Välfärdsområdesfullmäktige, möte 20-05-2025

Protokollet är granskat

§ 33 Upphandlingsbeslut: Intern konkurrensutsättning av tjänster i enlighet med lagen om funktionshinderservice i kategori 3 som stöder boendet

IUHVADno-2024-3331

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
upphandlingschef Ville Hanhinen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Upphandlingsförfarande och upphandlingsannons

Östra Nylands välfärdsområde (i fortsättningen den upphandlande enheten) inrättade ett flexibelt digitalt register över serviceproducenter (DPS) som gäller upphandling av service enligt funktionshinderservicelagen genom en upphandlingsannons som publicerades 1.10.2024 och genom en begäran om deltagande nummer IUHVADno-2024-3331. Upphandlingsannonsen publicerades i annonskanalerna www.hankintailmoitukset.fi och www.tarjouspalvelu.fi.

Det är fråga om upphandling av service för personer med funktionsnedsättning i form av upphandling av social- och hälsovårdstjänster enligt bilaga E till upphandlingslagen. På upphandlingen tillämpas bestämmelserna i 12 kap. och de allmänna principerna för upphandling enligt 3 § i upphandlingslagen. Upphandlingen genomförs genom ett flexibelt digitalt register över serviceproducenter (nedan serviceproducentregister), vilket innebär ett förfarande som den upphandlande enheten planerar och beskriver och som överensstämmer med principerna i upphandlingslagen för anskaffning av de tjänster som är föremål för upphandlingen. Syftet med upphandlingsförfarandet är att trygga genomförandet av tjänster som motsvarar kundernas behov och valet av kundspecifika tjänster i enlighet med den lagstiftning som gäller dem.

Serviceproducentregistret är i kraft i fem (5) år från det att det inrättades, under vilken tid de interna anbudsförfarandena inom serviceproducentregistret genomförs. Den upphandlande enheten kan förlänga serviceproducentregistrets giltighetstid eller avsluta registrets giltighet i förtid med en korrigerande upphandlingsannons.

Det finns förutsättningar för ordnande av tjänster i form av köpta tjänster i enlighet med 12 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021, ordnandelagen). Med hjälp av tjänsteupphandlingen tillhandahåller den upphandlande enheten särskild service enligt funktionshinderservicelagen allt efter kundernas behov i enlighet med sitt organiseringsansvar, med beaktande av servicens ofta långvariga karaktär och kundernas mångahanda behov på ett ändamålsenligt sätt. Den upphandlande enheten sörjer för tillgången på och omfattningen av tjänsterna med avtalsvillkor som gäller bland annat kvaliteten och justeringsmöjligheter samt kontinuitetshanteringen. Upphandlingskontraktet innehåller de villkor som förutsätts i 15 § i ordnandelagen.

Serviceproducentregistrets villkor och verksamhet beskrivs närmare i bilagan till begäran om deltagande ”Palveluntuottajarekisterin periaatteet IUHVA VPL” (Principerna för serviceproducentregistret ÖN VFO funktionshinderservicelagen).

Upphandlingen har beretts i samarbete med ansvarsområdet, och ansvarsområdet förordar upphandlingen.

Anbudsförfrågan, föremål för upphandling och uppskattat värde

Den upphandlande enheten skickade 30.1.2025 en intern anbudsförfrågan till alla kandidater som godkänts för deltagande i serviceproducentregistrets kategori 3 Service som stöder boendet. Anbudsförfrågningarna föreligger som bifogat material 1 till beslutet.

Den upphandlande enheten tillhandahåller med hjälp av tjänsteupphandlingen service som stöder boendet för personer med funktionsnedsättning. Servicen bygger på funktionshinderservicelagen. Till stöd för boendet kan fogas hälso- och sjukvårdstjänster som ordnas med stöd av hälso- och sjukvårdslagen eller tjänster som ordnas med stöd av socialvårdslagen eller andra lagar så att de bildar en servicehelhet som motsvarar personens individuella behov. Upphandlingsobjektet beskrivs närmare i bilagan till anbudsförfrågan ”Servicebeskrivning av stöd för boendet”.

Upphandlingen genomförs i följande delar:

Boendestöd för boende i ens eget hem

DEL 1 Boendestöd för boende i ens egen bostad servicekategori 1

DEL 2 Boendestöd för boende i ens egen bostad servicekategori 9

Boendestöd för boende i serviceproducentens bostad

DEL 3 Boendestöd för boende i serviceproducentens bostad servicekategorierna 1, 2 och 3

DEL 4 Boendestöd för boende i serviceproducentens bostad servicekategorierna 4, 5, 6, 7 och 8

DEL 5 Boendestöd för boende i enhet för krävande multiprofessionellt stöd servicekategorierna 4, 5, 6, 7 och 8

Avsikten är att komma igång med tjänsten 1.5.2025. Kontraktet är i kraft tidsbestämt i två (2) år (ordinarie avtalsperiod). Därefter har beställaren rätt till två optionsperioder på ett (1) år var (optionsperiod). Beställaren beslutar om ibruktagande av optionen senast tre (3) månader före utgången av den ordinarie avtalsperioden eller optionsperioden. Beställaren kan också ta i bruk båda optionsperioderna på en gång.

