Perustelut
Valmistelu ja lisätiedot:
Ari Päivärinta, paloinsinööri
Reino Tennberg, palotarkastaja
etunimi.sukunimi(at)pelastustoimi.fi
Korsmalmin hoitokoti Ky – Korsmalms Vårdhem Kb:n hoitokoti (Korsmalmin hoitokoti) osoitteessa Parantolantie 71, Lapinjärvi (pysyvä rakennustunnus 101177319F) ei täytä pelastuslain (379/2011) 20 §:n mukaisen poistumisturvallisuusselvityksen arvion mukaan poistumisturvallisuudeltaan pelastuslain 18 §:n mukaista poistumisturvallisuusvaatimusta, eikä toiminnanharjoittaja ole ryhtynyt poistumisturvallisuutta parantaviin toimenpiteisiin määräajassa.
Poistumisturvallisuusselvityksen pelastuslain 20 §:n mukaisessa arvioinnissa (20.7.2016 / pöytäkirja 24 707) on todettu, että kohteen poistumisturvallisuus ei täytä pelastuslain 18 §:n mukaista poistumisturvallisuuden vaatimusta, jonka perusteella toiminnanharjoittajan tulee ryhtyä toimenpiteisiin poistumisturvallisuuden parantamiseksi. Toiminnanharjoittaja on toistuvasti tuonut esiin myös poistumisturvallisuusselvityksen päivityksissään (3 vuoden välein), että henkilökunta ei ehdi pelastamaan kaikkia apua tarvitsevia turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevassa ajassa, eivätkä asukkaat pysty itsenäisesti poistumaan turvallisen ajan puitteissa. Poistumisturvallisuuden arvioimiseksi on järjestetty myös erillinen poistumiskoe pelastuslaitoksen ja toiminnanharjoittajan kesken, joka on vahvistanut sen, että asukkaat eivät ehdi tai kykene poistumaan omatoimisesti rakennuksesta eikä henkilökunta ehdi pelastamaan kaikkia apua tarvitsevia turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevassa ajassa. Toiminnanharjoittaja ei ole tehnyt aktiivisia toimenpiteitä poistumisturvallisuuden parantamiseksi, eikä poistumisturvallisuuden tilanne ole muuttunut koko prosessin aikana.
Pelastusviranomainen on antanut 18.9.2018 (pöytäkirja 28 140) pelastuslain 81 §:n mukaisena korjausmääräyksenä pelastuslain 21 §:n tarkoittaman poistumisturvallisuuden toteuttamismääräyksen poistumisturvallisuuden parantamisesta automaattisen sammutuslaitteiston asentamisella 31.12.2021 mennessä toiminnanharjoittajan pelastuslain 20 § mukaisesti laatimaan poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelmaan perustuen. Toimenpiteen suorittamisen määräaikaa on sittemmin jatkettu vaiheittain 31.12.2023 asti.
Hyvinvointialueen pelastusviranomainen on pelastuslain (379/2011) 105 §:n sekä uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n mukaisesti päättänyt aloittaa uhkasakkomenettelyn alla kuvatulla tavalla, alla eritellyn päävelvoitteen tehosteeksi. Uhkasakkomenettelyn perusteluna on kyseisen päävelvoitteen laiminlyönti.
Asianosaisen tulee korjata päävelvoitteen edellyttämät asiat, kuten 1.3.2024 lähetetyssä hallinnollisten pakkokeinojen asettamisen kuulemisasiakirjassa on esitetty. Muussa tapauksessa pelastusviranomaisella on uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n mukaisesti mahdollisuus tuomita asetettu uhkasakko maksettavaksi taikka määrätä teettämisuhka täytäntöön pantavaksi.
Päävelvoite
Rakennuksen poistumisturvallisuus on saatettava pelastuslain 18 §:n mukaiselle tasolle, asentamalla rakennukseen automaattinen sammutuslaitteisto toiminnanharjoittajan laatiman poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelman mukaisesti, jotta asukkaat voivat poistua tulipalossa turvallisesti joko itsenäisesti tai avustettuina. (Pelastuslaki 379/2011 18, 20, 21 ja 81 §.) Automaattinen sammutuslaitteisto sammuttaa tai vähintään rajoittaa alkavaa tulipaloa, ja antaa siten lisää aikaa itsenäiselle poistumiselle tai henkilökunnan toimesta avustetulle poistumiselle.
Taustaa päävelvoitteen asettamiselle
Pelastuslain 18 §:n mukaan toiminnanharjoittajan on huolehdittava, että asukkaat ja hoidettavat potilaat voivat poistua turvallisesti tulipalossa tai muussa vaaratilanteessa itsenäisesti tai avustettuina. Pelastuslain 19 §:n mukaan toiminnanharjoittajan on laadittava poistumisturvallisuusselvitys siitä, miten rakennuksen käyttötapa ja henkilöiden rajoittunut, heikentynyt tai muuten poikkeava toimintakyky sekä muut poistumisturvallisuuteen vaikuttavat tekijät otetaan huomioon tulipaloihin varautumisessa ja poistumisjärjestelyissä. Pelastuslain 20 §:n nojalla pelastusviranomaisen tulee arvioida poistumisturvallisuusselvityksen perusteella täyttääkö poistumisturvallisuus pelastuslain 18 §:n vaatimukset.
