Nämnden för utveckling och samarbete, möte 12-03-2025

Dagordningen är verifierad

§ 5 Lägesöversikt av genomförande av klient- och patientsäkerhetsstrategin

IUHVADno-2025-838

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
specialsakkunnig Sanna Sten, kvalitetschef Rebecca Sjöholm, fornamn.efternamn@itauusimaa.fi 

Social- och hälsovårdsministeriet har publicerat en klient- och patientsäkerhetsstrategi 24.2.2022. Syftet med klient- och patientsäkerhetsstrategin och dess genomförandeplan 2022–2026 är att främja delaktigheten, åtgärder som stärker säkerheten och ledningen av säkerhetskulturen i Finland. Strategin och genomförandeplanen har beretts för att användas av yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården, aktörer som leder och övervakar verksamheten, politiska beslutsfattare samt klienter, patienter och deras närstående. 

Det finns fyra strategiska spetsområden: tillsammans med klienten och patienten, välmående och kompetent personal, säkerheten först i alla organisationer och vi förbättrar det som redan finns. Under varje spetsområde anges tre mål, som då de uppnås konkret främjar klient- och patientsäkerheten. För att nå målen krävs ett målmedvetet och målinriktat samarbete mellan yrkesutbildade personer och organisationer inom social- och hälsovården. 

Klient- och patientsäkerhetscentret har utarbetat ett handlingsprogram för tjänsteanordnare och tjänsteproducenter inom social- och hälsovården. Handlingsprogrammet kompletterar den nationella genomförandeplanen för klient- och patientsäkerhetsstrategin 2022-2026. 

Handlingsprogrammet innehåller milstolpar för uppnående av strategins mål. Den beskriver etappvis uppgifterna som genomförs under strategins lopp och vilka verktyg finns som stöd för åtgärderna. Handlingsprogrammet förenhetligar förfarandena, mätningen, uppföljningen och utvärderingen inom olika välfärdsområden. För att uppfölja genomförande av klient- och patientsäkerhetsstrategin har ministeriet publicerat ett verktyg för självvärdering som serviceanordnarna och serviceproducenterna kan använda för att systematiskt identifiera styrkor och utvecklingsbehov vid genomförandet av strategin.  

Vid Östra Nylands välfärdsområde har man arbetat för att främja klient- och patientsäkerhetsstrategin sedan våren 2023. Samtidigt har man definierat strukturerna och ansvaret inom klient- och patientsäkerheten och stärkt samarbetet för att utveckla klient- och patientsäkerheten.  

Beskrivning förslag

Vik. utvecklingsdirektören: 

Nämnden för utveckling och samarbete antecknar lägesöversikten för handlingsprogrammet för klient- och patientsäkerhetsstrategin till kännedom.