Nämnden för ordnande av tjänster, möte 02-10-2024

Protokollet är granskat

§ 103 Centralisering av utdelningen av avgiftsfria förbrukningsartiklar i Östra Nylands välfärdsområde

IUHVADno-2024-3244

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
ansvarsområdesdirektör (hälsotjänster), Carita Schröder
resultatenhetschef (hälsotjänster), Päivi Sippula
utvecklingschef Heli Sjöblom
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Utdelningen av avgiftsfria förbrukningsartiklar (vårdartiklar) bygger på hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010) och klientavgiftslagen (734/1992). Välfärdsområdet ska ordna sjukvårdstjänster för dem som bor i välfärdsområdet. Där ingår bland annat de förbrukningsartiklar enligt vårdplanen som behövs för behandling av långvarig sjukdom (25 § i hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010)).

Enligt klientavgiftslagen (734/1992, 5 §) är vårdmaterial och förbrukningsartiklar för behandling av långvarig sjukdom avgiftsfria för användaren. Grunden för avgiftsfriheten är en långvarig sjukdom som konstaterats på medicinska grunder och som har varat minst 3 månader. Med en för kunden avgiftsfri utdelning av förbrukningsartiklar stöds och främjas, som en del av den planmässiga vårdprocessen, vården och uppföljningen av långvariga sjukdomar, förbättras kundernas förutsättningar för egenvård, arbets- och funktionsförmåga samt deras möjligheter att klara sig och deras livskvalitet i hemmet eller i boendeenheter som kan jämställas med hemvård. Vid Östra Nylands välfärdsområde tillämpas den gemensamma Anvisning för utdelning av vårdartiklar 2023 (nämnden för ordnande av tjänster, § 21, 2023).

Social- och hälsovårdsministeriet har genom myndighetsanvisningar styrt utdelningen av förbrukningsartiklar (2013) och dessutom har regionförvaltningsverket och Valvira år 2021 påmint kommunerna om att utdelningen av förbrukningsartiklar ska vara jämlik och rättvis samt att det ska ske en bedömning av det individuellt fastställda behovet av vårdartiklar. Utdelning av förbrukningsartiklar är inte bara att dela ut förnödenheter, utan förutsätter att en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården gör en helhetsbedömning av vården. Patienten har rätt att få rådgivning och handledning gällande förbrukningsartiklar av yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården.

Bakgrund och nuläge:

I produktivitetsprogrammet för Östra Nylands välfärdsområde (spets 7) har en centralisering av utdelningen av förbrukningsartiklar fastställts som ett produktivitetsobjekt (7.5). Målet är att skapa kostnadseffektiva centraliserade verksamhetsmodeller och att kartlägga apotekens roll som stödtjänstpunkter för utdelningen av förbrukningsartiklar. I produktivitetsprogrammet beräknas kostnadsnyttan av en centraliserad utdelning förbrukningsartiklar och hjälpmedel uppgå till sammanlagt 318 000 euro.

Den andel som utgörs av utdelningen av förbrukningsartiklar beräknas uppgå till cirka 25 000 euro för år 2024 och 95 000 euro för år 2025.

I fråga om utdelningen av förbrukningsartiklar består kostnadsnyttan av

  • harmonisering och översyn av kriterierna för tillhandahållande av förnödenheter,
  • minskad lagerhållningen och snabbare lageromsättning,
  • högklassig kundhandledning och dialog mellan primärvården och den specialiserade sjukvården,
  • harmonisering av beställnings- och utdelningspraxis och avgränsning av alternativen.


I hela området förekommer det årligen sammanlagt cirka 18 000 kundkontakter på ställena för utdelning av avgiftsfria förbrukningsartiklar, varav 50 procent är kundkontakter vid utdelningen av förbrukningsartiklar i det centrala området. På årsnivå finns det cirka 13 000 utgående förbrukningsartikelspaket i hela området. Det aktivt fungerande nätverket av närapotek i det centrala området täcker över 70 procent av utdelningen.

Praxis vid beställning och utdelning av avgiftsfria förbrukningsartiklar varierar inom området. Kunden kan beställa förnödenheter genom flera olika kanaler (telefon, på utdelningsstället, e-blankett, e-post). Även avhämtningskanalerna inom området varierar (på utdelningsstället, hämtskåp, närapotek, hemsändning). För hanteringen av beställnings- och förpackningsprocessen för avgiftsfria förbrukningsartiklar har det från hälsostationerna reserverats sammanlagt 3,75 årsverken av sjukskötarnas eller närvårdarnas arbetsinsats. Vid alla hälsostationer har ansvaret för de arbetsuppgifter som sammanhänger med utdelningen av förbrukningsartiklar inte fördelats separat.

