Aluehallitus, kokous 17.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 305 LISÄPYKÄLÄ: Päätös asiakas- ja potilastietojärjestelmän hankinnasta (lisäpykälä)

IUHVADno-2023-4124

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
hankintapäällikkö Ville Hanhinen
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Tarjouspyyntö

Länsi-Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueilla on tarpeena yhtenäistää asiakas- ja potilastietojärjestelmiä. Länsi-Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueet hankkivat omilla alueillaan yhtenäisen asiakas- ja potilastietojärjestelmien kokonaisuuden. Hyvinvointialueet toteuttavat kilpailutuksen yhteistyössä ja alueet ovat muodostaneet hankintaa varten hankintarenkaan. Länsi-Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueet tekevät hankintamenettelyn aikana erilliset hankintapäätökset. Molemmat alueet tekevät hankinnassa valittavan toimittajan kanssa myös omat erilliset sopimuksensa.

Länsi-Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueet ovat pyytäneet 26.3.2024 päivätyllä osallistumispyynnöllä osallistumishakemuksia asiakas- ja potilastietojärjestelmän hankinnan kilpailulliseen neuvottelumenettelyyn. Kilpailullisella neuvottelumenettelyllä toteutettavaan hankintamenettelyyn valittiin kolme tarjoajaa 3.5.2024 julkaistulla viranhaltijapäätöksellä (§ 105/2024, IUHVADno-2023-4124) Neuvottelukierroksia oli kaksi ja neuvottelut pidettiin viikoilla 23-24 sekä 38-39. Hankintayksiköt ilmoittivat kilpailullisen neuvottelumenettelyn neuvotteluvaiheen päättymisestä hankintamenettelyssä mukana oleville tarjoajille 24.10.2024. Länsi-Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueet ovat pyytäneet kilpailulliseen neuvottelumenettelyyn valituilta tarjoajilta 25.10.2024 päivätyllä lopullisella tarjouspyynnöllä lopulliset tarjoukset asiakas- ja potilastietojärjestelmästä.

Hankinnan kohteena on asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuus perusterveydenhuollon, sosiaalihuollon, suun terveydenhuollon sekä kotihoidon toiminnanohjauksen tarpeisiin. Hankinnan kohteeseen sisältyvät asiakas- ja potilastietojärjestelmien käyttöoikeuksien lisäksi järjestelmien toteutus ja käyttöönotto, tuki- ja ylläpitopalvelut, käyttöpalvelut sekä jatkokehityspalvelut järjestelmien käytön ajaksi koko sopimuskaudelle. Hankittavan järjestelmäkokonaisuuden tulee olla valmisohjelmisto. Hankittavalta kokonaisuudelta edellytetään sujuvaa integraatiota kansallisiin järjestelmiin sekä Suomessa voimassa olevan regulaation mukaisten vaatimusten toteuttamista.

Hankintaa ei jaettu osiin, sillä ratkaisun tulee sisältää hankinnan kohteen kuvauksessa kuvattu kokonaisuus.

Hankinnassa haetaan yhtä (1) päävastuullista toimittajaa, joka vastaa kokonaisratkaisusta ja siihen liittyvistä palveluista. Lisäksi hankinnassa valitaan yksi (1) varatoimittaja. Varatoimittajan kanssa voidaan solmia varsinainen hankintasopimus, mikäli toimittaja ei täytä sopimuskauden alkaessa tarjouspyynnön ehtoja ja edellytyksiä tai mikäli toimittaja ei täytä näitä ehtoja ja edellytyksiä sopimuskauden aikana. Varatoimittajaksi valitaan kokonaistaloudellisesti toiseksi edullisimman tarjouksen jättänyt tarjoaja.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue ei sitoudu tiettyihin hankintamääriin sopimuskauden aikana.

Hankintamenettely

Hankinnassa on noudatettu lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, hankintalaki). Hankinta on toteutettu hankintalain 36 §:n ja 37 §:n tarkoittamaa kilpailullista neuvottelumenettelyä käyttäen.

