Aluevaltuusto, kokous 19.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 114 Hankintapäätös ikääntyneiden asumispalveluiden hankintaa koskevassa dynaamisessa hankintajärjestelmässä toteutetussa sisäisessä kilpailutuksessa koskien ympärivuorokautista palveluasumista

IUHVADno-2024-2450

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
johtava hankinta-asiantuntija Johanna Heikel
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi


Hankintamenettely ja hankintailmoitus

Ikääntyneiden asumispalveluiden hankinta ” ympärivuorokautinen palveluasuminen” kilpailutus on toteutettu dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisenä kilpailutuksena Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen perustamassa hankintajärjestelmän luokassa 1. Dynaaminen hankintajärjestelmä on jaettu luokkiin: Luokka 1 Ympärivuorokautinen palveluasuminen ja Luokka 2 Yhteisöllinen asuminen.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue perusti ikääntyneiden asumispalveluiden hankintaa koskevan dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS) 6.9.2024 julkaistulla hankintailmoituksella ja osallistumispyynnöllä numero IUHVADno-2024-2450. Hankintailmoitus julkaistiin 6.9.2024 ilmoituskanavissa www.hankintailmoitukset.fi ja www.tarjouspalvelu.fi (nro. 2024– 013688) ja TED:issä (nro. 537100-2024).

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue toteuttaa ikääntyneiden asumispalveluiden hankintoja Dynaamisessa hankintajärjestelmässä.

Hankintajärjestelmä on voimassa kuusi (6) vuotta sen perustamisesta lukien. Hankintajärjestelmä on koko voimassaolonsa ajan avoin kaikille soveltuvuusehdot täyttäville palveluntuottajille. Tilaaja toteuttaa tarpeensa mukaan järjestelmän sisäisiä kilpailutuksia järjestelmän keston aikana. Tällöin uusilla palveluntuottajilla on mahdollisuus tehdä tarjouksia ja tilaaja voi tehdä muutoksia järjestelmän ehtoihin.

Järjestelmän sisäisen tarjouskilpailun perusteella solmittu sopimus voi olla voimassa enintään kaksi (2) vuotta hankintajärjestelmän voimassa olon päättymisen jälkeen.

Kyseessä on ikääntyneiden asumispalveluiden hankinta hankintalain liitteen E mukai- sena sosiaali- ja terveyspalveluhankintana. Hankintaan sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Hankinta toteutetaan sosiaali- ja terveyspalveluiden dynaamisella hankintajärjestelmällä (jatkossa hankintajärjestelmä), joka tarkoittaa tilaajan suunnittelemaa, hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen.

Hankintajärjestelmän toimintaperiaatteet on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnön liitteessä ”Hankintamenettelyn kuvaus Itä-Uudenmaan hyvinvointialue”.

Hankinnan kohde ja ennakoitu arvo

Tässä sisäisessä kilpailutuksessa kilpailutetaan ympärivuorokautinen palveluasuminen ikääntyneille. Ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaat ovat ikääntyneitä, joiden avun ja tuen tarve on ympärivuorokautinen ja monimuotoinen. Palvelun laatuvaatimuksilla turvataan ikääntyneiden mielekäs ja arvokas arki.

Hankinnassa perustetaan puitejärjestely, johon valitaan kaikki palveluntuottajat, joiden tarjoukset täyttävät tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset.

Kilpailutuksen lopputulos koskee palvelujen piirissä olevia asiakkaita, jotka sopimuksen alkaessa jo asuvat valitussa asumispalveluyksikössä ja palvelujen piirissä olevia asiakkaita, jos he itse haluavat vaihtaa asumispaikkaa sekä uusia asiakkaita. Sopimuksen päättyessä asiakaskohtaiset palvelusopimukset jäävät voimaan riippumatta mahdollisen uuden kilpailutuksen lopputuloksesta. Tavoitteena on, että kenenkään ei tarvitse muuttaa tai vaihtaa asuinpaikkaa kilpailutuksen ja sen lopputuloksen seurauksena.

