Välfärdsområdesfullmäktige, möte 17-12-2025

Dagordningen är verifierad

§ 93 Östra Nylands välfärdsområdes budget 2026 och ekonomiplan 2026–2028 (additional)

IUHVADno-2025-1728

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
ekonomidirektör Minna Sevón
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Det föreskrivs i 115 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) att välfärdsområdesfullmäktige före utgången av varje år ska godkänna en budget för välfärdsområdet för det följande kalenderåret samt en ekonomiplan för minst tre år. Budgetåret är ekonomiplanens första år. I anslutning till budgeten för år 2026 och ekonomiplanen för åren 2026–2028 upprättas också en investeringsplan. Dessutom ska den innehålla en redogörelse för hur finansieringsbehovet ska täckas. 

I ekonomiplanen godkänns målen för välfärdsområdets verksamhet och ekonomi, vilka ska stämma överens med välfärdsområdesstrategin. Ekonomiplanen ska upprättas så att den är i balans eller uppvisar ett överskott senast vid utgången av det andra året efter budgetåret. Ett underskott i balansräkningen ska täckas inom två år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes. 

Östra Nylands välfärdsområde visade år 2023 ett underskott på 34,6 miljoner euro, och år 2024 uppgick underskottet till 48,5 miljoner euro. Storleken på det underskott som ackumulerats åren 2023–2024 är 83,1 miljoner euro. I delårsrapporten 1–9/2025 beräknas räkenskapsperiodens underskott uppgå till 16,0 miljoner euro. Beaktande 2025 års prognosticerade underskott kommer det kumulativa underskottet i slutet av år 2025 att vara ungefär 100 miljoner euro. Välfärdsområdet ska i sin budget och i sin ekonomiplan för åren 2026–2028 kunna visa att man lyckas täcka 2023–2025 års underskott fram till slutet av år 2026. 

Omgivningens inverkan på verksamheten och de mest betydande riskerna i ekonomiplanen 

Ekonomiplanen är förknippad med avsevärd osäkerhet i fråga om den statliga finansieringens tillräcklighet. Genom att anpassa den del av produktionen som sker i välfärdsområdets egen regi går det inte att täcka underskotten för åren 2023–2025 före utgången av år 2026 och samtidigt trygga ordnandet av tillräckliga social- och hälsovårdstjänster samt tillräckliga tjänster från räddningsväsendets sida. Fram till utgången av år 2026 är det möjligt att täcka det ackumulerade underskottet endast med hjälp av tilläggsfinansiering från staten. 

Enligt Statistikcentralen ökade den offentliga sektorns underskott till 4,4 procent i förhållande till bruttonationalprodukten år 2024. I synnerhet välfärdsområdenas kostnader för driftsekonomin har ökat klart mera än väntat. År 2023 uppgick underskotten till sammanlagt cirka 1,3 miljarder euro, och år 2024 uppgick de till 1,1 miljarder euro. År 2025 förutspås välfärdsområdenas resultat bli positivt då man ser till hela landets nivå. Att balansera ekonomin enligt den tidsplan som finansieringslagen förutsätter kommer emellertid att vara mycket utmanande för största delen av välfärdsområdena. 

Det uppskattas att arbetskrafts- och servicebehovet ökar inom social- och hälsobranschen. Befolkningen åldras, vilket har en inverkan på arbetskraftsbristen både genom pensionering bland de anställda inom offentlig sektor och genom det ökade servicebehovet bland de äldre. 

Budgeten och ekonomiplan 2026–2028 samt produktivitetsprogrammet 

Välfärdsområdesstyrelsen godkände 12.6.2025 (§ 147) ramen för ekonomiplanen 2026–2028. Välfärdsområdesstyrelsen fungerar som nämnd för demokratitjänster samt koncern- och strategitjänster. Den behandlar budgetförslagen för år 2026 vid sitt sammanträde 30.10.2025. 2026 års budgetförslag för demokratitjänsterna ligger i linje med den ram som det fattats beslut om. Demokratitjänsterna föreslås ha ett verksamhetsbidrag på högst - 967 000 euro netto i budgeten för år 2026. Koncern- och strategitjänsternas budgetförslag för år 2026 ligger för verksamhetsintäkternas del 0,1 miljoner euro under ramen och överstiger den godkända ramen med cirka 0,5 miljoner euro i fråga om verksamhetskostnaderna, så med andra ord är verksamhetsbidraget 0,6 miljoner euro svagare än den fastslagna ramen. I budgetförslaget för koncern- och strategitjänsterna har man beaktat de årliga produktivitetsvinsterna på cirka 1,6 miljoner euro som ett resultat av den fullständiga outsourcingen av kostservice och anstaltsvård i början av april 2026. Man har dessutom förhandlat fram en kostnadssänkning på 0,6 miljoner euro för hyreskostnaderna både i och med prisjusteringar och som en följd av att man avstår från lokaler. Det föreslås att koncern- och strategitjänsternas budget för år 2026 (innefattande externa och interna poster) ska ha ett verksamhetsbidrag på högst -23 632 000 euro netto. 

Budgetförslaget avseende räddningsväsendets sektor år 2026 ligger i fråga om verksamhetsintäkterna cirka 0,8 miljoner euro och i fråga om verksamhetskostnaderna 1,1 miljoner euro över den godkända ramen, så med andra ord är det fråga om en försämring på 0,3 miljoner euro jämfört med rambeslutet. Nämnden för beredskap och säkerhet stannade vid sitt sammanträde 23.9.2025 för att föreslå välfärdsområdesstyrelsen och vidare välfärdsområdesfullmäktige för godkännande ett verksamhetsbidrag (innefattande externa och interna poster) på högst -13 230 671 euro netto i budgeten för år 2026. I och med justeringarna i personalkostnaderna har man stannat för att förslag där verksamhetsbidraget är -13 589 000 euro. 

Social- och hälsovårdsväsendets budgetförslag ligger för verksamhetsintäkternas del 0,7 miljoner euro under ramen och överstiger den godkända ramen med cirka 17,5 miljoner euro i fråga om verksamhetskostnaderna, så med andra ord är verksamhetsbidraget 18,2 miljoner euro svagare än i den av välfärdsområdesstyrelsen fastslagna ramen. I budgetförslaget för år 2026 har man i det skede av beredningen där förslaget behandlats av nämnden inte beaktat sådana åtgärder i produktivitetsprogrammet som förutsätter samarbetsförhandlingar. Nämnden för ordnande av tjänster stannade vid sitt sammanträde 15.10.2025 för att föreslå välfärdsområdesstyrelsen och vidare välfärdsområdesfullmäktige för godkännande ett verksamhetsbidrag (innefattande externa och interna poster) på högst -414 230 000 euro netto i budgeten för år 2026. I och med justeringarna i personalkostnaderna har man stannat för ett förslag där verksamhetsbidraget är -414 372 000 euro. 

