Palvelujen järjestäminen -lautakunta, kokous 20.9.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 104 Hankintapäätös sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökuljetuspalveluiden dynaamisessa hankintajärjestelmässä / sisäinen kilpailutus luokissa 1, 2, 3 ja 4

IUHVADno-2023-3141

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
hankintapäällikkö Ville Hanhinen
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Hankintamenettely ja hankintailmoitus

Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökuljetuspalveluiden kilpailutus on toteutettu dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisenä kilpailutuksena Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle siirtyneessä Porvoon kaupungin yhdessä Askolan ja Sipoon kuntien sekä Loviisan kaupungin kanssa perustamassa hankintajärjestelmässä. Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökuljetuspalveluiden dynaaminen hankintajärjestelmä (jatkossa hankintajärjestelmä) on perustettu hankintailmoituksella ja osallistumispyynnöllä, joka on julkaistu 29.6.2021 ilmoituskanavissa Tarjouspalvelu.fi ja www.hankintailmoitukset.fi  (nro. 2021–077972) ja 2.7.2021 TED:issä (nro. 2021/S 126–334732).

Hankintajärjestelmä on voimassa neljä (4) vuotta sen perustamisesta lukien. Hankintajärjestelmä on koko voimassaolonsa ajan avoin kaikille soveltuvuusehdot täyttäville palveluntuottajille. Tilaaja toteuttaa tarpeensa mukaan järjestelmän sisäisiä kilpailutuksia järjestelmän keston aikana. Tällöin uusilla palveluntuottajilla on mahdollisuus tehdä tarjouksia järjestelmän eri luokkiin ja tilaaja voi tehdä muutoksia järjestelmän ehtoihin. Järjestelmän sisäisen tarjouskilpailun perusteella solmittu sopimus voi olla voimassa enintään kaksi (2) vuotta hankintajärjestelmän voimassa olon päättymisen jälkeen.

Kyseessä on henkilökuljetuspalvelujen hankinta hankintalain liitteen E mukaisena sosiaali- ja terveyspalveluhankintana. Hankintaan sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Hankinta toteutetaan sosiaali- ja terveyspalveluiden dynaamisella hankintajärjestelmällä (jatkossa hankintajärjestelmä), joka tarkoittaa tilaajan suunnittelemaa, hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen.

Hyvinvointialue toteuttaa palveluhankinnan avulla sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden välttämättömiä kuljetuspalveluita järjestämisvastuunsa mukaisesti, palvelujen luonne huomioiden tarkoituksenmukaisella tavalla. Hyvinvointialue huolehtii palvelujen saatavuudesta ja kattavuudesta muun muassa palvelun laatua, hinnoittelua ja päivystysjärjestelmän mahdollisuutta sekä jatkuvuuden hallintaa koskevilla sopimusehdoilla.

Hankintajärjestelmän toimintaperiaatteet on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnön liitteessä ”Dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet”.

 

Hankinnan kohde ja ennakoitu arvo
Hankintajärjestelmän sisäinen kilpailutus toteutuu hankintajärjestelmän luokissa 1 M1 luokan henkilöauto, 2 M1 luokan henkilöauto, pieni esteetön auto, 3 M1 luokan henkilöauto, suuri esteetön auto ja 4 M2 luokan linja-auto pyörätuolivalmiudella.

Sisäisen kilpailutuksen kohteena ovat Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden ja muiden palvelun käyttäjien henkilökuljetuspalvelut. Hankinnan kohteena ovat sosiaalihuoltolain ja vammaispalvelulain mukaiset kuljetuspalvelut ja muut sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden tarpeen mukaiset yksilölliset ja ryhmäkuljetukset. Hankinnan kohteena ovat myös terveydenhuoltolakiin perustuvat kiireettömät potilassiirrot. Kuljetuspalvelu pitää sisällään tarpeen mukaisen ajoneuvon sekä kuljettajan. Kuljetusten kokonaisvaltaisesta ohjauksesta, tilausvälityksestä ja reitityksestä vastaa ensisijaisesti tilaajan ohjauskeskus.

Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin ohjeismateriaalina 1–4 olevissa tarjouspyynnöissä liitteineen. 

