Perustelut
Valmistelu ja lisätiedot:
vastuualuejohtaja (ikääntyneiden palvelut) Kirsi Oksanen
eritysasiantuntija Ida Mattsson, erityisasiantuntija
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
Hyvinvointialueen kirjaamoon on saapunut 8.11.2024 oikaisuvaatimus, joka koskee sosiaali- ja terveysjohtaja Annika Immosen tekemää viranhaltijapäätöstä 29.10.2024 § 417, koskien palveluntuottajan hyväksynnän peruuttamista.
Oikaisuvaatimus on käsiteltävä kiireellisenä. Oikaisuvaatimus tehdään aluehallituksen ja lautakunnan sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.
Oikaisuvaatimus on saapunut hyvinvointialueen kirjaamoon oikaisuajan puitteissa ja näin ollen se on otettava käsiteltäväksi.
Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että Itä-Uudenmaan hyvinvointialue kumoaa päätöksen ja kirjaa Kotipalvelu Minttu Maaria Oy:n yrityksen takaisin omaishoidon tuen palvelusetelituottajien rekisteriin.
Asian käsittely
Havaitut puutteet
Palveluntuottaja Kotipalvelu Minttu Maaria Oy on tuottanut palvelusetelillä Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle omaishoidon tukena siivouspalveluita, pihatöitä ja saattajapalveluita. Asiakaskunta omaishoidon tuessa ovat ikääntyneet sekä vammaiset aikuiset ja lapset.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue oli saanut asiakaspalautteiden kautta tiedon, että palveluntuottajan tuottaman palvelun laadussa on ollut huomauttamista, esimerkiksi siivoustyötä on tehty huolimattomasti ja kiireessä, nurmikon leikkuu on aloitettu mutta ei saatettu loppuun. Lisäksi asiakaspalautteiden mukaan palveluntuottaja on useasti peruuttanut sovittuja käyntejä lyhyellä varoitusajalla. Asiakaspalautteista on noussut esille myös, että palveluntuottaja puhuu muiden asiakkaiden asioista avoimesti toisten asiakkaiden kuullen, ja on tällä tavoin rikkonut vaitiolovelvollisuuttaan. Hyvinvointialueelle on lisäksi jäänyt epäselväksi palveluntuottajan henkilöstö, koska naispuolinen palveluntuottaja on ilmoittanut toimivansa yksinyrittäjänä, mutta asiakaspalautteiden mukaan, palveluita käy kuitenkin antamassa myös miespuolinen henkilö.
Palveluntuottajan kanssa on aiemmin vuonna 2023 ja 2024 ollut epäselvyyttä palvelusetelituotannon laskutuksessa, ja palveluntuottaja on laskuttanut palvelusetelillä myönnettyjä tunteja ennakkoon. Tästä on palveluntuottajaa huomautettu, ja pyydetty alkuvuodesta 2024 suullisesti muuttamaan toimintatapaansa.
Valvonta ja -toimenpiteet
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on käynnistänyt 12.6.2024 palveluntuottajan Kotipalvelu Minttu Maaria Oy:n tuottamasta palvelusta, sekä laillisesta ja rekisteröintiä vastaavasta toiminnasta, reaktiivisen valvonnan. Valvonta on aloitettu useista eri asiakaspalautteista saatujen epäkohtatietojen perusteella. Hyvinvointialueen suorittaman palvelunjärjestäjän valvonnan tarkoituksena on sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain (741/2023) mukaisesti varmistaa palvelunjärjestäjän itse tuottamiensa ja hankkimiensa palvelujen saatavuus, jatkuvuus, turvallisuus ja laatu.
Palveluntuottaja esittää oikaisuvaatimuksessaan, että Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on virheellisesti peruuttanut hyväksynnän puutteellisten Soteri-rekisteröintitietojen perusteella. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue saa valvontaviranomaiselta tiedoksi alueellaan toimivien palveluntuottajien rekisteröinnit ja niihin liittyvät muutospäätökset. Kotipalvelu Minttu Maaria Oy:n kohdalla Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on vastaanottanut kirjaamoonsa neljä palveluntuottajan rekisteröintimuutosta (asiakirjat ESAVIS/486/2024, ESAVIS/3417/2024, ESAVIS/3415/2024 sekä ESAVIS/5403/2024). Lisäksi palveluntuottajan rekisteröintiä on muutettu päätöksellä ESAVIS/4360/2024, jota valvontaviranomainen ei ole toimittanut Itä-Uudenmaan kirjaamoon tiedoksi. Palveluntuottaja on itse toimittanut asiakirjan hyvinvointialueen Laatuportti-järjestelmään 19.9.2024, josta ei ole tullut erillistä herätettä tai tietoa hyvinvointialueelle järjestelmän puutteen vuoksi. Tässä rekisteröintimuutoksessa palveluntuottaja on muokannut rekisteröintiään vastaamaan palvelujensa tosiasiallista tuotantoa. Näin ollen Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on virheellisesti tulkinnut palveluntuottajan Soteri-rekisteröinnin tosiasiallista tilaa.