Inkomna anbud

Den upphandlande enheten fick [nn] anbud inom tidsfristen för inlämnande av anbud, det vill säga senast 26.2.2025 kl. 10.00. Antalet anbud per delområde är följande:

DEL 1 Boendestöd för boende i ens egen bostad 16 anbud

DEL 2 Boendestöd för boende i ens egen bostad 6 anbud

DEL 3 Boendestöd för boende i serviceproducentens bostad 28 anbud

DEL 4 Boendestöd för boende i serviceproducentens bostad 81 anbud

DEL 5 Boendestöd för boende i enhet för krävande multiprofessionellt stöd 53 anbud

De inkomna anbuden framgår av bilaga 1, Öppningsprotokoll.

Alla anbudsgivare lämnade in sina anbud inom utsatt tid.

Kontroll av att anbuden stämmer överens med förfrågan

Enligt 113 § i upphandlingslagen ska en anbudsgivare i sitt anbud visa att den tjänst som erbjuds svarar mot kraven i anbudsförfrågan. Anbud som inte motsvarar anbudsförfrågan eller villkoren för anbudsförfarandet ska uteslutas ur anbudsförfarandet.

Vid granskningen av anbuden konstaterades att alla inkomna anbud överensstämde med anbudsförfrågan och uppfyllde minimikraven i anbudsförfrågan. Det godkänns att de inkluderas i jämförelsen av anbud.

Jämförelse av anbuden

Urvalskriterium för anbuden är ekonomisk fördelaktighet, det bästa förhållandet mellan pris och kvalitet. Anbudsjämförelsen görs separat för varje del av upphandlingen.

PRIS

Vikt 70 %

För att en prisjämförelse ska kunna göras, räknar man ihop priserna för respektive del som anbudsgivaren erbjudit, så att man får fram anbudsgivarens jämförelsepris. Den anbudsgivare som erbjudit det lägsta jämförelsepriset får 70 poäng i jämförelsen. De övriga anbudsgivarnas priser jämförs med det lägsta anbudet genom tillämpning av formeln lägsta anbud / anbudsgivares pris * 70.

KVALITET

Vikt 30 %

För kvalitetsjämförelsen räknar man ihop de poäng som anbudsgivaren fått vid kvalitetsjämförelsen. Summan utgör anbudsgivarens kvalitetspoäng. Den anbudsgivare som fått flest kvalitetspoäng får i anbudsjämförelsen det maximala poängtalet 30, och kvalitetspoängtalen för de övriga anbuden jämförs med det genom tillämpning av formeln anbudsgivarens kvalitetspoäng / högsta kvalitetspoäng * 30.

Grunder för kvalitetsjämförelsen är:

A Hobby- och rekreationsverksamhetens kvalitet

B Kvaliteten på fortbildningen av personalen

C Kompetens och erfarenhet som serviceenhetens ansvarsperson besitter

D Kvaliteten på samarbetet med de anhöriga och de närstående

För att få fulla 30 kvalitetspoäng ska anbudsgivaren av de fyra kvalitetsgrunderna A-D uppfylla två valfria kvalitetsgrunder på det sätt som angetts i anbudsförfrågan. Om anbudsgivaren erbjuder fler än två kvalitetsgrunder, ska den upphandlande enheten beakta endast två kvalitetsgrunder i alfabetisk ordning A-D.

Anbudsgivarens pris- och kvalitetspoäng sammanräknas. Anbudsgivarnas prioritetsordning fastställs utifrån det totala antalet poäng. Pris- och kvalitetsgrunderna och poängsättningen av dem beskrivs närmare i anbudsförfrågan.

Den upphandlande enheten väljer ut alla serviceproducenter som uppfyller lämplighets- och minimikraven och som har lämnat anbud i enlighet med anbudsförfrågan för att producera tjänsten. Serviceproducenternas prioritetsordning vid upphandlingen bestäms utifrån den ekonomiska fördelaktigheten (pris och kvalitet). Slutresultatet av anbudsjämförelsen och serviceproducenternas prioritetsordning anges i bilagorna 2–6 Valda serviceproducenter.

