Nämnden för utveckling och samarbete, möte 10-01-2024

Protokollet är granskat

§ 5 Läget med genomförande av klient- och patientsäkerhetsstrategin på Östra Nylands välfärdsområde

IUHVADno-2024-12

Beskrivning

Beredning och upplysningar: 
specialsakkunnig Nelli Lönnrot, kvalitetschef Rebecca Sjöholm, fornamn.efternamn@itauusimaa.fi 

Social- och hälsovårdsministeriet har publicerat en klient- och patientsäkerhetsstrategi 24.2.2022. Syftet med klient- och patientsäkerhetsstrategin och dess genomförandeplan 2022–2026 är att främja delaktigheten, åtgärder som stärker säkerheten och ledningen av säkerhetskulturen i Finland. Strategin och genomförandeplanen har beretts för att användas av yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården, aktörer som leder och övervakar verksamheten, politiska beslutsfattare samt klienter, patienter och deras närstående. 

Det finns fyra strategiska spetsområden: tillsammans med klienten och patienten, välmående och kompetent personal, säkerheten först i alla organisationer och vi förbättrar det som redan finns. Under varje spetsområde anges tre mål, som då de uppnås konkret främjar klient- och patientsäkerheten. Det krävs målmedvetet av alla yrkesutbildade personer och organisationer inom social- och hälsovården för att målen ska uppnås. 

Klient- och patientsäkerhetscentret har utarbetat ett handlingsprogram för tjänsteanordnare och tjänsteproducenter inom social- och hälsovården Strategin kompletterar den nationella genomförandeplanen för klient- och patientsäkerhetsstrategin 2022–2026. 

Handlingsprogrammet innehåller milstolpar för uppnående av strategins mål. Den beskriver etappvis uppgifterna som genomförs under strategins lopp och vilka verktyg finns som stöd för åtgärderna. Handlingsprogrammet förenhetligar förfarandena, mätningen, uppföljningen och utvärderingen inom olika välfärdsområden. För uppfölja genomförande av klient- och patientsäkerhetsstrategin har ministeriet publicerat ett verktyg för självvärdering som serviceanordnarna och serviceproducenterna kan använda för att systematiskt identifiera styrkor och utvecklingsbehov vid genomförandet av strategin.  

Vid Östra Nylands välfärdsområde har man arbetat inom främjat klient- och patientsäkerhetsstrategin sedan våren 2023. Samtidigt har man definierat strukturerna och ansvaret inom klient- och patientsäkerheten och stärkt samarbetet för att utveckla klient- och patientsäkerheten.  

  

Beslutsförslag

Utvecklingsdirektören: 

Nämnden för utveckling och samarbete för en remissdebatt och antecknar läget med genomförande av klient- och patientsäkerhetsstrategin till kännedom. 

Beslut

Nämnden för utveckling och samarbete förde en remissdebatt och antecknade läget med genomförande av klient- och patientsäkerhetsstrategin till kännedom. 


Sökande av ändring

Omprövning får inte begäras eller välfärdsområdesbesvär anföras i fråga om beslut som endast gäller beredning eller verkställighet.

Lagrum: § 141 lagen om välfärdsområdet.