Hankinnan hankintalain mukaisesti laskettu ennakoitu arvo kokonaisarvo sopimuskaudella on noin 4,8 miljoonaa euroa (ilman arvonlisäveroa).

Tarkoituksena on, että sopimukset tehdään viimeistään 1.10.2023 ja palvelu alkaa mahdollisimman pian tämän jälkeen. Sopimus on voimassa määräaikaisena kaksi (2) vuotta.

 

Toimivalta

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan palveluiden järjestäminen lautakunta päättää vähintään 1 000 000 euron ja enintään 5 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista toimialallaan.

 

Tarjouspyyntö ja saadut tarjoukset

Hankintayksikkö lähetti 13.6.2023 kaikille hankintajärjestelmän luokkiin 1 M1 luokan henkilöauto, 2 M1 luokan henkilöauto, pieni esteetön auto, 3 M1 luokan henkilöauto, suuri esteetön auto ja 4 M2 luokan linja-auto pyörätuolivalmiudella hyväksytyille ehdokkaille hankintajärjestelmän sisäisen tarjouspyynnön. Tarjouspyynnöt ovat päätöksen oheismateriaaleina 1–4.

Hankintayksikkö sai tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 1.8.2023 klo 10.00 mennessä tarjouksia seuraavasti:

Luokka 1 M1 luokan henkilöauto 50 tarjousta

Luokka 2 M1 luokan henkilöauto, pieni esteetön auto 15 tarjousta

Luokka 3 M1 luokan henkilöauto, suuri esteetön auto 18 tarjousta

Luokka 4 M2 luokan linja-auto pyörätuolivalmiudella 2 tarjousta

 

Saadut tarjoukset ilmenevät liitteistä 1 Avauspöytäkirja luokka 1, 2 Avauspöytäkirja luokka 2, 3 Avauspöytäkirja luokka 3 ja 4 Avauspöytäkirja luokka 4.

Kaikki tarjoajat jättivät tarjouksensa asetettuun määräaikaan mennessä. KMS Syrjäläinen Oy ilmoitti tarjousten jättämiselle varatun määräajan päättymisen jälkeen, että haluaa peruuttaa luokkaan 3 jättämänsä tarjouksen. Peruutettua tarjousta ei otettu mukaan tarjouspyynnön mukaisuuden arviointiin.


Tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. 

Tarjousten tarkastuksessa havaittiin, että saadut tarjoukset ja tarjousten päivitykset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset. Ne hyväksytään tarjousvertailuun.

 

Tarjousten vertailu

Hankintayksikkö valitsee sopimustoimittajiksi kaikki tarjouspyynnön mukaiset, asetetut vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat. Tarjousvertailu suoritetaan erikseen kussakin hankintajärjestelmän luokassa. Palveluntuottajien valinta toteutuu tai etusijajärjestys muodostuu tarjousvertailun lopputuloksen mukaisesti.

Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus seuraavasti.

HINTA

Painoarvo 60 %

Hintavertailua varten suurimman alennusprosentin tarjonnut saa vertailuun 60 pistettä. Muiden tarjoajien alennusprosentit suhteutetaan suurimpaan alennusprosenttiin kaavalla tarjoajan alennusprosentti / suurin alennusprosentti * 60.

LAATU

Painoarvo 40 %

Laatuvertailua varten tarjoajan laatuvertailussa saamat pisteet lasketaan yhteen, jolloin saadaan tarjoajan raakapisteet. Eniten raakapisteitä saanut saa tarjousvertailussa täydet 40 pistettä ja muiden tarjousten laatupisteet suhteutetaan kaavalla tarjoajan laaturaakapisteet/ suurimmat laaturaakapisteet * 40.

Laatuperusteina hankintajärjestelmän luokassa 1 olivat

  • A Puhdas ajoneuvo
  • B Taksiliikenteen erityisryhmien kuljettajakoulutukset

 

Laatuperusteina hankintajärjestelmän luokassa 2 olivat

  • A Hybridi- ja täyssähköautot
  • B Taksiliikenteen erityisryhmien kuljettajakoulutukset

 

Laatuperusteena hankintajärjestelmän luokissa 3–4 oli

  • A Taksiliikenteen erityisryhmien kuljettajakoulutukset

 

Tarjouksen edellä mainitulla tavalla muodostetut hinta- ja laatupisteet lasketaan yhteen ja tarjousten etusijajärjestyksen muodostamisen perusteena on paras hinta-laatusuhde. Hinta- ja laatuperusteet ja niiden pisteytys on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnöissä.