Som helhet betraktat kommer välfärdsområdets budgetförslag för år 2026 för verksamhetsbidragets del att bli 28,9 miljoner euro svagare än den ram som välfärdsområdesstyrelsen slagit fast. Rambeslutet innehöll förutom de sektorspecifika målen för verksamhetsbidraget även effektiviseringsåtgärder till ett belopp av 10 miljoner euro som inte hade inriktats sektorspecifikt. 

I det produktivitetsprogram som Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige godkände 12.12.2023 har man under åren 2024–2026 eftersträvat funktionella fördelar till ett värde av sammanlagt 52 miljoner euro. Även om åtgärderna i välfärdsområdets produktivitetsprogram går i rätt riktning och är ändamålsenliga, så märks spareffekten med en eftersläpning och delvis först under kommande år. Det kan konstateras att åtgärderna i det första produktivitetsprogrammet varit otillräckliga. 

Finansministeriet har genom sitt beslut 17.6.2025 beslutat inleda ett utvärderingsförfarande i Östra Nylands välfärdsområde. Utvärderingsgruppens uppgift är att tillsammans med Östra Nylands välfärdsområde utarbeta åtgärdsförslag som syftar till att sanera ekonomin i området och trygga servicen och som ska behandlas i välfärdsområdesfullmäktige. Det mest väsentliga är att få till stånd trovärdiga åtgärdsförslag som tryggar servicen och balanserar ekonomin och som välfärdsområdet förbinder sig att genomföra. Utvärderingsgruppen utövar inte beslutanderätt, men välfärdsområdet måste behandla utvärderingsgruppens åtgärdsförslag och underrätta finansministeriet om beslut som fattats med anledning av åtgärdsförslagen för eventuella fortsatta åtgärder. Under utvärderingsförfarandet har beslutsfattandet inom välfärdsområdet begränsats så att beslut som har betydande eller långsiktiga effekter på välfärdsområdets ekonomi inte får fattas. Målet är att utvärderingsgruppens arbete ska slutföras i början av sommaren 2026. Utvärderingsgruppen ska ta ställning till behovet av en utredning om indelningen i välfärdsområden i samband med sina åtgärdsförslag. 

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade 9.10.2025 (§ 226) att inom välfärdsområdet inleda samarbetsförhandlingar som gäller personalen inom koncern- och strategitjänsterna samt social- och hälsovårdstjänsterna om eventuella sådana åtgärder i programmet för balansering av ekonomin som kan ha konsekvenser för personalen. Utan ett trovärdigt produktivitetsprogram kommer välfärdsområdets resultat åren 2026–2027 att vara negativa och medföra att det kumulativa underskottet blir allt djupare. Först år 2028 vore det vara möjligt att nå ett positivt resultat. Kalkylmässigt borde produktivitetsprogrammet ge funktionella fördelar till ett värde av 60–65 miljoner euro för att de underskott som ackumulerats i välfärdsområdet ska kunna täckas under åren 2028–2029. 

Utan beslut om produktivitetsprogrammet och utan att detta genomförs oeftergivligt är välfärdsområdets kumulativa underskott i slutet av år 2026 över 116 miljoner euro. Välfärdsområdet kan inte genom anpassning av den verksamhet som sker i egen regi täcka 2023–2025 års underskott fram till slutet av år 2026 och samtidigt i enlighet med 11 § i lagen om välfärdsområdenas finansiering trygga tillräckliga social-, hälsovårds- och sjukvårdstjänster enligt 19 § 3 mom. i grundlagen eller ordnandet av räddningsväsendets tjänster i anslutning till de grundläggande fri- och rättigheter som avses i 7, 15 och 20 § i grundlagen. Utan statlig tilläggsfinansiering är det inte möjligt att täcka underskotten före utgången av år 2026. 

Personalplan och personalutgiftsplan 

Utgångspunkten för planeringsåret 2026 är den befintliga personalen och den instruktion som har getts om att utökningar i princip inte kommer att läggas fram. I personalplanen för år 2026 har man samlat de tjänster och befattningar som föreslås bli indragna eller eventuella nya tjänster och befattningar som ska inrättas inklusive motiveringar. 

Enligt situationen 31.8.2025 var antalet anställda vid Östra Nylands välfärdsområde 2 889. Av anställningarna är 79,63 procent anställningar i arbetsavtalsförhållande och 20,37 procent i tjänsteförhållande. Största delen av personalen, det vill säga. 2 297 personer, har fast anställning. 89,97 procent av personalen är heltidsanställd och 6,85 procent arbetar på deltid. 

Mest personal finns det inom tjänster för äldre, där 900 personer arbetar, samt inom familje- och socialtjänster med 837 personer. Antalet anställda inom de gemensamma hälso- och sjukvårdstjänsterna är 617 personer. Räddningsverket har 296 anställda. Koncern- och strategitjänster har en personalstyrka på 243 personer. 

Reformen av lönesystemen och harmoniseringen av lönerna har avsevärda kostnadseffekter också år 2026. I samband med genomgången av budgetförslaget reviderades personalkostnaderna, och de höjdes med fyra procent jämfört med det tidigare förslaget, eftersom den höjning på 2,5 procent i jämförelse med läget vid årets början som ingår i rambeslutet inte är tillräcklig. Vid ramberedningen hade man inte fullt ut beaktat de lönelyft som betalats på basis av justeringspotter år 2025 och den engångspott som betalats år 2025. Dessutom har regeringen 22.9.2025 föreslagit en höjning av arbetslöshetsförsäkringspremierna. Lagen avses träda i kraft 1.1.2026. I och med detta har arbetslöshetsförsäkringspremierna höjts med 0,4 procent i det reviderade förslaget. I budgeten för år 2026 har löner och lönebikostnader för visstidsanställd projektpersonal strukits från personalkostnaderna, vilket för sin del balanserar kostnadsutvecklingen. Dessutom har man i budgetförslaget beaktat de personalbesparingar som följer av den fullständiga outsourcingen av kostservicen och anstaltsvården. Sammantaget ökar personalkostnaderna med 2,8 miljoner euro (1,8 procent) jämfört med prognosen för år 2025. 

Investeringsplan och finansiering av investeringar

År 2026 har välfärdsområdet fullmakt att uppta lån för sammanlagt till 19 771 850 euro. Investeringsplanen har preciserats för 2026 års vidkommande, eftersom välfärdsområdets låneskötselförmåga har försämrats väsentligt i och med det försämrade utfallet av prognosen för driftsekonomin år 2025. 

