Nämnden för ordnande av tjänster, möte 30-09-2025

Protokollet är granskat

§ 99 Korrigering av nämndens beslut 19.03.2025 § 36: Godkännande av Östra Nylands välfärdsområdes guide för anställning av personlig assistent

IUHVADno-2024-4839

Tidigare behandling

Beskrivning

Tilläggsmaterial: Rådet för personer med funktionsnedsätting, utlåtande.

 

Beredning och tilläggsinformatino:
tf. ansvarsområdesdirektör (familje- och socialtjänster) Hanna Kaunisto
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Arbetsgivarguiden har utarbetats för klienter inom funktionshinderservicen i välfärdsområdet som fungerar som arbetsgivare för sin personliga assistent. Syftet med handboken är att vägleda arbetsgivaren och arbetstagaren till ett gott arbetsförhållande och ett smidigt ömsesidigt samarbete. I guiden används bl.a. Kynnys ry:s, Assistentti.infos arbetsgivarguide samt Institutet för hälsa och välfärds (THL:s) anvisningar.

Guiden innehåller anvisningar om hur man ingår ett anställningsförhållande och gör ett arbetsavtal, introduktion till arbetstagaren, arbetstidslagstiftning samt ersättning för arbete, löneutbetalning, semester, frånvaro, försäkring och upphörande av anställningsförhållandet.

I guiden klargörs också välfärdsområdets och den funktionshindrade arbetsgivares ansvar och skyldigheter. Beslutet om beviljande av personlig assistans fattas av funktionshindersservicen, och välfärdsområdet betalar lön till assistenten och gör lagstadgade anmälningar till skattemyndigheterna, försäkringsbolagen och hälsovården. Välfärdsområdets tjänster är avgiftsfria för klienten.

Begäran om utlåtanden om guiden har sänts till påverkansorganen och guiden har redigerats och förbättrats på basen av dem i relevant utsträckning.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören: 

Nämnden för ordnande av tjänster beslutar godkänna arbetsgivarens guide  för anställning av personlig assistent.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade enhälligt efter den tekniska korrigeringen godkänna arbetsgivarens guide  för anställning av personlig assistent.

Möte hantering

Som en en teknisk korrigering antecknades i protokollet att i paragraftextens sista stycke ändra enligt följande:

Begäran om utlåtande om guiden har sänts till påverkansorganen påverkansorganet Rådet för personer med funktionshinder och guiden har redigerats och förbättrats på basen av dem i relevant utsträckning.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
tf. ansvarsområdesdirektör (familje- och socialtjänster) Hanna Kaunisto
jurist Jenni Holmi
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Nämnden för ordnande av tjänster har vid sitt möte 19.3.2025 (§ 36) godkänt guiden för anställning av personlig assistent. Efter beslutsfattandet har det framkommit att en version av guiden som inte hade uppdaterats hade fogats till beslutsfattandet. Versionen saknade preciseringar och korrigeringar, som också rådet för personer med funktionsnedsättning tog upp i sitt eget utlåtande. Rådet för personer med funktionsnedsättning har fått rätt version för utlåtande efter möte av nämnden för ordnande av tjänster 19.3.2025 och utlåtandet har beaktats i den bifogade guiden.

Enligt 50 § i förvaltningslagen (6.6.2003/434) kan en myndighet undanröja ett oriktigt beslut som den har fattat och avgöra saken på nytt, om det har tillkommit sådan ny utredning i saken som väsentligt kan påverka beslutet. Nämnden för ordnande av tjänster ska rätta sitt beslut 19.3.2025 § 36. Rättad version av guiden bifogas.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster beslutar att korrigera sitt beslut 19.3.2025 § 36 och godkänna den korrigerade guiden för anställning av personlig assistent.

Paragrafen justeras genast.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslöt enhälligt att återremittera ärendet.

Möte hantering

Ledamot Christoffer Hällfors föreslog understödd av ledamot Markus Pietikäinen att bordlägga ärendet. 

Ledamot Jari Oksanen föreslog understödd av ledamot Hanna Simola och suppleant Mia Myllys att nämnden för ordnande av tjänster återremitterar ärendet. 

Efter ledamot Jari Oksanens förslag drog ledamot Christoffer Hällfors tillbaka sitt förslag om att bordlägga ärendet.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
tf. ansvarsområdesdirektör (familje- och socialtjänster ) Hanna Kaunisto
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade vid sitt sammanträde den 3.9.2025 (§76) att återremittera arbetsgivarguiden för personlig assistans för ny beredning. På föredragningslistan för sammanträdet den 3.9.2025 saknades rådets för personer med funktiontshinder utlåtanden om arbetsgivarguiden.

Arbetsgivarguiden för arbetsgivarmodellen inom personlig assistans godkändes den 19.3.2025 (§36), men efter beslutet framkom att den version som bifogats beslutet var en icke uppdaterad version. Den saknade tillägg och korrigeringar som även råder för personer med funktionshinder lyfte fram i sitt utlåtande (04.01.2025). Rådet för personer med funktionshinder har lämnat ett nytt utlåtande om arbetsgivarguiden (05.05.2025).

Rådets utlåtanden har beaktats i arbetsgivarguiden i tillämpliga delar. Det är en guide och innehåller inte svar på alla undantagssituationer. Guiden kan inte åsidosätta lagstadgade bestämmelser. Genom att ge en fullmakt överför en person med funktionsnedsättning den smidiga löneutbetalningens administration och ansvar till välfärdsområdet.

Enligt 50 § i Förvaltningslagen (6.6.2023/434) ska myndigheten rätta ett felaktigt beslut och ta upp ärendet till ny behandling. Nämnden för ordnande av tjänster ska rätta sitt beslut från den 19.6.2025 §36.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster beslutar att rätta sitt beslut från den 19.3.2025 §36 och godkänner den korrigerade arbetsgivarguiden för arbetsgivarmodellen inom personlig assistans.

Paragrafen justeras genast.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade enhälligt att rätta sitt beslut från den 19.3.2025 §36 och godkänna den korrigerade arbetsgivarguiden för arbetsgivarmodellen inom personlig assistans.

Paragrafen justerades genast.

Möte hantering

Det antecknades i protokollet att mötets ordförande konstaterade att justeringen av paragraf §99 efter beslutet hade utelämnats. Paragraf §99 öppnades på nytt och justerades genast. 


Sökande av ändring

Välfärdsområdeslagen 139 §

Den som är missnöjd med detta beslut kan begära omprövning skriftligt. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras av:

  • den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • välfärdsområdets medlem. 


Tidsfrist för begäran om omprövning

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska lämnas in till Östra Nylands välfärdsområdes registratur senast under tidsfristens sista dag innan registraturen stänger.

En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas.

En medlem i välfärdsområdet anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tidsfristen för begäran om omprövning. Om den sista dagen för omprövningsbegäran infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får omprövning begäras den första vardagen därefter.

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos  Östra Nylands välfärdsområdes styrelse och de nämnder och sektioner till vilken vederbörande tjänsteinnehavares beslut är underordnad.

Omprövningen levereras till registraturen.

Kontaktinformation:

Östra Nylands välfärdsområdes registratur

e-post: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Registraturen betjänar via e-post vardagar klockan 9-15.

Omprövningsbegärans form och innehåll

Omprövning ska begäras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I omprövningsbegäran ska uppges:

  • det beslut i vilket omprövning begärs
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs.


I omprövningsbegäran ska dessutom uppges namnet på den som har begärt omprövning samt personens hemkommun, postadress och telefonnummer.

Om omprövningsbeslutet får delges som ett elektroniskt meddelande ska också e-postadress uppges.

​​​​​​​Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur (kirjaamo(at)itauusimaa.fi).