Hankintamenettelynä on kilpailullinen neuvottelumenettely, koska hankintaan kuuluu suunnittelua tai innovatiivisia ratkaisuja, ja hankinnan luonteeseen, monimutkaisuuteen tai oikeudelliseen ja rahoituksen muotoon liittyvistä erityisistä syistä tai niihin liittyvien riskien vuoksi ei voida tehdä hankintasopimusta ilman edeltäviä neuvotteluita.

Kysymyksessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta, josta on julkaistu osallistumispyyntö Hilma- tietokannassa ja TED- tietokannassa 28.3.2024. Menettelyyn valittiin mukaan CGI Suomi Oy, Mediconsult Oy ja Tietoevry Finland Oy hyvinvointialuejohtajan päätöksellä 3.5.2024 § 105/2024, IUHVADno-2023-4124).

Lopullinen tarjouspyyntö lähetettiin kilpailulliseen neuvottelumenettelyyn valituille tarjoajille Tarjouspalvelu.fi – toimittajaportaalin kautta 25.10.2024, jonne myös tarjoukset tuli jättää.

Valintaperuste

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisesti edullisimpana tarjouksena pidettiin tarjousta, joka on hankintayksiköiden kannalta hinta-laatusuhteeltaan paras.

Vertailu- ja arviointiperusteet

Lopullisten tarjousten arviointi toteutettiin kahdessa vaiheessa:

  1. Lopullisen tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  2. Lopullisten tarjousten vertailu


Hankintayksiköt valitsivat lopullisista tarjouksista sen, joka on kokonaistaloudellisesti edullisin. Kokonaistaloudellisesti edullisimpana pidetään tarjousta, joka on hinta-laatusuhteeltaan paras. Kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous on se, jonka yhteenlasketut vertailupisteet ovat suurimmat.

Tarjousten vertailussa käytettiin seuraavia tarjouspyynnössä ilmoitettuja kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuperusteita ja painoarvoja:

  • Hinta 30 %
  • Laatu 70 %, jakautuen tarkemmin seuraaviin kriteereihin: 
    • Ratkaisun toiminnallinen laatu ja käytettävyys 20 % 
    • Toimittajan toteutus- ja käyttöönottokyky 20 % 
    • Ratkaisun ominaisuudet suhteessa vaatimuksiin 15 % 
    • Ratkaisun arkkitehtuuri ja tekninen toteutus, ylläpito ja kehitys 15 %


Mikäli lopulliset vertailupisteet ovat tasan, toimittajaksi valitaan tarjoaja, jolla on korkeammat laatupisteet.

Hinta- ja laatupisteet muodostuivat tarjouspyynnön liitteessä 4 ”Tarjousten vertailuperusteet” ilmoitettujen kriteerien perusteella.

Hintavertailu toteutettiin tarjouksen liitteenä 6 toimitettavan hintalomakkeen (tarjouspyynnön liite 3.3.1) vertailuhinnan perusteella. Alhaisin vertailuhinta sai vertailuperusteesta täydet 30 hintapistettä ja muut tarjoukset suhteutettiin parhaaseen tarjoukseen seuraavalla kaavalla:

[Alhaisin vertailuhinta] / [Tarjouksen vertailuhinta] * 30

Vertailuperustekohtaisen pisteytyksen perusteella kullekin vertailuperusteelle annettiin lopuksi ns. raakapisteet tarjousvastausten perusteella. Raakapisteiden summaa käytettiin vertailupisteiden muodostamiseen. Raakapisteiden määrä pohjautui hankintayksiköiden näkemykseen laadun kannalta painotettavista teemoista.

