Välfärdsområdesstyrelsen, möte 08-05-2025

Protokollet är granskat

§ 118 Inrättande av en tjänst som koncernservicedirektör (additional)

IUHVADno-2025-1505

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
välfärdsområdesdirektör Max Lönnqvist
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi 

 

Inrättandet av en tjänst som koncernservicedirektör kommer att behövas i synnerhet på grund av den ökande efterfrågan på tjänster och organisationens alltmer komplicerade struktur. I den nuvarande verksamhetsmiljön har man identifierat flera utmaningar i fråga om samordningen av både interna tjänster och kundtjänster, som kräver centraliserat ledarskap och en enhetlig strategi. Koncernservicedirektören kan svara på dessa utmaningar och fungera som vägvisare för utvecklingen av tjänsterna.

Centralisering av tjänster

Centraliseringen av stödtjänsterna och de interna tjänsterna under koncernservicedirektören kan möjliggöra en effektivare användning av resurserna och minska överlappningarna. I synnerhet samordningen och harmoniseringen av tjänsterna kräver större satsningar än för närvarande. Detta skulle leda till kostnadsbesparingar och bättre servicekvalitet. Koncernservicedirektören skulle ansvara för standardiseringen av tjänsterna och optimeringen av processerna, vilket förbättrar kundnöjdheten.

Strategiskt ledarskap

Koncernservicedirektören skulle ha en central roll när det gäller att stärka det strategiska ledarskapet. Denna roll kräver en fördjupad förståelse av organisationens mål och förmåga att anpassa tjänsterna att svara på dessa mål. För närvarande är det endast välfärdsområdesdirektören och ekonomidirektören av tjänsteinnehavarna som hör till koncernledningen, och den nya koncernservicedirektören bör definieras i samma kategori.

Verkningar av tjänsten

Inrättandet av tjänsten som koncernservicedirektör förväntas medföra betydande positiva verkningar för organisationens verksamhet. Dessa verkningar kan granskas ur olika synvinklar, såsom kundnöjdhet, personalens välbefinnande och ekonomiska resultat.

En centraliserad serviceledning förbättrar kundnöjdheten. Koncernservicedirektören säkerställer att tjänsterna är högklassiga, konsekventa och kundorienterade. Den kontinuerliga utvecklingen och förbättringarna i serviceprocesserna märks direkt i kundernas erfarenheter.

Koncentrering av tjänsterna och ett tydligt ledarskap förbättrar personalens välbefinnande och väl ledda tjänster ökar arbetstillfredsställelsen. Koncernservicedirektören ser till att personalen får det stöd och den utbildning som behövs för att utföra sina uppgifter.

En effektiv ledning av tjänster leder till bättre ekonomiska resultat. Optimering av resursanvändningen och effektivering av serviceprocesserna medför kostnadsbesparingar som återspeglas i organisationens totala lönsamhet. Koncernservicedirektörens roll är central för att dessa resultat uppnås.

Tillsättande av tjänsten

Vid tillsättandet av tjänsten som koncernservicedirektör är det viktigt att hitta en person med gedigen erfarenhet av ledning av tjänster och strategisk planering. Rekryteringsprocessen ska planeras noggrant och man ska säkerställa att den valda personen uppfyller alla de kriterier som krävs.

Behörighetsvillkor för tjänsten är lämplig högre högskoleexamen och förtrogenhet med sektorn samt tillräcklig erfarenhet av ledningsuppgifter. Språkkraven för tjänsten är goda muntliga och skriftliga kunskaper i det ena inhemska språket och goda muntliga kunskaper i det andra inhemska språket.

Lönen för tjänsten ska fastställas i enlighet med lönesystemet i välfärdsområdet. Sektordirektörerna har en helhetslön och koncernservicedirektörens helhetslön ska fastställas till 9 000 €/mån.

Ansvarsområden

Koncernservicedirektörens ansvarsområden ska definieras tydligt. Han eller hon ansvarar särskilt för utveckling av stödtjänsterna, samordning, mätning och kvalitetskontrollen. Dessutom koncernservicedirektören i uppgift att säkerställa att tjänsterna stöder organisationens strategiska mål.

Rapporteringsstruktur

Koncernservicedirektörens rapporteringsstruktur ska vara tydlig och fungerande. Hen rapporterar direkt till välfärdsområdesdirektören och har ett nära samarbete med andra direktörer. Detta säkerställer att tjänsterna är i linje med organisationens övergripande strategi. Koncernservicedirektören är samtidigt sektordirektör för koncern- och strategitjänsterna.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar inrätta tjänsten som koncernservicedirektör från 1.5.2025, med en helhetslön på 9 000 euro i månaden, och fastställer behörighetsvillkoren för tjänsten enligt följande:

  • lämplig högre högskoleexamen, kännedom om sektorn och tillräcklig erfarenhet av krävande ledningsuppgifter
  • språkkraven för tjänsten är goda muntliga och skriftliga kunskaper i det ena inhemska språket och goda muntliga kunskaper i det andra inhemska språket. 


Samtidigt beslutar välfärdsområdesstyrelsen att tjänsten som koncernservicedirektör ledigförklaras med de ovan nämnda behörighetsvillkoren. Prövotiden är sex månader.

Paragrafen justeras genast. 

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade inrätta tjänsten som koncernservicedirektör från 1.5.2025, med en helhetslön på 9 000 euro i månaden, och fastställer behörighetsvillkoren för tjänsten enligt följande:

  • lämplig högre högskoleexamen, kännedom om sektorn och tillräcklig erfarenhet av krävande ledningsuppgifter
  • språkkraven för tjänsten är goda muntliga och skriftliga kunskaper i det ena inhemska språket och goda muntliga kunskaper i det andra inhemska språket.


Samtidigt beslutade välfärdsområdesstyrelsen att tjänsten som koncernservicedirektör ledigförklaras med de ovan nämnda behörighetsvillkoren. Prövotiden är sex månader.

Paragrafen justerades genast.

Möte hantering

Det antecknades i protokollet att detta ärende togs upp som sista punkt på mötet, och att välfärdsområdesdirektören fungerade som protokollförare för detta ärende, efter att de övriga tjänsteinnehavarna lämnat mötesrummet.


Sökande av ändring

Välfärdsområdeslagen 139 §

Den som är missnöjd med detta beslut kan begära omprövning skriftligt. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

 

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras av:

  • den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • välfärdsområdets medlem

 

Tidsfrist för begäran om omprövning

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska lämnas in till Östra Nylands välfärdsområdes registratur senast under tidsfristens sista dag innan registraturen stänger.

En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas.

En medlem i välfärdsområdet anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tidsfristen för begäran om omprövning. Om den sista dagen för omprövningsbegäran infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får omprövning begäras den första vardagen därefter.

 

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos  Östra Nylands välfärdsområdes styrelse och de nämnder och sektioner till vilken vederbörande tjänsteinnehavares beslut är underordnad.

Omprövningen levereras till registraturen.

Kontaktinformation och besöksadress:

Östra Nylands välfärdsområdes registratur

WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån, 06100 Borgå

E-post: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Registraturen är öppen måndag–fredag kl. 9-15.

 

Omprövningsbegärans form och innehåll

Omprövning ska begäras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I omprövningsbegäran ska uppges:

  • det beslut i vilket omprövning begärs
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs.

 

I omprövningsbegäran ska dessutom uppges namnet på den som har begärt omprövning samt personens hemkommun, postadress och telefonnummer.

Om omprövningsbeslutet får delges som ett elektroniskt meddelande ska också e-postadress uppges.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur (kirjaamo(at)itauusimaa.fi).