Palvelujen järjestäminen -lautakunta, kokous 28.5.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 68 Hankintapäätös Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaalihuoltolain mukaisten palveluiden hankinnassa

IUHVADno-2025-115

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
hankintojen erityisasiantuntija Noora Närvänen
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Hankinnan tausta ja kuvaus

Hankinnan kohteena on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen, jäljempänä tilaaja, sosiaalihuoltolain 14 §:n ja 28 §:n mukaiset sosiaalihuollon tukitoimet. Sosiaalihuollon tukipalvelut ovat sosiaalihuoltolain (1301/2014) mukaista toimintaa. Palvelua toteutetaan edellä mainittujen lakien ja kulloinkin voimassa olevien säännösten mukaan. Lapsella tarkoitetaan tässä yhteydessä alle 18-vuotiasta henkilöä ja nuorella tarkoitetaan alle 24-vuotiasta henkilöä. Asiakkaisiin sovelletaan lakia sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000).

Sosiaalihuoltolain mukaisten perheiden palveluiden tilaajana on Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (jäljempänä myös Hyvinvointialue). Palvelu on tarkoitettu asiakkaille, joiden kotikunta on Askolassa, Sipoossa, Loviisassa, Lapinjärvellä, Myrskylässä, Porvoossa ja Pukkilassa. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella palveluja järjestetään sekä suomen että ruotsin kielellä. Hyvinvointialueen järjestämisvelvollisuus perustuu sosiaalihuoltolakiin (1301/2014).

Tilaaja voi järjestää hankinnan kohteena olevia palveluita eri tavoin, ostopalveluna ja omana toimintana. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään. Hankintamäärät voivat muuttua asiakkaiden tarpeiden muuttuessa sekä järjestämistapojen ja niiden painopisteiden muuttuessa.

Palveluntuottajaa ei velvoiteta tarjoamaan tilaajalle tiettyä määrää palvelua, vaan palveluntuottaja tarjoaa palvelua kapasiteettinsa rajoissa. Sen jälkeen, kun palveluntuottaja on hyväksynyt asiakaskohtaisen tilauksen, on palvelu toteutettava tilauksen, asiakaskohtaisen palvelupäätöksen ja asiakassuunnitelman sekä palvelukuvauksen mukaisesti.

Hankittavia palveluja tarvitaan voidaan suomen- ja ruotsinkielisenä.

Tilaajan arvioitu hankinnan vuosikohtainen arvo on noin 1 100 000 euroa (alv 0 %).

Sopimuksen kesto on kaksi (2) vuotta, jonka jälkeen tilaaja varaa oikeuden jatkaa sopimusta kahdella (2) yhden (1) vuoden optiolla.

Hankinta on jaettu kahdeksaan (8) osa-alueeseen ja kuhunkin osa-alueeseen valitaan kaikki vaatimukset täyttävät ja hyväksytyn tarjouksen tehneet puitesopimustoimittajat. Palveluntuottajien etusijajärjestys hankinnassa muodostuu kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.

Osa-alueet:

Osa-alue 1: Tukiperhepalvelu

Osa-alue 2: Ammatillinen tukiperhepalvelu

Osa-alue 3: Lähiympäristöön vietävä sosiaalihuollon tuki

Osa-alue 4: Lapsiperheiden kotipalvelu

Osa-alue 5: Tukipalvelut

Osa-alue 6: Perhetyö

Osa-alue 7: Neuropsykiatrinen valmennus

Osa-alue 8: Tukiloma

Hankinta on valmisteltu yhteistyössä vastuualueen kanssa ja vastuualue puoltaa hankintaa.

Hankintamenettely          

Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalveluhankinta, jonka ennakoitu arvo ylittää hankintalain 25 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaisen EU-kynnysarvon. Hankintaan on sovellettu hankintalain 12 luvun säännöksiä sekä 3 §:n mukaisia yleisiä periaatteita.

Hankintamenettelynä on käytetty avointa menettelyä. Hankintailmoitus julkaistiin Hilma-palvelussa 3.4.2025 (ilmoitusnumero 216468-2025) ja TED-tietokannassa 3.4.2025. Tarjouspyyntö otettiin korjaukseen, ja korjattu hankintailmoitus julkaistiin Hilmassa 25.4.2025 (ilmoitusnumero 2025-023741) ja TED-tietokannassa 25.4.2025. Tarjousten jättämisen määräaika oli 5.5.2025 klo 14:00.

Saadut tarjoukset

Asetettuun määräaikaan 5.5.2025 kello 14:00 mennessä saatiin 49 tarjousta.
Saadut tarjoukset ilmenevät liitteestä 1 ”Avauspöytäkirja”.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Soveltuvuutta koskevien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankinta-asiakirjoissa. Tarjoajien soveltuvuus on arvioitu tarjouksissa esitettyjen tietojen ja liitteiden perusteella. Osa tarjoajista ei täyttänyt asetettuja soveltuvuusvaatimuksia, minkä vuoksi heidän tarjouksensa on suljettu pois tarjouskilpailusta. Arvioinnissa on noudatettu tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.

