Välfärdsområdesfullmäktige, möte 19-12-2024

Protokollet är granskat

§ 114 Upphandlingsbeslut gällande intern konkurrensutsättning avseende serviceboende med heldygnsomsorg inom ett dynamiskt inköpssystem för boendeservice för äldre

IUHVADno-2024-2450

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
ledande upphandlingssakkunnig Johanna Heikel
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Upphandlingsförfarande och upphandlingsannons

Konkurrensutsättningen av ” serviceboende med heldygnsomsorg” har utförts som en intern konkurrensutsättning i klass 1 inom ett dynamiskt inköpssystem som Östra Nylands välfärdsområde har inrättat. Det dynamiska upphandlingssystemet är indelat i klasser: Klass 1 serviceboende med heldygnsomsorg och Klass 2 Gemenskapsboende.

Östra Nylands välfärdsområde inrättade ett dynamiskt inköpssystem (DPS) för upphandling av boende service för äldre genom en upphandlingsannons publicerad 6.9.2024 och genom en begäran om deltagande nummer IUHVADno-2024-2450. Upphandlingsannonsen publicerades i annonskanalerna www.hankintailmoitukset.fi och www.tarjouspalvelu.fi (nr 2024-013688) och 29.4.2024 i TED (nr 537100-2024).

Östra Nylands välfärdsområde upphandlar boendetjänster för äldre i det Dynamiska upphandlingssystemet.

Inköpssystemet är i kraft sex (6) år från att det inrättades. Inköpssystemet är under hela sin giltighetstid öppet för alla serviceproducenter som uppfyller lämplighetskriterierna. Beställaren genomför efter eget behov konkurrensutsättningar inom systemet under systemets giltighetstid. Då har nya serviceproducenter möjlighet att lämna anbud, och beställaren kan göra ändringar i villkoren i systemet. Ett kontrakt som ingåtts på basis av ett anbudsförfarande inom systemet kan vara i kraft i högst två (2) år efter det att inköpssystemet har upphört att gälla.

Det är fråga om upphandling av boende service för äldre inom social- och hälsovårdsbranschen i form av upphandling av social- och hälsovårdstjänster enligt bilaga E till upphandlingslagen. På upphandlingen tillämpas bestämmelserna i 12 kap. och de allmänna principerna för upphandling enligt 3 § i upphandlingslagen. Upphandlingen genomförs genom ett dynamiskt inköpssystem för social- och hälsovårdstjänster (nedan inköpssystemet), vilket innebär ett förfarande som beställaren planerar och som överensstämmer med principerna i upphandlingslagen för anskaffning av de tjänster som är föremål för upphandlingen.

Verksamhetsprinciperna för inköpssystemet beskrivs noggrannare i bilagan till begäran om tillträde ”Beskrivning av upphandlingsförfarandet Östra Nylands välfärdsområde”.

Föremål för upphandling och uppskattat värde

I denna interna konkurrensutsättning upphandlas serviceboende med heldygnsomsorg för äldre. Kunderna inom serviceboende med heldygnsomsorg är äldre personer vars behov av hjälp och stöd är dygnet runt och mångsidigt. Kvalitetskraven för tjänsten säkerställer en meningsfull och värdig viktig vardag för de äldre.

Vid upphandlingen inrättas ett ramavtal där alla tjänsteleverantörer som uppfyller kraven i anbudsförfrågan väljs ut.

Resultatet av konkurrensutsättningen gäller kunder som redan bor i den valda boendeservice serviceboendeenheten vid avtalets början, kunder som vill byta boende samt nya kunder. Vid avtalets slut förblir de kundspecifika serviceavtalen i kraft oavsett resultatet av en eventuell ny konkurrensutsättning. Målet är att ingen ska behöva flytta eller byta boende på grund av konkurrensutsättningen och dess resultat.