Projektet med att bygga en räddnings- och akutvårdsstation i Söderkulla i Sibbo uppskjuts med ett år och behandlas på nytt i investeringsplanen för åren 2027–2030. År 2028 är målet att tillsammans med HUS-sammanslutningen inleda arbetet med att planera och uppföra Borgå välfärdscentrum. Den fullmakt att uppta lån som beviljades år 2023 innefattade anskaffningen av ett klient- och patientdatasystem, vars ibruktagande pågår och torde avslutas sommaren 2027. För planeringsperioden reserveras 10,5 miljoner euro för IKT-investeringar för ibruktagande av klient- och patientdatasystemet och 2 miljoner euro för anskaffning av ett arkiv. På grund av besparingarna kommer som det nu verkar inga andra planerade IKT-investeringar att genomföras år 2026. 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören: 

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att 

  • godkänna budgetförslaget för år 2026 och ekonomiplanen för åren 2026–2028 för välfärdsområdet så att dessa föreläggs välfärdsområdesfullmäktige som välfärdsområdesstyrelsens förslag, 

  • ge ekonomitjänsten fullmakt att göra behövliga ändringar i förslaget till ekonomiplan och dess motiveringar samt att göra justeringar av teknisk karaktär, 

  • föreslå välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige godkänner 2026 års bindande mål och de anslag som är bindande gentemot fullmäktige samt ekonomiplanen för åren 2026–2028. 

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade att remittera budgetförslaget för år 2026 och ekonomiplanen för åren 2026–2028 för välfärdsområdet för ny beredning, så att behandlingen fortsätter på välfärdsområdesstyrelsens möte 11.12.2025.

Möte hantering

Det antecknades i protokollet att nationalspråksnämndens ordförande Elin Andersson gick från mötet under behandlingen av detta ärende, kl. 20.28.

Föredragande ändrade på sitt beslutsförslag på så vis, att ärendet remitteras för ny beredning och behandlingen fortsätter på välfärdsområdesstyrelsens möte 11.12.2025.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
ekonomidirektör Minna Sevón
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Det föreskrivs i 115 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) att välfärdsområdesfullmäktige före utgången av varje år ska godkänna en budget för välfärdsområdet för det följande kalenderåret samt en ekonomiplan för minst tre år. Budgetåret är ekonomiplanens första år. I anslutning till budgeten för år 2026 och ekonomiplanen för åren 2026–2028 upprättas också en investeringsplan. Dessutom ska den innehålla en redogörelse för hur finansieringsbehovet ska täckas.

I ekonomiplanen godkänns målen för välfärdsområdets verksamhet och ekonomi, vilka ska stämma överens med välfärdsområdesstrategin. Ekonomiplanen ska upprättas så att den är i balans eller uppvisar ett överskott senast vid utgången av det andra året efter budgetåret. Ett underskott i balansräkningen ska täckas inom två år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes.

Östra Nylands välfärdsområde visade år 2023 ett underskott på 34,6 miljoner euro, och år 2024 uppgick underskottet till 48,5 miljoner euro. Storleken på det underskott som ackumulerats åren 2023–2024 är 83,1 miljoner euro. I delårsrapporten 1–9/2025 beräknas räkenskapsperiodens underskott uppgå till 16,0 miljoner euro. Beaktande 2025 års prognosticerade underskott kommer det kumulativa underskottet i slutet av år 2025 att vara ungefär 100 miljoner euro.

Finansministeriet har 17.6.2025 beslutat inleda ett utvärderingsförfarande i Östra Nylands välfärdsområde. Utvärderingsgruppens uppgift är att tillsammans med Östra Nylands välfärdsområde utarbeta åtgärdsförslag som syftar till att sanera ekonomin i området och trygga servicen och som ska behandlas i välfärdsområdesfullmäktige. Det mest väsentliga är att få till stånd trovärdiga åtgärdsförslag som tryggar servicen och balanserar ekonomin och som välfärdsområdet förbinder sig att genomföra. Utvärderingsgruppen utövar inte beslutanderätt, men välfärdsområdet måste behandla utvärderingsgruppens åtgärdsförslag och underrätta finansministeriet om beslut som fattats med anledning av åtgärdsförslagen för eventuella fortsatta åtgärder. Under utvärderingsförfarandet har beslutsfattandet inom välfärdsområdet begränsats så att beslut som har betydande eller långsiktiga effekter på välfärdsområdets ekonomi inte får fattas. Målet är att utvärderingsgruppens arbete ska slutföras i början av sommaren 2026. Utvärderingsgruppen ska ta ställning till behovet av en utredning om indelningen i välfärdsområden i samband med sina åtgärdsförslag.

Omgivningens inverkan på verksamheten och de mest betydande riskerna i ekonomiplanen

Ekonomiplanen är förknippad med avsevärd osäkerhet i fråga om den statliga finansieringen. Välfärdsområdet har ackumulerat ett underskott på 83,1 miljoner euro åren 2023–2024, och beaktande det prognosticerade underskottet på 16 miljoner euro år 2025 närmar sig det kumulativa underskottet 100 miljoner euro i slutet av 2025. Under ekonomiplaneperioden 2026–2028 fortsätter underskotten att ackumuleras, om välfärdsområdet inte lyckas inleda betydande åtgärder för att effektivisera produktiviteten.

Enligt Statistikcentralen ökade den offentliga sektorns underskott till 4,4 procent i förhållande till bruttonationalprodukten år 2024. I synnerhet välfärdsområdenas kostnader för driftsekonomin har ökat klart mera än väntat. År 2023 uppgick underskotten till sammanlagt cirka 1,3 miljarder euro, och år 2024 uppgick de till 1,1 miljarder euro. År 2025 förutspås välfärdsområdenas resultat bli positivt då man ser till hela landets nivå. Att balansera ekonomin enligt den tidsplan som finansieringslagen förutsätter kommer emellertid att vara mycket utmanande för största delen av välfärdsområdena.

Det uppskattas att arbetskrafts- och servicebehovet ökar inom social- och hälsobranschen. Befolkningen åldras, vilket har en inverkan på arbetskraftsbristen både genom pensionering bland de anställda inom offentlig sektor och genom det ökade servicebehovet bland de äldre.

Budgeten och ekonomiplan 2026–2028 samt produktivitetsprogrammet

Östra Nylands välfärdsområde har berett budgetförslaget för år 2026 på basis av den ram som välfärdsområdesstyrelsen fastställt 12.6.2025. Budgetförslaget för räddningsväsendet för år 2026 har behandlats i nämnden för beredskap och säkerhet 23.9.2025 och budgetförslaget för social- och hälsovårdsväsendet i nämnden för ordnande av tjänster 30.9 och 15.10.2025. Välfärdsområdesstyrelsen behandlade budgetförslagen för demokratitjänsterna samt koncern- och strategitjänsterna vid sitt sammanträde 30.10.2025. Välfärdsområdesstyrelsen beslutade 30.10.2025 att återremittera förslaget till välfärdsområdets budget 2026 och ekonomiplan 2026–2028 för ny beredning i syfte att fortsätta behandlingen vid välfärdsområdesstyrelsens sammanträde 11.12.2025. Som helhet betraktat kommer välfärdsområdets budgetförslag för år 2026 för verksamhetsbidragets del att bli 21,5 miljoner euro svagare än den ram som välfärdsområdesstyrelsen slagit fast.

Utan ett trovärdigt produktivitetsprogram kommer välfärdsområdets resultat åren 2026–2027 att vara negativa och medföra att det kumulativa underskottet blir allt djupare. Först år 2028 vore det vara möjligt att nå ett tämligen litet positivt resultat.

