Välfärdsområdesstyrelsen, möte 25-05-2023

Protokollet är granskat

§ 165 Korrigering av arvoden inom barnskyddet

IUHVADno-2023-568

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och upplysningar:
ansvarsområdesdirektör familje- och socialtjänster Ilona Koskenniemi
ledande juristen Salla Paavilainen

Familjevård

Vid Östra Nylands välfärdsområde ordnas familjevård för barn, handikappade och äldre klienter. Familjevården för barn har 39 klienter, familjevården för handikappade 6 klienter och familjevården för äldre 11 klienter.

Familjevårdsarvodenas storlek har bestämts så att den ska motsvara de arvoden som förut varit i användning i kommunerna, varefter de har höjts med en lagstadgad indexjustering. Efter välfärdsområdesstyrelsens sammanträde 9.3.2023 har arvodestabellen för familjevården justerats tekniskt på följande sätt:

  • Starttersättningen har i fråga om alla typer av familjevård höjts till 3 365,30 euro så att den motsvarar höjningen av levnadskostnadsindex i enlighet med familjevårdslagen.
  • I fråga om familjevård för handikappade har man lagt till en startersättning för kortvarig familjevård, vars storlek är densamma som för äldre, det vill säga 801,60 euro.
  • I fråga om långvarig familjevård för handikappade har kostnadsersättningen inom familjevård ändrats så att den är månatlig, medan kostnadsersättningen inom kortvarig familjevård är dygnsbaserad.
  • Ersättningen för familjevårdares lagstadgade lediga dag har fastställts så att den är lika med vårdarvodet per dag.
  • Tabellen har preciserats så att där nämns vilket lagrum arvodeshöjningen är baserad på. Ifall det är budgeten som utgör höjningsgrund, ska välfärdsområdesstyrelsen varje år fastställa förhöjningens storlek i procent. I så fall kan man tillämpa till exempel det indextal som anges i lagen eller någon annan procentsats som man bestämmer.
     

 Stöd för närståendevård

Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige har vid sitt sammanträde 13.12.2022 fattat beslut om ett tillägg på 700 000 euro till arvodena inom stödet för närståendevård, vilket kanaliseras till en höjning av arvodesklasserna. I budgeten har sammanlagt 5 000 000 euro anslagits för stöd för närståendevård.

Med närståendevård avses att vård av och omsorg om en äldre, handikappad eller sjuk person ordnas i hemförhållanden med hjälp av en anhörig eller någon annan som står den vårdbehövande nära. Stöd för närståendevård är en lagstadgad behovsprövad socialtjänst, en del av den helhet som social- och hälsovårdstjänsterna bildar. Med stöd för närståendevård avses den helhet som bildas av de tjänster som tillhandahålls den vårdbehövande samt det vårdarvode som betalas till närståendevårdaren, den ledighet som närståendevårdaren ges och den service som utgör ett stöd för närståendevården. (Lagen om stöd för närståendevård (937/2005))

Nämnden för ordnande av tjänster har vid sitt sammanträde 15.2.2023 (§ 9) beslutat att stödet för närståendevård delas in i tre vårdtyngdsklasser:

  • I Lägsta vårdtyngdslassen – vård och omsorg regelbundet varje dag
  • II Mellersta vårdtyngdsklassen – vård och omsorg regelbundet vid olika tider på dygnet
  • III Högsta vårdtyngdsklassen – vård och omsorg oavbrutet eller nästa oavbrutet

Kriterierna är desamma oavsett ålder. Hos barn konstateras behovet av omsorg alltid i form av avvikelse i jämförelse med barn i samma ålder.

 

Enligt 3 § i lagen om stöd för närståendevård (937/2005) kan välfärdsområdet bevilja stöd för närståendevård om alla kriterier som anges i lagen uppfylls:

  1. Beviljandet av stöd bygger på en individuell bedömning av helhetssituationen där man beaktar hur krävande och förpliktande närståendevårdarens vård är och hur stort behovet av övervakning och handledning är. För att grunderna för beviljande av stöd för närståendevård ska uppfyllas krävs att den person som assisteras befinner sig i en situation som ger rätt till klientstatus inom service enligt socialvårdslagen och/eller handikappservicelagen. Här är det inte tillräckligt med den hjälp som familjemedlemmar normalt ger varandra eller med det ansvar som familjemedlemmar har för varandra. På grund av nedsatt funktionsförmåga, sjukdom eller handikapp eller av någon annan motsvarande orsak behöver personen vård eller annan omsorg i hemförhållanden, och
  2. en anhörig till den vårdbehövande eller någon annan som står den vårdbehövande nära är beredd att ansvara för vården och omsorgen med hjälp av behövlig service,
  3. vårdarens hälsa och funktionsförmåga svarar mot de krav som närståendevården ställer,
  4. närståendevården tillsammans med andra behövliga social- och hälsovårdstjänster är tillräcklig med tanke på den vårdbehövandes välbefinnande, hälsa och säkerhet,
  5. den vårdbehövandes hem till sina sanitära förhållanden och övriga förhållanden är lämpligt för den vård som skall tillhandahållas där.
     