Tarjouspyynnössä annetun ohjeen mukaan tarjoajan tuli kuvata laatuperusteen A Puhdas ajoneuvo toteutuminen tarjottavien ajoneuvojen kuvauksen yhteydessä. Tarjouspyynnön mukaan, jos kuvaus puuttui, tarjoaja saa tältä osin 0 pistettä. Seuraavat tarjoajat olivat ajoneuvojen kuvauksen yhteydessä vastanneet ”ei” kysymykseen ”Kyseessä on laatuperusteen A mukainen puhdas ajoneuvo”. Hankintayksikkö on tältä osin oikaissut tarjoajan ilmoitukseen perustuvaa laatupisteytystä siten, että ne saavat laatuperusteesta A Puhdas ajoneuvo 0 pistettä:

  • KMS Syrjäläinen Oy luokassa 1
  • Old Town Taxi luokassa 1

 

Tarjousvertailun lopputulos, valitut palveluntuottajat ja palveluntuottajien etusijajärjestys kussakin hankintajärjestelmän luokassa on liitteen 5 Valitut palveluntuottajat luokat 1–4 mukainen.

 

Hankintasopimus ja ilmoitus

Hankintasopimus syntyy erillisen kirjallisen sopimuksen tekemisellä. EU-kynnysarvon ylittävässä liitteen E palveluhankinnassa voidaan tehdä sopimus aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinta-asiaan muutosta hakevalle asetettu hankintalain 148 §:ssä velvollisuus ilmoittaa hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi.  Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen kirjaamo@itauusimaa.fi sekä ville.hanhinen@itauusimaa.fi

 

Oheismateriaali

OHEISMATERIAALI 1 Tarjouspyyntö luokka 1 M1 luokan henkilöauto

OHEISMATERIAALI 2 Tarjouspyyntö luokka 2 M1 luokan henkilöauto, pieni esteetön auto

OHEISMATERIAALI 3 Tarjouspyyntö luokka 3 M1 luokan henkilöauto, suuri esteetön auto

OHEISMATERIAALI 4 Tarjouspyyntö luokka 4 M2 luokan linja-auto pyörätuolivalmiudella

 

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelujen järjestäminen -lautakunta päättää:

  • valita liitteen 5 Valitut palveluntuottajat luokat 1–4 mukaiset palveluntuottajat tuottamaan palvelua hankintajärjestelmän luokissa 1–4 liitteen mukaisessa etusijajärjestyksessä ja
  • valtuuttaa sosiaali- ja terveysjohtajan allekirjoittamaan tätä hankintaa koskevat palveluntuottajien kanssa solmittavat sopimukset.

 

Päätös voidaan panna täytäntöön, kun se on tehty ja allekirjoitettu.

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelujen järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti:

  • valita liitteen 5 Valitut palveluntuottajat luokat 1–4 mukaiset palveluntuottajat tuottamaan palvelua hankintajärjestelmän luokissa 1–4 liitteen mukaisessa etusijajärjestyksessä ja
  • valtuuttaa sosiaali- ja terveysjohtajan allekirjoittamaan tätä hankintaa koskevat palveluntuottajien kanssa solmittavat sopimukset.

 

Päätös voidaan panna täytäntöön, kun se on tehty ja allekirjoitettu.

Pykälä tarkastettiin heti.

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:

hankintapäällikkö Ville Hanhinen
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Perustelut

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelujen järjestämisen lautakunta on tehnyt päätöksen Hankintapäätös sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökuljetuspalveluiden dynaamisessa hankintajärjestelmässä / sisäinen kilpailutus luokissa 1, 2, 3 ja 4 6.9.2023 § 91. Hankintapäätöksellä on valittu palveluntuottajat ja autot tuottamaan kuljetuspalvelua ajoneuvoluokissa 1 – 4.

Hankintapäätöksen tekemisen jälkeen tarjoajat Tmi EasyGo-palvelu ja Taxi Dijon ovat ilmoittaneet, että ne ovat virheellisesti tehneet tarjouksen hankintajärjestelmän luokkaan 2 M1 luokan henkilöauto, pieni esteetön auto. Tarjoukset oli tarkoitus tehdä luokkaan 1 M1 luokan henkilöauto. Molemmat tarjoajat ovat tarjonneet yhden auton. Tarjotut ajoneuvot eivät ole luokan 2 vaatimusten mukaisia pieniä esteettömiä autoja vaan ajoneuvoluokan 1 ei esteettömiä henkilöautoja. Tarjoajat ovat pyytäneet oikaisemaan virheen.

Hankintapäätöksen tekemiseen jälkeen tarjoaja Taxi Toni Ahlfors on ilmoittanut, että luokkaan 2 M1 luokan henkilöauto, pieni esteetön auto tarjottu laatu ei täyty laatuperusteen A Hybridi- ja täyssähköautot osalta.

Hankintalain (1397/2016) 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu). Hankintaoikaisu on lainkohdan mukaan mahdollinen, jos päätös tai ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Päätöksen korjaaminen ei edellytä asianosaisen suostumusta.

Hankintapäätöksessä on hankintalain 132 §:n tarkoittama virhe luokan 2 M1 luokan henkilöauto, pieni esteetön auto osalta. Hankintapäätös on perusteltua oikaista siten, että Tmi EasyGo-palvelun ja Taxi Dijonin tarjoukset hylätään.  Tarjouspyynnön mukaan luokan 2 auto on pieni esteetön ajoneuvo, joka on varustettu erityisesti pyörätuolia käyttävien liikuntarajoitteisten asiakkaiden kuljetusta varten.

Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Koska tarjotut autot eivät täytä edellä mainittua vähimmäisvaatimusta ne on perusteltua sulkea tarjouskilpailusta.

Hankintapäätöksen liite 5 ”Valitut palveluntuottajat luokat 1 – 4” oikaistaan vastaavasti siten, että Tmi Easy Go-palvelu ja Taxi Dijon poistetaan valittujen palveluntuottajien luettelosta sijoilta 7. ja 8. Sijoille 9 – 14 valittujen palveluntuottajien sijoitus etusijajärjestyksessä paranee vastaavasti. Oikaisulla ei ole vaikutusta sijoille 1 – 8 valittujen palveluntuottajien asemaan.

Taxi Toni Ahlforsin osalta tarjousvertailua on oikaistava siten, että Taxi Toni Ahlforsilta vähennetään 20 laatupistettä. Taxi Toni Ahlforsin sijoitus palveluntuottajien etusijajärjestyksessä muuttuu vastaavasti liitteen ”LIITE 5 Valitut palveluntuottaja luokat 1 – 4 korjattu” mukaisesti.

Hankintalain 3 §:n mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi. Edellä mainittu periaate pitää sisällään myös sen, että tarjoukset ovat lopullisia. Hankintayksikkö ei voi hyväksyä tarjousten jättämiselle varatun määräajan jälkeen toimitettuja lisätietoja. Luokkaan 2 tarjottuja ajoneuvoja ei siten voida enää tarjousajan päättymisen jälkeen hyväksyä luokkaan 1.

Asianosaisten kuuleminen on muusta syystä ilmeisen tarpeetonta hallintolain 34 §:n 2 momentin 5 kohdan tarkoittamalla tavalla, koska Tmi EasyGo-palvelu ja Taxi Dijon ovat itse pyytäneet päätöksen oikaisemista ja Taxi Toni Ahlfors on vahvistanut tiedot vastaamalla hankintayksikön kirjalliseen tiedusteluun.

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen Palvelujen järjestäminen -lautakunta päättää

  • korjata päätöksen Hankintapäätös sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökuljetuspalveluiden dynaamisessa hankintajärjestelmässä / sisäinen kilpailutus luokissa 1, 2, 3 ja 4 6.9.2023 § 91 siten, että Tmi Easy Go-palvelu ja Taxi Dijon suljetaan tarjouskilpailusta luokassa 2 2 M1 luokan henkilöauto, pieni esteetön auto,
  • korjata tarjousvertailua siten, että Taxi Toni Ahlforsin laatupisteitä alennetaan 20 pisteellä ja palveluntuottajien etusijajärjestys muuttuu vastaavasti ja
  • korvata päätöksen liitteen 5 korjatulla liitteellä ”Liite 5 Valitut palveluntuottajat luokat 1 - 4” asiakirjalla.