Kunkin vertailuperusteen raakapisteet muunnettiin ko. vertailuperusteen vertailupisteiksi seuraavasti:

  • Korkeimmat raakapisteet saivat maksimipisteet kyseisen vertailuperusteen osalta
  • Muut raakapisteet skaalattiin lineaarisesti suoraan seuraavalla yhtälöllä: 


[Tarjoajan raakapistemäärä] / [Korkein saatu raakapistemäärä] * [Maksimivertailupisteet]


Kysymykset, vastaukset ja tarjouspyyntöön tehdyt muutokset

Hankintaa koskevat tarkentavat kysymykset ja huomiot tuli esittää 1.11.2024 12.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Kysymyksiä tuli yhteensä 68 kappaletta. Vastaukset julkaistiin Tarjouspalvelu.fi -portaalissa 6.11.2024.

Hankintayksiköt ovat tehneet täsmennyksiä lopullisen tarjouspyynnön hankinta-asiakirjoihin. Lopulliseen tarjouspyyntöön tehtiin seuraavat täsmennykset: Hankinnan kohteen kuvaus”, liitteeseen 3.5.1 ”Palveluvaatimukset” ja liitteeseen 4.1.1 ”Tuotevertailun käyttötapaukset” tehtiin täsmennyksiä sekä lopullisen tarjouspyynnön kohdassa ”Tarjoukseen ladattavat liitteet” selvennettiin liitteiden 15 ja 15.1 osalta, että lopullinen tarjouspyyntö ei sisällä valmiita dokumenttipohjia eli tarjoaja lataa ko. kohtiin vapaamuotoiset liitteet.

Täsmennetty tarjouspyyntö on julkaistu kilpailullisessa neuvottelumenettelyssä mukana oleville tarjoajille Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa 12.11.2024.

Tarjoukset

Määräaikaan 25.11.2024 12.00 mennessä tarjouksen tekivät seuraavat tarjoajat:

  • CGI Suomi Oy (0357502–9)
  • Mediconsult Oy (2922700–6
  • Tietoevry Finland Oy (1962361–1) 


Tarjousten käsittely ja vertailu

Hankintayksiköt ovat tarkistaneet tarjousten vastaavuuden tarjouspyyntöön. Tarjousten tarkastamisen yhteydessä hankintayksiköt pyysivät CGI Suomi Oy:ltä täsmennyksiä tarjouksen liitteisiin 9 ”Nimetyt asiantuntijat LUVN” ja ”Nimetyt asiantuntijat IU” sekä liitteeseen 3 ”Vastaukset toiminnallisiin vaatimuksiin”. CGI Suomi Oy toimitti hyväksyttävät täsmennykset asetetussa määräajassa. Kaikki tarjoukset vastasivat tarjouspyyntöä ja etenivät tarjousten vertailuun.

Hankintayksiköt ovat vertailleet tarjoukset esitettyjen valintaperusteiden mukaisesti. Vertailukriteerit, pisteytyksen perusteet ja arvioinnin toteuttaminen on kuvattu tarkemmin lopullisessa tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Tarjoukset asetettiin kokonaispistemäärän mukaiseen järjestykseen. Eniten kokonaispisteitä saanut tarjous on tarjouskilpailun voittaja. Tarjousvertailu ja tarjousten saamat vertailupisteet sekä niiden muodostumisen perusteet on kuvattu tarkemmin hankintapäätöksen liitteessä 1 ”Hankintapäätöksen perustelumuistio” alaliitteineen. Tarjouspyynnön mukaisesti hankintayksikkö valitsee tarjousten vertailun perusteella yhden (1) päävastuullisen toimittajan, jonka kanssa solmitaan hankintasopimus. Tarjouspyynnön mukaisesti toiseksi tullut toimittaja valitaan varatoimittajaksi.

Tietoevry Finland Oy:n tarjous sai vertailussa parhaat vertailupisteet 100. Toimittajaksi valitaan näin ollen Tietoevry Finland Oy, koska sen tarjous on kokonaistaloudellisesti edullisin. Tietoevry Finland Oy:n tarjoama vertailuhinta on ollut 15 650 281,44 €, josta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen osuus on 11 308 051,04 € ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen osuus on 4 332 230, 40 €

Vertailussa toiseksi tuli CGI Suomi Oy jonka vertailupisteet olivat 86,71. Näin ollen CGI Suomi Oy valitaan varatoimittajaksi.

