Aluevaltuusto, kokous 10.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 102 Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma vuosille 2026 – 2029

IUHVADno-2024-4577

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
talousjohtaja Minna Sevón
laskentapäällikkö Annette Povenius 
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Hyvinvointialueiden investointeja rajoittaa valtioneuvoston vahvistama lainanottovaltuus, ja hyvinvointialueita koskee myös velvollisuus laatia investointisuunnitelma ministeriöiden hyväksyttäväksi. Tarkoituksena on varmistaa, että hyvinvointialue suunnittelee investoinnit taloudellisesti kestävästi siten, että niihin käytettävissä oleva rahoitus riittää ja että hyvinvointialueiden laajoja investointeja koskevat hankkeet suunnitellaan valtakunnallisten strategisten tavoitteiden mukaisesti ja kustannusvaikuttavasti huomioiden muiden hyvinvointialueiden vastaavat suunnitelmat sekä väestön palvelutarpeet. Hyvinvointialueen rahoituksen riittävyys varmistetaan vuosittain vahvistettavalla investointeja varten otettavan pitkäaikaisen lainan ottamista koskevalla rajoitteella. Investointisuunnitelma on hyväksyttävä, jos hylkäämisen kriteerit eivät täyty.

Hyvinvointialueesta annetun lain 16 §:n mukaan hyvinvointialueen on vuosittain laadittava investointisuunnitelma seuraavaa tilikautta seuraavien neljän tilikauden aikana aloitettavista hyvinvointialuekonsernin investoinneista ja niiden rahoituksesta. Investointisuunnitelma koostuu sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen osasuunnitelmista. Investointisuunnitelman tulee sisältää tiedot investoinneista ja investointeja vastaavista sopimuksista. Lisäksi sen tulee sisältää tiedot hyvinvointialueen toimitilojen ja kiinteistöjen sekä muiden pitkävaikutteisten hyödykkeiden suunnitelluista luovutuksista. Myös muita kokonaisuuksia koskevista investoinneista tulee esittää tiedot. Näitä ovat etenkin tiedot laitteita, kalustoa sekä tieto- ja viestintäteknisiä ratkaisuja koskevista investoinneista. Investointisuunnitelma ei saa olla ristiriidassa hyvinvointialueesta annetun lain 15 §:ssä tarkoitetun hyvinvointialueen lainanottovaltuuden kanssa, eli lainanottovaltuuden perusteella otettavaksi suunnitellun lainarahoituksen sekä mahdollisen muun rahoituksen tulee kattaa suunnitelman sisältävät menot.

Vuosien 2026 – 2029 investointisuunnitelma on esitettävä ministeriöille 31.12.2024 mennessä. Päätös lainanottovaltuudesta tehdään keväällä 2025 valtioneuvostossa.

Palveluverkkosuunnitelman ja tuotantotapa-analyysien pohjalta tehtävien päätösten vaikutuksia ei ole toistaiseksi huomioitu investointisuunnitelmassa. Mikäli myöhemmät päätökset kohdistuvat investointisuunnitelmaan kohteita poistuvasti, kyseistä investointia ei tulla toteuttamaan.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelmassa esitetään hankittavaksi rakennuksia omaan taseeseen vuosina 2026 – 2029 yhteensä 64,2 miljoonalla eurolla. Suurimpana yksittäisenä rakennushankkeena suunnitellaan hyvinvointikeskusta yhteishankkeena HUS-yhtymän kanssa. Hankekokonaisuus ei valmistu vuoden 2029 loppuun mennessä, vaan jatkuu vielä vuodesta 2030 eteenpäin. Hankkeen kokonaisarvoksi arvioidaan 80,5 miljoonaa euroa. Toiseksi suurimpana rakennushankkeena suunnitellaan vammaispalveluyksikköä korvaamaan alueellamme hajallaan olevia toimipisteitä. Hankkeen valmistuminen on suunniteltu vuoden 2029 loppuun mennessä. Lisäksi on suunniteltu yhden pelastusaseman lunastamista omaksi. Laite- ja kalustohankintoja esitetään investointisuunnitelmassa noin 8,3 miljoonan, ict- ja muita aineettomia hyödykkeitä 12,25 miljoonan ja muita investointeja 0,8 miljoonan euron arvosta. Merkittävimpänä ict-investointina on tarkoitus jatkaa asiakas- ja potilastietojärjestelmien keskittämistä, joka on nostettu jo hyvinvointialueen vuosia 2023 – 2026 koskevaan investointisuunnitelmaan ja johon lainanottovaltuus on myönnetty.

Investointisuunnitelmassa ja lainanottovaltuuslaskelmassa ei ole mukana voimaanpanolain mukaan hyvinvointialueelle vuonna 2023 siirtyneiden vuokrasopimusten uusimisia. Voimassa olevien vuokrasopimusten uusimiseen ei tarvita lainanottovaltuutta, koska ne eivät kasvata toiminnan volyymia ja rahoitustarve ei lisäänny nykyisestä tilanteesta. Vammais-, päihde- ja ikääntyneiden palveluiden käytössä olevat tilat ovat monin paikoin huonokuntoisia tai eivät tue toiminnan tarpeita optimaalisesti. Hallinnollisiin ja arkistotiloihin sekä keskuskeittiön tarpeisiin esitetään niin ikään pitkäaikaisia vuokrasopimuksia. Kokonaisuudessaan rakennuksiin kohdistuvien investointeja vastaavien sopimusten yhteenlaskettu sitoumus koko sopimuskaudelle on noin 5,8 miljoonaa euroa. Laitteiden ja kaluston osalta sopimussitoumuksia on investointisuunnitelmassa noin 1,9 miljoonan euron edestä. Rakennuksiin kohdistuvia poistuvia vuokrasopimuksia on noin 1,8 miljoonan euron edestä.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma vuosille 2026–2029 ja investointien rahoitussuunnitelma esitetään liitteenä.

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja:

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että se hyväksyy Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2026 – 2029 ja investointien rahoitussuunnitelman liitteiden mukaisesti.

Pykälä tarkastetaan heti. 

Päätös

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että se hyväksyy Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2026–2029 ja investointien rahoitussuunnitelman liitteiden mukaisesti.

Pykälä tarkastettiin heti.

Kokouskäsittely

Aluehallitus päätti, että tämä asia jätetään auki, ja että siihen palataan talousarviopykälän käsittelyn jälkeen.

Aluehallitus jatkoi tämän asian käsittelyä klo 22.05.

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
talousjohtaja Minna Sevón
laskentapäällikkö Annette Povenius 
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

Ehdotus

Aluehallitus: 

Aluevaltuusto hyväksyy Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2026–2029 ja investointien rahoitussuunnitelman liitteiden mukaisesti.

Päätös

Aluevaltuusto hyväksyi Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2026–2029 ja investointien rahoitussuunnitelman liitteiden mukaisesti.


Muutoksenhaku

Valitusosoitus (Aluevalitus)

Seuraaviin päätöksiin voidaan hakea muutosta kirjallisella aluevalituksella.

Valitusaika

Aluevalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän (7) päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena (3) päivänä viestin lähettämisestä. Jäsenkunnan ja jäsenkunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän (7) päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

 

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

 

Valitusviranomainen:

Helsingin hallinto-oikeus Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki.
​​​​​helsinki.hao(at)oikeus.fi

Sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle. Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

 

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää: Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 09.00 – 15.00.