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade 9.10.2025 (§ 226) att inom välfärdsområdet inleda samarbetsförhandlingar som gäller personalen inom koncern- och strategitjänsterna samt social- och hälsovårdstjänsterna om eventuella sådana åtgärder i programmet för balansering av ekonomin som kan ha konsekvenser för personalen. Samarbetsförhandlingarna avslutades genom välfärdsområdesstyrelsens beslut 27.11.2025.

Välfärdsområdet har berett ett produktivitetsprogram på 39,1 miljoner euro för åren 2026–2029. Produktivitetsprogrammet föreligger som bilaga till förslaget till budget och ekonomiplan. Av de åtgärder som behandlades i samarbetsförhandlingarna hösten 2025 hänför sig åtgärder som förbättrar resultatet med 5,6 miljoner euro till år 2026, åtgärder som förbättrar resultatet med 4,7 miljoner euro till år 2027 och åtgärder som förbättrar resultatet med 1,1 miljoner euro till år 2028. Dessutom har i produktivitetsprogrammet inkluderats fördelar i form av effektivisering av den operativa verksamheten till ett belopp av 3,1 miljoner euro vartdera året 2026–2027 och till ett belopp av 1,0 miljoner euro år 2028. I produktivitetsprogrammet ingår avseende planeringsåren 2027–2028 åtgärder till ett belopp av 12,8 miljoner euro som ska utredas noggrannare och som ska läggas fram för beslutsfattande, bland annat utifrån beredningen av en servicenätsplan och analyser av produktionssätten. Det uppskattas att man år 2029 når en produktivitetsförbättrande effekt på 7,7 miljoner euro.

Efter att åtgärderna i produktivitetsprogrammet har inkluderats beräknas välfärdsområdet ännu visa ett underskott på 9,9 miljoner euro år 2026. År 2027 beräknas välfärdsområdet nå upp till ett överskott på 15,9 miljoner och 2028 ett överskott på 31,5 miljoner euro. Välfärdsområdet beräknas i slutet av 2028 fortfarande ha ett kumulativt underskott på 61,7 miljoner euro. Utvärderingsgruppen betraktar de mål som anges i produktivitetsprogrammet och de metoder som föreslås för att uppnå dem som nödvändiga och anser att de går i rätt riktning. Utvärderingsgruppen inser att produktivitetsprogrammet oundvikligen innehåller osäkerhetsmoment, men anser att det är nödvändigt att fullt ut föra programmet vidare för beslutsfattande och verkställighet. Om det är möjligt att fatta beslut om det kompletta produktivitetsprogrammet för åren 2026–2029, som föreligger som bilaga till budgetförslaget, så vore det möjligt att täcka välfärdsområdets kumulativa underskott före utgången av 2030.

Personalplan och personalutgiftsplan

Utgångspunkten för personalplaneringen för år 2026 har i beredningen av budgeten varit det nuvarande antalet anställda. Det har varit möjligt för sektorerna att föreslå nya uppgifter endast när det har kunnat påvisas att det i fråga om uppgiften i fråga är ekonomiskt motiverat att utöka den egna personalen. Löneanslagen för de nya uppgifterna har innefattats i enheternas budgetförslag.

Vid Östra Nylands välfärdsområde genomfördes 17.10–27.11.2025 ett samarbetsförfarande i anslutning till balanseringen av ekonomin. Till följd av förfarandet bedöms behovet av att besätta de nya uppgifterna från fall till fall. Arbetsgivarens primära skyldighet är att erbjuda lediga uppgifter och uppgifter som kräver rekryteringstillstånd till anställda vars uppgifter är föremål för åtgärder på produktionsrelaterade och ekonomiska grunder samt att beakta omplacerings- och återanställningsskyldigheten enligt arbetsavtalslagen.

Enligt situationen 31.8.2025 var antalet anställda vid Östra Nylands välfärdsområde 2 889. Av anställningarna är 79,63 procent anställningar i arbetsavtalsförhållande och 20,37 procent i tjänsteförhållande. Största delen av personalen, det vill säga. 2 297 personer, har fast anställning. 89,97 procent av personalen är heltidsanställd och 6,85 procent arbetar på deltid.

Mest personal finns det inom tjänster för äldre, där 900 personer arbetar, samt inom familje- och socialtjänster med 837 personer. Antalet anställda inom de gemensamma hälso- och sjukvårdstjänsterna är 617 personer. Räddningsverket har 296 anställda. Koncern- och strategitjänster har en personalstyrka på 243 personer.

Reformen av lönesystemen och harmoniseringen av lönerna har avsevärda kostnadseffekter också år 2026. I samband med genomgången av budgetförslaget reviderades personalkostnaderna, och de höjdes med fyra procent jämfört med det tidigare förslaget, eftersom den höjning på 2,5 procent i jämförelse med läget vid årets början som ingår i rambeslutet inte är tillräcklig. Vid ramberedningen hade man inte fullt ut beaktat de lönelyft som betalats på basis av justeringspotter år 2025 och den engångspott som betalats år 2025. Dessutom har regeringen 22.9.2025 föreslagit en höjning av arbetslöshetsförsäkringspremierna. Lagen avses träda i kraft 1.1.2026. I och med detta har arbetslöshetsförsäkringspremierna höjts med 0,4 procent i det reviderade förslaget. I budgeten för år 2026 har löner och lönebikostnader för visstidsanställd projektpersonal strukits från personalkostnaderna, vilket för sin del balanserar kostnadsutvecklingen. Dessutom har man i budgetförslaget beaktat de personalbesparingar som följer av den fullständiga outsourcingen av kostservicen och anstaltsvården. Åtgärderna i produktivitetsprogrammet minskar personalkostnaderna med 5,3 miljoner euro år 2026. Sammantaget minskar personalkostnaderna med 2,5 miljoner euro (-1,6 procent) jämfört med prognosen för år 2025.

Investeringsplan och finansiering av investeringar

År 2026 har välfärdsområdet fullmakt att uppta lån för sammanlagt till 19 771 850 euro. Investeringsplanen har preciserats för 2026 års vidkommande, eftersom välfärdsområdets låneskötselförmåga har försämrats väsentligt i och med det försämrade utfallet av prognosen för driftsekonomin år 2025.

