Beskrivning
Beredning och tilläggsuppgifter:
upphandlingschef Ville Hanhinen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
Upphandlingsförfarande och upphandlingsannons
Östra Nylands välfärdsområde (i fortsättningen den upphandlande enheten) inrättade ett flexibelt digitalt register över serviceproducenter (DPS) som gäller upphandling av service enligt funktionshinderservicelagen genom en upphandlingsannons som publicerades 1.10.2024 och genom en begäran om deltagande nummer IUHVADno-2024-3331. Upphandlingsannonsen publicerades i annonskanalerna www.hankintailmoitukset.fi och www.tarjouspalvelu.fi.
Det är fråga om upphandling av service för personer med funktionsnedsättning i form av upphandling av social- och hälsovårdstjänster enligt bilaga E till upphandlingslagen. På upphandlingen tillämpas bestämmelserna i 12 kap. och de allmänna principerna för upphandling enligt 3 § i upphandlingslagen. Upphandlingen genomförs genom ett flexibelt digitalt register över serviceproducenter (nedan serviceproducentregister), vilket innebär ett förfarande som den upphandlande enheten planerar och beskriver och som överensstämmer med principerna i upphandlingslagen för anskaffning av de tjänster som är föremål för upphandlingen. Syftet med upphandlingsförfarandet är att trygga genomförandet av tjänster som motsvarar kundernas behov och valet av kundspecifika tjänster i enlighet med den lagstiftning som gäller dem.
Serviceproducentregistret är i kraft i fem (5) år från det att det inrättades, under vilken tid de interna anbudsförfarandena inom serviceproducentregistret genomförs. Den upphandlande enheten kan förlänga serviceproducentregistrets giltighetstid eller avsluta registrets giltighet i förtid med en korrigerande upphandlingsannons.
Det finns förutsättningar för ordnande av tjänster i form av köpta tjänster i enlighet med 12 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021, ordnandelagen). Med hjälp av tjänsteupphandlingen tillhandahåller den upphandlande enheten särskild service enligt funktionshinderservicelagen allt efter kundernas behov i enlighet med sitt organiseringsansvar, med beaktande av servicens ofta långvariga karaktär och kundernas mångahanda behov på ett ändamålsenligt sätt. Den upphandlande enheten sörjer för tillgången på och omfattningen av tjänsterna med avtalsvillkor som gäller bland annat kvaliteten och justeringsmöjligheter samt kontinuitetshanteringen. Upphandlingskontraktet innehåller de villkor som förutsätts i 15 § i ordnandelagen.
Serviceproducentregistrets villkor och verksamhet beskrivs närmare i bilagan till begäran om deltagande ”Palveluntuottajarekisterin periaatteet IUHVA VPL” (Principerna för serviceproducentregistret ÖN VFO funktionshinderservicelagen).
Upphandlingen har beretts i samarbete med ansvarsområdet, och ansvarsområdet förordar upphandlingen.
Anbudsförfrågan, föremål för upphandling och uppskattat värde
Den upphandlande enheten skickade 30.1.2025 en intern anbudsförfrågan till alla kandidater som godkänts för deltagande i serviceproducentregistrets kategori 3 Service som stöder boendet. Anbudsförfrågningarna föreligger som bifogat material 1 till beslutet.
Den upphandlande enheten tillhandahåller med hjälp av tjänsteupphandlingen service som stöder boendet för personer med funktionsnedsättning. Servicen bygger på funktionshinderservicelagen. Till stöd för boendet kan fogas hälso- och sjukvårdstjänster som ordnas med stöd av hälso- och sjukvårdslagen eller tjänster som ordnas med stöd av socialvårdslagen eller andra lagar så att de bildar en servicehelhet som motsvarar personens individuella behov. Upphandlingsobjektet beskrivs närmare i bilagan till anbudsförfrågan ”Servicebeskrivning av stöd för boendet”.
Upphandlingen genomförs i följande delar:
Boendestöd för boende i ens eget hem
DEL 1 Boendestöd för boende i ens egen bostad servicekategori 1
DEL 2 Boendestöd för boende i ens egen bostad servicekategori 9
Boendestöd för boende i serviceproducentens bostad
DEL 3 Boendestöd för boende i serviceproducentens bostad servicekategorierna 1, 2 och 3
DEL 4 Boendestöd för boende i serviceproducentens bostad servicekategorierna 4, 5, 6, 7 och 8
DEL 5 Boendestöd för boende i enhet för krävande multiprofessionellt stöd servicekategorierna 4, 5, 6, 7 och 8
Avsikten är att komma igång med tjänsten 1.5.2025. Kontraktet är i kraft tidsbestämt i två (2) år (ordinarie avtalsperiod). Därefter har beställaren rätt till två optionsperioder på ett (1) år var (optionsperiod). Beställaren beslutar om ibruktagande av optionen senast tre (3) månader före utgången av den ordinarie avtalsperioden eller optionsperioden. Beställaren kan också ta i bruk båda optionsperioderna på en gång.
Inkomna anbud
Den upphandlande enheten fick [nn] anbud inom tidsfristen för inlämnande av anbud, det vill säga senast 26.2.2025 kl. 10.00. Antalet anbud per delområde är följande:
DEL 1 Boendestöd för boende i ens egen bostad 16 anbud
DEL 2 Boendestöd för boende i ens egen bostad 6 anbud
DEL 3 Boendestöd för boende i serviceproducentens bostad 28 anbud
DEL 4 Boendestöd för boende i serviceproducentens bostad 81 anbud
DEL 5 Boendestöd för boende i enhet för krävande multiprofessionellt stöd 53 anbud
De inkomna anbuden framgår av bilaga 1, Öppningsprotokoll.