Hyvinvointialueelle touko- ja kesäkuun 2024 aikana saapuneiden asiakaspalautteiden mukaan palveluntuottaja laiminlyö asiakkaidensa yksityisyyden suojaa ja salassapitovelvollisuuttaan puhumalla asiakkaiden kuullen toisten asiakkaiden asioita. Palvelunjärjestäjä pitää mahdollista vaitiolovelvollisuuden rikkomista vakavana epäkohtajana ja erittäin moitittavana. Lakia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) 4 § mukaan asiakastiedot ovat pysyvästi salassapidettäviä, ja 5 §:n mukaan palvelunantajaa sitoo vaitiolovelvollisuus, eikä vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvaa tietoa saa paljastaa senkään jälkeen, kun palvelussuhde tai tehtävä on päättynyt. Palvelusetelisääntökirjan kohdassa 3.2.12 on myös sovittu salassapidosta, vaitiolovelvollisuudesta ja tietosuojasta. Palveluntuottajaa on pyydetty toimittamaan kirjallisen selvitys mahdollisen salassapitosäännöksen vastaisesti toimimisesta. Palveluntuottaja on toimittanut 7.7.2024 kirjallisen selvityksen, jossa kiistää salassapidon rikkomisen. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue katsoo salassapidon vakavaksi epäkohdaksi edellä mainittujen lakien ja palvelusetelisääntökirjan mukaisesti.
Palveluntuottajan osana valvontamateriaaleja toimitettu omavalvontasuunnitelma ei vastaa sisällöltään tai laajuudeltaan Valviran omavalvontamääräystä (08.05.2024 V/42106/2023). Palveluntuottajaa on reaktiivisessa valvonnassa ohjattu ottamaan suunnitelmaa päivittäessä huomioon Valviran määräyksen sisältö. Palveluntuottaja on 21.7.2024 toimittanut 7.7.2024 päivitetyn ja vastuuhenkilön toimesta allekirjoitetun omavalvontasuunnitelman. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on tarkastanut suunnitelman ja todennut sen sisällöltään merkittävän suppeaksi ja virheellisin, lainvastaisin ja hyvinvointialueen antamien ohjeiden vastaisin tiedoin laadituksi. Toimitettu suunnitelma on laadittu Valviran vanhentuneelle omavalvontasuunnitelman mallipohjalle. Palveluntuottaja ei ole huomioinut 1.1.2024 voimaan tulleen lakia sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta lainkaan ja laiminlyönyt velvollisuuttaan mm. omavalvontasuunnitelman saavutettavuuteen ja julkisuuden edistämiseen, ilmoitusvelvollisuuden toteutumiseen sekä vaaratapahtumien ilmoitus- ja oppimismenettelyihin 27 §:n (palveluntuottajan omavalvonta) mukaisesti. Palvelunjärjestäjän roolissa Itä-Uudenmaan hyvinvointialue katsoo palveluntuottajan laiminlyöneen palveluntuottajan vastuitaan lain sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023) 27 §:n mukaisesti palveluntuottajan omavalvonnan järjestämisen ja toteuttamisen suhteen sekä lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) 18 §:n mukaisesti vastuita, jotka yksityisen palveluntuottajan on otettava huomioon toiminnassaan, kuten julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja koskevia lakisääteisiä sisältö- ja laatuvaatimuksia ja hyvinvointialueen järjestämisvastuunsa nojalla antamia ohjeita.
