Nämnden för ordnande av tjänster, möte 28-05-2025

Protokollet är granskat

§ 68 Upphandlingsbeslut angående upphandling av tjänster enligt socialvårdslagen vid Östra Nylands välfärdsområde

IUHVADno-2025-115

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
upphandlingsexpert Noora Närvänen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Bakgrund och beskrivning av upphandlingen

Föremål för upphandlingen är stödåtgärder inom socialvården vid Östra Nylands välfärdsområde, nedan beställaren, enligt 14 § och 28 § i socialvårdslagen. Stödtjänsterna inom socialvården är verksamhet enligt socialvårdslagen (1301/2014). Servicen tillhandahålls enligt ovan nämnda lagar och i enlighet med gällande bestämmelser. Med barn avses i detta sammanhang en person under 18 år och med ung person avses en person under 24 år. På kunderna tillämpas lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (812/2000).

Beställare av tjänster för familjer enligt socialvårdslagen är Östra Nylands välfärdsområde (nedan också Välfärdsområdet). Servicen är avsedd för kunder vars hemkommun är Askola, Sibbo, Lovisa, Lappträsk, Mörskom, Borgå och Pukkila. I Östra Nylands välfärdsområde ordnas tjänster på både finska och svenska. Välfärdsområdets organiseringsskyldighet baserar sig på socialvårdslagen (1301/2014).

Beställaren kan ordna de tjänster som är föremål för upphandlingen på olika sätt, som köpta tjänster och som verksamhet i egen regi. Beställaren förbinder sig inte till en viss upphandlingsmängd. Upphandlingsmängderna kan ändras när kundernas behov förändras samt när organiseringssätten och prioriteringarna för dem justeras.

Serviceproducenten är inte skyldig att erbjuda beställaren en viss mängd service, utan serviceproducenten tillhandahåller service inom ramen för sin kapacitet. Efter att serviceproducenten har godkänt den kundspecifika beställningen ska servicen tillhandahållas i enlighet med beställningen, det kundspecifika servicebeslutet och kundplanen samt servicebeskrivningen.

De tjänster som upphandlas behövs huvudsakligen på finska och även på svenska.

Beställaren uppskattar att upphandlingens värde per år är ca 1 100 000 euro (exkl. moms).

Avtalets löptid är två (2) år, varefter beställaren förbehåller sig rätten att förlänga avtalet med två (2) ett (1) års optioner.

Upphandlingen är indelad i åtta (8) delområden och till serviceleverantörer inom varje delområde väljs alla de ramavtalsleverantörer som uppfyller alla krav och som lämnat ett godkänt anbud. Serviceproducenternas prioritetsordning vid upphandlingen bestäms utifrån den ekonomiska fördelaktigheten.

Delområden:

Delområde 1: Stödfamiljsverksamhet

Delområde 2: Professionell stödfamiljsverksamhet

Delområde 3: Socialvårdens stöd i närmiljön

Delområde 4: Hemservice för barnfamiljer

Delområde 5: Stödtjänster

Delområde 6: Familjearbete

Delområde 7: Neuropsykiatrisk coachning

Delområde 8: Stödd ledighet

Upphandlingen har beretts i samarbete med ansvarsområdet, och ansvarsområdet förordar upphandlingen.

Upphandlingsförfarande 

Det är fråga om en upphandling av social- och hälsovårdstjänster enligt bilaga E till upphandlingslagen (1397/2016), där det beräknade värdet överskrider EU-tröskelvärdet i 25 § 1 mom. 3 punkten i upphandlingslagen. På upphandlingen har välfärdsområdet tillämpat bestämmelserna i 12 kap. och de allmänna principerna enligt 3 § i upphandlingslagen.

