnödenheterna beställs till enheterna huvudsakligen genom konkurrensutsatta avtal (HUS gemensamma upphandlingar). Vad gäller år 2023 har välfärdsområdet ingen insyn i de totala kostnaderna för utdelningen av avgiftsfria förbrukningsartiklar, eftersom kostnaderna utgående från kundens vårdrelation har fördelats mellan olika ansvarsområden och eftersom det inte finns något särskilt konto för avgiftsfria förbrukningsartiklar. För hälsostationstjänsternas del har kostnaderna för de avgiftsfria förbrukningsartiklarna år 2023 varit 3,78 miljoner euro. Jämfört med kostnaderna för det centrala området år 2022 (1,5 miljoner euro) har ökningen varit betydande.
Bild 1 i bilagan: "Beställnings- och utdelningsprocess för avgiftsfria förbrukningsartiklar, nuläge."
Plan för centralisering av utdelningen av förbrukningsartiklar:
Från och med 15.11.2024 centraliseras utdelningen av avgiftsfria förbrukningsartiklar i Östra Nylands välfärdsområde till Näse hälsostation (centrala området) i de nuvarande utrymmena för utdelning av förbrukningsartiklar. Den centraliserade utdelningen av förbrukningsartiklar avses i fortsättningen svara för beställning och lagring av avgiftsfria förbrukningsartiklar, för rådgivning och handledning av kunder samt för förpackning av kundspecifika förbrukningsartiklar och för administrationen av distributionskanalerna. Till den centraliserade utdelningen av förbrukningsartiklar avser man enligt den preliminära planen dessutom att överföra administrationen av hemsändningen av förnödenheter avsedda för effektiverat serviceboende för äldre i fråga om enheter i egen regi och enheter som utgörs av köpta tjänster. Beställnings- och distributionskanalerna för avgiftsfria förbrukningsartiklar för hemvårdskunder planeras som en separat helhet och kopplas eventuellt senare till den centraliserade utdelningen av förbrukningsartiklar för beställningsprocessens vidkommande.
Inom ramen för den av staten beviljade finansieringen av utvecklingen av verksamheten har det godkänts att ur denna finansiering bekosta lönekostnaderna för en visstidsanställd projektkoordinator (50 000 euro) som arbetar med centraliseringen av utdelningen av förbrukningsartiklar. Summan hänförs till en tidsbegränsad anställning av en sjukskötare vid utdelningen av förbrukningsartiklar med början 1.10.2024. De förändringar som sammanhänger med centraliseringen av utdelningen av förbrukningsartiklar medför extra kostnader för hälsostationstjänsterna på cirka 5 000 euro (lokalarrangemang, förpackningsmaterial). Resursen för den centraliserade utdelningen av förbrukningsartiklar är 3 årsverken (en visstidsanställd sjukskötare och två närvårdare). Den centraliserade utdelningen av förbrukningsartiklar förläggs till organisationens hälsostationstjänster så att den sorterar under det centrala området.
För kunderna märks centraliseringen av utdelningen av förbrukningsartiklar så att ett serviceställe där man kunnat sköta sitt ärende på ort och ställe inte längre finns på Näse hälsostation (besöksantal ca 45/vecka) samt så att hämtskåpen som finns på en del av hälsostationerna tas bort. I och med att det fysiska utdelningsstället slopas är tjänsten i fortsättningen jämlik i hela området. Genom slopandet avlägsnas begränsningarna i telefontiden då man ringer till utdelningen av förbrukningsartiklar. Kunderna har möjlighet att få rådgivning och handledning per telefon under hela öppettiden. Beställningar till utdelningen av förbrukningsartiklar lämnas in elektroniskt eller via ett återuppringningssystem.
Närapoteksnätverket fungerar som distributionskanal för avgiftsfria förbrukningsartiklar i hela området. Man har kommit överens med apoteken i Sibbo, Lovisa, Lappträsk, Askola och Mörskom om att utvidga apoteksnätverket. Produkterna levereras via den centraliserade utdelningen av förbrukningsartiklar till apoteken allt efter behov, i genomsnitt en gång i veckan. Närapoteken i centrala området avhämtar produkterna på samma sätt som tidigare från utdelningen av förbrukningsartiklar. Rådgivning och handledning är också i fortsättningen något som välfärdsområdet har ansvar för.
HUS-sammanslutningen har konkurrensutsatt hemsändningen av förbrukningsartiklar som en del av upphandlingsavtalen. Hemsändningstjänsten används emellertid i varierande utsträckning i området. Huvudsakligen gäller hemsändning inkontinensprodukter. Avsikten är att öka hemsändningen från nuvarande cirka 20 procent och i synnerhet utöver inkontinensprodukterna till urologiprodukter. Produktanvisningarna för utdelningen av förbrukningsartiklar (inklusive anvisningar för kundreturer) ska uppdateras före utgången av 2024.
Bild 2 i bilagan: "Plan för beställnings- och utdelningsprocess för avgiftsfria förbrukningsartiklar."
Beslut
Nämnden för ordnande av tjänster beslutade efter omröstning att återremittera ärendet för ny beredning.
Möte hantering
Ledamot Markus Pietikäinen föreslog understödd av ledamot Tove Munkberg, att nämnden för ordnande av tjänster återremitterar ärendet.
I omröstningen, där de som understödde utgångsförslaget röstade ”Ja” och de som understödde Pietikäinens motförslag röstade ”Nej”, vann motförslaget med rösterna 7 (Eloranta, Lohenoja, Harkimo, Haverinen, Kivineva, Munkberg, Pietikäinen) - 5 (Röman, Hoffrén, Kittilä, Stenberg, Sveholm).