Vårdförnödenheterna beställs till enheterna huvudsakligen genom konkurrensutsatta avtal (HUS gemensamma upphandlingar). Vad gäller år 2023 har välfärdsområdet ingen insyn i de totala kostnaderna för utdelningen av avgiftsfria förbrukningsartiklar, eftersom kostnaderna utgående från kundens vårdrelation har fördelats mellan olika ansvarsområden och eftersom det inte finns något särskilt konto för avgiftsfria förbrukningsartiklar. För hälsostationstjänsternas del har kostnaderna för de avgiftsfria förbrukningsartiklarna år 2023 varit 3,78 miljoner euro. Jämfört med kostnaderna för det centrala området år 2022 (1,5 miljoner euro) har ökningen varit betydande.

Bild 1 i bilagan: "Beställnings- och utdelningsprocess för avgiftsfria förbrukningsartiklar, nuläge."

Plan för centralisering av utdelningen av förbrukningsartiklar:

Från och med 15.11.2024 centraliseras utdelningen av avgiftsfria förbrukningsartiklar i Östra Nylands välfärdsområde till Näse hälsostation (centrala området) i de nuvarande utrymmena för utdelning av förbrukningsartiklar. Den centraliserade utdelningen av förbrukningsartiklar avses i fortsättningen svara för beställning och lagring av avgiftsfria förbrukningsartiklar, för rådgivning och handledning av kunder samt för förpackning av kundspecifika förbrukningsartiklar och för administrationen av distributionskanalerna. Till den centraliserade utdelningen av förbrukningsartiklar avser man enligt den preliminära planen dessutom att överföra administrationen av hemsändningen av förnödenheter avsedda för effektiverat serviceboende för äldre i fråga om enheter i egen regi och enheter som utgörs av köpta tjänster. Beställnings- och distributionskanalerna för avgiftsfria förbrukningsartiklar för hemvårdskunder planeras som en separat helhet och kopplas eventuellt senare till den centraliserade utdelningen av förbrukningsartiklar för beställningsprocessens vidkommande.

Inom ramen för den av staten beviljade finansieringen av utvecklingen av verksamheten har det godkänts att ur denna finansiering bekosta lönekostnaderna för en visstidsanställd projektkoordinator (50 000 euro) som arbetar med centraliseringen av utdelningen av förbrukningsartiklar.  Summan hänförs till en tidsbegränsad anställning av en sjukskötare vid utdelningen av förbrukningsartiklar med början 1.10.2024. De förändringar som sammanhänger med centraliseringen av utdelningen av förbrukningsartiklar medför extra kostnader för hälsostationstjänsterna på cirka 5 000 euro (lokalarrangemang, förpackningsmaterial). Resursen för den centraliserade utdelningen av förbrukningsartiklar är 3 årsverken (en visstidsanställd sjukskötare och två närvårdare). Den centraliserade utdelningen av förbrukningsartiklar förläggs till organisationens hälsostationstjänster så att den sorterar under det centrala området.

För kunderna märks centraliseringen av utdelningen av förbrukningsartiklar så att ett serviceställe där man kunnat sköta sitt ärende på ort och ställe inte längre finns på Näse hälsostation (besöksantal ca 45/vecka) samt så att hämtskåpen som finns på en del av hälsostationerna tas bort. I och med att det fysiska utdelningsstället slopas är tjänsten i fortsättningen jämlik i hela området. Genom slopandet avlägsnas begränsningarna i telefontiden då man ringer till utdelningen av förbrukningsartiklar. Kunderna har möjlighet att få rådgivning och handledning per telefon under hela öppettiden. Beställningar till utdelningen av förbrukningsartiklar lämnas in elektroniskt eller via ett återuppringningssystem.

Närapoteksnätverket fungerar som distributionskanal för avgiftsfria förbrukningsartiklar i hela området. Man har kommit överens med apoteken i Sibbo, Lovisa, Lappträsk, Askola och Mörskom om att utvidga apoteksnätverket. Produkterna levereras via den centraliserade utdelningen av förbrukningsartiklar till apoteken allt efter behov, i genomsnitt en gång i veckan. Närapoteken i centrala området avhämtar produkterna på samma sätt som tidigare från utdelningen av förbrukningsartiklar. Rådgivning och handledning är också i fortsättningen något som välfärdsområdet har ansvar för.