Alla anbudsgivare lämnade in sina anbud inom utsatt tid.
Kontroll av att anbuden stämmer överens med förfrågan
Enligt 113 § i upphandlingslagen ska en anbudsgivare i sitt anbud visa att den tjänst som erbjuds svarar mot kraven i anbudsförfrågan. Anbud som inte motsvarar anbudsförfrågan eller villkoren för anbudsförfarandet ska uteslutas ur anbudsförfarandet.
Vid granskningen av anbuden konstaterades att alla inkomna anbud överensstämde med anbudsförfrågan och uppfyllde minimikraven i anbudsförfrågan. Det godkänns att de inkluderas i jämförelsen av anbud.
Jämförelse av anbuden
Urvalskriterium för anbuden är ekonomisk fördelaktighet, det bästa förhållandet mellan pris och kvalitet. Anbudsjämförelsen görs separat för varje del av upphandlingen.
PRIS
Vikt 70 %
För att en prisjämförelse ska kunna göras, räknar man ihop priserna för respektive del som anbudsgivaren erbjudit, så att man får fram anbudsgivarens jämförelsepris. Den anbudsgivare som erbjudit det lägsta jämförelsepriset får 70 poäng i jämförelsen. De övriga anbudsgivarnas priser jämförs med det lägsta anbudet genom tillämpning av formeln lägsta anbud / anbudsgivares pris * 70.
KVALITET
Vikt 30 %
För kvalitetsjämförelsen räknar man ihop de poäng som anbudsgivaren fått vid kvalitetsjämförelsen. Summan utgör anbudsgivarens kvalitetspoäng. Den anbudsgivare som fått flest kvalitetspoäng får i anbudsjämförelsen det maximala poängtalet 30, och kvalitetspoängtalen för de övriga anbuden jämförs med det genom tillämpning av formeln anbudsgivarens kvalitetspoäng / högsta kvalitetspoäng * 30.
Grunder för kvalitetsjämförelsen är:
A Hobby- och rekreationsverksamhetens kvalitet
B Kvaliteten på fortbildningen av personalen
C Kompetens och erfarenhet som serviceenhetens ansvarsperson besitter
D Kvaliteten på samarbetet med de anhöriga och de närstående
För att få fulla 30 kvalitetspoäng ska anbudsgivaren av de fyra kvalitetsgrunderna A-D uppfylla två valfria kvalitetsgrunder på det sätt som angetts i anbudsförfrågan. Om anbudsgivaren erbjuder fler än två kvalitetsgrunder, ska den upphandlande enheten beakta endast två kvalitetsgrunder i alfabetisk ordning A-D.
Anbudsgivarens pris- och kvalitetspoäng sammanräknas. Anbudsgivarnas prioritetsordning fastställs utifrån det totala antalet poäng. Pris- och kvalitetsgrunderna och poängsättningen av dem beskrivs närmare i anbudsförfrågan.
Den upphandlande enheten väljer ut alla serviceproducenter som uppfyller lämplighets- och minimikraven och som har lämnat anbud i enlighet med anbudsförfrågan för att producera tjänsten. Serviceproducenternas prioritetsordning vid upphandlingen bestäms utifrån den ekonomiska fördelaktigheten (pris och kvalitet). Slutresultatet av anbudsjämförelsen och serviceproducenternas prioritetsordning anges i bilagorna 2–6 Valda serviceproducenter.
Ekonomiska konsekvenser
Det enligt upphandlingslagen beräknade värdet exklusive mervärdesskatt är cirka 21 miljoner euro/år i fråga om service som stöder boendet. Upphandlingens värde exklusive mervärdesskatt under avtalsperioden är cirka 84 miljoner euro.
Östra Nylands välfärdsområde förbinder sig inte till vissa upphandlingsvolymer under avtalsperioden.
Upphandlingskontrakt och annons
Avtal om upphandling ingås genom att parterna tecknar ett separat skriftligt kontrakt. Den upphandlande enheten tecknar kontrakt med de serviceproducenter som lämnar de handlingar och uppgifter som förutsätts i deltagande- och anbudsförfrågan. Vid en serviceupphandling enligt bilaga E som överstiger det nationella tröskelvärdet enligt 25 § 1 mom. 3 punkten i upphandlingslagen får kontrakt ingås tidigast 14 dagar från det att anbudssökanden eller anbudsgivaren har fått eller anses ha fått del av beslutet och besvärsanvisningen.
Den som söker ändring i ett upphandlingsärende ska enligt 148 § i upphandlingslagen skriftligt underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Den upphandlande enheten ber att en eventuell underrättelse om sökande av ändring tillsänds adressen ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi.
Befogenheter
Det bestäms i 22 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde att välfärdsområdesfullmäktige beslutar om upphandlingar, avtal och förbindelser som överskrider 10 000 000 euro samt om upphandlingsrättelser angående de ovannämnda.
Beslut
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade föreslå välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar att till leverantörer av service för stöd för boendet välja serviceproducenterna i bilaga 2 Anbudsjämförelse DEL 1 Offentlig, 3 Anbudsjämförelse DEL 2 Offentlig, 4 Anbudsjämförelse DEL 3 Offentlig, 5 Anbudsjämförelse DEL 4 Offentlig och 6 Anbudsjämförelse DEL 5 Offentlig, i den prioritetsordning som anges i bilagan.
Paragrafen justerades genast.