Perustelut
Valmistelu ja lisätiedot:
hankintapäällikkö Ville Hanhinen
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
Hankintamenettely ja hankintailmoitus
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (jatkossa hankintayksikkö) perusti vammaispalvelulain mukaisten palvelujen hankintaa koskevan joustavan sähköisen palveluntuottajarekisterin (DPS) 1.10.2024 julkaistulla hankintailmoituksella ja osallistumispyynnöllä numero IUHVADno-2024-3331. Hankintailmoitus julkaistiin ilmoituskanavissa www.hankintailmoitukset.fi ja www.tarjouspalvelu.fi.
Kyseessä on vammaisten henkilöiden palvelujen hankinta hankintalain liitteen E mukaisena sosiaali- ja terveyspalveluhankintana. Hankintaan sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Hankinta toteutetaan joustavana sähköisenä palveluntuottajarekisterinä, (jatkossa palveluntuottajarekisteri), joka tarkoittaa hankintayksikön suunnittelemaa ja kuvaamaa hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen. Hankintamenettelyn tarkoituksena on turvata asiakkaiden tarpeen mukaisten palveluiden toteuttaminen ja asiakaskohtaisen palvelun valinta niitä koskevan lainsäädännön mukaisesti.
Palveluntuottajarekisteri on voimassa viisi (5) vuotta sen perustamisesta lukien, minä aikana palveluntuottajarekisterin sisäiset tarjouskilpailut tehdään. Hankintayksikkö voi jatkaa palveluntuottajarekisterin voimassaoloa tai päättää sen voimassaolon ennenaikaisesti korjaushankintailmoituksella.
Palvelun järjestämiselle ostopalveluna on sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, järjestämislaki) 12 §:n mukaiset edellytykset. Hankintayksikkö toteuttaa palveluhankinnan avulla asiakkaiden tarpeen mukaisia vammaispalvelulain mukaisia erityispalveluja järjestämisvastuunsa mukaisesti, palvelujen usein pitkäkestoinen luonne ja asiakkaiden moninaiset tarpeet huomioiden tarkoituksenmukaisella tavalla. Hankintayksikkö huolehtii palvelujen saatavuudesta ja kattavuudesta muun muassa palvelun laatua, hinnoittelua, muutosmahdollisuuksia ja jatkuvuuden hallintaa koskevilla sopimusehdoilla. Hankintasopimus sisältää järjestämislain 15 §:n edellyttämät ehdot.
Palveluntuottajarekisterin kohde ehdot ja toiminta on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnön liitteessä ”Palveluntuottajarekisterin periaatteet IUHVA VPL”.
Hankintaa on valmisteltu yhteistyössä vastuualueen kanssa ja vastuualue puoltaa hankintaa.
Tarjouspyyntö, hankinnan kohde ja ennakoitu arvo
Hankintayksikkö lähetti 30.1.2025 kaikille palveluntuottajarekisterin luokkaan 3 Asumisen tuen palvelut hyväksytyille ehdokkaille palveluntuottajarekisterin sisäisen tarjouspyynnön. Tarjouspyyntö on päätöksen oheismateriaaleina 1.
Hankintayksikkö toteuttaa palveluhankinnan avulla vammaisten henkilöiden asumisen tuen palvelut. Palvelut perustuvat vammaispalvelulakiin. Asumisen tukeen voidaan liittää terveydenhuoltolain perusteella järjestettäviä terveydenhuollon palveluita taikka sosiaalihuoltolain tai muiden lakien perusteella järjestettäviä palveluita siten, että ne muodostavat henkilön yksilöllisten tarpeiden mukaisen palvelukokonaisuuden. Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnön liitteessä ”Palvelukuvaus asumisen tuki”.
Hankinta toteutuu seuraavissa osissa:
Asumisen tuki omaan kotiin
OSA 1 Asumisen tuki omaan asuntoon palveluluokka 1
OSA 2 Asumisen tuki omaan asuntoon palveluluokka 9
Asumisen tuki palveluntuottajan asuntoon
OSA 3 Asumisen tuki palveluntuottajan asuntoon palveluluokat 1, 2 ja 3
OSA 4 Asumisen tuki palveluntuottajan asuntoon palveluluokat 4, 5, 6, 7 ja 8
OSA 5 Asumisen tuki vaativan moniammatillisen tuen yksikköön palveluluokat 4, 5, 6, 7 ja 8
Tarkoituksena on, että palvelu käynnistyy 1.5.2025. Sopimus on voimassa määräaikaisena kaksi (2) vuotta (varsinainen sopimuskausi). Sen jälkeen tilaajalla on oikeus kahteen yhden (1) vuoden mittaiseen optiokauteen (optiokausi). Tilaaja päättää option käyttöönotosta viimeistään kolme (3) kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden tai optiokauden päättymistä. Tilaaja voi ottaa molemmat optiokaudet käyttöön myös kerralla.