Urvalskriteriet för kundspecifik tjänst baseras på det servicebehov som har bedömts enligt socialvårdslagen och kundlagen. Lagstiftningen kräver att kundens självbestämmanderätt respekteras och att hens åsikter och individuella behov beaktas vid bedömningen av servicebehovet och upprättandet av kundplanen. Kunden deltar i bedömningen av servicebehovet, planeringen och valet av tjänsteleverantör enligt lagstiftningen. Tjänsten upphandlas från den tjänsteleverantör vars tjänst bäst motsvarar kundens servicebehov, bedömt enligt lagstiftningen. I detta sammanhang bekantar sig beställaren noggrant med innehållet i varje tjänsteleverantörs erbjudna tjänst. Om det finns flera tjänsteleverantörer som motsvarar det enligt lagstiftningen bedömda servicebehovet, görs valet enligt avtalets prioritetsordning.

Föremålet för upphandlingen beskrivs närmare i anbudsförfrågan med bilagor.

Det uppskattade totala värdet av upphandlingen under avtalsperioden, beräknat enligt upphandlingslagen, är cirka 70 miljoner euro (exklusive mervärdesskatt).

Avsikten är att tjänsten enligt det upphandlade avtalet ska börja den 1 februari 2025. Avtalet gäller tidsbestämt i två (2) år. Efter den grundläggande avtalsperioden har beställaren möjlighet att använda två ettåriga optioner (1+1). Beställaren beslutar om användningen av optionen minst 6 månader före avtalets slut / slutet av det första optionsåret.

Anbudsförfrågan och inkomna anbud

Den 14 oktober 2024 publicerade den upphandlande enheten en intern anbudsförfrågan för alla godkända anbudssökande i inköpssystemet. Anbudsförfrågan jämte bilagor utgör kompletterande material till beslutet.

Den upphandlande enheten svarade på frågorna om anbudsförfrågan jämte bilagor inom den i anbudsförfrågan angivna tiden.

Man kunde lämna in anbud också för boendeenheter som är under planering.

För nya boendeenheters del, vilka planeras bli färdiga under avtalsperioden, sluts avtalen då boendeenheten är färdig att ta emot kunder och den upphandlande enheten har kontrollerat att alla villkor/krav enligt begäran om deltagande uppfylls.

Den upphandlande enheten fick 55 anbud inom tidsfristen för inlämnande av anbud, det vill säga senast 8.11.2024 kl. 9.00.

De inkomna anbuden framgår av bilaga 1, Avauspöytäkirja.

Alla anbudsgivare lämnade in sina anbud inom utsatt tid.

Bedömning av överensstämmelse med anbudsförfrågan

Enligt 113 § i upphandlingslagen ska en anbudsgivare i sitt anbud visa att den tjänst som erbjuds svarar mot kraven i anbudsförfrågan. Anbud som inte motsvarar anbudsförfrågan eller villkoren för anbudsförfarandet ska uteslutas ur anbudsförfarandet.

Vid granskningen av anbuden konstaterades för två anbudsgivares del ett uppenbart fel som gäller prisets storleksklass ”hyra:  euro / dygn / en boende” och den upphandlande enheten bad anbudsgivarna om precisering av anbuden. Efter att ha granskat preciseringarna konstaterade den upphandlande enheten att Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus sr anbud för boendeenheten Eleonora samt Valkon Hoitokoti Oy:s anbud för boendeenheten Pajunkissan hoitokoti överensstämde med anbudsförfrågan.

Dessutom konstaterades vid granskningen av anbuden att det fanns en oklarhet angående personalformuläret för tre anbudsgivares del. Den upphandlande enheten bad Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy om komplettering för boendeenheten Domus Leppis del, Yrjö ja Hanna Oy för boendeenheten Hanna Kotis del och Primelife Healthcare Oy (i öppningsprotokollet Solum Asumispalvelut Oy) för deras boendeenhet.

Efter att ha granskat kompletteringarna konstaterade den upphandlande enheten att Yrjö ja Hanna Oy:s anbud för boendeenheten Hanna Koti överensstämde med anbudsförfrågan.

Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy:s anbud för boendeenheten Domus Leppis samt Primelife Healthcare Oy för deras boendeenhets del uppfyllde inte alla krav i anbudsförfrågan och utesluts ur upphandlingen.

Noggrannare motiveringar för uteslutandet finns i bilagor för respektive anbudsgivare vilka är sekretessbelagda enligt offentlighetslagens 24 §, 1 mom. punkt 20.

Medivida Hoiva Oy:s boendeenhet Mannakodit uppfyllde inte kravet i anbudsförfrågan på var boendeenheten ska vara belägen och utesluts ur upphandlingen.

