Beskrivning
Beredning och tilläggsuppgifter:
personaldirektör Anu Rautiainen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
I lagen om samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagare i kommuner och välfärdsområden (den så kallade samarbetslagen) förutsätts att arbetsgivaren förhandlar om grunderna för, verkningarna av och alternativen till en åtgärd som är under beredning. I 4 § i lagen anges vilka ärenden som ska behandlas i samarbete.
När arbetsgivaren planerar åtgärder ska den bedöma betydelsen av åtgärdernas konsekvenser för personalen. Frågan om i vilken omfattning samarbetsförfarandet ska genomföras bestäms utifrån åtgärdernas volym. Om den planerade åtgärden, ifall den genomförs, leder exempelvis till avsevärda och bestående förändringar i arbetsuppgifternas innehåll och i arbetsfördelningen, så är det en fråga om ska handläggas i samarbete.
I det skede då man har fått vetskap om att åtgärden leder till förändringar som har betydande konsekvenser för personalens ställning, ska ett sådant under beredning varande ärende behandlas i samarbetsförfarande. Det är emellertid möjligt att utföra en preliminär beredning av ärendet utan att inleda samarbetsförfarande. För vissa åtgärder gäller en exceptionellt omfattande samarbetsskyldighet. Vad det är för fråga som ska behandlas inverkar på vilken tidpunkt som är den rätta för förande av förhandlingar i det enskilda fallet.
Ifall förhandlingarna förs på ekonomiska och produktionsmässiga grunder och åtgärderna berör minst tio personer, ska samarbetsförhandlingar föras i minst sex veckor. Arbetsgivaren ska göra en skriftlig förhandlingsframställning för inledande av samarbetsförhandlingar senast fem dagar innan förhandlingarna inleds. Det anses att tiden för förhandlingar börjar den första förhandlingsdagen så att dagen i fråga innefattas i den tid som räknas. Arbetsgivaren får fatta sitt beslut först dagen efter att förhandlingarna har avslutats.
Lagen ålägger arbetsgivaren att förhandla med de anställda, men den ålägger inte parterna att komma till en överenskommelse om resultatet. Arbetsgivaren får alltså i sista hand fatta beslut ensidigt efter att den fört förhandlingar med personalen på det sätt som anges i lag.
Samarbetsskyldigheten har fullgjorts när man har förhandlat på det sätt som lagen förutsätter.
De åtgärder som föreslås i produktivitetsprogrammet kan ha sådana konsekvenser för personalen som innebär att arbetsgivaren ska föra samarbetsförhandlingar med en sex veckors process. Ifall till exempel det sker ett byte av ort där arbetet utförs eller det som en följd av åtgärderna görs ändringar i arbetsavtalet eller tjänsteförordnandet, så betyder det att det tidigare arbetsavtalet eller tjänsteförordnandet sägs upp och att det upprättas ett nytt arbetsavtal eller tjänsteförordnande med nya anställningsvillkor. Den åtgärd som leder till ett förändrat arbetsavtal eller tjänsteförordnande tolkas ha skett av ekonomiska och produktionsmässiga orsaker.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesdirektören:
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar
- inleda ett sex veckors samarbetsförfarande i enlighet med 4 och 7 § i samarbetslagen angående sådana eventuella åtgärder i programmet för balansering av ekonomin som kan ha konsekvenser för personalen
- att samarbetsförhandlingarnas resultat och ett beslutsförslag angående verkställandet av de behövliga åtgärderna läggs fram för behandling i välfärdsområdesstyrelsen när samarbetsförhandlingarna har avslutats.
Beslut
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade
- inleda ett sex veckors samarbetsförfarande i enlighet med 4 och 7 § i samarbetslagen angående sådana eventuella åtgärder i programmet för balansering av ekonomin som kan ha konsekvenser för personalen och
- att samarbetsförhandlingarnas resultat och ett beslutsförslag angående verkställandet av de behövliga åtgärderna läggs fram för behandling i välfärdsområdesstyrelsen när samarbetsförhandlingarna har avslutats.