Saadut tarjoukset
Hankintayksikkö sai tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 26.2.2025 klo 10:00 mennessä [nn] tarjousta. Tarjousten määrä osa-aluekohtaisesti on seuraava:
OSA 1 Asumisen tuki omaan asuntoon 16 tarjousta
OSA 2 Asumisen tuki omaan asuntoon 6 tarjousta
OSA 3 Asumisen tuki palveluntuottajan asuntoon 28 tarjousta
OSA 4 Asumisen tuki palveluntuottajan asuntoon 81 tarjousta
OSA 5 Asumisen tuki vaativan moniammatillisen tuen yksikköön 53 tarjousta
Saadut tarjoukset ilmenevät liitteestä 1 Avauspöytäkirja.
Kaikki tarjoajat jättivät tarjouksensa asetettuun määräaikaan mennessä.
Tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastus
Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.
Tarjousten tarkastuksessa havaittiin, että kaikki saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset. Ne hyväksytään tarjousvertailuun.
Tarjousten vertailu
Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, paras hinta-laatusuhde. Tarjousvertailu suoritetaan erikseen kussakin hankinnan osassa.
HINTA
Painoarvo 70 %
Hintavertailua varten tarjoajan osahinnat lasketaan yhteen, jolloin saadaan tarjoajan vertailuhinta. Halvimman vertailuhinnan antanut tarjoaja saa vertailuun 70 pistettä. Muiden tarjoajien hinta suhteutetaan halvimman tarjouksen hintaan kaavalla: halvimman tarjouksen hinta / tarjoajan hinta * 70.
LAATU
Painoarvo 30 %
Laatuvertailua varten tarjoajan laatuvertailussa saamat pisteet lasketaan yhteen, jolloin saadaan tarjoajan laatupisteet. Eniten laatupisteitä saanut saa tarjousvertailussa täydet 30 pistettä ja muiden tarjousten laatupisteet suhteutetaan kaavalla tarjoajan laatupisteet/ suurimmat laatupisteet * 30.
Laadun vertailuperusteet ovat:
A Harrastus- ja virkistystoiminnan laatu
B Henkilöstön täydennyskoulutuksen laatu
C Palveluyksikön vastuuhenkilön osaaminen ja kokemus
D Omais- ja läheisyhteistyön laatu
Täydet 30 laatupistettä saadakseen tarjoajan tulee täyttää kaksi neljästä vapaasti valitsemastaan laatuperusteesta A-D. Tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti, mikäli tarjoaja tarjoaa enemmän kuin kaksi laatuperustetta, hankintayksikkö huomioi vain kaksi laatuperustetta aakkosjärjestyksen mukaisessa järjestyksessä A-D.
Tarjoajan hinta- ja laatupisteet lasketaan yhteen. Tarjoajien etusijajärjestys muodostuu kokonaispistemäärän mukaisesti. Hinta- ja laatuperusteet ja niiden pisteytys on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnössä.
Hankintayksikkö valitsee kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät ja tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättäneet palveluntuottajat tuottamaan palvelua. Palveluntuottajien etusijajärjestys hankinnassa muodostuu kokonaistaloudellisen edullisuuden (hinta ja laatu) perusteella. Tarjousvertailun lopputulos ja palveluntuottajien etusijajärjestys on liitteiden 2 – 6 Tarjousvertailu Julkinen mukainen.
Taloudelliset vaikutukset
Hankintalain mukaisesti laskettu hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo asumisen tuen palveluilla on noin 21 miljoonaa euroa / vuosi. Hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo sopimuskaudelta on noin 84 miljoonaa euroa.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue ei sitoudu tiettyihin hankintamääriin sopimuskauden aikana.
Hankintasopimus ja ilmoitus
Hankintasopimus syntyy erillisen kirjallisen sopimuksen tekemisellä. Hankintayksikkö tekee sopimuksen niiden palveluntuottajien kanssa, jotka toimittavat osallistumis- ja tarjouspyynnössä edellytetyt asiakirjat ja tiedot. Hankintalain 25 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaisen kansallisen kynnysarvon ylittävässä liitteen E palveluhankinnassa voidaan tehdä sopimus aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankinta-asiaan muutosta hakevalle asetettu hankintalain 148 §:ssä velvollisuus ilmoittaa hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi.
Toimivalta
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan aluevaltuusto päättää yli 10 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista.
Päätös
Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää valita asumisen tuen palveluntuottajiksi liitteiden 2 Tarjousvertailu OSA 1 Julkinen, 3 Tarjousvertailu OSA 2 Julkinen, 4 Tarjousvertailu OSA 3 Julkinen, 5 Tarjousvertailu OSA 4 Julkinen ja 6 Tarjousvertailu OSA 5 Julkinen mukaiset palveluntuottajat, liitteen mukaisessa etusijajärjestyksessä.
Pykälä tarkastettiin heti.