Nämnden för ordnande av tjänster, möte 19-04-2023

Protokollet är granskat

§ 40 Regelböcker för servicesedlar

IUHVADno-2023-885

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
planerare Nina Nyholm
projektkoordinator Sanna Äyräväinen
ansvarsområdesdirektör (familje- ja sociala tjänster) Ilona Koskenniemi
ansvarsområdesdirektör (tjänster för äldre) Kirsi Oksanen

e-post: fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Bestämmelser om servicesedlar finns i lagen om servicesedlar inom social- och hälsovården (569/2009). Syftet med servicesedlar är att öka valmöjligheterna för klienter och patienter, förbättra tillgången till tjänster samt främja samarbetet mellan välfärdsområdets social- och hälsovård och näringsliv samt de privata serviceproducenterna.

Med servicesedel avses en av det välfärdsområde som ansvarar för ordnandet av en social- och hälsovårdstjänst till mottagaren av tjänsten given utfästelse om att ersätta kostnaderna för en tjänst som tillhandahålls av en serviceproducent upp till det värde som välfärdsområdet fastställt på förhand. Klienten betalar den självriskandel för den tjänst hen får som blir kvar när värdet på den servicesedel som klienten beviljats dras av från den privata serviceproducentens pris. Klienten har rätt att vägra ta emot servicesedlar och då ska välfärdsområdet hänvisa klienten till välfärdsområdets tjänster som ordnas på annat sätt.

Välfärdsområdet ska godkänna de privata serviceproducenter vars tjänster kan betalas med en servicesedel som välfärdsområdet beviljat. Välfärdsområdet ska föra en förteckning över de serviceproducenter som det godkänt. Uppgifter om serviceproducenterna, de tjänster de tillhandahåller och priset på tjänsterna ska finnas offentligt tillgängliga på internet och på annat lämpligt sätt.

För tillfället använder Östra Nylands välfärdsområde servicesedlar inom

  • hemservice för barnfamiljer
  • hemvården
  • närståendevården
  • personlig assistans
  • serviceboende med heldygnsomsorg
  • rehabilitering i öppen vård för frontveteraner
  • tjänster som stöder boende hemma för frontveteraner.

 

Välfärdsområdets regelböcker för servicesedlar har utarbetats i samarbete mellan välfärdsområdets tjänsteinnehavare. De gällande regelböckerna i kommunerna inom välfärdsområdet har använts som grund till arbetet. Syftet med regelböckerna är att fastställa de allmänna skyldigheterna respektive praxis för serviceproducenterna och användningen av servicesedlar. De regelböcker som nu utarbetats omfattar en allmän del som gäller alla servicesedlar och servicespecifika delar som innehåller bestämmelser om särdragen hos enskilda servicesedlar.

 

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster godkänner Östra Nylands välfärdsområdes allmänna regelbok och servicespecifika regelböcker för användning av servicesedlar inom hemservice för barnfamiljer, hemvården, närståendevården, personlig assistans, serviceboende med heldygnsomsorg samt inom rehabilitering i öppen vård och tjänster som stöder boende hemma för frontveteraner.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade enhälligt att efter de tekniska korrigeringarna godkänna Östra Nylands välfärdsområdes allmänna regelbok och servicespecifika regelböcker för användning av servicesedlar inom hemservice för barnfamiljer, hemvården, närståendevården, personlig assistans, serviceboende med heldygnsomsorg samt inom rehabilitering i öppen vård och tjänster som stöder boende hemma för frontveteraner. De servicespecifika regelböckerna för frontveteranernas rehabilitering i öppen vård och tjänster som stöder boende hemma för frontveteraner uppdateras till mötet i maj.

Möte hantering

Nämndens medlem Pamela Stenberg gjorde följande tekniska korrigeringar /tillägg i regelböckerna:

Allmänna delen:

I definitionsdelen har följande tilllagts:

Östra Nylands välfärdsområde tillämpar regelboken för bruk av servicesedlar som innehåller två delar: 1. Allmän del: Den allmänna delen är ett separat dokument vars krav gäller alla servicesedelproducenter och -verksamhet på välfärdsområdet. 2. Tjänstespecifik regelbok: Den tjänstespecifika delen innehåller mer deltaljerade krav på den tjänst som produceras med den aktuella servicesedeln. Bilagorna till regelboken finns uppräknade i avsnitt 6.