Asiakaskohtaisen palvelun valintaperusteena on asiakkaan sosiaalihuoltolain ja asiakaslain mukaisesti arvioitu palvelutarve. Lainsäädäntö edellyttää, että palvelutarpeen arvioinnissa ja asiakassuunnitelman laatimisessa kunnioitetaan asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja otetaan huomioon hänen mielipiteensä ja yksilölliset tarpeensa. Asiakas osallistuu palvelutarpeen arviointiin, suunnitteluun ja palveluntuottajan valintaan lainsäädännön mukaisesti. Palvelu hankitaan siltä palveluntuottajalta, jonka palvelu vastaa asiakkaan lainsäädännön mukaisesti arvioituun palvelutarpeeseen parhaimmin. Tässä yhteydessä tilaaja tutustuu huolellisesti kunkin palveluntuottajan tarjoaman palvelun sisältöön. Mikäli asiakkaan edellä kuvatun, lainsäädännön mukaisesti toteutetun palvelutarpeen arvioinnin perusteella tarpeeseen vastaavia, samanveroisia palveluntuottajia on useita, toteutetaan valinta sopimuksen etusijajärjestyksen mukaisesti.

Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin ohjeismateriaalina olevassa tarjouspyynnössä liitteineen.

Hankinnan hankintalain mukaisesti laskettu ennakoidun arvon kokonaisarvo sopimuskaudella on noin 70 miljoonaa euroa (ilman arvonlisäveroa).

Tarkoituksena on, että kilpailutetun sopimuksen mukainen palvelu alkaa 1.2.2025. Sopimus on voimassa määräaikaisena kaksi (2) vuotta. Perussopimuskauden jälkeen tilaajalla on mahdollisuus ottaa käyttöön kaksi vuoden pituista optiota (1+1). Tilaaja päättää option käytöstä vähintään 6 kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä / ensimmäisen optiovuoden päättymistä.

Tarjouspyyntö ja saadut tarjoukset

Hankintayksikkö julkaisi 14.10.2024 kaikille hankintajärjestelmän hyväksytyille ehdokkaille hankintajärjestelmän sisäisen tarjouspyynnön.

Tarjouspyynnöstä esitettyihin kysymyksiin vastattiin tarjouspyynnössä kuvatussa aikataulussa.

Tarjouspyyntö liitteineen on päätöksen oheismateriaaleina.

Tarjouksen on voinut jättää myös perustettavasta asumisyksiköstä.

Uusien suunnitteilla olevien asumisyksiköiden osalta sopimus solmitaan kun yksikkö on valmis ottamaan vastaan asukkaita ja kaikki osallistumispyynnössä edellytetyt ehdot/vaatimukset on tarkistettu ja hankintayksikkö toteaa että ne täyttyvät.

Hankintayksikkö sai tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 8.11.2024 klo 9.00 mennessä 55 tarjousta:

Saadut tarjoukset ilmenevät liitteestä 1 Avauspöytäkirja.

Kaikki tarjoajat jättivät tarjouksensa asetettuun määräaikaan mennessä.

Tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.

Tarjouksen tarkastuksessa havaittiin, että kahden tarjoajan osalta tarjouksessa ilmoitettu ”vuokra:  euroa / vrk / asukas” oli ilmeinen suuruusluokkaa koskeva virhe josta hankintayksikkö pyysi täsmennystä. Saatuaan täsmennykset hankintayksikkö totesi, että Loviisan seudun palvelutalosäätiö sr:n tarjous koskien palvelutalo Eleonoraa sekä Valkon Hoitokoti Oy:n tarjous koskien Pajunkissan hoitokotia olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Lisäksi tarjousten tarkastuksessa havaittiin, että kolmen tarjoajan tarjouksen osalta, oli epäselvyys henkilöstölomakkeen osalta. Hankintayksikkö pyysi täsmennystä Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy:ltä asumisyksikkö Domus Leppiksen osalta, Yrjö ja Hanna Oy:ltä asumisyksikkö Hanna Kodin osalta sekä Primelife Healthcare Oy:ltä (avauspöytäkirjassa Solum Asumispalvelut Oy) sen asumisyksikön osalta.

