Palveluiden järjestäminen -lautakunta, kokous 3.9.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 89 Päätös yhteishankintaan ryhtymisestä Keski- ja Länsi-Uudenmaan sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueiden kanssa lääkinnällisten laitteiden ja niitä koskevien palveluiden hankinnassa

IUHVADno-2025-2984

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
hankintapäällikkö Ville Hanhinen
laiteturvallisuuskoordinaattori Sini Mustonen
etunimi.sukunimi@itauusimaa.fi 

 

Hankinnan kohde ja tausta 

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen tulee valmistautua kilpailuttamaan lääkinnällisten laitteiden huoltojen kokonaishallinnan palvelut. Lääkinnällisten laitteiden kokonaishallinta on tällä hetkellä hyvinvointialueella vaihtelevaa ja sen toteuttamista on perusteltua kokonaisuutenaan arvioida uudelleen. Jotta myös asiakas- ja potilasturvallisuus voidaan varmistaa parhaalla mahdollisella tavalla, on kokonaishallinnan palvelu ja uuden laiterekisterin käyttöönotto tarkoituksenmukaista.   

Hankittava palvelu tulisi sisältämään tarvittavien uusien laitteiden hankintoja, laitteiden huollot ja koordinoinnin, sekä laiterekisterin ja sen ylläpitämisen. Hankinnan ennakoidun arvon arvioidaan Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen osalta olevan kolmemiljoonaa kaksisataatuhatta (3 200 000) euroa neljän vuoden (4) sopimuskaudelle. 

Selvitysten myötä on todettu, että Keski-Uudenmaan hyvinvointialue on valmistautunut toteuttamaan hankintateknisen prosessin lääkinnällisten laitteiden huoltojen ja kokonaishallintapalvelukokonaisuuteen. Selvitysten myötä on myös käynyt ilmi, että muillakin Uudenmaan hyvinvointialueilla (Keski-, Länsi-Uudenmaan ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueet) on edellä kuvattua vastaavan kaltainen tilanne, joten yhteistyö hankintamenettelyn suhteen on perusteltua. 

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelta on tiedusteltu mahdollisuutta ryhtyä heidän kanssaan yhteishankintaan, johon he ovat alustavasti vastanneet myöntävästi. Myös Länsi-Uudenmaan ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueet ovat ilmaisseet kiinnostuksensa olemaan mukana tässä yhteishankinnassa. Keski- ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueet ovat olleet mukana tekemässä markkinakartoitusta vuoden 2024 aikana, jonka perusteella tätä hankintaa on valmisteltu. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue ilmaisi kiinnostuksensa tähän yhteishankinaan osallistumiseen vuonna 2025.  

Perustelut 

Lääkinnällisten laitteiden huoltojen kokonaispalvelun hankintamenettelyn käynnistäminen ja läpivieminen on merkittävä kokonaisuus. Otettaessa huomioon yhteishankinnasta saatavissa olevan prosessiekonominen hyöty on kilpailutuksen järjestäminen yhteishankintana kokonaisuutena arvioiden tarkoituksenmukaista. 

Voimme yhteishankinnassa vaikuttaa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kannalta keskeisiin näkökulmiin, joita ovat muun muassa hankinta-asiakirjojen määritteleminen sekä vertailuperusteiden esim. laatukriteereiden määrittely. Yhteistyö Keski- ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueiden osalta alkoi markkinavuoropuhelun muodossa jo alkuvuodesta 2024, joten tietoa on kerätty yhteistyön tueksi jo merkittävä määrä. 

Suuremmalle kokonaisuudelle kilpailutettaessa hankinnan yhteenlaskettu ennakoitu arvo tulee kasvamaan samalla kasvattaen neuvotteluvoimaa ja säästäen hankintaan käytettävän resursoinnin sekä hallinnointityön määrää.  

Lääkinnällisten laitteiden huoltojen kokonaispalvelun kilpailuttamisen yhteishankinnassa voidaan näin ollen perustellusti arvioida, hankinnan koon kasvaessa, positiivisesti vaikuttavan saatavien tarjousten kokonaistaloudelliseen edullisuuteen sekä hintalaatu suhteeseen. 

Sopimus 

Yhteishankinnasta tulee solmia erillinen sopimus kaikkien yhteishankintaan ryhtyvien osapuolten kanssa. 

Päätöksen peruste 

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan palveluiden järjestäminen lautakunta päättää vähintään 1 000 000 euron ja enintään 5 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista toimialallaan. 

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palveluiden järjestäminen -lautakunta päättää,​ että Itä-Uudenmaan hyvinvointialue ryhtyy yhteishankintaan tässä päätöstekstissä edellä määritellyssä hankinnassa Länsi-Uudenmaan, Keski-Uudenmaan ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueiden kanssa. 

Yhteishankintasopimus ei synny tällä päätöksellä vaan allekirjoittamalla erillinen sopimusasiakirja.  

Pykälä tarkastetaan heti. 

Päätös

Palveluiden järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti,​ että Itä-Uudenmaan hyvinvointialue ryhtyy yhteishankintaan tässä päätöstekstissä edellä määritellyssä hankinnassa Länsi-Uudenmaan, Keski-Uudenmaan ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueiden kanssa. 

Yhteishankintasopimus ei synny tällä päätöksellä vaan allekirjoittamalla erillinen sopimusasiakirja.  

Pykälä tarkastettiin heti. 


Muutoksenhaku

 

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus, kynnysarvon ylittävät hankinnat

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu), tai asia voidaan saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

 

I   HANKINTAOIKAISUOHJE

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132 -135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

 

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintakeskuksen hallussa.

 

Toimitusosoite

Viranomainen, jolle hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan, on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Kirjaamon yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9–15.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II  VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUTEEN 

 

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

 

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

 

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. Kuitenkin suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä:

  1. 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä; tai
  2. kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

 

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

 

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

 

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

 

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki.

Puh. 029 56 43300

Fax.  029 56 43314

markkinaoikeus(at)oikeus.fi

sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet (ulkoinen linkki)