Välfärdsområdesfullmäktige, möte 12-03-2024

Protokollet är granskat

§ 31 Beviljande av avsked från medlemskapet i individsektionen till Ilkka Luusua

IUHVADno-2024-783

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
förvaltningschef Lilian Andergård-Stenstrand,
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Ilkka Luusua (Sannf.) har genom ett e-postmeddelande 23.2.2024 begärt avsked från förtroendeuppdraget som ledamot i individsektionen på grund av förändringar inom de förtroendevaldas platser. Den som har giltiga skäl kan avgå från ett förtroendeuppdrag. Det organ som utsett den förtroendevalda beslutar om beviljande av avsked.

Det föreskrivs i 84 § i lagen om välfärdsområden att till ett förtroendeuppdrag som blivit ledigt under pågående mandattid ska en ny förtroendevald utses för den återstående mandattiden.  

Individsektionen under mandattiden 2022–2025:   

Medlem Ersättare
Tove Munkberg, SFP, ordförande Stina Lindgård, SFP
Tero Suominen, Saml.+KD, viceordförande Jari Ilkka, Saml.+KD
Ben Grundström, SFP Stefan Sandström, SFP
Tiina Sinkkonen, Saml.+KD Kia Lindström, Saml.+KD
Suvi Vuoksenranta, Saml.+KD Hilkka Knuuttila, Saml.+KD
Eva Kuntsi, SDP Riitta Ahola, SDP
Ilkka Luusua, Sannf. Matti Jäppilä, Sannf. 

 

Enligt 4 a § i jämställdhetslagen ska välfärdsområdets organ väljas så att kvinnor och män är representerade till minst 40 procent vardera. Jämställdhetskravet gäller separat för ordinarie ledamöter och ersättare, varför kvoten ska uppfyllas för både ledamöter och ersättare. 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:   

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar   

  1. bevilja Ilkka Luusua avsked från uppdraget som ledamot i individsektionen och konstaterar samtidigt att förtroendeuppdraget har upphört, och 
  2. välja en ny ledamot i individsektionen för den återstående mandattiden.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade föreslå välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar

  1. bevilja Ilkka Luusua avsked från uppdraget som ledamot i individsektionen och konstaterar samtidigt att förtroendeuppdraget har upphört, och
  2. välja en ny ledamot i individsektionen för den återstående mandattiden.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
förvaltningschef Lilian Andergård-Stenstrand
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen: 

Välfärdsområdesfullmäktige beslutar:

  1. bevilja Ilkka Luusua avsked från uppdraget som ledamot i individsektionen och konstaterar samtidigt att förtroendeuppdraget har upphört,​ och
  2. välja en ny ledamot i individsektionen för den återstående mandattiden.

Beslut

Välfärdsområdesfullmäktige beslutade

  1. bevilja Ilkka Luusua avsked från uppdraget som ledamot i individsektionen och konstaterade samtidigt att förtroendeuppdraget har upphört,​ och
  2. välja Matti Jäppilä till ny ledamot i individsektionen för den återstående mandattiden.

Möte hantering

Det antecknades i protokollet att fullmäktigeledamot Ilkka Luusua anmälde jäv (partsjäv) och avlägsnade sig från mötet för behandlingen av det här ärendet (klo 18.44–18.57).

Välfärdsområdesfullmäktige beviljade Ilkka Luusua avsked från uppdraget som ledamot i individsektionen och konstaterade samtidigt att förtroendeuppdraget har upphört.

Fullmäktigeledamot Kevin Servin föreslog på Sannf-gruppens vägnar att Matti Jäppilä väljs till ny ledamot i individsektionen.

Ordförande frågade fullmäktige om man kan avbryta behandlingen av detta ärende och behandla § 32 innan § 31. Ordförande konstaterade att man enhälligt har godkänt behandlingsordningen.

Efter att välfärdsområdesfullmäktige hade behandlat § 32, fortsatte behandlingen av detta ärende.

Fullmäktigeledamot Kevin Servin föreslog på nytt på Sannf-gruppens vägnar, att Matti Jäppilä väljs till ny ledamot i individsektionen.


Sökande av ändring

Besvärsanvisning (Välfärdsområdesbesvär)

Ändring kan sökas skriftligt genom välfärdsområdesbesvär.

Besvärstid

Välfärdsområdesbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Besvären ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast under besvärstidens sista dag innan besvärsmyndigheten stänger. En part anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje (3) dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas. En medlemskommun och en kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet. Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Välfärdsområdesbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i oriktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
  • beslutet annars strider mot lag

 

Den som anför besvär ska presentera besvärsgrunderna innan besvärstiden löper ut.

Besvärsmyndighet

Helsingfors förvaltningsdomstol Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

helsinki.hao(at)oikeus.fi

Obs, när du skickar e-post, ersätt at med @.

Besvär kan också anföras hos förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form. I besvären ska följande anges:

  1. det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),
  3. grunderna för yrkandena,
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

 

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också den personens kontaktuppgifter uppges. Om kontaktuppgifterna ändras medan besvären är anhängiga, ska de nya uppgifterna meddelas förvaltningsdomstolen utan dröjsmål. I besvären ska också uppges postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

Till besvären ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning,
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Rättegångsavgift

Hos den som inleder ett ärende som gäller ändringssökande tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos: E-postadressen: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Öppettider för registraturen: mån – fre kl. 9.00-15.00