Ekonomiska konsekvenser

Det enligt upphandlingslagen beräknade värdet exklusive mervärdesskatt är cirka 21 miljoner euro/år i fråga om service som stöder boendet. Upphandlingens värde exklusive mervärdesskatt under avtalsperioden är cirka 84 miljoner euro.

Östra Nylands välfärdsområde förbinder sig inte till vissa upphandlingsvolymer under avtalsperioden.

Upphandlingskontrakt och annons

Avtal om upphandling ingås genom att parterna tecknar ett separat skriftligt kontrakt. Den upphandlande enheten tecknar kontrakt med de serviceproducenter som lämnar de handlingar och uppgifter som förutsätts i deltagande- och anbudsförfrågan. Vid en serviceupphandling enligt bilaga E som överstiger det nationella tröskelvärdet enligt 25 § 1 mom. 3 punkten i upphandlingslagen får kontrakt ingås tidigast 14 dagar från det att anbudssökanden eller anbudsgivaren har fått eller anses ha fått del av beslutet och besvärsanvisningen.

Den som söker ändring i ett upphandlingsärende ska enligt 148 § i upphandlingslagen skriftligt underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Den upphandlande enheten ber att en eventuell underrättelse om sökande av ändring tillsänds adressen ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi.

Befogenheter

Det bestäms i 22 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde att välfärdsområdesfullmäktige beslutar om upphandlingar, avtal och förbindelser som överskrider 10 000 000 euro samt om upphandlingsrättelser angående de ovannämnda.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören: 

Välfärdsområdesstyrelsen föreslår välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar att till leverantörer av service för stöd för boendet välja serviceproducenterna i bilaga 2 Anbudsjämförelse DEL 1 Offentlig, 3 Anbudsjämförelse DEL 2 Offentlig, 4 Anbudsjämförelse DEL 3 Offentlig, 5 Anbudsjämförelse DEL 4 Offentlig och 6 Anbudsjämförelse DEL 5 Offentlig, i den prioritetsordning som anges i bilagan.

Paragrafen justeras genast. 

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade föreslå välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar att till leverantörer av service för stöd för boendet välja serviceproducenterna i bilaga 2 Anbudsjämförelse DEL 1 Offentlig, 3 Anbudsjämförelse DEL 2 Offentlig, 4 Anbudsjämförelse DEL 3 Offentlig, 5 Anbudsjämförelse DEL 4 Offentlig och 6 Anbudsjämförelse DEL 5 Offentlig, i den prioritetsordning som anges i bilagan.

Paragrafen justerades genast.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
upphandlingschef Ville Hanhinen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen: 

Välfärdsområdesfullmäktige beslutar att till leverantörer av service för stöd för boendet välja serviceproducenterna i bilaga 2 Anbudsjämförelse DEL 1 Offentlig,​ 3 Anbudsjämförelse DEL 2 Offentlig,​ 4 Anbudsjämförelse DEL 3 Offentlig,​ 5 Anbudsjämförelse DEL 4 Offentlig och 6 Anbudsjämförelse DEL 5 Offentlig,​ i den prioritetsordning som anges i bilagan.

Paragrafen justeras genast. 

Beslut

Välfärdsområdesfullmäktige beslutade att till leverantörer av service för stöd för boendet välja serviceproducenterna i bilaga 2 Anbudsjämförelse DEL 1 Offentlig, 3 Anbudsjämförelse DEL 2 Offentlig, 4 Anbudsjämförelse DEL 3 Offentlig, 5 Anbudsjämförelse DEL 4 Offentlig och 6 Anbudsjämförelse DEL 5 Offentlig, i den prioritetsordning som anges i bilagan.

Paragrafen justerades genast.


Sökande av ändring

En part som är missnöjd med detta beslut kan söka ändring i beslutet genom att yrka på upphandlingsrättelse eller genom att anföra besvär hos marknadsdomstolen eller bådadera.

Enligt vad som föreskrivs i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016, hädanefter upphandlingslagen) får man söka ändring i beslut som gäller en offentlig handling eller något annat avgörande i upphandlingsförfarandet genom att yrka att den upphandlande enheten gör en rättelse (hädanefter upphandlingsrättelse), eller så kan ärendet föras till marknadsdomstolen genom besvär.

 

1 ANVISNINGAR OM UPPHANDLINGSRÄTTELSE

 

Rätt att yrka på upphandlingsrättelse

En anbudsgivare som har deltagit i ett anbudsförfarande eller en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan, eller den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part), får skriftligen yrka på upphandlingsrättelse hos den upp-handlande enheten.

 

Tid för att yrka på upphandlingsrättelse

En part ska framställa yrkande inom 14 dagar efter att ha fått del av den upphandlande enhetens beslut eller avgörande.