HUS-sammanslutningen har konkurrensutsatt hemsändningen av förbrukningsartiklar som en del av upphandlingsavtalen. Hemsändningstjänsten används emellertid i varierande utsträckning i området. Huvudsakligen gäller hemsändning inkontinensprodukter. Avsikten är att öka hemsändningen från nuvarande cirka 20 procent och i synnerhet utöver inkontinensprodukterna till urologiprodukter. Produktanvisningarna för utdelningen av förbrukningsartiklar (inklusive anvisningar för kundreturer) ska uppdateras före utgången av 2024.

Bild 2 i bilagan: "Plan för beställnings- och utdelningsprocess för avgiftsfria förbrukningsartiklar."

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

  • Nämnden för ordnande av tjänster antecknar för kännedom att beställnings- och distributionskanalerna för avgiftsfria förbrukningsartiklar förnyas.
  • Nämnden för ordnande av tjänster beslutar att centralisera utdelningen av avgiftsfria förbrukningsartiklar enligt ovan nämnda plan till Näse hälsostation med början 15.11.2024.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade efter omröstning att återremittera ärendet för ny beredning.

Möte hantering

Ledamot Markus Pietikäinen föreslog understödd av ledamot Tove Munkberg, att nämnden för ordnande av tjänster återremitterar ärendet.

I omröstningen, där de som understödde utgångsförslaget röstade ”Ja” och de som understödde Pietikäinens motförslag röstade ”Nej”, vann motförslaget med rösterna 7 (Eloranta, Lohenoja, Harkimo, Haverinen, Kivineva, Munkberg, Pietikäinen) - 5 (Röman, Hoffrén, Kittilä, Stenberg, Sveholm).

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
ansvarsområdesdirektör (hälsotjänster),​ Carita Schröder
resultatenhetschef (hälsotjänster),​ Päivi Sippula
utvecklingschef Heli Sjöblom
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Bakgrund till återremitteringen

Ärendet återremitterades för ny beredning vid behandlingen 4.9.2024, eftersom nämnden för ordnande av tjänster ansåg att det fanns fel i saktexten och att utredningen inte var grundlig i fråga om bland annat apotekens roll och anställningen av en sjukskötare för viss tid. I responsen framhölls att man borde överväga att ingå en avsiktsförklaring med apoteken innan beslut fattas, och saktexten gav ett felaktigt intryck av att antalet apotek i området skulle öka. I saktexten saknades också en reservplan för utdelningen, och texten innehöll inte en tillräcklig beskrivning av hur man ska gå till väga om kunden inte kan eller vill gå till apoteket för att avhämta förbrukningsartiklarna eller om han eller hon behöver personlig rådgivning. Enligt responsen hade kostnadseffekterna presenterats på ett felaktigt och förvirrande sätt.

På nämndens sammanträde 4.9 föreslogs en konsekvensbedömning av centraliseringen av utdelningen av förbrukningsartiklar. Nämnden ansåg att det borde ha gjorts möjligt att bekanta sig med förslaget på förhand.

 Kostnadseffektiviteten vid en centralisering av utdelningen av förbrukningsartiklar

I produktivitetsprogrammet för Östra Nylands välfärdsområde är centraliseringen av utdelningen av avgiftsfria förbrukningsartiklar och utdelningen av hjälpmedel i samma helhet. Av den anledningen har kostnadseffekten i fråga om utdelningen av förbrukningsartiklar presenterats separat, något som baserar sig på en uppskattning.

 

Åtgärd i produktivitetsprogrammet Kostnadseffektivitet Kostnadseffektivitet i fråga om utdelning av förbrukningsartiklar (uppskattning)
7.5 Centralisering av utdelningen av förbrukningsartiklar och hjälpmedel 318 000 120 000

Kostnadseffektiviteten vid en centralisering av utdelningen av förbrukningsartiklar och hjälpmedel.

Samarbete med apotek

Avgiftsfria förbrukningsartiklar delas redan nu ut via apotek i flera områden. Apotek som utdelningsställen bygger på samarbete, och det finns flera års erfarenhet av det i centrala området. Apoteksutdelningen av avgiftsfria förbrukningsartiklar har utvidgats under år 2023. I den nuvarande verksamhetsmodellen är apoteksutdelningen som plats där man kan avhämta sina förbrukningsartiklar ett alternativ utöver den egna hälsostationen och direkt hemleverans.