1.1. stycke 2:
Om en yrkesperson inom social- eller hälso- och sjukvården som är självständig yrkesutövare deltar i produktionen av tjänsten, förbinder sig serviceproducenten att säkerställa att yrkespersonen är medveten om villkoren i regelboken och förbinder sig att följa dem.

2.3. stycke 1:
På klientens ställning tillämpas gällande lagstiftning såsom lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården, lagen om patientens ställning och rättigheter, lagen om servicesedlar inom social- och hälsovården och socialvårdslagen samt hälsåvårdslagen.

3.2.10. stycke 2:
Enligt lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården ska serviceproducenten i synnerhet beakta vad som nämns om sparande av logguppgifter i 5 § och om klientens rätt att få tillgång till logguppgifterna på begäran i 18 §, ifall serviceproducenten använder ett elektroniskt klientdatasystem.

3.2.10. stycke 5:
I den finska versionen har den specifikationen tillagts som redan fanns i den svenska versionen.

3.2.11. stycke 4:
Serviceproducenten är skyldig att iaktta de i kraftvarande villkor för behandling av personuppgifter som finns i bilagan till den här regelboken.

3.2.14. stycke 3:
Serviceproducenten ska genomföra regelbunden kvalitetskontroll samt kund- och patientsäkerhet i fråga om vårdtjänster. Välfärdsområdet ska utan dröjsmål informeras om reklamationer och ersättningskrav som klienter och patienter gjort samt om svaren och lösningarna på dem.

3.4. stycke 4:
Serviceproducenten är ansvarig för att anteckningarna är korrekta. Uppgifter om vårdens innehåll antecknas inte i systemet. Innehållsuppgifterna antecknas i serviceproducentens eget klient- eller patientdatasystem och lämnas vid behov, men dock senast när klientens service upphör till kommunen välfärdsområdet.

5.1. stycke 2:
Välfärdsområdet övervakar kvaliteten på tjänsterna som ges av de serviceproducenter som det godkänt och säkerställer att kvaliteten uppfyller kriterierna i servicesedellagen och regelboken. Serviceproducenten förbinder sig att iaktta villkoren i regelboken. Välfärdsområdet vägleder och ger råd till serviceproducenten i uppföljnings och tillsynsärenden.

 

Servicesedel för personlig assistans inom funktionshinderservice

5.1. 
...tillstånd utfärdat av regionförvaltningsverket för verksamhet i kommunen på välfärdsområdet.

 

Det har tillagts till samtliga tjänstespecifika regelböcker att de är bilagor till den allmänna delen.


Sökande av ändring

Välfärdsområdeslagen 139 §

Den som är missnöjd med detta beslut kan begära omprövning skriftligt. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

 

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras av:

  • den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • välfärdsområdets medlem

 

Tidsfrist för begäran om omprövning

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska lämnas in till Östra Nylands välfärdsområdes registratur senast under tidsfristens sista dag innan registraturen stänger.

En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas.

En medlem i välfärdsområdet anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tidsfristen för begäran om omprövning. Om den sista dagen för omprövningsbegäran infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får omprövning begäras den första vardagen därefter.

 

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos  Östra Nylands välfärdsområdes styrelse och de nämnder och sektioner till vilken vederbörande tjänsteinnehavares beslut är underordnad.

Omprövningen levereras till registraturen.

Kontaktinformation och besöksadress:

Östra Nylands välfärdsområdes registratur

WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån, 06100 Borgå

E-post: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Registraturen är öppen måndag–fredag kl. 9-15.

 

Omprövningsbegärans form och innehåll

Omprövning ska begäras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I omprövningsbegäran ska uppges:

  • det beslut i vilket omprövning begärs
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs.

 

I omprövningsbegäran ska dessutom uppges namnet på den som har begärt omprövning samt personens hemkommun, postadress och telefonnummer.

Om omprövningsbeslutet får delges som ett elektroniskt meddelande ska också e-postadress uppges.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur (kirjaamo(at)itauusimaa.fi).