Saatuaan täsmennykset hankintayksikkö totesi, että Yrjö ja Hanna Oy:n tarjous koskien asumisyksikköä Hanna Koti oli tarjouspyynnön mukainen.

Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy:n tarjous koskien asumisyksikkö Domus Leppistä sekä Primelife Healthcare Oy:n asumisyksiön tarjous eivät kaikilta osin vastanneet tarjouspyyntöä täsmennyksen jälkeen ja suljetaan tarjouskilpailusta.

Tarkemmat perustelut poissulkemiseen ovat tarjoajakohtaisilla liitteillä, jotka ovat julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä.

Medivida Hoiva Oy:n asumisyksikkö Mannakodit ei täyttänyt tarjouspyynnön sijaintivaatimusta ja suljetaan tarjouskilpailusta.

Mehiläinen Lapinjärvi Oy:n tarjous asumisyksikkö Mainiokoti Lukkarista ei kaikilta osin täyttänyt tarjouspyynnön vaatimuksia ja suljetaan tarjouskilpailusta. Tarkemmat perustelut poissulkemiseen ovat tarjoajakohtaisella liitteellä, joka on julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä.

Kaikki muut saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset. Ne hyväksytään tarjousvertailuun.

Tarjousten vertailu

Hankintayksikkö valitsee sopimustoimittajiksi kaikki asetetut vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat. Palveluntuottajien valinta toteutuu ja etusijajärjestys muodostuu tarjousvertailun lopputuloksen mukaisesti.

Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus seuraavasti.

Hinta Painoarvo 100 %

Tarjousten vertailuhinta muodostuu ympärivuorokautisen palveluasumisen hoitovuorokausimaksusta, sisältäen ateriat, henkilöstömitoituksen ollessa 0,65 (euroa / vrk / asiakas, alv 0%). Edullisin hoitovuorokausimaksu saa 100 pistettä. Muiden tarjousten hintapisteet lasketaan kaavalla: edullisin vertailuhinta/tarjottu vertailuhinta x 100.

Palvelun laatu varmistetaan sopimuskauden aikaisella seurannalla. Palvelun tulee koko sopimuskauden, mukaan lukien mahdolliset optiovuodet, täyttää palvelukuvauksessa asetetut laatuvaatimukset. Palvelunkuvaus on tarjouspyynnön liite ja kuvaa palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Hankintasopimus

Hankintasopimus syntyy erillisen kirjallisen sopimuksen tekemisellä. EU-kynnysarvon ylittävässä liitteen E palveluhankinnassa voidaan tehdä sopimus aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinta-asiaan muutosta hakevalle asetettu hankintalain 148 §:ssä velvollisuus ilmoittaa hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen kirjaamo@itauusimaa.fi sekä ville. hanhinen@itauusimaa.fi

Toimivalta

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan aluevaltuusto päättää yli 10 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista.

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja:

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto päättää valita liitteen Vertailutaulukon mukaisesti kaikki vertailussa olleet asumispalveluyksiköt puitejärjestelyyn ” ympärivuorokautista palveluasumista” liitteen mukaisessa etusijajärjestyksessä.

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto päättää sulkea Medivida Oy:n asumisyksikön Mannakodit, Primelife Healthcare Oy:n tarjouksen heidän asumisyksiköstä, sekä Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy:n tarjouksen koskien asumisyksikkö Domus Leppistä sekä Mehiläinen Lapinjärvi Oy:n tarjouksen koskien asumisyksikkö Mainiokoti Lukkaria tarjouskilpailusta.

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Aluehallitus päätti yksimielisesti jättää asian pöydälle.

Kokouskäsittely

Jäsenet Patrik Björkman ja Arto Kujala ilmoittivat olevansa esteellisiä (hallintolaki 28.1 § kohta 5 yhteisöjäävi, Mehiläinen Lapinjärvi Oy:n hallituksen jäsenet) ja poistuivat kokouksesta tämän asian käsittelyn ajaksi (klo 16.15-16.55).

Puheenjohtajan ehdotus asian jättämisestä pöydälle lisäselvityksiä varten, hyväksyttiin yksimielisesti.