Projektet med att bygga en räddnings- och akutvårdsstation i Söderkulla i Sibbo uppskjuts med ett år och behandlas på nytt i investeringsplanen för åren 2027–2030. År 2028 är målet att tillsammans med HUS-sammanslutningen inleda arbetet med att planera och uppföra Borgå välfärdscentrum. Den fullmakt att uppta lån som beviljades år 2023 innefattade anskaffningen av ett klient- och patientdatasystem, vars ibruktagande pågår och torde avslutas sommaren 2027. För planeringsperioden reserveras 10,5 miljoner euro för IKT-investeringar för ibruktagande av klient- och patientdatasystemet och 2 miljoner euro för anskaffning av ett arkiv. På grund av besparingarna kommer som det nu verkar inga andra planerade IKT-investeringar att genomföras år 2026.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att

  • godkänna budgetförslaget för år 2026 och ekonomiplanen för åren 2026–2028 för välfärdsområdet så att dessa föreläggs välfärdsområdesfullmäktige som välfärdsområdesstyrelsens förslag,
  • godkänna produktivitetsprogrammet för åren 2026–2029, som föreligger som bilaga till förslaget till budget för år 2026 och ekonomiplan för åren 2026–2028 för välfärdsområdet, så att det föreläggs välfärdsområdesfullmäktige som välfärdsområdesstyrelsens förslag och som ett riktgivande dokument för den fortsatta beredningen,
  • ge ekonomitjänsterna fullmakt att göra behövliga ändringar i förslaget till ekonomiplan och dess motiveringar samt att göra justeringar av teknisk karaktär,
  • föreslå välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige godkänner 2026 års bindande mål och de anslag som är bindande gentemot fullmäktige samt ekonomiplanen för åren 2026–2028.

 

 

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade att

  • godkänna budgetförslaget för år 2026 och ekonomiplanen för åren 2026–2028 för välfärdsområdet så att dessa föreläggs välfärdsområdesfullmäktige som välfärdsområdesstyrelsens förslag,
  • godkänna produktivitetsprogrammet för åren 2026–2029, som föreligger som bilaga till förslaget till budget för år 2026 och ekonomiplan för åren 2026–2028 för välfärdsområdet, så att det föreläggs välfärdsområdesfullmäktige som välfärdsområdesstyrelsens förslag och som ett riktgivande dokument för den fortsatta beredningen,
  • ge ekonomitjänsterna fullmakt att göra behövliga ändringar i förslaget till ekonomiplan och dess motiveringar samt att göra justeringar av teknisk karaktär,
  • föreslå välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige godkänner 2026 års bindande mål och de anslag som är bindande gentemot fullmäktige samt ekonomiplanen för åren 2026–2028.


1 vice ordförande Tapani Eskola lämnade på SDP-gruppens vägnar följande protokollsanteckning:
”Målet att minska användningen av hyrd arbetskraft är bra. Det är dock motstridigt att finansiera verksamheten genom att minska kostnaderna för inhyrd arbetskraft i enheter vars öppettider hittills varit beroende av inhyrd arbetskraft.

När de pengar som reserverats för hyrd arbetskraft skärs ner för snabbt finns det risk för att enheterna tidvis stängs, att man kommer in i vården långsammare än tidigare, att servicen blir överbelastad och att vårdgarantin inte förverkligas på samma sätt som tidigare. Redan nu förverkligas inte vårdgarantin för personer under 23 år. Likaså uppnås inte längre vårdgarantin i någondera åldersgruppen inom munhälsovården.

En snabb minskning av användningen av hyrd arbetskraft utan en ersättande plan ökar belastningen på personalen i en situation där samarbetsprocessen har försämrat orken.

Genom att centralisera hälsostationerna skulle man kunna effektivisera arbetet och fördela arbetstrycket jämnare. Vid större enheter kunde man dessutom erbjuda en mer omfattande service än vid enskilda små serviceställen. De större enheternas öppettider kunde ha granskats och rationaliserats. Nu koncentrerar man sig på att bevara vissa enheter, i stället för att genuint utveckla alla östnylänningars tjänster.”

Möte hantering

Ordförande Kaj Lindqvist föreslog understödd av 2 vice ordförande Patrik Björkman (SFP-gruppen) följande ändringar i produktivitetsprogrammets textdel:

ÄNDRINGSFÖRSLAG 1:
Stryks följande stycke 3 på s. 8:

Områdets små kommuner Askola, Pukkila, Mörskom och Lappträsk ligger på högst 45 minuters köravstånd från närmaste centrum. Alla rutter ligger längs goda riksvägar eller regionala farleder (riksväg 7, riksväg 6, 170 och 55). På basis av dessa köravstånd kan 99 procent av områdets befolkning nås av social- och hälsovårdscentralen i enlighet med servicenätsplanens mål.

ÄNDRINGSFÖRSLAG 2: 
Stryks de första orden i sista stycket på s.9 enligt följande:

Ur ett mänskligt och ekonomiskt perspektiv är det inte motiverat att upprätthålla små enheter. -> Ur ett ekonomiskt perspektiv är det inte motiverat att upprätthålla små enheter.

 

2 vice ordförande Patrik Björkman föreslog på SFP-gruppens vägnar följande ändringsförslag. Ledamot Jeanette Broman (Saml.+ KD-gruppen) understödde förslaget.

ÄNDRINGSFÖRSLAG 3:
I produktivitetsprogrammet Tjänster för äldre

Stryks förslaget:

Förslag 19. Minskning av boendeservice med heldygnsomsorg och överföring av tyngdpunkten till gemenskapsboende. Enheten Rosenkulla läggs ned. Klienterna erbjuds en annan boendeplats eller ett alternativ till gemenskapsboende.

Kostnad:

Rosenkulla  
år 2026 505 615 €
år 2027 1 011 181€
år 2028 1 011 181€
år 2029 1 011 181 €

 

2 vice ordförande Patrik Björkman föreslog på SFP-gruppens vägnar följande ändringsförslag. Ledamöterna Lilli Kahri (De Grönas grupp) och Ari Oksanen (Saml. + KD-gruppen) understödde förslaget.

ÄNDRINGSFÖRSLAG 4: 
I produktivitetsprogrammet Gemensamma hälsovårdstjänster

Stryks förslaget:

Förslag 5. Koncentration av hälsostationstjänsterna, social- och hälsostationen Amiralen läggs ned. Hälsostationstjänsterna koncentreras till Borgå, Sibbo och Lovisa, som betjänar invånarna i hela området.

Åtgärdens namn:
Koncentration av hälsostationstjänsterna, social- och hälsostationen Amiralen läggs ned.

Ändras till: Fortsättning av verksamheten vid Amiralsvägens hälsostation och höjning av användningsgraden.

Beskrivning av åtgärden:
Hälsostationstjänsterna koncentreras till Borgå, Sibbo och Lovisa, som betjänar invånarna i hela området.

Ändras till: Amiralsvägens hälsostation fortsätter sin verksamhet med det nuvarande tjänsteutbudet. Hälsostationens användningsgrad höjs målmedvetet.

Nettovinst år 2026–2029

Ändring: 0 €

Söderkulla hälsostation  
v. 2026 0 €
v. 2027 161 768€
v. 2028 176 768€
v. 2029 176 768€

 

2 vice ordförande Patrik Björkman föreslog på SFP-gruppens vägnar följande ändringsförslag. Ledamöterna Riku Honkasalo (Saml+KD gruppen) och Outi Lankia (Centerns grupp) understödde förslaget.

ÄNDRINGSFÖRSLAG 5:
Förslag 14 Regional förtätning av servicenätet för rådgivningstjänster

Beskrivning av åtgärden:
Ordnande av mödra- och barnrådgivningens tjänster enligt servicebehovet och så att personalresurserna optimeras.
Ändring: Vid Amiralsvägens och Askola hälsostation fortsätter man att erbjuda rådgivningstjänster enligt områdets servicebehov.