Tarjousten tarkastamisessa kaikkien tarjoajien tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi, lukuun ottamatta erikseen hylättyjä tarjouksia.

Tarjousten hylkääminen

Seuraavat tarjoajat on suljettu pois tarjouskilpailusta, koska heidän tarjouksensa eivät täyttäneet tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia:

  • Etappipolku Oy
  • Ponnahduslauta Oy
  • Välitunti Oy
  • Luonnonvoima terapiatila Oy

 

Hylkäyksen yksityiskohtaiset perustelut on esitetty erillisissä liitteissä 10–13. Hylkäyksissä on otettu huomioon hankintalain 113 § ja 114 § mukaiset edellytykset sekä tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten vertailu

Hyväksytyt tarjoukset on vertailtu kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, jossa hinnan painoarvo on 100 %. Laatuvaatimukset on huomioitu tarjouspyynnössä asetetuissa vähimmäisvaatimuksissa.

Puitesopimustoimittajiksi valitaan kaikki tarjoajat, jotka täyttävät tarjouspyynnön ehdot ja ovat tehneet hyväksyttävän tarjouksen.

Hankintasopimus ja ilmoitus

Hankintasopimus syntyy erillisen kirjallisen sopimuksen tekemisellä.

EU-kynnysarvon ylittävässä hankinnassa hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätös perusteluineen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinta-asiaan muutosta hakevalle asetettu hankintalain 148 §:ssä velvollisuus ilmoittaa hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi.

Taloudelliset vaikutukset

Hankintalain mukaisesti laskettu hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo asumisen tuen palveluilla on noin 1,1 miljoonaa euroa / vuosi. Hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo koko sopimuskaudelta on noin 4,4 miljoonaa euroa.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue ei sitoudu tiettyihin hankintamääriin sopimuskauden aikana.

Toimivalta

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan Palveluiden järjestäminen -lautakunta päättää vähintään 1 000 000 euron ja enintään 5 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista toimialallaan

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palveluiden järjestäminen -lautakunta päättä:

  1. Valita tässä päätöksessä määriteltyjen sosiaalihuoltolain mukaisten palveluiden palveluntuottajiksi liitteiden 2 Vertailutaulukko osa-alue 1, 3 Vertailutaulukko osa-alue 2, 4 Vertailutaulukko osa-alue 3, 5 Vertailutaulukko osa-alue 4, 6 Vertailutaulukko osa-alue 5, 7 Vertailutaulukko osa-alue 6, 8 Vertailutaulukko osa-alue 7 ja 9 Vertailutaulukko osa-alue 8 mukaiset palveluntuottajat liitteiden mukaisessa etusijajärjestyksessä.
  2. Sulkea pois tarjouskilpailusta liitteissä 10–13 määritellyt tarjoukset liitteissä kussakin liitteessä esitetyin perusteluin.

 

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palveluiden järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti:

  1. Valita tässä päätöksessä määriteltyjen sosiaalihuoltolain mukaisten palveluiden palveluntuottajiksi liitteiden 2 Vertailutaulukko osa-alue 1, 3 Vertailutaulukko osa-alue 2, 4 Vertailutaulukko osa-alue 3, 5 Vertailutaulukko osa-alue 4, 6 Vertailutaulukko osa-alue 5, 7 Vertailutaulukko osa-alue 6, 8 Vertailutaulukko osa-alue 7 ja 9 Vertailutaulukko osa-alue 8 mukaiset palveluntuottajat liitteiden mukaisessa etusijajärjestyksessä.
  2. Sulkea pois tarjouskilpailusta liitteissä 10–13 määritellyt tarjoukset liitteissä kussakin liitteessä esitetyin perusteluin.

 

Pykälä tarkastettiin heti.

Kokouskäsittely

Merkittiin pöytäkirjaan, että vaikuttamistoimielimen edustaja Tuula Räikkönen (vammaisneuvosto) poistui kokouksesta klo 12.31 ennen § 68 käsittelyn aloittamista (hallintosääntö 110§).

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

 

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus, kynnysarvon ylittävät hankinnat

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu), tai asia voidaan saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

 

I   HANKINTAOIKAISUOHJE

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132 -135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

 

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintakeskuksen hallussa.

 

Toimitusosoite

Viranomainen, jolle hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan, on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Kirjaamon yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9–15.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II  VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUTEEN 

 

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

 

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

 

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. Kuitenkin suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä:

  1. 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä; tai
  2. kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

 

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

 

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

 

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

 

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki.

Puh. 029 56 43300

Fax.  029 56 43314

markkinaoikeus(at)oikeus.fi

sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet (ulkoinen linkki)