 

Tämä päätös muuttaa päätöstä ”Hankintapäätös sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökuljetuspalveluiden dynaamisessa hankintajärjestelmässä / sisäinen kilpailutus luokissa 1, 2, 3 ja 4 6.9.2023 § 91” vain päätösosassa määritellyitä osin.

Pykälä tarkastetaan heti.

 

Päätös

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen Palvelujen järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä sosiaali- ja terveysjohtajan muutosesityksen sekä

  • korjata päätöksen Hankintapäätös sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökuljetuspalveluiden dynaamisessa hankintajärjestelmässä / sisäinen kilpailutus luokissa 1, 2, 3 ja 4 6.9.2023 § 91 siten, että Tmi Easy Go-palvelu ja Taxi Dijon suljetaan tarjouskilpailusta luokassa 2 2 M1 luokan henkilöauto, pieni esteetön auto,
  • korjata tarjousvertailua siten, että Taxi Toni Ahlforsin laatupisteitä alennetaan 20 pisteellä ja palveluntuottajien etusijajärjestys muuttuu vastaavasti ja
  • korvata päätöksen liitteen 5 korjatulla liitteellä ”Liite 5 Valitut palveluntuottajat luokat 1 - 4” asiakirjalla.

 

Tämä päätös muuttaa päätöstä ”Hankintapäätös sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökuljetuspalveluiden dynaamisessa hankintajärjestelmässä / sisäinen kilpailutus luokissa 1, 2, 3 ja 4 6.9.2023 § 91” vain päätösosassa määritellyitä osin.

Pykälä tarkastettiin heti.

Kokouskäsittely

Sosiaali- ja terveysjohtaja teki seuraavan muutosehdotuksen pykälätekstiin:

Kappale 6:

Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintalain esitöiden (HE 108/2016 vp) mukaan hankintayksikkö ei voi pyytää täsmennyksiä, korjauksia ja täydennyksiä tarjouksiin siten, että menettelyllä olisi olennainen vaikutus ehdokkaan tai tarjoajan asemaan. Tästä syystä hankintayksikkö ei esimerkiksi saa pyytää tarjoajaa täydentämää tarjoustaan tarjousajan päättymisen pyytämällä tarjoajaa vaihtamaan tarjotun tarjouspyynnön vastaisen tuotteen tarjouspyynnön mukaiseen tuotteeseen. Hankintayksikkö ei siten voi sallia tarjouspyynnön vastaisen ajoneuvon vaihtamista tarjousajan päätyttyä toiseen ajoneuvoon. Koska tarjotut autot eivät täytä edellä mainittua vähimmäisvaatimusta ne on perusteltua sulkea tarjouskilpailusta.

Kappale 10:

Asianosaisten kuuleminen on muusta syystä ilmeisen tarpeetonta hallintolain 34 §:n 2 momentin 5 kohdan tarkoittamalla tavalla, koska Tmi EasyGo-palvelu ja Taxi Dijon ovat itse pyytäneet päätöksen oikaisemista ja Taxi Toni Ahlfors on vahvistanut tiedot vastaamalla hankintayksikön kirjalliseen tiedusteluun. Siltä osin, kuin kuulemista ei arvioitu ilmeisen tarpeettomaksi, kuulemisen perusteella ei ole tullut esiin seikkoja, jotka antaisivat aihetta arvioida ratkaisua toisin.


Muutoksenhaku

 

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus, kynnysarvon ylittävät hankinnat

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu), tai asia voidaan saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

 

I   HANKINTAOIKAISUOHJE

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132 -135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

 

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintakeskuksen hallussa.

 

Toimitusosoite

Viranomainen, jolle hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan, on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Kirjaamon yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9–15.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II  VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUTEEN 

 

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

 

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

 

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. Kuitenkin suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä:

  1. 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä; tai
  2. kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

 

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

 

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

 

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

 

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki.

Puh. 029 56 43300

Fax.  029 56 43314

markkinaoikeus(at)oikeus.fi

sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet (ulkoinen linkki)