Nettovinst år 2026: 153 820 € Ändring: 0 €
Nettovinst år 2027: 259 203 € Ändring: 160 348 €
Nettovinst år 2028: 259 203 € Ändring: 160 348 €
Nettovinst år 2029: 259 203 € Ändring: 160 348 €

 

2 vice ordförande Patrik Björkman föreslog på SFP-gruppens vägnar följande ändringsförslag. 1 vice ordförande Tapani Eskola (SDP-gruppen) och ledamot Lilli Kahri (De Grönas grupp) understödde förslaget.

ÄNDRINGSFÖRSLAG 6:
Stryks besparingen: I produktivitetsprogrammet för Familje- och socialtjänster i tabellen för Funktionshinderservice stryks sparmålet arbetsandelspenning 18 500 €/år.

 

 

2 vice ordförande Patrik Björkman föreslog på SFP-gruppens vägnar följande ändringsförslag. 1 vice ordförande Tapani Eskola (SDP-gruppen) och Riku Honkasalo (Saml.+KD-gruppen) understödde förslaget.

ÄNDRINGSFÖRSLAG 7:
Nytt sparobjekt: Organisationsreform

Från och med början av 2026 inleds en organisationsreform som syftar till att lätta upp ledningssystemet och minska ledningsnivåerna samt antalet direktörer. Målet för organisationsreformen är -500 000 €.

 

2 vice ordförande Patrik Björkman föreslog på SFP-gruppens vägnar följande ändringsförslag. 1 vice ordförande Tapani Eskola (SDP-gruppen) understödde förslaget.

ÄNDRINGSFÖRSLAG 8:
Ny utgift: sote-bil

Välfärdsområdet erbjuder i fortsättningen med hjälp av mobila tjänster (sote-bil) åtminstone icke-brådskande primärvårdstjänster inom hälso- och sjukvården, i synnerhet i områden där det inte finns någon fysisk hälsostation eller där tillgängligheten till ett stenfotsställe är dålig.

Ett omfattande förslag om anskaffning av sote-bil och inledande av verksamheten ska lämnas till välfärdsområdesstyrelsen senast 28.2.2026, så att sote-bilen kan tas i bruk senast 1.9.2026.

Investering 150 000 €

 

Ledamot Riku Honkasalo föreslog på Saml.+ KD-gruppens vägnar följande ändringsförslag. 1 vice ordförande Tapani Eskola (SDP-gruppen) och ledamot Outi Lankia (Centerns grupp) understödde förslaget.

ÄNDRINGSFÖRSLAG 9: 
Förslag 4:

Koncentration av social- och hälsostationstjänster: Överföring av Askola social- och hälsostationens funktioner till Borgå

Ändras till: Fortsättning av verksamheten vid Askola social- och hälsostation.

Beskrivning av åtgärd ändras till: Verksamheten vid Askola social- och hälsostation bibehålls som nu och med nuvarande tjänsteutbud, inklusive rådgivningsverksamheten.

Nettovinst år 2026–2029

Förändring: 0 €

 

Ledamot Ari Oksanen föreslog på Saml.+KD-gruppens vägnar följande ändringsförslag. Ledamot Lilli Kahri (De Grönas grupp) understödde förslaget.

ÄNDRINGSFÖRSLAG 10:
Förslag 20: Ett nytt namn för åtgärden: Förändringar i boendeservicen dygnet runt i Sibbo

Text till beskrivning av åtgärden:
Seniorcentret avvecklas stegvis så att en individuell plan görs upp för de nuvarande klienterna och att de nödvändiga ersättande vårdtjänsterna dygnet runt upphandlas och tillhandahålls i Sibboområdet.

Välfärdsområdet ordnar och skaffar utan dröjsmål på Sibboområdet 40 nya vårdplatser dygnet runt från den nya vårdenheten. Dessa platser kan ordnas i en så kallad hybridenhet, där det dessutom finns platser för gemenskapsboende.

 

Ledamot Ari Oksanen föreslog på Saml.+KD-gruppens vägnar följande ändringsförslag. 1 vice ordförande Tapani Eskola (SDP-gruppen) understödde förslaget.

ÄNDRINGSFÖRSLAG 11:
Förslag 21: 
Åtgärden godkänns, men följande tillägg görs i beskrivningen: Askolaområdet beaktas vid allokeringen av tjänster för gemenskapsboende.

 

Ledamot Arto Kujala föreslog på Saml.+KD-gruppens vägnar följande ändringsförslag. 2 vice ordförande Patrik Björkman (SFP-gruppen) understödde förslaget.

ÄNDRINGSFÖRSLAG 12:
Tillägg till produktivitetsprogrammet, ny åtgärd:

Användningen av hyrd arbetskraft minskas betydligt under år 2026. Målet är att ingen hyrd arbetskraft ska användas i välfärdsområdet till 2029. Hyrd arbetskraft kan användas i begränsad utsträckning för att uppfylla en lagstadgad skyldighet. 

Utgiftsminskning:

år 2026  1,6 milj €
vår 2027  1 milj €
år 2028  500 000 €
år 2029  500 000 €

Motsvarande och nödvändiga noteringar görs i budgeten. 

 

Ledamot Jeanette Broman föreslog på Saml.+KD-gruppens vägnar följande ändringsförslag. 1 vice ordförande Tapani Eskola (SDP-gruppen) understödde förslaget.

ÄNDRINGSFÖRSLAG 13:
Tillägg till produktivitetsprogrammet, ny åtgärd:

Åtgärdens namn: Utnyttjande av teknologi

Beskrivning av åtgärden: Inom vårdtjänsterna, inklusive hemvården, utnyttjas allmänt tillgängliga tekniska lösningar för att förbättra tjänstens effektivitet, kvalitet och säkerhet. Inom hälsovårdstjänsterna utnyttjas möjliga teknologiska lösningar.

Tjänst/Sektor: Social- och hälsovårdsväsendet

Situationen med beslutsfattande: Operativ

Åtgärdskategori: Digitalisering av tjänsteproduktionen

 

Ledamot Eeva Hyttinen föreslog på SDP-gruppens vägnar följande ändringsförslag. Ledamot Lilli Kahri (De Grönas grupp) understödde förslaget.

ÄNDRINGSFÖRSLAG 14: 
Åtgärd: Gratis preventivmedel för 20–25-åringar slopas

Sektor: familje- och socialtjänster

Nettovinst: 30 000 €

Förslag: De avgiftsfria preventivmedlen erbjuds fortfarande för personer under 25 år i området. 

Kostnaden för detta blir 30 000 € / år.

 

Ledamot Lilli Kahri föreslog på De Grönas grupps vägnar följande ändringsförslag. Ledamot Outi Lankia (Centerns grupp) understödde förslaget.