Mehiläinen Lappträsk Ab:s anbud för Mainiokoti Klockaren uppfyllde inte till alla delar kraven på anbudsförfrågan och utesluts ur upphandlingen. Noggrannare motiveringar för uteslutandet finns i en bilaga för anbudsgivaren. Bilagan är sekretessbelagd enligt offentlighetslagens 24 §, 1 mom. punkt 20.

Alla övriga inkomna anbuden var i enlighet med kraven i anbudsförfrågan och uppfyllde minimikraven i anbudsförfrågan. De inkluderas i jämförelsen av anbud.

Jämförelse av anbuden

Den upphandlande enheten väljer till avtalsleverantörer alla de serviceproducenter som uppfyller de minimikrav som ställts. Valet av serviceproducenter sker och serviceproducenternas prioritetsordning uppstår på basis av resultatet av jämförelsen av anbud.

Grunden för valet av anbud är ekonomisk fördelaktighet på följande sätt.

Pris Vikt 100 %

Jämförelsepriset för anbuden består av dygnspriset för serviceboende med helhetsomsorg, inkluderande måltider, då personaldimensioneringen är 0,65 (euro / dygn / kund, moms 0%). Det förmånligaste dygnspriset får 100 poäng. De övriga anbuden får poäng enligt följande formel: förmånligaste dygnspriset/anbudsgivarens dygnspris x 100.

Kvaliteten av tjänsten säkerställs genom uppföljning av avtalet under avtalsperioden. Tjänsten bör under hela avtalsperioden, inklusive optionsåren, uppfylla de kvalitetskrav som upprättats i beskrivningen av tjänsten. Beskrivningen av tjänsten är en bilaga till anbudsförfrågan och beskriver minimikraven för tjänsten.

Upphandlingsavtal

Avtal om upphandling ingås genom att parterna tecknar ett separat skriftligt kontrakt. Vid tjänsteupphandling enligt bilaga E som överstiger EU-tröskelvärdet får kontrakt ingås tidigast 14 dagar från det att anbudssökanden eller anbudsgivaren har fått eller anses ha fått del av beslutet och besvärs anvisningen.

Den som söker ändring i ett upphandlingsärende ska enligt 148 § i upphandlingslagen skriftligt underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen.  Den upphandlande enheten ber att en eventuell underrättelse om sökande av ändring tillsänds adressen kirjaamo@itauusimaa.fi samt ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi

Befogenheter

Det bestäms i 22 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde att välfärdsområdesfullmäktige beslutar om upphandlingar, avtal och förbindelser som överskrider 10 000 000 euro samt om upphandlingsrättelser angående de ovannämnda.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att föreslå för Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar att välja alla boendeservicenheter som ingick i jämförelsen till ramavtalet för "dygnet runt-boendeservice" i prioritetsordning enligt den bifogade jämförelsetabellen.

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå för Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar att utesluta Medivida Hoiva Oy:s boendeenhet Mannakodit, Primelife Healthcare Oy:s anbud för deras boendeenhet, Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy:s anbud för boendeenheten Domus Leppis samt Mehiläinen Lappträsk Ab:s anbud för boendeenheten Mainiokoti Klockaren ur anbudsförfarandet.

Paragrafen justeras genast.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade enhälligt bordlägga ärendet.

Möte hantering

Ledamöterna Patrik Björkman och Arto Kujala anmälde jäv (förvaltningslagen 28.1 § punkt 5 samfundsjäv, styrelsemedlemmar i Mehiläinen Lapinjärvi Oy) och avlägsnade sig från mötet för behandlingen av det här ärendet (kl. 16.15-16.55).

Ordförandes förslag om att bordlägga ärendet för tilläggsutredningar, godkändes enhälligt.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
ledande upphandlingssakkunnig Johanna Heikel
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att föreslå för Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar att välja alla boendeservicenheter som ingick i jämförelsen till ramavtalet för "dygnet runt-​boendeservice" i prioritetsordning enligt den bifogade jämförelsetabellen.