I 7 § i lagen om stöd för närståendevård föreskrivs att stödbehovet ska fastställas i vård- och serviceplanen. På det sättet säkerställer man att både den vårdbehövande och vårdaren ges ett tillräckligt stöd.

Vid Östra Nylands välfärdsområde syftar stödet för närståendevård till att stödja och möjliggöra omsorg i hemmet och förebygga ett behov bland klienterna att övergå till ordinarie serviceboende med dygnetruntomsorg utanför hemmet.

 

Tabell 1. Kostnad för vårdarvode 2023

 

Klienter 6.3.2023

Vårdarvoden

Kostnad/månad

Vårdarvodesklass I

489

500 €

244 500 €

Vårdarvodesklass II

132

900 €

118 800 €

Vårdarvodesklass III

1

1328,22 €

1328,22 €

Sammanlagt månad

622

 

364 628,22 €

Sammanlagt år

 

 

4 375 538,64 €

 

Det är svårt att bedöma hur många som i framtiden kommer att behöva stöd för närståendevård, men om den beräknade tillväxten är 6 % (29 vårdare) i antalet vårdare i vårdtyngdsklass I, är kostnadseffekten på årsnivå cirka 174 000 euro. En ökning av vårdbehovet, det vill säga en övergång från vårdtyngdsklass I till II med samma tillväxt på 6 % i antalet mottagare av stöd för närståendevård (7 vårdare), höjer kostnaderna med 33 600 euro om året. I så fall vore de årliga kostnaderna 4 583 138 euro och pensionskostnadernas andel cirka 417 000 euro, så att kostnaderna för stöd för närståendevård per år uppgår till sammanlagt cirka 5 000 000 euro.

Värdet av de servicesedlar som avvänds inom närståendevården behandlas i samma helhet som värdet av alla servicesedlar.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar godkänna arvodena vid Östra Nylands välfärdsområde 2023 på det sätt som anges i bilagan.

Beslut

Östra Nylands välfärdsområdesstyrelsen beslutade enhälligt godkänna arvodena vid Östra Nylands välfärdsområde 2023 på det sätt som anges i bilagan fr.o.m. 1.4.2023.

Dessutom beslutade välfärdsområdesstyrelsen att gamla avtal är ikraft tills en ny bedömning av servicebehovet har gjorts. Ifall arvodet höjs efter bedömningen av servicebehovet, granskas arvodet retroaktivt från 1.4.2023. Ifall arvodet sänks, granskas arvodet från början av följande månad

Möte hantering

Föredragande tillade i slutet av beslutsförslaget följande ord: ”fr.o.m. 1.4.2023”.

Ersättare Matti Jäppilä föreslog att gamla avtal är ikraft tills en ny bedömning av servicebehovet har gjorts. Förslaget förföll i brist på understöd.

Ledamot Arto Kujala föreslog understödd av viceordförande Riku Honkasalo och ledamot Marja Manninen-Ollberg följande tillägg: ”Gamla avtal är ikraft tills en ny bedömning av servicebehovet har gjorts. Ifall arvodet höjs efter bedömningen av servicebehovet, granskas arvodet retroaktivt från 1.4.2023. Ifall arvodet sänks, granskas arvodet från början av följande månad. ”

I omröstningen, där de som understödde grundförslaget röstade "ja" och de som understödde ledamot Kujalas förslag röstade "nej", vann motförslaget med rösterna 9-6 (Björkman, Edgren, Eskola, Karlsson, Nylander, Perokorpi).

Det antecknades i protokollet att områdesstyrelsen hade en paus kl. 20.17-20.22.

Beskrivning

Beredning och upplysningar: ansvarsområdesdirektör Ilona Koskenniemi och ledande jurist Salla Paavilainen, förnamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Områdesstyrelsen har 16.3.2023, § 85 beslutat om arvoden inom socialvården. Beslutet har även omfattat barnskyddsavgifter som betalas till familjevårdare och stödfamiljer. Kostnadsersättningen för familjevårdare, stödfamiljer och stödpersonal har höjts med 3,8 % i enlighet med det felaktiga indexet, vilket har varit vårdarvodets förhöjningsprocent. Den rätta förhöjningsprocenten för kostnadsersättning skulle ha varit 8,33 %.  De uppdaterade beloppen för kostnadsersättningarna har lagts till i den bifogade tabellen. Med det tidigare beslutet den 16 mars har man dessutom inte höjt avgiften för stödfamiljsverksamheten med en indexförhöjning på 3,8 %. Detta har också lagts till i tabellen nu.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören: 

Områdesstyrelsen beslutar att korrigera felen gällande beslutet den 16 mars om barnskyddsavgifter och fastställa avgifterna enligt den bifogade tabellen.

Beslut

Beslutades enligt beslutsförslaget.