ÄNDRINGSFÖRSLAG 15:
Stryks rad på s. 24

Åtgärdens namn: Minskning av ekonomiskt stöd till barnfamiljer och barnskydd och omdefiniering av kriterierna

Kostnadseffekt: 

år 2026  0 €
år 2027  40 000 €
år 2028  40 000 €
år 2029  40 000 €

 

Ledamot Lilli Kahri föreslog på De Grönas grupps vägnar följande ändringsförslag. Förslaget vann inte understöd och förföll därmed.

ÄNDRINGSFÖRSLAG 16:
S. 25 Förslag 5 Åtgärdens namn: Centralisering av mun- och tandvården, tandkliniken i Tallbacka förflyttas till Nickby

I beskrivningen av åtgärden sätts till texten: ”Tandvårdstjänster för barn och unga kommer även i fortsättningen att erbjudas i Söderkulla, antingen i skolans lokaler, vid Amiralsvägens hälsostation eller i munhälsovårdens mobila enhet.”

Motiveringar: Söderkulla är ett växande bostadsområde och redan nu studerar över 800 elever vid Miilis campus. Barns och ungas tillgång till tandvård kan inte vara beroende av föräldrarnas transportmöjligheter. Munhälsovårdens uppgift är att främja munhälsan i skolåldern och minska munsjukdomar. Om tjänsterna inte finns tillgängliga i närheten av skoleleverna finns det risk för att munsjukdomarna ökar bland de unga.

 

Ledamot Outi Lankia föreslog på Centerns grupps vägnar följande ändringsförslag. Förslaget vann inte understöd och förföll därmed.

ÄNDRINGSFÖRSLAG 17:
Stryks förslag 3: Koncentration av social- och hälsostationstjänster: nedläggning av ambulerande tjänster (besparing 85 000 euro)

Motivering: I varje kommun ska det finnas en sotepunkt, det vill säga ett utrymme för ambulerande service av olika experter, såsom rådgivningsmottagningen.

 

Ledamot Outi Lankia föreslog på Centerns grupps vägnar följande ändringsförslag. Förslaget vann inte understöd och förföll därmed.

ÄNDRINGSFÖRSLAG 18: 
De ambulerande tjänsterna fortsätter i Pukkila, Mörskom och Lappträsk, men man ändrar lokallösningarna så att man får besparingar i hyreskostnaderna. Den ambulerande tjänstens status kan också vara en annan status än den aktuella.
 

Ledamot Outi Lankia föreslog på Centerns grupps vägnar följande ändringsförslag. Förslaget vann inte understöd och förföll därmed.

ÄNDRINGSFÖRSLAG 19:
Ett servicelöfte ges till de små kommunerna. Löftet innehåller en kombination av tjänster som förs hem, mobila tjänster samt en fysisk punkt på en separat överenskommen öppen offentlig plats där man informerar om områdets tjänster och styr till tjänsterna. Utöver detta ska vid punkten bevaras möjligheten att ordna olika typer av mottagningar som ingår i social- och hälsovårdstjänsterna.

 

Ledamot Outi Lankia föreslog på Centerns grupps vägnar följande ändringsförslag. Förslaget vann inte understöd och förföll därmed.

ÄNDRINGSFÖRSLAG 20: 
Nedläggning av användningen av Hygga affärssystem i munhälsovården i Näse, en besparing på 67 000 euro per år.

Motivering: I fråga om informationssystem bör praxis standardiseras och förenhetligas även i fråga om andra system. Användningen av Hygga har redan tidigare slopats på Näse hälsostation och inom munhälsovården i Sibbo.

 

Ledamot Outi Lankia föreslog på Centerns grupps vägnar följande ändringsförslag. Förslaget vann inte understöd och förföll därmed.

ÄNDRINGSFÖRSLAG 21: 
Stryks förslag 21. Minskning av boendeservice med heldygnsomsorg och överföring av tyngdpunkten till gemenskapsboende. Enheten Mäntyrinne läggs ned. Klienterna erbjuds en annan boendeplats eller ett alternativ till gemenskapsboende.

Motivering: I varje kommun ska det finnas boendeservice dygnet runt och Askola skulle vara den enda kommunen där den inte finns.

 

Ordförande Kaj Lindqvist föreslog enligt beslut av gruppordförandena och understödd av ledamot Patrik Björkman (SFP-gruppen) följande ändring i produktivitetsprogrammets textdel:

ÄNDRINGSFÖRSLAG 22:
Ett tillägg på s.7 i den första punktens första underpunkt: En grundlig utredning om en eventuell outsourcing görs innan beslut fattas.

 

Det antecknades i protokollet att välfärdsområdesstyrelsen höll en mötespaus kl. 18.05–18.18 innan omröstningarna i det här ärendet började.

Välfärdsområdesfullmäktiges 1 vice ordförande Mikaela Nylander och 2 vice ordförande Jorma Wiitakorpi samt nationalspråksnämndens ordförande Elin Andersson gick från mötet kl. 18.05.

Välfärdsområdesfullmäktiges ordförande Heikki Vestman anlände till mötet kl. 18.18.

---------------------

Behandling av de ändringsförslag som vann understöd samt omröstningar:

Ändringsförslag 1

Ordförande frågade om välfärdsområdesstyrelsen kan godkänna förslaget enhälligt. Ordförande konstaterade att välfärdsområdesstyrelsen har godkänt förslaget enhälligt.

Ändringsförslag 2

Ordförande frågade om välfärdsområdesstyrelsen kan godkänna förslaget enhälligt. Ordförande konstaterade att välfärdsområdesstyrelsen har godkänt förslaget enhälligt.

Ändringsförslag 3

Ordförande frågade om välfärdsområdesstyrelsen kan godkänna förslaget enhälligt. Ordförande konstaterade att förslaget inte kan godkännas enhälligt, så man förrättade en omröstning.

Omröstning 1, Ja = grundförslag, Nej = ändringsförslag 3

Ja 6 röster: Outi Lankia, Bernhard Edgren, Tapani Eskola, Eeva Hyttinen, Merja Grönberg, Lilli Kahri

Nej 9 röster: Patrik Björkman, Pia Baumgartner, Arto Kujala, Jeanette Broman, Kaj Lindqvist, Tove Munkberg, Marika Railila, Riku Honkasalo, Ari Oksanen

Ordförande konstaterade att välfärdsområdesstyrelsen godkände ändringsförslaget. 

Ändringsförslag 4

Ordförande frågade om välfärdsområdesstyrelsen kan godkänna förslaget enhälligt. Ordförande konstaterade att förslaget inte kan godkännas enhälligt, så man förrättade en omröstning.

Omröstning 2, Ja = grundförslag, Nej = ändringsförslag 4

Ja 5 röster: Tapani Eskola, Outi Lankia, Eeva Hyttinen, Merja Grönberg, Bernhard Edgren

Nej 10 röster: Lilli Kahri, Arto Kujala, Ari Oksanen, Jeanette Broman, Patrik Björkman, Pia Baumgartner, Riku Honkasalo, Marika Railila, Kaj Lindqvist, Tove Munkberg

Ordförande konstaterade att välfärdsområdesstyrelsen godkände ändringsförslaget. 