Jos poistumisturvallisuus ei täytä pelastuslain 18 §:n vaatimusta, tulee toiminnanharjoittajan laatia pelastusviranomaisen asettamassa määräajassa suunnitelma poistumisturvallisuuden saattamiseksi laissa säädettyjen vaatimusten mukaiseksi. Pelastuslain 21 §:n säätää, että mikäli toiminnanharjoittajan lain 20 §:n mukaisesti suunnittelemilla toimenpiteillä ei voida saattaa poistumisturvallisuutta vaatimusten mukaiseksi, on pelastusviranomaisen annettava pelastuslain 81 §:n mukainen korjausmääräys, jonka yhteydessä voidaan myös määrätä lain 82 §:n mukaisia erityisiä turvallisuusvaatimuksia.
Korsmalmin hoitokodin toiminnanharjoittajan laatiman poistumisturvallisuusselvityksen perusteella, siitä tehdyn pelastuslain 20 §:n mukaisen arvioinnin (20.7.2016 / pöytäkirja 24 707) ja osana arviointiprosessia suoritetun poistumiskokeen (24.1.2018 / pöytäkirja 27 185) perusteella, kohteen asukkaat eivät kykene turvallisesti poistumaan tulipalossa itsenäisesti eikä henkilökunta ehdi pelastamaan heitä turvallisen poistumisajan puitteissa. Poistumisturvallisuuden parantaminen on näin ollen ollut vireillä ko. yksikössä vuodesta 2016 lähtien (liite 2 sisältää tarkempaa tietoa ko. asian käsittelyprosessista).
Automaattisen sammutuslaitteiston hankinta ja asennus poistumisturvallisuutta parantavana toimenpiteenä perustuu toiminnanharjoittajan esittämään pelastuslain 20 §:n mukaiseen poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelman, jolle pelastusviranomainen on päätöksellään (18.9.2018 / 28 140) määrittänyt määräajan, jota on jatkettu alkuperäisestä 31.12.2021 määräajasta, vaiheittain 31.12.2023 saakka. Pelastusviranomaisen antaman korjausmääräyksen laiminlyönti havaittiin pelastusviranomaisen lähettämän selvityspyynnön (30.11.2023 / 39 006) perusteella, johon toiminnanharjoittajalla oli mahdollisuus vastata 15.2.2024 saakka.
Asianosaisen vastine
Asianosainen ei ole antanut selvitystään tai selitystään kuulemiselle varatun ajan puitteissa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Peter Johansson, pelastusjohtaja /räddningsdirektör, peter.johansson@itauusimaa.fi
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen Varautuminen ja turvallisuus -lautakunta hyvinvointialueen pelastusviranomaisena toteaa, että Korsmalmin hoitokoti Ky – Korsmalms Vårdhem Kb:n kohdalla pelastuslain 18 §:n mukaiseen poistumisturvallisuuden vaatimukseen liittyvä päävelvoite on edelleen voimassa.
Poistumisturvallisuusjärjestelyt on saatettava pelastuslain 18 §:n mukaiselle tasolle, asentamalla rakennukseen automaattinen sammutuslaitteisto, poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelman mukaisena toimenpiteenä. Lautakunta asettaa päävelvoitteen tehosteeksi kiinteän uhkasakon, joka on 125 000 € (satakaksikymmentäviisituhatta euroa), ja päävelvoitteen täyttämisen määräajaksi asetetaan 28.2.2025.
Uhkasakko asetetaan toiminnanharjoittajalle Korsmalmin Hoitokoti Ky – Korsmalms Vårdhem Kb. Mikäli päävelvoite täytetään määräaikaan mennessä, ei uhkasakkoa tuomita maksettavaksi. Mikäli päävelvoitetta ei ole täytetty viimeistään 28.2.2025 mennessä, uhkasakko tuomitaan maksettavaksi.
Päätös
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen Varautuminen ja turvallisuus -lautakunta hyvinvointialueen pelastusviranomaisena päätti asiassa seuraavasti:
Korsmalmin hoitokoti Ky – Korsmalms Vårdhem Kb:n kohdalla pelastuslain 18 §:n mukaiseen poistumisturvallisuuden vaatimukseen liittyvä päävelvoite on edelleen voimassa.
Poistumisturvallisuusjärjestelyt on saatettava pelastuslain 18 §:n mukaiselle tasolle, asentamalla rakennukseen automaattinen sammutuslaitteisto, poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelman mukaisena toimenpiteenä. Lautakunta asettaa päävelvoitteen tehosteeksi kiinteän uhkasakon, joka on 125 000 € (satakaksikymmentäviisituhatta euroa), ja päävelvoitteen täyttämisen määräajaksi asetetaan 28.2.2025.
Uhkasakko asetetaan toiminnanharjoittajalle Korsmalmin Hoitokoti Ky – Korsmalms Vårdhem Kb. Mikäli päävelvoite täytetään määräaikaan mennessä, ei uhkasakkoa tuomita maksettavaksi. Mikäli päävelvoitetta ei ole täytetty viimeistään 28.2.2025 mennessä, uhkasakko tuomitaan maksettavaksi.