Reaktiivisen valvonnan keinojen lisäksi Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on selvittänyt palveluntuottajan laskutuksen oikeellisuutta ja perusteita sopimusvalvonnallisesti. Palveluntuottaja on antanut hyvinvointialueelle tiedon reaktiivisen valvonnan käynnistyessä kesäkuussa 2024, että edelleen laskuttaa asiakkaalta ennakkoon tunteja, jotka palveluntuottaja sopii myöhemmin asiakkaan kanssa tehtäväksi. Toiminta on vastoin palvelusetelisääntökirjaa ja tuottamisen sopimusta. Palveluntuottajan kanssa on aiemmin myös vuonna 2023 ollut epäselvyyttä palvelusetelituotannon laskutuksessa ja palveluntuottaja on laskuttanut palvelusetelillä myönnettyjä tunteja ennakkoon. Tästä on tuolloin palveluntuottajaa huomautettu ja pyydetty toimintaan suullisesti muutosta alkuvuodesta 2024. Palveluntuottajan toiminta epäkohtaa selvittäessä ei ole herättänyt luottamusta hyvinvointialueella, koska palveluntuottaja on reaktiivista valvontaa suorittaessa myöntänyt suullisesti toimivansa palvelusetelisääntökirjaa vastoin laskuttamalla asiakkaan palveluseteliä ennakkoon, vaikka olisikin tehnyt asiakkaalle myönnettyyn tukeen sisältyvän työn myöhemmin.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen näkemyksen mukaan palvelusetelituottaminen perustuu vahvasti palvelunjärjestäjän ja palveluntuottajan väliseen luottamukseen siitä, että palveluntuottaja tuottaa palvelut hyvinvointialueen lukuun laadukkaasti sekä lain ja palvelusetelisääntökirjan mukaisesti. Reaktiivisen valvonnan tarkastuskertomuksessaan Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on todennut palveluntuottajan rikkoneen lakia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 4–5 § sekä palvelusetelisääntökirjan yleisen osan kohtaa 3.2.12 (salassapito), lakia sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 4 §, lakia sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta 27 § sekä lakia sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 18 §.
Lain sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä (24.7.2009/569) 5 §:n mukaan hyvinvointialue voi hyväksyä palvelusetelituottajaksi vain palvelujen tuottajan, joka täyttää kyseiselle toiminnalle laissa asetetut vaatimukset, ja jonka tuottamat palvelut vastaavat vähintään sitä tasoa, jota edellytetään vastaavalta hyvinvointialueen toiminnalta.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelusetelisääntökirjan yleisen osan kohdan 5.3 mukaan hyvinvointialueella on oikeus peruuttaa palveluntuottajan hyväksyminen ja poistaa palveluntuottajan nimi hyväksyttyjen palveluntuottajien listalta välittömästi, mikäli
- a) hyviä hoito- ja palvelukäytäntöjä ei noudateta;
- b) laissa tai tässä sääntökirjassa hyväksymiselle asetetut edellytykset eivät täyty
- c) palveluntuottaja ei noudata (hyvinvointialueen kirjallisesta kehotuksesta huolimatta) sääntökirjan ehtoja tai sääntökirjan liitteiden vaatimuksia;
- d) palveluntuottaja on tullut maksukyvyttömäksi, ei ole kyennyt hoitamaan laskujaan eräpäivään mennessä, on aloittanut akordimenettelyn, on asetettu selvitystilaan tai on välittömässä vaarassa tulla asetetuksi selvitystilaan tai on asetettu konkurssiin
- e) palveluntuottaja tai joku sen johtoon kuuluva henkilö on tuomittu elinkeinotoimintaan, henkilöön tai talouteen kohdistuneesta liittyvästä rikoksesta.
- f) palveluntuottaja on antanut olennaisesti vääriä tietoja yrityksestä
- g) palveluntuottaja on väärinkäyttänyt asemaansa asiakkaiden keskuudessa tai tuottanut palvelua asiakkaan saaman palvelusetelipäätöksen vastaisesti
- h) palveluntuottaja on laiminlyönyt verojen ja sotu-maksujen suorittamisen
Hyvinvointialue on katsonut voivansa peruuttaa palveluntuottajan hyväksynnän kohtien a), b) ja g) perusteella. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on peruuttanut palveluntuottajan hyväksynnän 29.10.2024 sosiaali- ja terveysjohtaja Annika Immosen toimesta.
Johtopäätös
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue katsoo, että huolimatta siitä, että palveluntuottaja on muuttanut tuotannon Soteri-rekisteröintiään hyvinvointialueen antaman ohjauksen mukaisesti vastamaan tosiasiallista palvelutuotantoaan, on palveluntuottajan toiminnassa useita laadullisia epäkohtia sekä lain mukaisen toiminnan epäkohtia ja vakavia poikkeamia. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue katsoo peruuttaneensa palveluntuottajan hyväksynnän perustellusti, eikä oikaisuvaatimus anna aihetta päätöksen muuttamiselle.
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveysjohtaja:
Palveluiden järjestäminen -lautakunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen.