Välfärdsområdesfullmäktige, möte 12-03-2024

Protokollet är granskat

§ 26 Budgetändringar i finansieringsanalysen för år 2024

IUHVADno-2024-479

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
ekonomidirektör Minna Sevón
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige godkände 12.12.2023 (§ 132) budgeten för år 2024 och ekonomiplanen för åren 2024–2026. Investeringsplanen för åren 2023–2027 och finansieringsanalysen för åren 2023–2025 godkändes ursprungligen av välfärdsområdesfullmäktige 13.12.2022 (§ 21).

Statsrådet beslutar om välfärdsområdets fullmakt att uppta långfristiga lån. Det föreskrivs om välfärdsområdenas fullmakt att uppta lån i 15 § i lagen om välfärdsområden, och i 16 § föreskrivs om investeringsplanen. Välfärdsområdet får uppta så mycket nytt lån som beslutet anger för att finansiera investeringar i enlighet med investeringsplanen. Östra Nylands välfärdsområde fick 7.6.2022 statsrådets preciserade kalkyl av 2023 års fullmakt att uppta lån, där summan är 74 911 164 euro. Enligt statsrådets beslut 1.6.2023 har Östra Nylands välfärdsområde en fullmakt att år 2024 uppta 0 euro i lån.

Eftersom det inte för år 2024 har beviljats fullmakt att uppta långfristiga lån, tog Östra Nylands välfärdsområde 16.11.2023 emot en begäran om precisering av 2024 års investeringsplan och plan för finansiering av investeringarna. Välfärdsområdet överlämnade 29.12.2023 en utredning om finansieringen av 2024 års investeringar. Social- och hälsovårdsministeriet gav 17.1.2024 ett beslut enligt vilket social- och hälsovårdsväsendets delplan för åren 2024–2027 godkändes. Gällande Räddningsverkets delplan 2024–2027 gav inrikesministeriet ett godkännande beslut 9.2.2024. Fullmakten att år 2024 uppta långfristiga lån på 0 euro inverkar inte retroaktivt på storleken på 2023 års lånefullmakt, varför de projekt som startat år 2023 eller tidigare och som ingår i investeringsplanen för åren 2023–2026 kan genomföras planenligt, och de långfristiga lån som behövs för att finansiera dem kan på grundval av 2023 års fullmakt lyftas år 2024 eller senare.

Östra Nylands välfärdsområde lyfte inte år 2023 något långfristigt lån, utan finansierade investeringar till ett värde av 1,31 miljoner euro med utnyttjande av kontolimiten, och IKT-investeringarna gjordes i huvudsak med hjälp av statsunderstöd. Arbetet med planeringen av byggnadsprojekt kom under år 2023 igång långsammare än förutsett. En del av de investeringar i inventarier avsedda för räddningsväsendet som beställts år 2023 levereras först år 2024, varför det till den delen inte uppstod något finansieringsbehov år 2023. Sammantaget har välfärdsområdet möjlighet att lyfta lån till ett belopp av 29,24 miljoner euro för investeringsprojekt som startat år 2023 och som är i överensstämmelse med investeringsplanen för åren 2023–2026.

Skrivningarna om finansieringen av investeringar i budgeten för år 2024 och ekonomiplanen för åren 2024–2026, vilka godkändes av välfärdsområdesfullmäktige 12.12.2023, svarar inte mot erhållna beslut, varför finansieringsanalysen för år 2024 måste ändras så att denna svarar mot den faktiska situationen. För att finansiera den fastslagna investeringsplanen bör välfärdsområdet år 2024 lyfta långfristigt lån till ett belopp av 12,85 miljoner euro, som hänförs till byggandet av Lovisa brandstation samt till IKT-investeringar, särskilt förenhetligandet av klient- och patientdatasystemet. Dessutom är det ändamålsenligt att summan på 1,31 miljoner euro som med utnyttjande av kontolimiten använts till genomförandet av 2023 års investeringsplan ersätts med fördelaktigare, långfristig finansiering år 2024. Behovet att lyfta långfristigt lån är således år 2024 sammanlagt 14,16 miljoner euro. Behovet av långfristig finansiering av investeringar ordnas primärt inom fullmakten att uppta lån.

Vid utgången av räkenskapsperioden 2023 hade Östra Nylands välfärdsområde i användning omkring 8,2 miljoner euro av den kontolimit på 10 miljoner euro som hade beviljats. Med andra ord var kassaläget kritiskt. I avsikt att i framtiden undvika motsvarande kritiska situationer i fråga om likviditeten är det ändamålsenligt att inrätta ett program för välfärdsområdesintyg för utjämning av akuta växlingar i likviditeten. Det är ändamålsenligt att år 2024 öka kassan med en summa som motsvarar en månads utgifter i driftsekonomin, det vill säga med 35 miljoner euro, genom inrättande av kortfristiga finansieringsinstrument, med andra ord ett program för välfärdsområdesintyg. Därigenom kommer förändringen i den kortfristiga finansieringen att vara 33,69 miljoner euro, som är summan av tillägget på 35 miljoner euro samt 1,31 miljoner euro som dras av.

Förändringen i fordringarna, det vill säga minskningen på 6,0 miljoner euro i den ursprungliga finansieringsanalysen för år 2024, verkar inte realistisk då man beaktar prishöjningarna i klientavgiftstaxan för år 2024. Därigenom är det motiverat att anta att fordringarna ökar med cirka 1,0 miljoner euro. För de räntefria skuldernas del skedde det år 2023 en ökning på cirka 14,5 miljoner euro. Det är skäl att anta att leverantörsskulderna år 2024 ökar måttligt, det vill säga med 1,0 miljoner euro i och med att volymen av verksamheten förblir nästan oförändrad under välfärdsområdets andra verksamhetsår, inte att de minskar med 7,0 miljoner euro, såsom angavs i 2024 års ursprungliga finansieringsanalys.

Förändringar av teknisk karaktär är dessutom att årsbidraget justeras till det som välfärdsområdesfullmäktige beslutade 12.12.2023, det vill säga till -14,017 miljoner euro, och att det ingående saldot uppdateras så att det ska svara mot utfallet i slutet av år 2023.

Den justerade finansieringsanalysen föreligger som bilaga.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören: 

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar 

  • föreslå för välfärdsfullmäktige att fullmäktige godkänner de föreslagna ändringarna i välfärdsområdets finansieringsanalys för år 2024, en ökning på 14,16 miljoner euro i de långfristiga lånen, en förändring på 33,69 miljoner euro i de kortfristiga lånen, en förändring på -1,0 miljoner euro i fordringarna och en förändring på 1,0 miljoner euro i de räntefria skulderna, och
  • ge ekonomitjänsterna rätt att omsätta de godkända ändringarna i praktiken.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade

  • föreslå för välfärdsfullmäktige att fullmäktige godkänner de föreslagna ändringarna i välfärdsområdets finansieringsanalys för år 2024, en ökning på 14,16 miljoner euro i de långfristiga lånen, en förändring på 33,69 miljoner euro i de kortfristiga lånen, en förändring på -1,0 miljoner euro i fordringarna och en förändring på 1,0 miljoner euro i de räntefria skulderna, och 
  • ge ekonomitjänsterna rätt att omsätta de godkända ändringarna i praktiken.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:  
ekonomidirektör Minna Sevón
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen: 

Välfärdområdesfullmäktige godkänner de föreslagna ändringarna i välfärdsområdets finansieringsanalys för år 2024,​ en ökning på 14,​16 miljoner euro i de långfristiga lånen,​ en förändring på 33,​69 miljoner euro i de kortfristiga lånen,​ en förändring på -​1,​0 miljoner euro i fordringarna och en förändring på 1,​0 miljoner euro i de räntefria skulderna. 

Beslut

Välfärdområdesfullmäktige godkände de föreslagna ändringarna i välfärdsområdets finansieringsanalys för år 2024,​ en ökning på 14,​16 miljoner euro i de långfristiga lånen,​ en förändring på 33,​69 miljoner euro i de kortfristiga lånen,​ en förändring på -​1,​0 miljoner euro i fordringarna och en förändring på 1,​0 miljoner euro i de räntefria skulderna. 


Sökande av ändring

Besvärsanvisning (Välfärdsområdesbesvär)

Ändring kan sökas skriftligt genom välfärdsområdesbesvär.

Besvärstid

Välfärdsområdesbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Besvären ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast under besvärstidens sista dag innan besvärsmyndigheten stänger. En part anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje (3) dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas. En medlemskommun och en kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet. Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Välfärdsområdesbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i oriktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
  • beslutet annars strider mot lag

 

Den som anför besvär ska presentera besvärsgrunderna innan besvärstiden löper ut.

Besvärsmyndighet

Helsingfors förvaltningsdomstol Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

helsinki.hao(at)oikeus.fi

Obs, när du skickar e-post, ersätt at med @.

Besvär kan också anföras hos förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form. I besvären ska följande anges:

  1. det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),
  3. grunderna för yrkandena,
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

 

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också den personens kontaktuppgifter uppges. Om kontaktuppgifterna ändras medan besvären är anhängiga, ska de nya uppgifterna meddelas förvaltningsdomstolen utan dröjsmål. I besvären ska också uppges postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

Till besvären ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning,
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Rättegångsavgift

Hos den som inleder ett ärende som gäller ändringssökande tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos: E-postadressen: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Öppettider för registraturen: mån – fre kl. 9.00-15.00