Kehittäminen ja yhteistyö -lautakunta, kokous 10.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 5 Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanon tilanne Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella

IUHVADno-2024-12

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
erityisasiantuntija Nelli Lönnrot, laatupäällikkö Rebecca Sjöholm, etunimi.sukunimi@itauusimaa.fi 

Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut 24.2.2022 asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategialla ja toimeenpanosuunnitelmalla 2022–2026 edistetään osallisuutta, turvallisuutta vahvistavia toimia ja turvallisuuskulttuurin johtamista Suomessa. Strategia ja toimeenpanosuunnitelma on valmisteltu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten, toimintaa johtavien ja valvovien tahojen, poliittisten päättäjien sekä asiakkaiden, potilaiden ja heidän läheistensä käyttöön. 

Strategisia kärkiä on neljä: yhdessä asiakkaiden ja potilaiden kanssa, hyvinvoivat ja osaavat ammattilaiset, turvallisuus ensin kaikissa organisaatioissa ja parannamme olemassa olevaa. Jokaisen kärjen alla on esitetty kolme tavoitetta, joiden saavuttaminen konkreettisesti edistää asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista. Tavoitteisiin pääseminen on kaikkien sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaisten ja organisaatioiden määrätietoisesta työskentelystä kiinni. 

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus on laatinut toimenpideohjelman sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunjärjestäjien ja -tuottajien käyttöön. Se täydentää kansallisen asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian 2022-2026 toimeenpanosuunnitelmaa. 

Toimenpideohjelmasta löytyvät askelmerkit strategian tavoitteiden saavuttamiseen. Se sisältää käytännön tehtävät vaiheistettuna strategiakaudelle sekä kuvaukset tehtäviä tukevista työkaluista. Toimenpideohjelma yhtenäistää menettelyjä, mittaamista, seurantaa ja arviointia hyvinvointialueiden kesken. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toteuttamisen seurantaan on julkaistu itsearviointityökalu, jonka avulla palvelunjärjestäjät ja palveluntuottajat voivat tunnistaa vahvuuksia ja kehittämistarpeita strategian toimeenpanossa.  

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella asiakas- ja potilasturvallisuusstrategiaa on edistetty keväästä 2023 alkaen. Samaan aikaan hyvinvointialueen asiakas- ja potilasturvallisuuden rakenteita ja vastuita on määritetty ja yhteistyötä asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämiseksi vahvistettu. 

Ehdotus

Kehittämisjohtaja: 

Kehittäminen ja yhteistyö -lautakunta käy lähetekeskustelun ja merkitsee asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpano-ohjelman tilanteen tiedoksi. 

Päätös

Kehittäminen ja yhteistyö -lautakunta kävi lähetekeskustelun ja merkitsi asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpano-ohjelman tilanteen tiedoksi. 


Muutoksenhaku

 

Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä aluevalitusta.

Sovelletaan lakia hyvinvointialueesta, lainkohta: § 141.