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
johtava hankinta-​asiantuntija Johanna Heikel
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja:

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle,​ että Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto päättää valita liitteen Vertailutaulukon mukaisesti kaikki vertailussa olleet asumispalveluyksiköt puitejärjestelyyn ” ympärivuorokautista palveluasumista” liitteen mukaisessa etusijajärjestyksessä.

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle,​ että Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto päättää sulkea Medivida Oy:n asumisyksikön Mannakodit,​ Primelife Healthcare Oy:n tarjouksen heidän asumisyksiköstä,​ sekä Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy:n tarjouksen koskien asumisyksikkö Domus Leppistä sekä Mehiläinen Lapinjärvi Oy:n tarjouksen koskien asumisyksikkö Mainiokoti Lukkaria tarjouskilpailusta.

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto päättää valita liitteen Vertailutaulukon mukaisesti kaikki vertailussa olleet asumispalveluyksiköt puitejärjestelyyn ” ympärivuorokautista palveluasumista” liitteen mukaisessa etusijajärjestyksessä.

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto päättää sulkea Medivida Oy:n asumisyksikön Mannakodit, Primelife Healthcare Oy:n tarjouksen heidän asumisyksiköstä, sekä Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy:n tarjouksen koskien asumisyksikkö Domus Leppistä sekä Mehiläinen Lapinjärvi Oy: n tarjouksen koskien asumisyksikkö Mainiokoti Lukkaria tarjouskilpailusta.

Pykälä tarkastettiin heti.

Kokouskäsittely

Pöytäkirjaan merkittiin, että aluehallituksen jäsenet Patrik Björkman ja Arto Kujala poistuivat esteellisinä kokouksesta tämän asian käsittelyn ajaksi klo 20.15–20.26 (yhteisöjäävi).

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
johtava hankinta-​​asiantuntija Johanna Heikel
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

Ehdotus

Aluehallitus: 

Aluevaltuusto päättää valita liitteen Vertailutaulukon mukaisesti kaikki vertailussa olleet asumispalveluyksiköt puitejärjestelyyn ” ympärivuorokautista palveluasumista” liitteen mukaisessa etusijajärjestyksessä.

Aluevaltuusto päättää sulkea Medivida Oy:n asumisyksikön Mannakodit,​ Primelife Healthcare Oy:n tarjouksen heidän asumisyksiköstä,​ sekä Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy:n tarjouksen koskien asumisyksikkö Domus Leppistä sekä Mehiläinen Lapinjärvi Oy: n tarjouksen koskien asumisyksikkö Mainiokoti Lukkaria tarjouskilpailusta.

Pykälä tarkastetaan heti. 

Päätös

Aluevaltuusto päätti valita liitteen Vertailutaulukon mukaisesti kaikki vertailussa olleet asumispalveluyksiköt puitejärjestelyyn ” ympärivuorokautista palveluasumista” liitteen mukaisessa etusijajärjestyksessä.

Aluevaltuusto päätti sulkea Medivida Oy:n asumisyksikön Mannakodit, Primelife Healthcare Oy:n tarjouksen heidän asumisyksiköstä, sekä Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy:n tarjouksen koskien asumisyksikkö Domus Leppistä sekä Mehiläinen Lapinjärvi Oy:n tarjouksen koskien asumisyksikkö Mainiokoti Lukkaria tarjouskilpailusta.

Pykälä tarkastettiin heti.


Muutoksenhaku

 

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus, kynnysarvon ylittävät hankinnat

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu), tai asia voidaan saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

 

I   HANKINTAOIKAISUOHJE

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132 -135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

 

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintakeskuksen hallussa.

 

Toimitusosoite

Viranomainen, jolle hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan, on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Kirjaamon yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9–15.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II  VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUTEEN 

 

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

 

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

 

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. Kuitenkin suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä:

  1. 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä; tai
  2. kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

 

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

 

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

 

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

 

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki.

Puh. 029 56 43300

Fax.  029 56 43314

markkinaoikeus(at)oikeus.fi

sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet (ulkoinen linkki)