Kehittäminen ja yhteistyö -lautakunta, kokous 12.3.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 5 Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanon tilanne

IUHVADno-2025-838

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
erityisasiantuntija Sanna Sten, laatupäällikkö Rebecca Sjöholm, etunimi.sukunimi@itauusimaa.fi  

Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut 24.2.2022 asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategialla ja toimeenpanosuunnitelmalla 2022–2026 edistetään osallisuutta, turvallisuutta vahvistavia toimia ja turvallisuuskulttuurin johtamista Suomessa. Strategia ja toimeenpanosuunnitelma on valmisteltu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten, toimintaa johtavien ja valvovien tahojen, poliittisten päättäjien sekä asiakkaiden, potilaiden ja heidän läheistensä käyttöön.  

Strategisia kärkiä on neljä: yhdessä asiakkaiden ja potilaiden kanssa, hyvinvoivat ja osaavat ammattilaiset, turvallisuus ensin kaikissa organisaatioissa ja parannamme olemassa olevaa. Jokaisen kärjen alla on esitetty kolme tavoitetta, joiden saavuttaminen konkreettisesti edistää asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaisten ja organisaatioiden määrätietoista ja tavoitteellista yhteistyötä.  

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus on laatinut toimenpideohjelman sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunjärjestäjien ja -tuottajien käyttöön. Se täydentää kansallisen asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian 2022-2026 toimeenpanosuunnitelmaa.  

Toimenpideohjelmasta löytyvät askelmerkit strategian tavoitteiden saavuttamiseen. Se sisältää käytännön tehtävät vaiheistettuna strategiakaudelle sekä kuvaukset tehtäviä tukevista työkaluista. Toimenpideohjelma yhtenäistää menettelyjä, mittaamista, seurantaa ja arviointia hyvinvointialueiden kesken. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toteuttamisen seurantaan on julkaistu itsearviointityökalu, jonka avulla palvelunjärjestäjät ja palveluntuottajat voivat tunnistaa vahvuuksia ja kehittämistarpeita strategian toimeenpanossa.   

Hyvinvointialueella asiakas- ja potilasturvallisuusstrategiaa on edistetty keväästä 2023 alkaen. Samaan aikaan hyvinvointialueen asiakas- ja potilasturvallisuuden rakenteita ja vastuita on määritetty ja yhteistyötä asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämiseksi vahvistettu.   

   

Päätösehdotus

Vs. kehittämisjohtaja:  

Kehittäminen ja yhteistyö -lautakunta merkitsee asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimenpideohjelman tilanteen tiedoksi.