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå för Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar att utesluta Medivida Hoiva Oy:s boendeenhet Mannakodit,​ Primelife Healthcare Oy:s anbud för deras boendeenhet,​ Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy:s anbud för boendeenheten Domus Leppis samt Mehiläinen Lappträsk Ab:s anbud för boendeenheten Mainiokoti Klockaren ur anbudsförfarandet.

Paragrafen justeras genast.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade att föreslå för Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar att välja alla boendeservicenheter som ingick i jämförelsen till ramavtalet för "dygnet runt-boendeservice" i prioritetsordning enligt den bifogade jämförelsetabellen.

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade föreslå för Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar att utesluta Medivida Hoiva Oy:s boendeenhet Mannakodit, Primelife Healthcare Oy:s anbud för deras boendeenhet, Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy:s anbud för boendeenheten Domus Leppis samt Mehiläinen Lappträsk Ab:s anbud för boendeenheten Mainiokoti Klockaren ur anbudsförfarandet.

Paragrafen justerades genast. 

Möte hantering

Det antecknades i protokollet att välfärdsområdesstyrelsens ledamöter Patrik Björkman och Arto Kujala anmälde jäv och avlägsnade sig från mötet under behandlingen av detta ärende kl. 20.15-20.26 (samfundsjälv).

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
ledande upphandlingssakkunnig Johanna Heikel
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen: 

Välfärdsområdesfullmäktige beslutar att välja alla boendeservicenheter som ingick i jämförelsen till ramavtalet för "dygnet runt-​boendeservice" i prioritetsordning enligt den bifogade jämförelsetabellen.

Välfärdsområdesfullmäktige beslutar att utesluta Medivida Hoiva Oy:s boendeenhet Mannakodit,​ Primelife Healthcare Oy:s anbud för deras boendeenhet,​ Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy:s anbud för boendeenheten Domus Leppis samt Mehiläinen Lappträsk Ab:s anbud för boendeenheten Mainiokoti Klockaren ur anbudsförfarandet.

Paragrafen justeras genast. 

Beslut

Välfärdsområdesfullmäktige beslutade att välja alla boendeserviceenheter som ingick i jämförelsen till ramavtalet för "dygnet runt- boendeservice" i prioritetsordning enligt den bifogade jämförelsetabellen.

Välfärdsområdesfullmäktige beslutade att utesluta Medivida Hoiva Oy:s boendeenhet Mannakodit, Primelife Healthcare Oy:s anbud för deras boendeenhet, Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy:s anbud för boendeenheten Domus Leppis samt Mehiläinen Lappträsk Ab:s anbud för boendeenheten Mainiokoti Klockaren ur anbudsförfarandet.

Paragrafen justerades genast.


Sökande av ändring

En part som är missnöjd med detta beslut kan söka ändring i beslutet genom att yrka på upphandlingsrättelse eller genom att anföra besvär hos marknadsdomstolen eller bådadera.

Enligt vad som föreskrivs i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016, hädanefter upphandlingslagen) får man söka ändring i beslut som gäller en offentlig handling eller något annat avgörande i upphandlingsförfarandet genom att yrka att den upphandlande enheten gör en rättelse (hädanefter upphandlingsrättelse), eller så kan ärendet föras till marknadsdomstolen genom besvär.

 

1 ANVISNINGAR OM UPPHANDLINGSRÄTTELSE

 

Rätt att yrka på upphandlingsrättelse

En anbudsgivare som har deltagit i ett anbudsförfarande eller en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan, eller den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part), får skriftligen yrka på upphandlingsrättelse hos den upp-handlande enheten.

 

Tid för att yrka på upphandlingsrättelse

En part ska framställa yrkande inom 14 dagar efter att ha fått del av den upphandlande enhetens beslut eller avgörande.

Överklagande till marknadsdomstolen hindrar inte att upphandlingsrättelse yrkas. Anhängiggörande och behandling av ett yrkande på upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist under vilken en part med stöd av upphandlingslagen kan söka ändring genom besvär hos marknadsdomstolen.

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden eller anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tiden för yrkande på upphandlingsrättelse. Om tidsfristens sista dag infaller på en helgdag, själv-ständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får upphandlingsrättelse yrkas den första vardagen därefter.

 

Myndighet hos vilken upphandlingsrättelse yrkas

Upphandlingsrättelse yrkas hos den myndighet som har gjort upphandlingsbeslut i Östra Nylands välfärdsområde.
 

