Beskrivning
Beredning och tilläggsuppgifter:
välfärdsområdesdirektör Max Lönnqvist
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
Inrättandet av en tjänst som koncernservicedirektör kommer att behövas i synnerhet på grund av den ökande efterfrågan på tjänster och organisationens alltmer komplicerade struktur. I den nuvarande verksamhetsmiljön har man identifierat flera utmaningar i fråga om samordningen av både interna tjänster och kundtjänster, som kräver centraliserat ledarskap och en enhetlig strategi. Koncernservicedirektören kan svara på dessa utmaningar och fungera som vägvisare för utvecklingen av tjänsterna.
Centralisering av tjänster
Centraliseringen av stödtjänsterna och de interna tjänsterna under koncernservicedirektören kan möjliggöra en effektivare användning av resurserna och minska överlappningarna. I synnerhet samordningen och harmoniseringen av tjänsterna kräver större satsningar än för närvarande. Detta skulle leda till kostnadsbesparingar och bättre servicekvalitet. Koncernservicedirektören skulle ansvara för standardiseringen av tjänsterna och optimeringen av processerna, vilket förbättrar kundnöjdheten.
Strategiskt ledarskap
Koncernservicedirektören skulle ha en central roll när det gäller att stärka det strategiska ledarskapet. Denna roll kräver en fördjupad förståelse av organisationens mål och förmåga att anpassa tjänsterna att svara på dessa mål. För närvarande är det endast välfärdsområdesdirektören och ekonomidirektören av tjänsteinnehavarna som hör till koncernledningen, och den nya koncernservicedirektören bör definieras i samma kategori.
Verkningar av tjänsten
Inrättandet av tjänsten som koncernservicedirektör förväntas medföra betydande positiva verkningar för organisationens verksamhet. Dessa verkningar kan granskas ur olika synvinklar, såsom kundnöjdhet, personalens välbefinnande och ekonomiska resultat.
En centraliserad serviceledning förbättrar kundnöjdheten. Koncernservicedirektören säkerställer att tjänsterna är högklassiga, konsekventa och kundorienterade. Den kontinuerliga utvecklingen och förbättringarna i serviceprocesserna märks direkt i kundernas erfarenheter.
Koncentrering av tjänsterna och ett tydligt ledarskap förbättrar personalens välbefinnande och väl ledda tjänster ökar arbetstillfredsställelsen. Koncernservicedirektören ser till att personalen får det stöd och den utbildning som behövs för att utföra sina uppgifter.
En effektiv ledning av tjänster leder till bättre ekonomiska resultat. Optimering av resursanvändningen och effektivering av serviceprocesserna medför kostnadsbesparingar som återspeglas i organisationens totala lönsamhet. Koncernservicedirektörens roll är central för att dessa resultat uppnås.
Tillsättande av tjänsten
Vid tillsättandet av tjänsten som koncernservicedirektör är det viktigt att hitta en person med gedigen erfarenhet av ledning av tjänster och strategisk planering. Rekryteringsprocessen ska planeras noggrant och man ska säkerställa att den valda personen uppfyller alla de kriterier som krävs.
Behörighetsvillkor för tjänsten är lämplig högre högskoleexamen och förtrogenhet med sektorn samt tillräcklig erfarenhet av ledningsuppgifter. Språkkraven för tjänsten är goda muntliga och skriftliga kunskaper i det ena inhemska språket och goda muntliga kunskaper i det andra inhemska språket.
Lönen för tjänsten ska fastställas i enlighet med lönesystemet i välfärdsområdet. Sektordirektörerna har en helhetslön och koncernservicedirektörens helhetslön ska fastställas till 9 000 €/mån.
Ansvarsområden
Koncernservicedirektörens ansvarsområden ska definieras tydligt. Han eller hon ansvarar särskilt för utveckling av stödtjänsterna, samordning, mätning och kvalitetskontrollen. Dessutom koncernservicedirektören i uppgift att säkerställa att tjänsterna stöder organisationens strategiska mål.
Rapporteringsstruktur
Koncernservicedirektörens rapporteringsstruktur ska vara tydlig och fungerande. Hen rapporterar direkt till välfärdsområdesdirektören och har ett nära samarbete med andra direktörer. Detta säkerställer att tjänsterna är i linje med organisationens övergripande strategi. Koncernservicedirektören är samtidigt sektordirektör för koncern- och strategitjänsterna.
Beskrivning förslag
Välfärdsområdesdirektören:
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar inrätta tjänsten som koncernservicedirektör från 1.5.2025, med en helhetslön på 9 000 euro i månaden, och fastställer behörighetsvillkoren för tjänsten enligt följande:
- lämplig högre högskoleexamen, kännedom om sektorn och tillräcklig erfarenhet av krävande ledningsuppgifter
- språkkraven för tjänsten är goda muntliga och skriftliga kunskaper i det ena inhemska språket och goda muntliga kunskaper i det andra inhemska språket.
Samtidigt beslutar välfärdsområdesstyrelsen att tjänsten som koncernservicedirektör ledigförklaras med de ovan nämnda behörighetsvillkoren. Prövotiden är sex månader.
Paragrafen justeras genast.