I september 2024 ingår följande apotek i nätverket av utdelningsställen: Nya Apoteket i Borgå, Borgå; Konstfabrikens Apotek, Borgå; Gammelbacka filialapotek, Borgå; Näse Apotek, Borgå; Vårberga Apotek, Borgå; Söderkulla apotek, Söderkulla; Askolan apteekki, Askola; Apoteket Kronan, Lovisa och Myrskylän Apteekki, Mörskom.

I och med centraliseringen är målet att gallra i utdelningsalternativen och att koncentrera utdelningen till kunder inom öppenvården så att den sker via apotek och direkt hemleverans. Kunden kan välja den avhämtningsplats som passar bäst bland de apotek som ingår i nätverket.

Under sommaren 2024 har man fört en diskussion med apoteken i Askola, Pukkila, Mörskom, Lovisa och Sibbo om en eventuell centralisering av utdelningen av förbrukningsartiklar och de förändringar som en centralisering innebär och samtidigt kartlagt apotekens intresse av att vara med i utdelningsnätverket. Som nya aktörer i utdelningsnätverket uppgav sig Lappträsk apotek, Myrskylän Apteekki och Pukkilan sivuapteekki vara intresserade. Av dessa inledde Myrskylän Apteekki i juli 2024 ett försök med utdelning. I fråga om apoteken i Lappträsk och Pukkila inväntar man ett beslut om att koncentrera utdelningen av förbrukningsartiklar.

Efter det sammanträde som hölls av nämnden för ordnande av tjänster (4.9) har apotekarna vid apoteken i Söderkulla, Apoteket Kronan i Lovisa, Lappträsk apotek, Askolan apteekki (Pukkilan sivuapteekki) och Myrskylän apteekki tillfrågats om behovet av en avsiktsförklaring innan beslut fattas. Ingen av apotekarna såg något behov av det och var fortfarande villiga att samarbeta.

Apotekens roll i fråga om de avgiftsfria förbrukningsartiklarna är att fungera som distributionskanal. Välfärdsområdet ansvarar för handledningen och rådgivningen av kunderna samt logistiken då det gäller artiklarnas färd från utdelningen av förbrukningsartiklar till apoteket.  Kunderna kan få rådgivning och handledning per telefon eller i undantagsfall även öga mot öga på hälsostationen.

 Personal vid utdelningen av förbrukningsartiklar

Enligt planen arbetar två närvårdare och en visstidsanställd sjukskötare i utdelningen av utdelningen av förbrukningsartiklar. En sjukskötares kompetens är av betydelse inom utdelningen av förbrukningsartiklar med tanke på standardiseringen av utdelningskriterierna och upprätthållandet av dialogen med yrkespersoner. Utdelningen av förbrukningsartiklar gäller vårdredskap och -artiklar vid kronisk sjukdom. Det är inte fråga om läkemedelsbehandling av kroniska sjukdomar. Tillgång till en farmaceuts kompetens är inte motiverat för skötseln av uppgiften.

Konsekvensbedömning av en centralisering av utdelningen av förbrukningsartiklar

 

 

 

Centralisering av utdelningen av förbrukningsartiklar till Näse hälsostation

Genomförande av strategin

  • Kunden får behövliga anvisningar om användningen av artiklarna och redskapen (via telefon, vid behov öga mot öga).
  • Man kan kontakta utdelningen av förbrukningsartiklar via sin egen återuppringningslinje.
  • Beställnings- och leveranskanalerna är jämlika i hela välfärdsområdet och service erbjuds på båda inhemska språken.
  • Kunden kan bland de närliggande apoteken i regionen välja en avhämtningsplats för artiklarna oberoende av hemkommun.

Kostnadseffekter

  • Bland annat genom gemensamma kriterier för beviljande av artiklar och mindre lager uppnås kostnadsbesparingar.
  • Personalresurs
    • En närvårdares arbetsinsats på 1 årsverke slopas (Askola, Mörskom, Pukkila, Sibbo) från uppgifterna inom utdelningen av förbrukningsartiklar.
    • En sjukskötares arbetsinsats på 0,30 årsverken slopas (Lovisa, Lappträsk) och en lagerarbetares arbetsinsats slopas.
  • De arbetsinsatser som slopas ersätts med en sjukskötares heltidsuppgift.
  • Den utdelning som sker på närapoteken baserar sig på samarbete och är avgiftsfri för välfärdsområdet.

Personalkonsekvenser

  • Närvårdarnas arbete i centrala området ändras till att omspänna välfärdsområdet. Ansvaret minskar efter att sjukskötaren rekryterats.
  • Östra och västra områdets närvårdarinsatser (sammanlagt 1 årsverke) inriktas på mottagningsarbete, likaså den del av sjukskötarnas arbetstid som frigörs i Lovisa och Lappträsk.
  • I fråga om de serviceansvariga vid hälsostationerna i östra och västra området slopas de deluppgifter som hänför sig till utdelningen av förbrukningsartiklar.
  • En centralisering av kompetensen i fråga om förbrukningsartiklar kräver utbildning (sjukskötare) bland annat urologi, sårvård, men i fortsättningen möjliggörs interna utbildningar för personalen (läkare, sjukskötare).
  • I fråga om placeringen inom organisationen konstateras att det föreligger en risk att chefen i centrala området belastas, i synnerhet när verksamheten inleds.

Kundeffekter, östra området

  • Beställningskanalerna förblir oförändrade (e-formulär, telefon).
  • Avhämtning av beställningar: Vid hälsostationerna i Lovisa och Lappträsk samt i Mörskom och Pukkila avlägsnas hämtskåpen för artiklar. Produkterna kan avhämtas på närapoteket.
    • Närapoteken i Mörskom, Pukkila och Lappträsk ligger nära hälsostationerna och har minst samma öppettider. Apoteket i Askola är öppet även på lördagar.
    • För Lovisas del är endast det ena apoteket med i nätverket, vilket kan orsaka förlängda avhämtningsresor för kunderna.
    • Identifierats som risk att Apoteket Kronan i Lovisa inte är tillgängligt. Personalen har vant sig vid att vid behov föra artiklar till kunderna utanför dörren och att komma överens om att ringa kunden för att undvika väntande.
    • Direkt hemleverans har använts i stor utsträckning tidigare, så till den delen sker det inte någon betydande förändring.
  • Skötsel av ärenden: Kunderna får handledning och rådgivning per telefon. Man kan även pröva distanshandledning. Möjligheten att uträtta ärenden öga mot öga kan ordnas allt efter individens behov. Vid hälsostationerna i östra området har det i den nuvarande verksamheten inte funnits något separat serviceställe som upprätthållits av vårdpersonalen.

Kundeffekter, centrala området

  • Beställningskanaler: minskar när det fysiska servicestället och beställning per e-post försvinner. I genomsnitt ca 45 kundbesök/vecka, varav största delen beställningsbesök.
  • E-formulär har inte tidigare utnyttjats, man har konstaterat ett behov av tilläggstid avseende kundrådgivningens resurser.
  • Avhämtning av beställningar: 70 procent av leveranserna har redan skett via närapoteken, så avhämtning har inte i någon större utsträckning skett på servicestället.
  • Det finns ett heltäckande nätverk av avhämtningsplatser i centrala området, alla apotek ingår i nätverket.
  • Ökad användning av hemleverans kan innebära utmaningar beträffande stora produkter, eftersom lagring av 3 månaders engångsparti kräver utrymme hemma hos kunderna.
  • Skötsel av ärenden: Kunderna får handledning och rådgivning per telefon. Man kan även pröva distanshandledning. Möjligheten att uträtta ärenden öga mot öga kan ordnas allt efter individens behov.

Kundeffekter, västra området

  • Beställningskanaler: förblir oförändrade (e-formulär, telefon).
  • Avhämtning av beställningar: avhämtningskanalerna minskar, eftersom avhämtning på hälsostationernas infoställen slopas och produkterna endast kan avhämtas på närapoteket.
    • Endast Söderkulla apotek är med i nätverket, vilket kan orsaka förlängda avhämtningsresor för dem som bor i Nickbyområdet.
    • Identifierad risk för ökad distributionsvolym på Söderkulla apotek, reservplan är att ha ett hämtskåp på Nickby hälsostation.
  • Hemleverans har använts i stor utsträckning tidigare, så till den delen sker det inte någon betydande förändring.
  • Skötsel av ärenden: Kunderna får handledning och rådgivning per telefon. Man kan även pröva distanshandledning. Möjligheten att uträtta ärenden öga mot öga kan ordnas allt efter individens behov. Vid hälsostationerna i västra området har det i den nuvarande verksamheten inte funnits något separat serviceställe som upprätthållits av vårdpersonalen.