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån.
06100 Borgå
E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Öppettider för registraturen mån – fre kl. 9.00 - 15.00

 

Form och innehåll

Ett yrkande på upphandlingsrättelse anhängiggörs skriftligen genom att det uppges:

 

  • vilket beslut eller avgörande av den upphandlande enheten som yrkandet på upphandlingsrättelse gäller
  • hurdan upphandlingsrättelse som yrkas i beslutet eller
  • avgörandet på vilka grunder upphandlingsrättelse yrkas i beslutet eller avgörandet.

 

Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I yrkandet på upphandlingsrättelse ska antecknas namnet på den som yrkar på rättelse och den kontaktinformation som behövs för att ärendet ska kunna skötas. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat yrkandeskriften, ska även denna persons namn och kon-taktinformation uppges i yrkandet.

Till yrkandet på upphandlingsrättelse ska bifogas de handlingar som den som yrkar på rättelse åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats in till myndigheten.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur. 

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån.
06100 Borgå
E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Öppettider för registraturen mån – fre kl. 9.00 - 15.00

 

2 BESVÄRSANVISNING TILL MARKNADSDOMSTOLEN

Besvärsrätt

En anbudsgivare, en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan eller den som saken gäller kan föra ärendet till marknadsdomstolen för behandling.

 

Besvärstid

Besvär ska anföras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

 

Vid upphandlingar som överstiger EU-tröskelvärdena ska besvär anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet, om den upphandlande enheten har ingått ett upphandlingskontrakt med stöd av 78 § 3 punkten i upphandlingslagen utan att iaktta väntetiden.

 

Besvär ska lämnas in senast sex månader efter att upphandlingsbeslutet har fattats, om parten har fått del av upphandlingsbeslutet och upphandlingsbeslutet eller besvärsanvisningen har varit väsentligen bristfälliga.

 

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

 

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden el-ler anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

 

Anhängiggörande av en upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist inom vilken en part har rätt att överklaga hos marknadsdomstolen genom besvär.

 

Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsda-gen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

 

Besvärsmyndighet

Besvär ska anföras hos marknadsdomstolen.

Adress: Banbyggarvägen 5,
00520 Helsingfors
E-postadress:  markkinaoikeus(at)oikeus.fi
Faxnummer:    029 564 3314
Telefonnummer: 029 564 3300
Öppettider för registraturen: mån-fre 8.00-16.15

 

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligen. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvären, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut i vilket ändring söks
  • till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas
  • de grunder på vilka ändring yrkas.

 

I besvären ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat besvärsskriften, ska även denna persons namn och hemkommun uppges i besvären.

I besvären ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer som ska användas för meddelanden i saken till ändringssökanden.

Ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet ska underteckna besvären. Ett elektroniskt dokument behöver ändå inte kompletteras med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

 

Till besvären ska bifogas

  • det beslut i original eller kopia i vilket ändring söks genom besvär
  • intyg över vilken dag beslutet har delgetts eller någon annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Underrättelse till den upphandlande enheten om anförandet av besvär

Ändringssökanden eller hans eller hennes företrädare ska skriftligen underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Underrättelsen ska lämnas in senast då besvären över upphandlingen lämnas in till marknadsdomstolen.Meddelandet skall ges till: Registraturen i Östra Nylands välfärdsområde.

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån., 06100 Borgå

E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

 

Rättegångsavgift

Rättegångsavgifterna, som tas ut för behandling av ett ärende i marknadsdomstolen bestäms enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), enligt Justitieministeriets förordning om justering av de avgifter som nämns i 2 § i lagen om domstolsavgifter (1122/2021) och enligt Justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar 2022–2024 (1123/2021).

 

För behandling av tvistemål, ärenden som gäller ändringssökande och andra rättskipningsmål tas i marknadsdomstolen ut en rättegångsavgift på 2120 euro.

Om värdet av en upphandling i ett ärende som gäller offentlig upphandling är minst 1 miljon euro, är behandlingsavgiften 4240 euro. Om värdet av upphandlingen är minst 10 miljoner euro, är behandlingsavgiften 6350 euro.