Vertailutaulukot ovat hankintapäätöksen liitteessä 1.

Hankintayksiköt ovat tutkineet Tietoevry Finland Oy:n osalta ajantasaiset todistukset ja selvitykset sen varmistamiseksi, ettei tarjoajaa rasita pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste, ja että tarjoaja täyttää asetetut soveltuvuusvaatimukset. Tarjoajaa ei rasita poissulkemisperuste ja se täyttää asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Hankintapäätös tehdään ehdollisena. Ehdollisuuden perusteena on tietosuoja-asetuksen mukainen vaikutustenarviointi, jossa ilmenevät jäännösriskit eivät saa jäädä liian suuriksi. Jättämällä tarjouksen tarjoaja on sitoutunut tarjouspyynnön liitteessä 3.1 ”Tietosuoja- ja salassapitoliite” alaliitteineen oleviin ehtoihin ja vaatimuksiin sekä avustamaan tietosuojan vaikutustenarvioinnin loppuunsaattamisessa. Mikäli tietosuojan vaikutustenarvioinnissa nousee esiin suuria riskejä, ja suojatoimenpiteet on kartoitettu eikä riskejä saada pienennettyä hyväksyttävälle tasolle yhdessä Tilaajan kanssa, ei tietosuoja-asetukseen perustuen palvelua voida ottaa käyttöön. Hankintayksikkö varaa edellä kuvatulla tavalla vaikutustenarvioinnin vuoksi oikeuden oikaista hankintaa koskevaa päätöstä, mikäli vaikutustenarvioinnin lopputuloksen perusteella palvelua ei voida ottaa käyttöön.

Tietoevry Finland Oy käyttää sopimuskauden aikana palvelun tuottamisessa alihankintaa. Valittu toimittaja voi sopimuskauden aikana tehdä alihankkijoita koskevia muutoksia ja lisäyksiä hankintasopimuksessa sovitulla tavalla.

Sopimus

Sopimus tulee voimaan allekirjoitushetkellä. Sopimuksen määräaikainen kesto on neljä (4) vuotta alkaen sopimuksen allekirjoituksesta. Määräaikaisen keston jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.

Hankintasopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Hankintapäätös voidaan panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Toimivalta

Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan aluehallitus päättää yli 5 000 000 euron ja enintään 10 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista.

 

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja: 

Aluehallitus päättää, että Itä-Uudenmaan valitsee:

  1. asiakas- ja potilastietojärjestelmän toimittajaksi Tietoevry Finland Oy:n
  2. varatoimittajaksi CGI Suomi Oy:n


Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Aluehallitus päätti, että Itä-Uudenmaan valitsee:

  1. asiakas- ja potilastietojärjestelmän toimittajaksi Tietoevry Finland Oy:n
  2. varatoimittajaksi CGI Suomi Oy:n


Pykälä tarkastettiin heti.

Kokouskäsittely

Pöytäkirjaan merkittiin, että tämä asia käsiteltiin kokouksessa kolmantena järjestyksessä, § 292 jälkeen. Lisäksi pöytäkirjaan merkittiin, että aluevaltuuston puheenjohtaja Heikki Vestman poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana, klo 19.51.


Muutoksenhaku

 

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus, kynnysarvon ylittävät hankinnat

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu), tai asia voidaan saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

 

I   HANKINTAOIKAISUOHJE

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132 -135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

 

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintakeskuksen hallussa.

 

Toimitusosoite

Viranomainen, jolle hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan, on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Kirjaamon yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9–15.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II  VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUTEEN 

 

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

 

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

 

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. Kuitenkin suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä:

  1. 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä; tai
  2. kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

 

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

 

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

 

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

 

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki.

Puh. 029 56 43300

Fax.  029 56 43314

markkinaoikeus(at)oikeus.fi

sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet (ulkoinen linkki)