Informationssystem, digitalisering

  • Användningen av e-formulär för beställning ökar och förutsätter stark autentisering.
  • Vid välfärdsområdet finns tills vidare tre olika patientdatasystem, från vilka remisser till utdelningen av förbrukningsartiklar tas emot. Förutsätter att de anställda behärskar de olika systemen. Tid måste reserveras för utbildning.
  • Remisser tas också emot från företagshälsovården och den specialiserade sjukvården. När det fysiska servicestället slopas, skickar kunderna i fortsättningen remissen som bilaga till e-formuläret för beställning.

Miljökonsekvenser

  • Antalet rullbehållare i samband med leverans av redskap och artiklar minskar på hälsostationerna i västra och östra området. Antalet rullbehållare och lastpallar på Näse hälsostations lastbrygga ökar på veckonivå.
  • Ökningen av direkt hemleverans ökar transporterna från leverantören hem till kunderna.
  • Färre kunder rör sig på hälsostationerna i och med att det fysiska servicestället och hämtskåpen slopas.
  • Den ökade användningen av hemleveranser höjer försörjningsberedskapen. Med tanke på beredskapen har man identifierat mellanlagringen av artiklar på ett och samma verksamhetsställe som en risk.

Samarbets- och partnerskapseffekter

  • Dialogen med den specialiserade sjukvården, företagshälsovården och primärvården stärks efter att en sjukskötare rekryterats.
  • Utvidgningen av närapoteksnätverket ökar det regionala samarbetet med apoteken och ger möjligheter till vidareutveckling.
  • Upprätthållandet av närapoteksnätverket förutsätter regelbunden diskussion.
  • Utdelningssamarbetet baserar sig på frivillighet, identifierats som risk att det kan ske förändringar. Som reservplan i akuta situationer kan man utnyttja Postens paketboxar, som kan tas i bruk med en veckas varsel, eller så kan utdelningen av artiklar tillfälligt ske via hälsostationerna.

 

Beslutsförslag

Social-​ och hälsovårdsdirektören:

  • Nämnden för ordnande av tjänster antecknar för kännedom att beställnings-​ och distributionskanalerna för avgiftsfria förbrukningsartiklar förnyas.
  • Nämnden för ordnande av tjänster beslutar att centralisera utdelningen av avgiftsfria förbrukningsartiklar till Näse hälsostation. Det centraliserade verksamhetsstället inleder verksamheten efter 02.01.2025.

 

Paragrafen justeras genast.

Beslut

  • Nämnden för ordnande av tjänster antecknade för kännedom att beställnings-​ och distributionskanalerna för avgiftsfria förbrukningsartiklar förnyas.
  • Nämnden för ordnande av tjänster beslutade enhälligt att centralisera utdelningen av avgiftsfria förbrukningsartiklar till Näse hälsostation. Det centraliserade verksamhetsstället inleder verksamheten efter 02.01.2025.

 

Paragrafen justerades genast.


Sökande av ändring

Välfärdsområdeslagen 139 §

Den som är missnöjd med detta beslut kan begära omprövning skriftligt. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

 

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras av:

  • den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • välfärdsområdets medlem

 

Tidsfrist för begäran om omprövning

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska lämnas in till Östra Nylands välfärdsområdes registratur senast under tidsfristens sista dag innan registraturen stänger.

En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas.

En medlem i välfärdsområdet anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tidsfristen för begäran om omprövning. Om den sista dagen för omprövningsbegäran infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får omprövning begäras den första vardagen därefter.

 

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos  Östra Nylands välfärdsområdes styrelse och de nämnder och sektioner till vilken vederbörande tjänsteinnehavares beslut är underordnad.

Omprövningen levereras till registraturen.

Kontaktinformation och besöksadress:

Östra Nylands välfärdsområdes registratur

WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån, 06100 Borgå

E-post: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Registraturen är öppen måndag–fredag kl. 9-15.

 

Omprövningsbegärans form och innehåll

Omprövning ska begäras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I omprövningsbegäran ska uppges:

  • det beslut i vilket omprövning begärs
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs.

 

I omprövningsbegäran ska dessutom uppges namnet på den som har begärt omprövning samt personens hemkommun, postadress och telefonnummer.

Om omprövningsbeslutet får delges som ett elektroniskt meddelande ska också e-postadress uppges.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur (kirjaamo(at)itauusimaa.fi).