Välfärdsområdesstyrelsen, möte 22-05-2025

Protokollet är granskat

§ 127 Förnyande av serviceavtal med HPK Palvelut Oy

IUHVADno-2025-1736

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
digidirektör Tommi Karttaavi
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

HPK Palvelut är ett bolag som samägs av Östra Nylands välfärdsområde och Borgå stad och vars verksamhetsområde är produktion av ekonomi- och personalförvaltningstjänster, IKT-tjänster, översättningstjänster och andra stödtjänster. Bolaget är en anknuten enhet i förhållande till sina ägare på det sätt som avses i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016).

När bolaget nu har varit verksamt i några år och verksamheten är etablerad är det ändamålsenligt att uppdatera serviceavtalen mellan bolaget och kunderna. Sedan hösten 2024 har bolaget fört förhandlingar med kunderna om en ny avtalshelhet, där bolagets tjänster, ansvar och eftersträvade servicenivå samt förändringshantering beskrivs noggrannare än vad fallet är i nuläget. Den nya avtalshelheten gör det också lättare för nya ägarkunder att komma med i bolaget. Det nya serviceavtalet ändrar inte nämnvärt den serviceproduktion som kunderna för närvarande tillhandahålls av bolaget.

Avtalet består av ett huvudavtal och sju bilagor. Huvudavtalet innehåller avtalets kärnpunkter, såsom avtalets parter, avtalets giltighetstid, uppsägningsvillkor och skadestånd. I avtalet behandlas dessutom prissättning, fakturering, informationssäkerhet, dataskydd, användning av underleverantörer och kvalitetsrevision.

Prissättningen är serviceområdesspecifik, och man har strävat efter att kundspecifikt utforma den så orderbaserat som möjligt, så att kostnaderna och utvecklingen av dessa är möjligast förutsägbara och transparenta ur både kundernas och bolagets synvinkel. I uppsägningsvillkoren har man strävat efter att trygga kontinuiteten i tjänsterna i situationer där en enskild kund slutar använda eller väsentligt minskar användningen av bolagets tjänster. Man har strävat efter att formulera skadeståndsvillkoren så att de, om man blir tvungen att tillämpa dem, inte äventyrar bolagets existens eller serviceproduktionen. Kunderna har enligt avtalet rätt att inspektera eller låta utföra en inspektion med utnyttjande av en tredje, oberoende part för att utreda om servicen överensstämmer med kraven och huruvida leverantören har handlat i överensstämmelse med avtalet.

I bilagorna till avtalet beskrivs närmare de tjänster som erbjuds, överenskomna servicenivåer, det årliga prissättningsförfarandet samt modellen för samarbete och förändringshantering. Till avtalet har dessutom bifogats bilagor om dataskydd och informationssäkerhet samt en förteckning över kontaktpersoner och underleverantörer.

Avtalet gäller tills vidare och har en uppsägningstid på 12 månader. Den första möjliga tidpunkten för uppsägning är 31.12.2026, då avtalet på basis av uppsägningen kan löpa ut tidigast 31.12.2027. Mera detaljerade överenskommelser om servicevolymerna och prissättningen ingår parterna separat årligen.

Beslutsförslag

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen godkänner det nya serviceavtalet mellan Östra Nylands välfärdsområde och HPK Palvelut Oy sådant det föreligger i bilagan. Avtalet träder i kraft när parterna undertecknar de särskilda kontraktshandlingarna.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade godkänna det nya serviceavtalet mellan Östra Nylands välfärdsområde och HPK Palvelut Oy sådant det föreligger i bilagan. Avtalet träder i kraft när parterna undertecknar de särskilda kontraktshandlingarna.

Möte hantering

Det antecknades i protokollet att ärendena § 127 och § 128 behandlades efter § 138. Dessutom antecknades det i protokollet att välfärdsområdesfullmäktiges 1. viceordförande Elin Blomqvist-Valtonen, välfärdsområdesstyrelsens ledamot Nea Hjelt och välfärdsområdesstyrelsens ledamot Bernhard Edgren anmälde jäv (samfundsjäv) och avlägsnade sig från mötet under behandlingen av detta ärende kl. 18.38-18.42. Dessutom gick välfärdsområdesstyrelsens ledamot Riku Honkasalo från mötet och ersättare Jere Riikonen anlände till mötet kl. 18.38.


Sökande av ändring

Välfärdsområdeslagen 139 §

Den som är missnöjd med detta beslut kan begära omprövning skriftligt. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

 

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras av:

  • den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • välfärdsområdets medlem

 

Tidsfrist för begäran om omprövning

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska lämnas in till Östra Nylands välfärdsområdes registratur senast under tidsfristens sista dag innan registraturen stänger.

En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas.

En medlem i välfärdsområdet anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tidsfristen för begäran om omprövning. Om den sista dagen för omprövningsbegäran infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får omprövning begäras den första vardagen därefter.

 

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos  Östra Nylands välfärdsområdes styrelse och de nämnder och sektioner till vilken vederbörande tjänsteinnehavares beslut är underordnad.

Omprövningen levereras till registraturen.

Kontaktinformation och besöksadress:

Östra Nylands välfärdsområdes registratur

WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån, 06100 Borgå

E-post: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Registraturen är öppen måndag–fredag kl. 9-15.

 

Omprövningsbegärans form och innehåll

Omprövning ska begäras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I omprövningsbegäran ska uppges:

  • det beslut i vilket omprövning begärs
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs.

 

I omprövningsbegäran ska dessutom uppges namnet på den som har begärt omprövning samt personens hemkommun, postadress och telefonnummer.

Om omprövningsbeslutet får delges som ett elektroniskt meddelande ska också e-postadress uppges.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur (kirjaamo(at)itauusimaa.fi).