Överklagande till marknadsdomstolen hindrar inte att upphandlingsrättelse yrkas. Anhängiggörande och behandling av ett yrkande på upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist under vilken en part med stöd av upphandlingslagen kan söka ändring genom besvär hos marknadsdomstolen.

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden eller anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tiden för yrkande på upphandlingsrättelse. Om tidsfristens sista dag infaller på en helgdag, själv-ständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får upphandlingsrättelse yrkas den första vardagen därefter.

 

Myndighet hos vilken upphandlingsrättelse yrkas

Upphandlingsrättelse yrkas hos den myndighet som har gjort upphandlingsbeslut i Östra Nylands välfärdsområde.
 

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån.
06100 Borgå
E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Öppettider för registraturen mån – fre kl. 9.00 - 15.00

 

Form och innehåll

Ett yrkande på upphandlingsrättelse anhängiggörs skriftligen genom att det uppges:

 

  • vilket beslut eller avgörande av den upphandlande enheten som yrkandet på upphandlingsrättelse gäller
  • hurdan upphandlingsrättelse som yrkas i beslutet eller
  • avgörandet på vilka grunder upphandlingsrättelse yrkas i beslutet eller avgörandet.

 

Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I yrkandet på upphandlingsrättelse ska antecknas namnet på den som yrkar på rättelse och den kontaktinformation som behövs för att ärendet ska kunna skötas. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat yrkandeskriften, ska även denna persons namn och kon-taktinformation uppges i yrkandet.

Till yrkandet på upphandlingsrättelse ska bifogas de handlingar som den som yrkar på rättelse åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats in till myndigheten.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur. 

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån.
06100 Borgå
E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Öppettider för registraturen mån – fre kl. 9.00 - 15.00

 

2 BESVÄRSANVISNING TILL MARKNADSDOMSTOLEN

Besvärsrätt

En anbudsgivare, en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan eller den som saken gäller kan föra ärendet till marknadsdomstolen för behandling.

 

Besvärstid

Besvär ska anföras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

 

Vid upphandlingar som överstiger EU-tröskelvärdena ska besvär anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet, om den upphandlande enheten har ingått ett upphandlingskontrakt med stöd av 78 § 3 punkten i upphandlingslagen utan att iaktta väntetiden.

 

Besvär ska lämnas in senast sex månader efter att upphandlingsbeslutet har fattats, om parten har fått del av upphandlingsbeslutet och upphandlingsbeslutet eller besvärsanvisningen har varit väsentligen bristfälliga.

 

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

 

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden el-ler anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

 

Anhängiggörande av en upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist inom vilken en part har rätt att överklaga hos marknadsdomstolen genom besvär.

 

Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsda-gen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

 

Besvärsmyndighet

Besvär ska anföras hos marknadsdomstolen.

Adress: Banbyggarvägen 5,
00520 Helsingfors
E-postadress:  markkinaoikeus(at)oikeus.fi
Faxnummer:    029 564 3314
Telefonnummer: 029 564 3300
Öppettider för registraturen: mån-fre 8.00-16.15

 

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligen. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvären, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut i vilket ändring söks
  • till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas
  • de grunder på vilka ändring yrkas.

 

I besvären ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat besvärsskriften, ska även denna persons namn och hemkommun uppges i besvären.

I besvären ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer som ska användas för meddelanden i saken till ändringssökanden.

Ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet ska underteckna besvären. Ett elektroniskt dokument behöver ändå inte kompletteras med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

 

Till besvären ska bifogas

  • det beslut i original eller kopia i vilket ändring söks genom besvär
  • intyg över vilken dag beslutet har delgetts eller någon annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Underrättelse till den upphandlande enheten om anförandet av besvär

Ändringssökanden eller hans eller hennes företrädare ska skriftligen underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Underrättelsen ska lämnas in senast då besvären över upphandlingen lämnas in till marknadsdomstolen.Meddelandet skall ges till: Registraturen i Östra Nylands välfärdsområde.

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån., 06100 Borgå

E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

 

Rättegångsavgift

Rättegångsavgifterna, som tas ut för behandling av ett ärende i marknadsdomstolen bestäms enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), enligt Justitieministeriets förordning om justering av de avgifter som nämns i 2 § i lagen om domstolsavgifter (1122/2021) och enligt Justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar 2022–2024 (1123/2021).

 

För behandling av tvistemål, ärenden som gäller ändringssökande och andra rättskipningsmål tas i marknadsdomstolen ut en rättegångsavgift på 2120 euro.

Om värdet av en upphandling i ett ärende som gäller offentlig upphandling är minst 1 miljon euro, är behandlingsavgiften 4240 euro. Om värdet av upphandlingen är minst 10 miljoner euro, är behandlingsavgiften 6350 euro.