Det upphandlingsförfarande som har tillämpats är öppet förfarande. Upphandlingsannonsen publicerades i Hilma-tjänsten 3.4.2025 (annonsnummer 216468-2025) och i TED-databasen 3.4.2025. Anbudsförfrågan togs in för korrigering och den korrigerade upphandlingsannonsen publicerades i Hilma 25.4.2025 (annonsnummer 2025-023741) och i TED-databasen 25.4.2025. Tidsfristen för att lämna anbud var 5.5.2025 kl. 14.00.

Inkomna anbud

Det kom in 49 anbud inom utsatt tid, senast 5.5.2025 klockan 14.00.
De inkomna anbuden framgår av bilaga 1, Öppningsprotokoll.

Bedömning av anbudsgivarnas lämplighet

Enligt 114 § i upphandlingslagen kan den upphandlande enheten ställa krav på en anbudsgivares lämplighet. Kraven på lämplighet ska stå i rätt proportion till föremålet för upphandlingen. Den upphandlande enheten ska ur anbudsförfarandet utesluta sådana anbudsgivare som inte uppfyller lämplighetskraven.

Kraven på anbudsgivarnas lämplighet fastställdes i upphandlingsdokumenten. Anbudsgivarnas lämplighet har bedömts på grundval av de uppgifter och bilagor som lämnats i anbuden. En del av anbudsgivarna uppfyllde inte de fastställda lämplighetskriterierna, varför deras anbud uteslöts från anbudsförfarandet. Vid bedömningen har man följt en jämlik och icke-diskriminerande behandling av anbudsgivarna.

Bedömning av om anbuden stämmer överens med anbudsförfrågan

Enligt 113 § i upphandlingslagen ska en anbudsgivare i sitt anbud visa att den tjänst som erbjuds svarar mot kraven i anbudsförfrågan. Anbud som inte motsvarar anbudsförfrågan eller villkoren för anbudsförfarandet ska uteslutas ur anbudsförfarandet.

Vid kontrollen av anbuden befanns alla anbudsgivares anbud överensstämma med anbudsförfrågan, med undantag av de anbud som förkastats separat.

Förkastande av anbud:

Följande anbudsgivare har uteslutits ur anbudsförfarandet på grund av att deras anbud inte uppfyllde kraven i anbudsförfrågan:

  • Etappipolku Oy
  • Ponnahduslauta Oy
  • Välitunti Oy
  • Luonnonvoima Terapiatila Oy


En detaljerad motivering till förkastandet finns i separata bilagor (bilagorna 10-13). Vid förkastandet har man beaktat förutsättningarna enligt 113 § och 114 § i upphandlingslagen samt minimikraven i anbudsförfrågan.

Jämförelse av anbuden

De godkända anbuden har jämförts på basis av ekonomisk fördelaktighet, där prisets vikt är 100 procent. Kvalitetskraven har beaktats i de minimikrav som angetts i anbudsförfrågan.

Till ramavtalsleverantörer väljs alla anbudsgivare som uppfyller villkoren i anbudsförfrågan och som har lämnat ett godtagbart anbud.

Upphandlingskontrakt och annons

Avtal om upphandling ingås genom att parterna tecknar ett separat skriftligt kontrakt.

Vid upphandling som överstiger EU-tröskelvärdet får kontrakt ingås tidigast 14 dagar från det att anbudssökanden eller anbudsgivaren har fått eller anses ha fått del av beslutet jämte motiveringar och besvärsanvisningen.

Den som söker ändring i ett upphandlingsärende ska enligt 148 § i upphandlingslagen skriftligt underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Den upphandlande enheten ber att en eventuell underrättelse om sökande av ändring tillsänds adressen ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi.

Ekonomiska konsekvenser

Det enligt upphandlingslagen beräknade värdet exklusive mervärdesskatt är cirka 1,1 miljoner euro/år i fråga om service som stöder boendet. Upphandlingens värde exklusive mervärdesskatt under avtalsperioden är cirka 4,4 miljoner euro.

Östra Nylands välfärdsområde förbinder sig inte till vissa upphandlingsvolymer under avtalsperioden.

Beslutsgrund

Det bestäms i 22 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde att nämnden för ordnande av tjänster beslutar om upphandlingar, avtal och förbindelser som är minst 1 000 000 euro och högst 5 000 000 euro samt om upphandlingsrättelser angående de ovannämnda inom sin sektor.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutar att:

  1. välja som tjänsteproducenter för de tjänster enligt socialvårdslagen som definieras i bilagorna 2 Jämförelsetabell delområde 1, 3 Jämförelsetabell delområde 2, 4 Jämförelsetabell delområde 3, 5 Jämförelsetabell delområde 4, 6 Jämförelsetabell delområde 5, 7 Jämförelsetabell delområde 6, 8 Jämförelsetabell delområde 7 och 9 Jämförelsetabell delområde 8 tjänsteproducenter i prioritetsordning enligt bilagorna.
  2. utesluta de anbud som anges i bilagorna 10-13 från anbudsförfarandet med de motiveringar som anges i respektive bilaga.

 

Paragrafen justeras genast.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutade enhälligt att:

  1. välja som tjänsteproducenter för de tjänster enligt socialvårdslagen som definieras i bilagorna 2 Jämförelsetabell delområde 1, 3 Jämförelsetabell delområde 2, 4 Jämförelsetabell delområde 3, 5 Jämförelsetabell delområde 4, 6 Jämförelsetabell delområde 5, 7 Jämförelsetabell delområde 6, 8 Jämförelsetabell delområde 7 och 9 Jämförelsetabell delområde 8 tjänsteproducenter i prioritetsordning enligt bilagorna.
  2. utesluta de anbud som anges i bilagorna 10-13 från anbudsförfarandet med de motiveringar som anges i respektive bilaga.

 

Paragrafen justerades genast.

Möte hantering

Det antecknades i protokollet att påverkansorganets representant Tuula Räikkönen (rådet för personer med funktionsnedsättning) avlägsnade sig från mötet kl 12.31 innan behandlingen av paragraf  § 68 inleddes. Förvaltningsstadgan 110 §.

Bilagor

Kompletterande material


Sökande av ändring

En part som är missnöjd med detta beslut kan söka ändring i beslutet genom att yrka på upphandlingsrättelse eller genom att anföra besvär hos marknadsdomstolen eller bådadera.

Enligt vad som föreskrivs i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016, hädanefter upphandlingslagen) får man söka ändring i beslut som gäller en offentlig handling eller något annat avgörande i upphandlingsförfarandet genom att yrka att den upphandlande enheten gör en rättelse (hädanefter upphandlingsrättelse), eller så kan ärendet föras till marknadsdomstolen genom besvär.

 

1 ANVISNINGAR OM UPPHANDLINGSRÄTTELSE

 

Rätt att yrka på upphandlingsrättelse

En anbudsgivare som har deltagit i ett anbudsförfarande eller en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan, eller den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part), får skriftligen yrka på upphandlingsrättelse hos den upp-handlande enheten.

 

Tid för att yrka på upphandlingsrättelse

En part ska framställa yrkande inom 14 dagar efter att ha fått del av den upphandlande enhetens beslut eller avgörande.

Överklagande till marknadsdomstolen hindrar inte att upphandlingsrättelse yrkas. Anhängiggörande och behandling av ett yrkande på upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist under vilken en part med stöd av upphandlingslagen kan söka ändring genom besvär hos marknadsdomstolen.

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden eller anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tiden för yrkande på upphandlingsrättelse. Om tidsfristens sista dag infaller på en helgdag, själv-ständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får upphandlingsrättelse yrkas den första vardagen därefter.

 

Myndighet hos vilken upphandlingsrättelse yrkas

Upphandlingsrättelse yrkas hos den myndighet som har gjort upphandlingsbeslut i Östra Nylands välfärdsområde.
 

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån.
06100 Borgå
E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Öppettider för registraturen mån – fre kl. 9.00 - 15.00

 

Form och innehåll

Ett yrkande på upphandlingsrättelse anhängiggörs skriftligen genom att det uppges:

 

  • vilket beslut eller avgörande av den upphandlande enheten som yrkandet på upphandlingsrättelse gäller
  • hurdan upphandlingsrättelse som yrkas i beslutet eller
  • avgörandet på vilka grunder upphandlingsrättelse yrkas i beslutet eller avgörandet.

 

Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I yrkandet på upphandlingsrättelse ska antecknas namnet på den som yrkar på rättelse och den kontaktinformation som behövs för att ärendet ska kunna skötas. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat yrkandeskriften, ska även denna persons namn och kon-taktinformation uppges i yrkandet.

Till yrkandet på upphandlingsrättelse ska bifogas de handlingar som den som yrkar på rättelse åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats in till myndigheten.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur. 

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån.
06100 Borgå
E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Öppettider för registraturen mån – fre kl. 9.00 - 15.00

 

2 BESVÄRSANVISNING TILL MARKNADSDOMSTOLEN

Besvärsrätt

En anbudsgivare, en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan eller den som saken gäller kan föra ärendet till marknadsdomstolen för behandling.

 

Besvärstid

Besvär ska anföras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

 

Vid upphandlingar som överstiger EU-tröskelvärdena ska besvär anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet, om den upphandlande enheten har ingått ett upphandlingskontrakt med stöd av 78 § 3 punkten i upphandlingslagen utan att iaktta väntetiden.

 

Besvär ska lämnas in senast sex månader efter att upphandlingsbeslutet har fattats, om parten har fått del av upphandlingsbeslutet och upphandlingsbeslutet eller besvärsanvisningen har varit väsentligen bristfälliga.

 

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

 

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden el-ler anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

 

Anhängiggörande av en upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist inom vilken en part har rätt att överklaga hos marknadsdomstolen genom besvär.

 

Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsda-gen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

 

Besvärsmyndighet

Besvär ska anföras hos marknadsdomstolen.

Adress: Banbyggarvägen 5,
00520 Helsingfors
E-postadress:  markkinaoikeus(at)oikeus.fi
Faxnummer:    029 564 3314
Telefonnummer: 029 564 3300
Öppettider för registraturen: mån-fre 8.00-16.15

 

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligen. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvären, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut i vilket ändring söks
  • till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas
  • de grunder på vilka ändring yrkas.

 

I besvären ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat besvärsskriften, ska även denna persons namn och hemkommun uppges i besvären.

I besvären ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer som ska användas för meddelanden i saken till ändringssökanden.

Ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet ska underteckna besvären. Ett elektroniskt dokument behöver ändå inte kompletteras med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

 

Till besvären ska bifogas

  • det beslut i original eller kopia i vilket ändring söks genom besvär
  • intyg över vilken dag beslutet har delgetts eller någon annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Underrättelse till den upphandlande enheten om anförandet av besvär

Ändringssökanden eller hans eller hennes företrädare ska skriftligen underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Underrättelsen ska lämnas in senast då besvären över upphandlingen lämnas in till marknadsdomstolen.Meddelandet skall ges till: Registraturen i Östra Nylands välfärdsområde.

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån., 06100 Borgå

E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

 

Rättegångsavgift

Rättegångsavgifterna, som tas ut för behandling av ett ärende i marknadsdomstolen bestäms enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), enligt Justitieministeriets förordning om justering av de avgifter som nämns i 2 § i lagen om domstolsavgifter (1122/2021) och enligt Justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar 2022–2024 (1123/2021).

 

För behandling av tvistemål, ärenden som gäller ändringssökande och andra rättskipningsmål tas i marknadsdomstolen ut en rättegångsavgift på 2120 euro.

Om värdet av en upphandling i ett ärende som gäller offentlig upphandling är minst 1 miljon euro, är behandlingsavgiften 4240 euro. Om värdet av upphandlingen är minst 10 miljoner euro, är behandlingsavgiften 6350 euro.