Ändringsförslag 5

Ordförande frågade om välfärdsområdesstyrelsen kan godkänna förslaget enhälligt. Ordförande konstaterade att förslaget inte kan godkännas enhälligt, så man förrättade en omröstning.

Omröstning 3, Ja = grundförslag, Nej = ändringsförslag 5

Ja 4 röster: Tapani Eskola, Eeva Hyttinen, Merja Grönberg, Bernhard Edgren

Nej 11 röster: Jeanette Broman, Outi Lankia, Pia Baumgartner, Lilli Kahri, Arto Kujala, Patrik Björkman, Tove Munkberg, Kaj Lindqvist, Riku Honkasalo, Marika Railila, Ari Oksanen

Ordförande konstaterade att välfärdsområdesstyrelsen godkände ändringsförslaget. 

Ändringsförslag 6

Ordförande frågade om välfärdsområdesstyrelsen kan godkänna förslaget enhälligt. Ordförande konstaterade att välfärdsområdesstyrelsen har godkänt förslaget enhälligt.

Ändringsförslag 7

Ordförande frågade om välfärdsområdesstyrelsen kan godkänna förslaget enhälligt. Ordförande konstaterade att välfärdsområdesstyrelsen har godkänt förslaget enhälligt.

Ändringsförslag 8

Ordförande frågade om välfärdsområdesstyrelsen kan godkänna förslaget enhälligt. Ordförande konstaterade att välfärdsområdesstyrelsen har godkänt förslaget enhälligt.

Ändringsförslag 9

Ordförande frågade om välfärdsområdesstyrelsen kan godkänna förslaget enhälligt. Ordförande konstaterade att förslaget inte kan godkännas enhälligt, så man förrättade en omröstning.

Omröstning 4, Ja = grundförslag, Nej = ändringsförslag 9

Ja 4 röster: Bernhard Edgren, Tapani Eskola, Merja Grönberg, Eeva Hyttinen

Nej 11 röster: Jeanette Broman, Outi Lankia, Patrik Björkman, Arto Kujala, Pia Baumgartner, Lilli Kahri, Ari Oksanen, Kaj Lindqvist, Riku Honkasalo, Marika Railila, Tove Munkberg

Ordförande konstaterade att välfärdsområdesstyrelsen godkände ändringsförslaget. 

Ändringsförslag 10

Ordförande frågade om välfärdsområdesstyrelsen kan godkänna förslaget enhälligt. Ordförande konstaterade att förslaget inte kan godkännas enhälligt, så man förrättade en omröstning.

Omröstning 5, Ja = grundförslag, Nej = ändringsförslag 10

Ja 5 röster: Bernhard Edgren, Merja Grönberg, Tapani Eskola, Outi Lankia, Eeva Hyttinen

Nej 10 röster: Jeanette Broman, Ari Oksanen, Patrik Björkman, Lilli Kahri, Pia Baumgartner, Arto Kujala, Marika Railila, Tove Munkberg, Riku Honkasalo, Kaj Lindqvist

Ordförande konstaterade att välfärdsområdesstyrelsen godkände ändringsförslaget. 

Ändringsförslag 11

Det antecknades i protokollet att ledamot Riku Honkasalo anmälde jäv enligt generalklausulen och avlägsnade sig från mötet för behandlingen av det här ärendet (kl. 18.32–18.33).

Ordförande frågade om välfärdsområdesstyrelsen kan godkänna förslaget enhälligt. Ordförande konstaterade att välfärdsområdesstyrelsen har godkänt förslaget enhälligt.

Ändringsförslag 12

Ordförande frågade om välfärdsområdesstyrelsen kan godkänna förslaget enhälligt. Ordförande konstaterade att förslaget inte kan godkännas enhälligt, så man förrättade en omröstning.

Omröstning 6, Ja = grundförslag, Nej = ändringsförslag 12

Ja 4 röster: Bernhard Edgren, Tapani Eskola, Eeva Hyttinen, Merja Grönberg

Nej 11 röster: Jeanette Broman, Lilli Kahri, Outi Lankia, Ari Oksanen, Patrik Björkman, Pia Baumgartner, Arto Kujala, Marika Railila, Kaj Lindqvist, Tove Munkberg, Riku Honkasalo

Ordförande konstaterade att välfärdsområdesstyrelsen godkände ändringsförslaget. 

Ändringsförslag 13

Ordförande frågade om välfärdsområdesstyrelsen kan godkänna förslaget enhälligt. Ordförande konstaterade att välfärdsområdesstyrelsen har godkänt förslaget enhälligt.

Ändringsförslag 14

Ordförande frågade om välfärdsområdesstyrelsen kan godkänna förslaget enhälligt. Ordförande konstaterade att förslaget inte kan godkännas enhälligt, så man förrättade en omröstning.

Omröstning 7, Ja = grundförslag, Nej = ändringsförslag 14

Ja 11 röster: Bernhard Edgren, Arto Kujala, Outi Lankia, Patrik Björkman, Ari Oksanen, Riku Honkasalo, Jeanette Broman, Pia Baumgartner, Marika Railila, Tove Munkberg, Kaj Lindqvist

Nej 4 röster: Tapani Eskola, Lilli Kahri, Merja Grönberg, Eeva Hyttinen

Ordförande konstaterade att välfärdsområdesstyrelsen godkände grundförslaget. 

Ändringsförslag 15

Ordförande frågade om välfärdsområdesstyrelsen kan godkänna förslaget enhälligt. Ordförande konstaterade att förslaget inte kan godkännas enhälligt, så man förrättade en omröstning.

Omröstning 8, Ja = grundförslag, Nej = ändringsförslag 15

Ja 13 röster: Riku Honkasalo, Patrik Björkman, Eeva Hyttinen, Tapani Eskola, Pia Baumgartner, Ari Oksanen, Merja Grönberg, Bernhard Edgren, Tove Munkberg, Jeanette Broman, Marika Railila, Arto Kujala, Kaj Lindqvist

Nej 2 röster: Outi Lankia, Lilli Kahri

Ordförande konstaterade att välfärdsområdesstyrelsen godkände grundförslaget. 

Ändringsförslag 22

Ordförande frågade om välfärdsområdesstyrelsen kan godkänna förslaget enhälligt. Ordförande konstaterade att välfärdsområdesstyrelsen har godkänt förslaget enhälligt.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
ekonomidirektör Minna Sevón
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Beskrivning förslag

Välfärdsområdesstyrelsen: 

Välfärdsområdesfullmäktige beslutar att

  • godkänna budgetförslaget för år 2026 och ekonomiplanen för åren 2026–2028 för välfärdsområdet, 
  • godkänna produktivitetsprogrammet för åren 2026–2029, som föreligger som bilaga till förslaget till budget för år 2026 och ekonomiplan för åren 2026–2028 för välfärdsområdet, som ett riktgivande dokument för den fortsatta beredningen, samt
  • godkänna 2026 års bindande mål och de anslag som är bindande gentemot fullmäktige.